Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kirian

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:50

Die van mij begint wel steeds meer te veren in zijn rug, maar is nooit spectaculair geweest.
Vorig jaar wilde hij ook alleen maar als een giraffe lopen. Hij wilde zijn rug niet meer ontspannen. De gespannen rug zorgt er volgens mij voor dat hij pijn krijgt en de rugspieren nog meer gaat spannen. Vicieuze cirkel.. De afgelopen maanden is mijn enige doel geweest dat hij leerde die rug los te laten, zonder op de voorhand te vallen. Dat is dus goed gelukt, mede dankzij Monique.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:53

Kirian, dat is ook ongeveer het enige waar wij mee bezig zijn :) Koppie naar beneden, kont eronder en bollen met die rug.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:12

Bleeeeh, gingen we net lekker, kom ik erachter dat zijn rug toch weer (of nog steeds en niet opgemerkt) warm is. Deze keer niet op de plek van de KS maar erachter. Daarnaast een warme verdikking naast de schoft. Overcompensatie?? Doen de middelen iets die het eerst verergeren? Iemand ervaring met phytonics spine, joint comp, back spray en/of traumeel die hier iets in herkent?
Ik word er nu echt moedeloos van en denk erover om hem nog maar 1 keer helemaal door de mallemolen te halen en dan desnoods te besluiten om er een einde aan te maken. Dit is geen leven voor hem, maar ook niet voor mij. Ik ga er echt bankroet op en als ik niks doe, komt er ook steeds weer iets boven water. Op de benen is hij super, maar die rug....
Gister kwam iemand van stal naar m toe lopen: Hey paard, wat is er met je? Je bent niet blij he! Schrik daar toch weer van. Bij navraag gaf hij aan dat hij zo'n moedeloze oogopslag had en daar wat aan zag. Die man (vriend/man van stalgenoot) doet reiki en vroeg of hij een paar keer met m mocht werken om te kijken of hij m beter kon krijgen (gratis overigens) Ik sta tegenwoordig voor alles open, dus ga je gang. Morgen komt L.uc R.atering bij ons op stal die ook even naar hem gaat kijken. Het zal me benieuwen wat die me gaat vertellen maar ik knijp m wel...

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:40

He danoesje, wat k*t zeg! ik herken je moedeloosheid! 1 ding, ga niet nog meer geld besteden aan dingen waar je eigelijk neit in geloofd (mocht je er wel in geloven, doen ) maar mijn idee achter dit soort dingen is dat het geld kost, en dat je uiteindelijk te horen krijgt wat je wil horen.

waarom zeg je hem niet op bute? dan kun je zien offie pijn heeft, en hoe erg hij opknapt! dat het warmer is duid toch weer op een ontsteking? echt super ruk! Ik snap ook niet hoe dat dan kan Achter de KS. zo gek.. :(

kirian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:07

O nee Danoesje.... Wat naar. Ik snap je moedeloosheid en weet hoe het je leven kan bepalen... Ik heb zelf ook weer even getwijfeld maar weet nu waar het aan ligt. Ik heb bij het rijden het rechtrichten verwaarloosd en met een paard van 1.80m met KS is dat direct merkbaar... De training komt zó precies, binnenkort weer les. Ik weet niet precies hoe jullie trainen, maar bij mij maakt de training het grootste verschil. Als ik hem een paar dagen niet getraind heb, zijn zijn rugspieren strakker en voel ik knopen en strengen.
Bij Eagle lijkt het erger te zijn dan bij die van mij. Hij heeft ook nooit een echte ontsteking gehad. Als ik jou was zou ik hem op de pijnstillers zetten. Kijken wat voor verschil het is en dan je conclusies trekken. Als je besluit er een einde aan te maken omdat je hem niet pijnvrij krijgt, begrijp ik dat. Je hebt er veel voor gedaan.
Ik vraag me wel af of kraken nu kan. Maar dat zal hij wel kunnen bepalen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:08

Ja echt super k. Ik ben best bereid nog ergens tijd in te stoppen, maar geld niet meer, op een goede osteo en wat supplementen na.
Volgende week vrijdag komt de DA om hem te enten, ga meteen met hem overleggen wat de mogelijkheden zijn en kijken of ik evt aan pijnstillers kan beginnen voor een paar weken. Pfff vreselijk, alles draait om die rotknol. Mijn hele grote droom, mijn eigen paard, ligt echt in duigen na 1,5 jaar ellende.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:16

Kirian, hij schijnt vooral veel te weten over hoe een lijf in elkaar zit, waar blokkades zitten, hoe hij hoort te bewegen en hoe je dit o.a door training aan kan pakken. Hij is vorige week nog naar de osteo geweest dus ik zou hem inderdaad niet snel weer laten behandelen.
Momenteel train ik hem bijna alleen maar onbelast, hoofdzakelijk aan de dubbele lijnen zodat ik stelling en buiging kan vragen zonder hem vast te zetten en hem zijn gewicht kan laten verplaatsen als hij over de schouder valt. Ik begin nu ik het op mijn eigen manier kan doen met eerst goed instappen op aardig tempo, daarna stap-draf en schakelen binnen deze gangen. Tenslotte een keer of 5 aanspringen in galop, als hij goed loopt (hij zet zijn achterhand er niet altijd goed onder) laat ik hem een paar rondjes doorgalopperen en als hij het heel goed doet, schakel ik ook wat in galop. Ik probeer verder om hem zoveel mogelijk te laten zakken: wisselend wat lang en laag, wat hij erg moeilijk vindt, en 'gewoon' over de rug met een losse onderhals en nagevelijk. dan gaat hij ook lekker knabbelen op zijn bitje.
Ik heb maandenlang onder begeleiding getraind dus weet inmiddels een beetje hoe het moet denk ik, maar twijfelen blijf ik toch. Ik train hem 1 dag flink, 1 dag rustig, daarna een dag vrij (of flink staptempo in de molen, sinds een paar keer) Was ook begonnen met lange teugelen maar dat stond even op een laag pitje door de verhuizing (zeg maar spaarvlammetje haha) Daarnaast hobbel ik aan de hand met hem door het twiske om hem de broodnodige afwisseling te geven aangezien je hem (nog?) niet zomaar even een sprongetje kunt laten doen, ik hem niet rijd en dus geen buitenritjes kan doen etc.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:25

En veel betekent echt heel veel! Ik weet wat je allemaal doet voor je paard danoesje!

