[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:16

1Boefje schreef:
Hoe doen jullie dat met medicatie en vakantie? Kan een paard in de zomer een aantal weken zonder de medicijnen?

Nee absoluut niet! Het gaat hierbij om het opbouwen van een spiegel en deze dagelijks op peil houden. Om meer ellende te voorkomen. Sorry voor mijn felheid :o

Maar dit medicijn is geen kattepis, het werd (eerder) bij mensen met Parkinson voorgeschreven.
Ik dacht eerder dat het wel meeviel, je kan in mijn eerdere berichten teruglezen dat dat toch vies tegenviel..

1Boefje

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:19

Ik zie mijn reis naar Afrika dus al verdwijnen.....
Hij gaat echt niet weg bij zijn geliefde Jay!
En nee, op de grote weide waar we ze zetten tijdens de vakanties is niemand die hem een pilletje kan geven. Dan moet hij alleen thuis blijven staan en de andere 3 op de weide.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:27

Shanna schreef:
Zijn hier meerdere jonge paarden in het topic te vinden. Die van mij was ook pas 12 bij zichtbaar begin vd problemen en net 13 bij diagnose.

De vos van ons is het vastgesteld met 15, maar in haar specifieke geval denk ik onderhand dat ze het/ iets van jongs af aan heeft. Is een gevalletje apart, maar hoe meer ik lees over jonge paarden met PPID hoe meer ik kan plaatsen. Had ik het toen maar geweten. Ik wist dat er iets niet helemaal snor zat, maar wat? geen idee :(:)

@boefje; Kan degene die ze dagelijks even checked je paard dan gelijk bijv, een stukje brood met benodigde hoeveelheid pil geven? of het andere waarmee je de medicatie naar binnen krijgt, dat verschilt helaas per paard/pony wat werkt en hoelang :o

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:42

1Boefje schreef:
Hoe doen jullie dat met medicatie en vakantie? Kan een paard in de zomer een aantal weken zonder de medicijnen?

Nee dat kan zeker niet!
Een dag overslaan is al niet aan te raden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:46

Is er dan niemand die hem elke dag de medicijnen wil geven?Ik heb het buurmeisje die alleen voor de pil elke avond komt met vakantie.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:48

1Boefje schreef:
Ik zie mijn reis naar Afrika dus al verdwijnen.....
Hij gaat echt niet weg bij zijn geliefde Jay!
En nee, op de grote weide waar we ze zetten tijdens de vakanties is niemand die hem een pilletje kan geven. Dan moet hij alleen thuis blijven staan en de andere 3 op de weide.

Is er dan niet iemand die naar de weide kan gaan om zijn pilletje te geven? Neem aan dat er wel elke dag iemand komt om de paarden te controleren of water te geven?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:24

We zullen moeten gaan zoeken naar een goede verzorgster.
Waren we al mee begonnen, maar zo makkelijk is het niet!
We wonen hier pas, heb nog niet zo'n breed netwerk, maar we hebben net al zitten brainstormen. Denk dat het goed komt!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 08:00

Mocht ik met vakantie gaan heb ik ook een probleem. Pony is nogal uitgekookt namelijk en blijft uit de buurt/laat zich niet vangen. Mijn ouders komen altijd oppassen als wij weg gaan, mijn vader verzorgt dan de paarden. Maar pony is bang van mannen, eigen manlief kan hem al geen medicijnen geven, dus dat wordt echt een uitdaging. Nou ja, dan toch een voordeel bij het nadeel dat we voorlopig niet op vakantie kunnen ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 08:44

Pff dan ben ik blij met mijn pony zeg! Mn moeder durft alleen niks met de hand te geven ds alles moet in de voerbak wat ik moeilijk controleren kan, maar met een handje slobber weet ik zeker dat hij het binnen krijgt!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 08:50

Ik zou ook niet een paar weken zomaar stoppen met de medicijnen :n
Er is vast wel een oplossing te vinden, en anders 3 weken in pension?

Mijn merrie was overigens 14 toen er cushing geconstateerd werd.
Ze wordt in Mei 17 en doet het verassend goed!

Alleen het zweten daar word ik wel een beetje gek van. Heb haar hals gedeeltelijk geschoren. Maar ze zweet nog steeds bij het minste of het geringste. Dit doet ze overigens in de zomer ook. Qua conditie zit ze goed, ze gaat iedere week mee op een flinke buitenrit en wordt regelmatig met bijzet gelongeerd.
Denk dat ik haar tegen April toch maar ga scheren.

