Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
maura schreef:Nammie schreef:Dit is een analyse van voerwortelen , restproduct van winterwortelen en waspeen.
Product details voedingswaarde in gr/kg rode wortelen
Drogestof 11,3%
VEM 1069
VEVI 1179
DVE 92
OEB - 86
FOSp 677
Ruwe as 94
Suiker 344
Ruw eiwit 78
Ruw celstof 85
Stikstof N 12,5
Fosfor P 3,1
Kalium K 27,3
* Bovenstaande gegevens zijn gemiddelde waarden. Wortelen is een natuurproduct waarbij schommelingen mogelijk zijn.
Zoals ik het lees , maar ik heb vaker blunders begaan....
3 kilo wortels , is 1 kilo suiker
Ik wil nog even op het suikergehalte in wortelen terugkomen, want ik snap toch niet zo goed hoe je deze analyse moet lezen.
Bovenaan staat dat de details in voedingswaarde zijn uitgedrukt als gram per kilogram.
Dat gaat dan voor VEM en VEVI al niet op, want er kunnen niet meer dan 1000 grammen in een kilogram zitten. VEM tot en met FOSp gaan volgens mij niet echt over de individuele stoffen die in de wortels zitten, maar zijn eenheden op zichzelf en zeggen iets over de opneembaarheid van het product.
Ruwe as t/m Kalium gaan wel over stoffen die in de wortels zitten en die moeten naar mijn idee wel degelijk gelezen worden als gram per kilogram. Dus in 1 kilogram wortels zit 344 gram suiker, waarbij dan mogelijk nog verder onderscheid gemaakt zou kunnen worden tussen verschillende soorten koolhydraten, maar het blijft suiker. Als je de hoeveelheden van ruwe as t/m kalium optelt kom je op 644. De rest kan water zijn, want er staat mij ook iets van bij dat je het pas over droge stof hebt bij het materiaal dat overblijft na een bepaalde tijd in een oven van 150 graden. Dus je hebt water dat je gemakkelijk uit een vers product perst en water dat meer 'verstopt' zit.
Douraque schreef:Sinds gisteren pakt mijn paard de pil niet meer met brood. Dus ik moet wat anders gaan verzinnen, ga denk ik ontbijtkoek ofzo proberen.
Kreeg gisteren ook de tip om een klacht in te dienen bij BI. Via de DA kan je een klachtenformulier krijgen waarop jouw ervaring met de Prascend kan worden ingevuld. Ik wil dan aangeven dat het opbouwen van 1/4 beter is dan de kickstart. Hopende dat dit voor een verandering zou zorgen. Dus als we dat allemaal gaan doen
Jannepauli schreef:koenlover">>>
[quote="Jannepauli schreef:Starten met een kwart of een halfje is dan ook bedoeld voor de eerste 3-5 dagen.. jij zit nu al 16 dagen op een (te)lage dosis, die wel iets veroorzaakt maar niet voldoende effect heeft in het lijf. Ik zou de dosis nu snel naar een heel tablet brengen.
Mijn paard had ook geen extreem hoge ACTH waarde, (62 geloof ik in het 'hoge' seizoen), en aangezien hier werd aangegeven dat paarden regelmatig met minder af kunnen dan word voorgeschreven leek het mij geen kwaad kunnen om dit 2 a 3 maanden te geven en dan opnieuw bloed onderzoek te doen. Maar dat kan dus wel kwaad?[/quote>>
Ik denk dat je dit sowieso beter met je DA kunt overleggen - ik heb zelf ook zo'n groot paard met Cushing en die begint het nu pas beter te doen op 1,5 mg. En misschien moeten we nog wel hoger dan dat.
koenlover schreef:Jannepauli schreef:Starten met een kwart of een halfje is dan ook bedoeld voor de eerste 3-5 dagen.. jij zit nu al 16 dagen op een (te)lage dosis, die wel iets veroorzaakt maar niet voldoende effect heeft in het lijf. Ik zou de dosis nu snel naar een heel tablet brengen.
