Peesblessure... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:09

Gulpje schreef:
Second opinion vind ik ook een goede optie. In ieder geval heel veel succes!
(Het klopt inderdaad dat zo'n behandeling in de acute fase van de blessure moet plaatsvinden, bij ons zat er een week tussen de blessure en de behandeling)

Hier zit er nu al 4/5 weken tussen het begin van de blessure en nu...(hij heeft eerst 3 weken rust gehad en toen heb ik weer een week rustig aan kunnen opbouwen daarna ging het weer mis en staat hij dus sinds 1,5 week weer op rust)

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 18:00

Wat blijft het naar naar dat nieuwe mensen zich melden! Stomme blessures! Maargoed, weet je al wat je gaat doen? Of weet je al meer?

Ik ga wel aardig met me paard op moment. Aan het eind van de zomer bekijken we eens hoe het er op de scan uit ziet. We zijn nu tien minuten aan het stappen, tien draven en weer tien stappen. Dit allemaal op de straat.

eefjuh20

Re: Peesblessure... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 00:35

Ik ben afgelopen maandag met m'n paard naar de watermolen in haaksbergen geweest en helaas slecht nieuws.Er is meer aan de hand dan alleen een peesblessure..RA been sesambeentje lateraal 2-3 & mediaal 4+ fragmentje
LA been sesambeentje lateraal 1-2 & mediaal 3.
RA been gat in de pees en LA been geïrriteerde pees.

Behandeling;
Acp/Prp pees+ bot
Stamcel therapie pees + bot
Tildren bot
Speciaal beslag

Kosten +/- €2000-3000,- voor alleen RA
(LA komt daarna nog een keer want de kans is groot dat die ook net zo slecht wordt)

Geen kans meer om terug te komen in de sport en als hij al beter wordt alleen lichte recreatie (zware bak of mul zandpad is dan al te veel)Het is nu wachten op de verzekering maar ik zal hem moeten laten gaan waarschijnlijk...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 07:51

Jeetje... Dat ís gewoon écht klote. Het klinkt helemaal niet positief...

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:39

Wow eefjuh20, wat een rotnieuws :(

Hier ook weer niet goed. 8 maanden op de wei gestaan, 1.5 maand rustig opbouwen en gisteren plots weer mank. Dinsdag voor de 10000ste keer weer dierenarts erbij...

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:50

Ik lees al een paar weken met jullie mee en misschien is het "leuker" als ik me zichtbaar maak. Mijn paard heeft sinds 2 maanden een peesblessure aan de oppervlakkige buigpees LV. Ik heb afgelopen maandag voor de 2e keer laten scannen en het lijkt gelukkig vooruit te gaan. Het gat is bijna geheel opgevuld op een haarscheurtje na. Dat viel me alles mee omdat mijn paard best een aantal keer stout is geweest. Ik ben begonnen met 2 weken boxrust en daarna 3 weken 2x per dag 5min. stap en daarna 3 weken 2x 10min. stap. Nu mag ik 3 weken 15min. gaan stappen en daarna 3 weken 20min. stap. En dan weer scannen. Ze staat overdag wel buiten, maar op een klein afgezet stukje.

Eefjuh wat een verschrikkelijk nieuws!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:21

Ach Eefjuh, wat een ontzettend verdrietig nieuws....;(
Sterkte!

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:01

Pff dat is heftig nieuws! Sterkte ermee, lijkt me vreselijk moeilijk!

Hier zijn we nu bijna een maand bezig denk ik. Lijkt goed te gaan. De ice vibes dragen zo hun steentje bij :D

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:41

Aschinski is afgekeurd en zal binnenkort opgehaald worden..het is een hele moeilijke beslissing maar dit is het beste voor hem..
De dagen dat hij er nog is zal ik hem extra verwennen en mag hij nog lekker gek doen in de bak en de wei..pff wat zal ik mijn vriendje missen!!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:53

:(:) :(:) :(:) :(:)

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:45

Thnx gulpje..
Hij wordt morgen al opgehaald..stalgenootje komt straks nog even wat mooie foto's maken en we gaan een stuk staart afknippen voor een mooie armband..dan is ie toch altijd nog een beetje bij me..

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:56

Ach... verwen hem nog maar lekker even. En veel sterkte.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:53

eefjuh20 schreef:
Thnx gulpje..
Hij wordt morgen al opgehaald..stalgenootje komt straks nog even wat mooie foto's maken en we gaan een stuk staart afknippen voor een mooie armband..dan is ie toch altijd nog een beetje bij me..

Wat snel! Maar dat zal dnek ik stiekem nog het 'makkelijkste' zijn.

Ik hoop dat je nog een heel fijne, laatste dag met hem hebt.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:19

Oh bah wat erg zeg Eefjuh.. Zag op je profiel dat het ook nog eens niet de eerste keer is dat je met deze blessure zit, dan bij een ander paard. Wat erg! Heel veel sterkte!

En voor die armbanden zijn gelukkig heel veel aanbieders. Zit vast wat moois tussen!

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:23

annelinnie schreef:
Oh bah wat erg zeg Eefjuh.. Zag op je profiel dat het ook nog eens niet de eerste keer is dat je met deze blessure zit, dan bij een ander paard. Wat erg! Heel veel sterkte!

En voor die armbanden zijn gelukkig heel veel aanbieders. Zit vast wat moois tussen!

Klopt dit is helaas niet de eerste..maar de ander was volledig hersteld van de peesblessure..maar die bleek een botje in het been afgebroken te hebben door een ongelukje/trap van een ander paard)toen was ik haar alsnog kwijt..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 16:33

Ik dacht ik doe weer eens een update over Mara.

Het gaat eigenlijk redelijk tot goed met haar.