Zijn er meer mensen die echt overmatig zwetende pony's hebben? Ik weet dat het namelijk wel bij cushing hoort. Ze stinkt ook gruwelijk als ze zweet :+ Al komt dat denk ik door de gluco balance die ze krijgt.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 08:59

Mijn mertie zweet ook vreselijk. Ik heb haar dit jaar voor het eerst geschoren, een uitgebreide racestreep. Bij een rustig staprondje zweet ze al. Maar dat deed ze ook al voordat ze cushing kreeg. Ik heb haar bij a 9 jaar en toen was het al zo.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:01

Hier ook met stappen al zweten ja. Ook ik ken haar niet anders maargoed heb haar ook pas 5 jaar waarvan ze er minimaal 3 al chushing heeft en ik gok eigenlijk langer.

Ik wil begin april mee doen met de eerste oriëntatie rit, hoop dat ze daar niet over vallen als ze zo gaat zweten .. :=

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:25

1Boefje schreef:
We wonen hier pas, heb nog niet zo'n breed netwerk, maar we hebben net al zitten brainstormen. Denk dat het goed komt!

Kun je niet een paardenmeisje betalen? Bv via een advertentie een oproep in een facebookgroep uit jou buurt doen. Er is ook een website paarden oppas service oid. Moet je even googelen anders.

Die van mij staat nu op n halve tablet sinds ongeveer 2 weken (na lang op 3/8 te hebben gestaan). Toen ik startte met de medicijnen was de vooruitgang wonderbaarlijk maar hij heeft een korte terugval in zijn hoefbevangenheid gehad. Gelukkig na bekappen gaat het weer wat beter. Ik denk eraan zijn medicatie weer te verlagen naar 3/8 of 1/4. Heb t gevoel dat het toen beter ging (maar 3/8 is wel n gepruts met snijden)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:12

Die van mij zweet niet zo.
Wil as donderdag wel de hals uitscheren maar dat is meer ivm het rijden.
Maandag gelongeerd, 20 min en hij zweette gelukkig niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:52

Ik ben nog wat bang om nu al te gaan scheren. Sed lijkt een klein beetje zijn vacht los te laten, maar vorig jaar ontkwam ik ook niet aan scheren. Pas als de temperaturen echt ''blijvend'' gaan oplopen (10 graden of meer) dan ga ik weer beginnen met scheren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:14

Als je het filmpje ( toegevoegd aan de OP) nog eens bekijkt: de temperatuur waar het paard zich het lekkerst bij voelt is van -5 tot + 15 .. het paard kan nu dus best geschoren worden. Voor koude, winderige en regenachtige dagen zou je dan oudere paarden nog even een licht dekentje om kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:11

Die temperaturen zijn bij mij bekend ja. Sed zweet nog niet echt, behalve na het werken, dus ik laat hem liever ongeschoren zonder deken dan geschoren met een dekentje. Juist vanwege de regen en wind kan hij maar beter zn vacht behouden als dat ik die er nu al af haal. Vandaar ook mijn keuze om pas te scheren als het warmer dan 10 graden wordt en blijft. Dan zal hij het wel snel te warm hebben met zn vacht, nu nog niet.
Nu scheren zou in mijn geval niet logisch zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-16 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:11

Mijn dame van 33 heeft nog haar winterdeken om.Mijn ruin kan wel naar de regendeken,hij heeft een speklaagje.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:17

Solistar schreef:
1Boefje schreef:

Kun je niet een paardenmeisje betalen? Bv via een advertentie een oproep in een facebookgroep uit jou buurt doen. Er is ook een website paarden oppas service oid. Moet je even googelen anders.

Betalen??? Sorry bij voorbaat voor mijn felheid!!
Weet je wat die 4 paarden mij kosten en wat rijlessen of buitenritten kosten?
Als ze dan 2x per jaar de paarden 4 weken in ruil tegen gratis rijden moeten verzorgen incl medicatie toedienen, dan mogen ze in hun handjes wrijven!
Betalen.... Tsss... Moet niet gekker worden
Nu vind ik een lease paard of halve stal weer het andere maffe uiterste. Je gaat toch niet betalen voor andermans paard?
Zo ook ga ik niemand betalen om mijn paarden te verzorgen.
Gratis gebruikmaken van al mijn gerief, rijbak, springmateriaal, en paarden, das meer als genoeg betaling!
Of ben je het daar echt mee oneens?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:35

Vandaag bij de dierenarts geweest. Uitslag van Jay was positief. Hij heeft dus PPID
We hebben medicijnen gekregen, Pracend. Mini pilletjes.
Duur zeg, kost 2 euro per dag....
Wat kost dat bij jullie?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:52

1Boefje schreef:
Als ze dan 2x per jaar de paarden 4 weken in ruil tegen gratis rijden moeten verzorgen incl medicatie toedienen, dan mogen ze in hun handjes wrijven!
Nu vind ik een lease paard of halve stal weer het andere maffe uiterste. Je gaat toch niet betalen voor andermans paard?
Gratis gebruikmaken van al mijn gerief, rijbak, springmateriaal, en paarden, das meer als genoeg betaling!