Mijn paard had ook geen extreem hoge ACTH waarde, (62 geloof ik in het 'hoge' seizoen), en aangezien hier werd aangegeven dat paarden regelmatig met minder af kunnen dan word voorgeschreven leek het mij geen kwaad kunnen om dit 2 a 3 maanden te geven en dan opnieuw bloed onderzoek te doen. Maar dat kan dus wel kwaad?
fargo schreef:Jannepauli schreef:
Ik denk dat je dit sowieso beter met je DA kunt overleggen - ik heb zelf ook zo'n groot paard met Cushing en die begint het nu pas beter te doen op 1,5 mg. En misschien moeten we nog wel hoger dan dat.
Maar je bent nog maar zo kort bezig, dus het echte effect kun je helemaal nog niet zo goed inschatten want dat duurt echt wel even voordat je de inwerking helemaal ziet. Hoe groot is jouw paard dan? We hebben willy van 1,74 en 700+ kg heel lang op 1 pil gehad namelijk. Nou was die niet bevangen..
ohjajoh6 schreef:Het klinkt mij juist wel verstandig hoor koenlover, ik zou precies hetzelfde hebben bedacht nadat ik dit hier allemaal had gelezen, ik zou in geen geval gaan verhogen, dat klinkt juist als de omgekeerde wereld, toch?
koenlover schreef:fargo">>>>
[quote="Jannepauli schreef:
Maar je bent nog maar zo kort bezig, dus het echte effect kun je helemaal nog niet zo goed inschatten want dat duurt echt wel even voordat je de inwerking helemaal ziet. Hoe groot is jouw paard dan? We hebben willy van 1,74 en 700+ kg heel lang op 1 pil gehad namelijk. Nou was die niet bevangen..[/quote>>>>
Mijn paard is 1.83m en weegt 665 kilo. Hij is ook niet bevangen en had eigenlijk helemaal geen kenmerken van cushing behalve veel plassen (en dat doet hij al zolang als ik hem heb, 10 jaar).
We hebben hem laten testen omdat de dierenarts dat aanbood tijdens de jaarlijkse enting. Ze deed dat bij alle paarden ouder dan 15 waar ze langs kwam. Nu zweet hij dus 's nachts op stal maar afgelopen nachten was het ook weer wat warmer na een paar koude nachten, dus de vraag is komt dat door de prascend of door de warmte? Ook lijkt hij soms een beetje 'dement' een beetje suf en hij doet rare dingen (de verkeerde stal inlopen terwijl hij dat nooit deed) en zijn manenkam is iets harder dan normaal.
Omdat hij eigenlijk nog geen symptomen had en zo'n lage waarde leek het mij goed genoeg om met een halfje te beginnen en dan na een maand of 2/3 laten checken of dat voldoende is. Nou is de vraag dus of dat kwaad kan?
Citaat:Dit is dus geen volledige weergave van de analyse van wortels per kg droge stof, meestal heeft een veehouder of zijn nutrionist/mapman gewoon en uitdraai waarin alle voedermiddelen en grondstoffen vermeld staan in gemiddelde waarden. Een lijstje als dit is dus meer bedoeld als indicatie en komt gewoon ook uit zo'n uitdraai, alleen ingekort. het wordt vaak van elkaar overgenomen en dan wordt nogal eens vergeten te vermelden of het gaat om per kilo ds of per kilo gevoerd product.
fargo schreef:koenlover schreef:[quote="fargo">>>>
Maar je bent nog maar zo kort bezig, dus het echte effect kun je helemaal nog niet zo goed inschatten want dat duurt echt wel even voordat je de inwerking helemaal ziet. Hoe groot is jouw paard dan? We hebben willy van 1,74 en 700+ kg heel lang op 1 pil gehad namelijk. Nou was die niet bevangen..[/quote>>>>
Mijn paard is 1.83m en weegt 665 kilo. Hij is ook niet bevangen en had eigenlijk helemaal geen kenmerken van cushing behalve veel plassen (en dat doet hij al zolang als ik hem heb, 10 jaar).