Ze staat ondertussen al 5 maanden op het land en ze vermaakt zichzelf prima. Ze staat lekker de hele dag te eten, rend wat rond en staat dik te worden.

Het enige Is dat ze om te drinken met haar voorhand de sloot in noet zakken. Dar zorgy er voor dat ze haar been af en toe toch nog wat overbelast.

Een poosje terug stond ze op een land met een automatische drinkbak en toen heb ik zelfs een klein stukje met haar gereden!

Het gaat dus heel erg wisselend zo op het land. Ik weet dat als ik haar snachts op stal zet ik jaar gewoon kan rijden. Maargoed. Dat komt wel weer. Ik wil eigenlijk dat ze de hele dag en nacht het land op kan en dat ik haar dan nog zonder problemen ook nog kan rijden. Misschien niet haalbaar? Ik weet het niet. In iedergeval blijft ze voor de winter ook nog lekker op het land en als het kan ga ik haar dan weer wat rijden.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:58

Nou met al dat matige nieuws misschien eens tijd voor wat goed nieuws..

Ik ben na een hele zomer opbouwen met goed nieuws naar huis gestuurd! Over acht weken mag ik weer volledig trainen. Tijdens het opbouwen heb ik rustig aan gedaan en de pezen goed in de gaten gehouden. Gelukkig houden ze zich goed!

Het is wel zo dat als er een kreupel paard met pezen als die van mij nu binnen komt op de kliniek het niet best is maar omdat we uit zo'n andere situatie komen is het goed. Dus ik ben blij!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 14:32

Nadat ik heel lange tijd niks meer heb laten horen van me omtrent Mara, toch weer eens een update.

Wat een onzekere tijden zijn het geweest de afgelopen 6 maanden. Nadat Mara 24/7 op het land is gezet, heeft ze een enorme terugval gehad. Ik durf nu te zeggen na al die maanden, dat het been echt weer goed Is.

Haar been is voor 95% slank. Het been Is niet meer warm geweest na een opbouwende fase van stappen en draven waarbij We tot 30 minuten stapppen en draven aan de hand zijn gegaan. Dat ging erg goed.

Nu het koud en nat Is, koeld het been door de wind die er langs waait. Ik heb vorige week zondag voor het eerst na 6 maanden wee op Mara gereden! *\o/* het ging zooo goed!

Het been Was de dag erna niet dik, warm of vocht. Ik ben zo mega blij dat het goed gaat. Mara Was ook zo blij om weer aan het werk te mogen.

Ik hoop andere mensen hiermee toch een beetje een hart onder de riem te steken.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:29

Goed nieuws Peelie !!
Soms heeft herstel gewoon langer nodig. Hopelijk kun je nu echt gaan opbouwen en wie weet zit er wel weer een wedstrijdje in van het voorjaar +:)+

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 14:31

Dat hoop ik echt. Maandag heb ik ook weer even gereden en ze Is zoooo blij dat ze weer mag. Briezend gaan We richting de ponyclub en tijdens het rijden heeft ze hyperconcentratie. Zo fijn!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 00:08

Wat een goed nieuws Peelie! Top!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 05:32

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 12:50

Van de week (zondag) een goede 3 kwartier met Mara op buitenrit geweest voor het eerst sinds jaren weer! Veel gestapt, stukjes gedraaft en een galopje. De volgende dag haar been iiiieeeeetsje warm, maar niks schokkends. Ik ben zo blij :D

Vanaf 10 februari gaat een jong meisje 1x per week een lesje rijden met Mara. Nu met de studie Is 2 paarden op verschillende locaties niet te combineren en zo Is het fijn voor beide. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan :)

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:57

Oh dat is fijn!

Ik heb mijn paard een jaar op rust gehad, laten scannen en ik kon alleen maar hopen dat de vezels meer met elkaar verbonden waren dan de scan een jaar daarvoor. En gelukkig, ik zag veel meer wit dan daarvoor! Een zucht van verlichting. Gelukkig, er was nog toekomst!

In de zomer zijn we heeeeel rustig aan weer begonnen met rijden op de straat en weer in een mooie bak. Wanneer ik thuis rijd kan ik mooi losstappen op de straat en hier ook weer op uitstappen. In de bak bij de rijvereniging is dit anders. Daar rijd ik weer sinds de winter en in januari ben ik ook begonnen met lessen. één keer in de week een uurtje, maar wel weer echt richting trainingsniveau.

Ik het begin heb ik echt heel erg gemerkt dat de rijtechnische kant niet heel veel geleden had, maar naar mate ik meer ging vragen (dan alleen een beetje nagevelijkheid en overgangen) was er toch een behoorlijk gat met twee jaar ervoor, hoe kan het ook anders?

Momenteel ga ik voorzichtig weer denken aan de toekomst en ga ik in de zomer weer scannen. Eerst binnenkort langs de fysio met hem en dan voorzichtig aan wedstrijden beginnen in het outdoorseizoen.

Ik heb nog altijd hoop en zal het jaarlijks in de gaten houden. Ik blijf het gevoel hebben dat ik op een tikkende tijdbom zit en dat maakt de rust niet beter. Het smaakt naar meer en efficienter trainen. Ik ben dan ook nog stilzwijgend een beetje aan het rondkijken naar een instructeur die ervaring heeft met peesblessures.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:22

Ik ben heel benieuwd hoe het met iedereen gaat.

Tot nu toe ben ik een zeer gelukkige eigenaar van een paard met peesblessures want het gaat goed! Zo nu en dan doen we een wedstrijd, gaan het bos in en rijden we weer. Meestal plan ik toch een dag rust na een training maar ik weet niet of dat echt nodig is, meer op gevoel.