Babootje schreef:Ik probeer het te begrijpen hoor Leetje, maar dit is wel heel vaag voor mij. Dit is toch ook een soort symptoombestrijding dan? Je geeft een middel zonder precies te weten wat de oorzaak is van die verminderde levenskracht. En dat doen puur op gevoel en manier van reageren vind ik echt wel een gok. Maar misschien heb ik daar weer te weinig verstand van hoor. Als er echt een oorzaak is (bijvoorbeeld niet goed werkende organen), zou dan een middel om de levenskracht te stimuleren dan een oplossing zijn voor dat probleem, of moet je niet meer weten over de oorzaak. Voor mij is dit echt te vaag.
Ben het er niet mee eens dat ze bij Den Hoek aan symptoombestrijding doen. Bij mijn pony kwam er IR uit en dat is toch een duidelijke diagnose (of je het nu eens bent met de manier van diagnosticeren of niet). De IR had weer gevolgen voor de werking van lever en nieren, maar dat is niet onlogisch. Uit hun wijze van meten (en ik weet daar ook niet het fijne van hoor). Door hun onderzoek naar het duiden van de metingen (ongetwijfeld in relatie tot hun reguliere diergeneeskundige kennis) kunnen ze - zoals ze zelf beweren "een gedetailleerde diagnose" stellen, zodat je ook gericht kunnen behandelen.
Jouw manier - zoals je deze omschrijft - is voor mij meer een "slag-in-de-wind-in-de-hoop-op-een-goed-resultaat-en-dan-proberen-we-gewoon-wat-anders"
Maar misschien begrijp ik je verkeerd hoor...
De verminderde levenskracht IS de oorzaak. Als een levenskracht gezond reageert kan deze heel veel dingen zelf oplossen. ( even los van slechte levensomstandigheden en voeding, want deze kunnen bijvoorbeeld zo hoge druk leggen dat het voor de levenskrachtniet op te lossen is). De symptomen zijn de uiting van de uit balans zijnde levenskracht. Dus door voor te schrijven op de symptomen schrijf je voor op de levenskracht en daarmee dus op de oorzaak!
Mijn visie, en het is veel complexer als dat ik nu opschrijf, maar theoretisch is er eerst een uit balans zijnde levenskracht en dan pas een orgaanprobleem, dit orgaan probleem ontstaat doordat de levenskracht met iets niet goed om kan gaan.
Zoiets als IR dat is er niet zomaar. Dat ontstaat niet zomaar. Een van de factoren is vaak bv voeding. En daar heeft de levenskracht een poos mee geworsteld en als dat niet lukt dan komen er klachten. En dus is IR ook een gevolg van een uit balans zijnde levenskracht. En daar zou ik dus gewoon mijn middelen op voor kunnen schrijven.
Het ene paard krijgt teveel suikers en wordt hoefbevangen, de ander krijgt bv eczeem. Dat is iets wat een uiting is van dit paard. Van deze levenskracht (met al zijn erfelijke info ed)
Wat ik bedoel te zeggen over Den Hoek: Orgaanfalen bij bv insulineresistentie is ook een gevolg van een uit balans zijnde levenskracht en dus een symptoom.
En dus is het symptoombestrijding.
Daar wil ik wel een kanttekening bij plaatsen. Want wat ik dus wel ergggg goed vind is het feit dat je zo'n symptoom al in een vroeg stadium kan ontdekken en daar ook ondersteuning kan aanbieden.
Nou werkt accupunctuur denk ik ook wel deels op de levenskracht, op de energie. Dus wellicht heb je daar wel mee een oorzakelijke behandeling, maar er wordt niet direct iets met de levenskracht gedaan. Hoe dat verband zit met accupunctuur dat laat ik even in het midden. Daar heb ik te weinig verstand van.
In mijn visie is dus de levenskracht de oorzaak als er symptomen komen en zal ik daar met homeopathische middelen op voor schrijven. Echter als er iets fysiek is en bv orgaanlijden is dan zal ik daar een oertinctuur op voor willen schrijven om het orgaan te ondersteunen. De ervaring leert namelijk dat de levenskracht dit vaak niet zelf geheel op kan lossen.
EN dat is de reden dat ik een cursus bij Erik Laarakker heb gedaan om dat te kunnen meten. Zodat ik dat vroeg kan ontdekken, voordat zoiets de behandeling blokkeert.
Waar ik nog een stukje verder wil gaan is de homeopathische constitutiebehandeling:
Daarmee maak je de levenskracht sterker, waardoor deze vrij kan reageren. Zodat de volgende keer bij een zelfde prikkel niet direct heftig gereageerd word. Of niet, omdat deze prikkel wel te verwerken is. En dan ben je - volgens mij - bezig met gezondheidszorg ipv ziekezorg... Dan ben je proactief bezig ipv afwachten en pas iets doen als er al symptomen zijn....