We hebben hem laten testen omdat de dierenarts dat aanbood tijdens de jaarlijkse enting. Ze deed dat bij alle paarden ouder dan 15 waar ze langs kwam. Nu zweet hij dus 's nachts op stal maar afgelopen nachten was het ook weer wat warmer na een paar koude nachten, dus de vraag is komt dat door de prascend of door de warmte? Ook lijkt hij soms een beetje 'dement' een beetje suf en hij doet rare dingen (de verkeerde stal inlopen terwijl hij dat nooit deed) en zijn manenkam is iets harder dan normaal.
Omdat hij eigenlijk nog geen symptomen had en zo'n lage waarde leek het mij goed genoeg om met een halfje te beginnen en dan na een maand of 2/3 laten checken of dat voldoende is. Nou is de vraag dus of dat kwaad kan?
Extra zweten als het niet echt warm is, is echt iets van cushings en niet van prascend. Dat komt door de verstoorde hormoonhuishouding.
Ik ben zelf ook van het rustig aan beginnen hoor, maar op basis van de vuistregel op basis van gewicht, mag je echt wel hoger zitten
namelijk 665 x 0,002 = 1,33 namelijk dus dan is 1 mg al echt netjes lager dan je puur op basis van gewicht zou mogen starten...
En daarbij is een halve dus echt wel laag. Je wilt zo laag mogelijk zitten dat is een goed streven, maar je wilt wel voldoende effect hebben om de cushing op orde te krijgen anders sla je de plank mis ..
Ter vergelijking, de merrie bij mij op stal is ongeveer 500 kg (500 x 0,002) =1mg en die geeft nu een halve pil.
Douraque schreef:Dat duf/dement zijnde is naar mijn idee eerder een bijwerking van de Prascend. Normaal treden dit soort bijwerkingen op in de 4e week van opbouwen, maar bij mijn paard was dit ook vlugger opgetreden. Ik ben doorgegaan met het geven van de medicijnen waardoor de bijwerkingen verdwenen.
Mijn advies is eerder doorgaan met de huidige dosering als je enige cushingklacht het veelvuldig plassen is. Denk echt dat dit een bijwerking is van de medicijnen.
maura schreef:Excuses dat ik er zo over doorzeur, maar dit topic wordt volgens mij door veel meer mensen gebruikt als belangrijke informatiebron dan dat er mensen zijn die actief deelnemen. En ik zou het heel erg vinden wanneer ergens iemand z'n HB-cushing paard wel van het gras af haalt vanwege de suikers, maar datzelfde paard wel wortels blijft geven terwijl dat geen goed idee is voor HB-gevoelige (cushing)paarden.
fargo schreef:Douraque schreef:Dat duf/dement zijnde is naar mijn idee eerder een bijwerking van de Prascend. Normaal treden dit soort bijwerkingen op in de 4e week van opbouwen, maar bij mijn paard was dit ook vlugger opgetreden. Ik ben doorgegaan met het geven van de medicijnen waardoor de bijwerkingen verdwenen.
Mijn advies is eerder doorgaan met de huidige dosering als je enige cushingklacht het veelvuldig plassen is. Denk echt dat dit een bijwerking is van de medicijnen.
De enige klacht is inmiddels niet meer het plassen, maar ook een harde nek en zweten.. En ze heeft een joekel van een paard staan..
Nou ja in ieder geval slim denk ik om op termijn of binnenkort nog een keer te testen op ACTH.
fargo schreef:In principe geef je medicijnen om iets de baas te worden, stel dat je te weinig zou geven, dan ben je het (net) niet de baas en blijft het nog een beetje aanmodderen.
fargo schreef:Douraque schreef:Dat duf/dement zijnde is naar mijn idee eerder een bijwerking van de Prascend. Normaal treden dit soort bijwerkingen op in de 4e week van opbouwen, maar bij mijn paard was dit ook vlugger opgetreden. Ik ben doorgegaan met het geven van de medicijnen waardoor de bijwerkingen verdwenen.
De enige klacht is inmiddels niet meer het plassen, maar ook een harde nek en zweten.. En ze heeft een joekel van een paard staan..
Nou ja in ieder geval slim denk ik om op termijn of binnenkort nog een keer te testen op ACTH.