@kirian, heb je misschien een filmpje of foto van die van jou onder het zadel? :)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:31

Femo, thanks. Kun je hem niet even voor me instralen vanaf afstand? Doe ik de jouwe :P
Hokus pokus --> gemaakt! *\o/* *\o/* *\o/*
Ben ook wel benieuwd!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:33

ik vraag mezelf ook zo vaak af, als ze nou geen KS had gehad.. wat is dat heerlijk.

:(

Maar je probeert echt Alles! zelfs deze gekke dingen. wie weet helpt het wel! *\%/*

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:35

Nou echt he. Als je me vorig jaar had verteld dat ik Reiki en Den Hoek zou proberen, en een magnetiseur, had ik je finaal voor gek versleten en was heel hard gaan lachen :D
Maar we willen het zoooo graag. De ellende is ook nog eens dat ik na Eagle echt geen ander paard meer mag van mijn vriend. Die heeft zoveel meegemaakt met ons dat ie er nu vol in meegaat, maar er niet aan zou meewerken dat er een nieuw exemplaar komt.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:42

Maar als je gelukkig word van een paard danoesje.. dan gaat je vriend vast overstag..

of je kookt gewoon net zo lang niet totdat je weer een paard hebt. haha. :)

Anyway, het komt misschien gewoon wel goed met je paard, soms denk ik. als we er zonder problemen op kunnen zitten, en ze worden sterker in die rug, heb je er misschien wel helemaal niet zoveel problemen meer mee.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:45

Femo, ken jij mijn vriend ofzo? Die kookt namelijk NOOIT zelf hahaha.

Ik denk dat ook nog steeds hoor, maar zodra er dan weer van die dingetjes blijven komen...Die een normaal paard misschien ook wel heeft, maar die je niet opvallen omdat je er normaal niet zo bovenop zit. Ik voel dagelijks zijn rug tegenwoordig, kijk precies hoe hij loopt etc. Dan ga ik weer twijfelen. Ze blijven nu eenmaal altijd gevoelig voor overcompensatie en het zit er nu eenmaal en gaat nooit meer weg. Ik ben al zo lang aan het trainen dat ik echt dacht dat hij nu klaar was om weer te gaan rijden, maar als hij dan weer dit soort rare plekken heeft weet ik het niet meer.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:51

Haha, nee gewoon een inschatting hoe de meeste mannen zijn :')

Maar zonder gekheid, die van mij heeft ook van die kleine vochtbultjes, niet op de ruggengraad, maar ernaast. ze zijn niet pijnlijk, en geloof ik ook niet warm..

Het is inderdaad zo dat je echt ALLES ziet. incl spoken. :)

en over de pech die we hebben: ik denk dat 90% met een paard, de lichamelijke problemen over het hoofd ziet. hoeveel ellende je wel niet ziet rijden in de ring.. :S

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:56

Nou ja, in mijn geval ben ik niet de enige die ziet dat een bepaalde plek is opgezet, zijn rug weer meer doorzakt of warm is. Ik ben eigenlijk helemaal nooit tutterig en vond normaal gesproken dat je, mits aangepast, beter door kon trainen dan stil kon zetten. Nu weet ik het soms echt niet meer maar heb gezien dat stilstand echt achteruitgang geeft dus dat is gewoon geen optie voor mij meer. Een paar weken geleden opperde ook iemand om hem maar een half jaar op rust te zetten maar dan kan ik weer vanaf 0 gaan opbouwen, dat zie ik echt niet zitten...

kirian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:00

Filmpje staat op atletischerijkunst.nl (de grote bonte). Dat was gefilmd in januari.

Afbeelding
Longeren nu

Afbeelding
Rijden, anderhalf jaar voor de diagnose.... :(
Laatst bijgewerkt door kirian op 14-03-14 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:00

nee, stilzetten zou ik ook niet doen hoor.. het houd ook een keertje op, ook voor het paard..

en ik geloof ook dat hij daar toch echt alleen maar slechter van word.

Ik let ook echt overal op. Zelfs hoe ze staat met poetsen en of ze haar achterbenen wel onder de massa zet.
of ze kreupelt, of ze rustig is met dr hoofd tijdens het longeren. allemaal dat soort dingen..

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:06

@kirian, waar moet ik zoeken voor het filmpje op de site? ik kan het bonte paard niet vinden helaas :(

kirian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:07

Ik denk dat je ingelogd moet zijn?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:08

gevonden! ziet er erg netjes en gecontroleerd uit! doe je ook al de zijgangen onder het zadel?

kirian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:09

Beetje schouderbinnenwaarts.

kirian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:11

Heb er wel over getwijfeld om alles openbaar te zetten. Ook hier op bokt. Zoals jullie zien ben ik niet zo'n forum-mens.. ;-)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:11

hoelang ben je nu bezig met het rijden?

kirian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:20

Bedoel je sinds de diagnose?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:20

Soms vraag ik me ook wel af hoe handig het is hoor...mja ik ben toch niet van plan hem te verkopen met een banketstaaf-verhaal dus ach:0