Ja dat is wel n hele hoop felheid zeg, ik had toch niet begrepen dat een verzorgster zoveel leuke dingen mag doen ;-) verzorgster kan je namelijk ook opvatten als iemand die alleen verzorgt (medicijnen geven, mesten, hooi geven etc). En om dat nou gratis te doen, daar zou ik voor passen.

Ik had het zo opgevat dat jullie gingen zoeken naar n verzorgster (mijn definitie) voor jullie vakantie periode. Vandaar mijn goedbedoelde tip, via FB zijn er vast wel jonge meiden die dat voor n klein bedrag willen doen.

Maar ik zal me er verder niet mee bemoeien, succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:02

Ik vind een verzorgster die alleen mag komen als jullie op vakantie zijn ook nog weer anders dan een permanente verzorgster.
Ik zou voor een vakantie-verzorger dan ook wel een klein bedrag willen betalen (ja, rijk zullen ze niet worden om elke dag even een pilletje te geven en thats it) maar voor een permanente verzorger dan weer niet. Ook omdat je in de vakantie ook veel van hun verlangt (reiskosten, reistijd, tijd om te verzorgen en bijbehorende klusjes in een vast-gezette periode dus een dag of een paar dagen skippen is er niet bij) en met een permanente verzorgster gaan de dagen in overleg dus als de verzorgster niet kan dan heb jij pech moet je het zelf doen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:09

Shanna schreef:
Ik vind een verzorgster die alleen mag komen als jullie op vakantie zijn ook nog weer anders dan een permanente verzorgster.
Ik zou voor een vakantie-verzorger dan ook wel een klein bedrag willen betalen (ja, rijk zullen ze niet worden om elke dag even een pilletje te geven en thats it) maar voor een permanente verzorger dan weer niet. Ook omdat je in de vakantie ook veel van hun verlangt (reiskosten, reistijd, tijd om te verzorgen en bijbehorende klusjes in een vast-gezette periode dus een dag of een paar dagen skippen is er niet bij) en met een permanente verzorgster gaan de dagen in overleg dus als de verzorgster niet kan dan heb jij pech moet je het zelf doen.

Zal je eerlijk zeggen dat omdat ze de poezen en kippen ook moeten voeren ze altijd €5,- per dag geven. En dat voor 10 minuten werk
Nu komt er een volwassenen. Ze zal alleen een paard mee de bossen in willen nemen. Dat is best heel wat vind ik, maar dan is dat ook de tegenprestatie.

Overigens vind ik wel dat ik zelf thuis moet zijn voor als er iets gebeurd. Wat vinden jullie? Als ik een weekend weg ben, dan zou ik niet graag hebben mocht er een gewond paard zijn.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:13

Solistar schreef:
1Boefje schreef:

Ja dat is wel n hele hoop felheid zeg, ik had toch niet begrepen dat een verzorgster zoveel leuke dingen mag doen ;-) verzorgster kan je namelijk ook opvatten als iemand die alleen verzorgt (medicijnen geven, mesten, hooi geven etc). En om dat nou gratis te doen, daar zou ik voor passen.

Ik had het zo opgevat dat jullie gingen zoeken naar n verzorgster (mijn definitie) voor jullie vakantie periode. Vandaar mijn goedbedoelde tip, via FB zijn er vast wel jonge meiden die dat voor n klein bedrag willen doen.

Maar ik zal me er verder niet mee bemoeien, succes ermee.

Ik snap het
Nee, ze mogen ook zeker komen rijden.
4 paarden met 3 personen is al teveel.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:36

Zijn er hier mensen die iets anders van medicatie geven dan Prascend?

Ik hoorde gisteren iemand die ietsgelijkaardigs geeft maar goedkoper!
Zou ook een roos pilletje zijn maar de naam van het medicijn begint met een N.

Iemand???

Zelf geef ik ook Prascend aan 2 van mijn paarden.