Desert:bijzondere auto-imuunziekte en meer,maar wel leerzaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ymor

Re: Desert:bijzondere auto-imuunziekte en meer,maar wel leerzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:16

Sandra!!! Ik heb iets voor je gevonden wat je kan helpen.. Ik zal je een pb sturen..

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:13

Af en toe lees ik nog even om te kijken hoe het met je paardjes gaat en ik ben blij om te lezen dat Desert het zo goed doet. Dikke knuf aan alle pony's.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 23:50

Zo ben ik weer,hier zijn de waterleidingen gesprongen,mijn lichaam (die al niet al te best is)wilt nu even niet meer wat ik wil,na tig emmers geschept te hebben uit kruipkelder om bij hoofdkraan te komen,op mijn knie en buik in de sneeuw -O- :brr:

Mijn eigen da heeft nog gebeld,ontzettend enthousiast over de uitslagen en zo lief,ze zei:als iemand het verdient na al die moeite en vertrouwen in haar paardje ben jij het wel en zij heeft waardering voor mijn eigenwijze gepuzzel en dat mag ook wel eens gewaardeert worden vid ik,zo zijn er maar weinig dierenartsen....

Alleen Desert haar calcium gaat weer omhoog,nog wel binnen de grenzen,heb ik zelf weleen theorie over,maar als jullie nog mee willen denken,....voor als ik iets over het hoofd zie ;)
Waar zit,voeding etc meer kalk/calcium in???
Uit ct scan bleek ook veel kalkafzetting in spieren ,organen en slag/aderen etc..dus niet geheel onbelangrijk om dit in de gaten te houden.....
Wie oh wie???

Verder gaat ze goed,vandaag heeft ze lekker geracet en scheten gelaten onder het bokken,ze wordt steeds vrolijker,zo is nog nooit geweest in de jaren dat wij haar hebben <3

bigone,daar sla je de spijker op de kop,door dicht bij de natuur en jezelf te blijven sta je idd mer open voor dit soort ingen en veel op je bek gaan van ik wist het wel,maar aarom heb ik niet gehandeld en geluisterd naar mensen waarvan je dacht dat die er meer verstand van horen te hebben,dus een stukje zelfvertrouwen hoort er ook bij denk ik.... :j

Misty12 heerlijk toch dat je dat soort dingen aan kan voelen,ik zie gelijk ook al is het op camera in 1 oogopslag dat er iets mis is....
Je werk lijkt mij ook heel leuk overigens....

stal_HD thanks en ja soms heb je het even nodig :))

Ymor,thanks voor je pb en je meedenken :*

_Wodka_ dank je en leuk dat je nog meeleest en ik zal ze graag knuffelen namens jou :D

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:11

Graag gedaan hoor! Ik moest meteen aan je denken en dacht wie weet helpt het in de communicatie tussen jou en desert.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:36

San krijgt Desert medicatie voor maagzweren???????? Bij overmedicatie hiervan zie je een toename van afzetting van calcium, tenminste bij mensen. Verder kunnen zouten en calcium een wisselwerking hebben op elkaar ivm de problemen met haar nieren zou je het misschien ook eens in die hoek kunnen zoeken, laatst vroeg ik je al of ze wel voldoende vochtintake had. Het zijn maar gedachtenspinsels maar dat is het eerste wat me te binnen schiet op de zondag.
Zal er nog eens verder over denken als ik vandaag eens ff een momentje heb.
Nu eerst met dochterlief op concours, rondje springen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:49

Ik zit met mijn zusje in overleg, zij geeft binnenkort een presentatie over dit onderwerp (studeert diergeneeskunde).

Bij een te hoog calcium kan er bijv. sprake zijn van een te hoog PTH uit de bijschildklier, PTH is een hormoon dat zorgt voor verhoogde botresorptie (hierbij komt calcium vrij uit het bot). PTH zorgt er ook voor dat de nieren meer calcium uit de reeds gevormde urine halen, en stimuleert de nier om actief Vitamine D te maken (uit inactief vit. D). Dit Vitamine D bevordert dan weer de calciumopname uit de darm (dus uit de voeding).
Ook een te hoge vit. D waarde an sich kan hier dus aan ten grondslag liggen. Waar bij een 'normaal' paard het lichaam op een gegeven moment aan de rem trekt als het gaat om opname van Calcium (lichaam weet wanneer het genoeg is), gebeurt dat dus niet wanneer er sprake is van een verhoogde PTH.

bij paarden heb je 'molenaarsziekte', dit is een term die wordt gebruikt bij paarden die bijv. teveel haver eten (haver is rijk in fosfor en arm aan calcium, daardoor vliegt het PTH omhoog, omdat het lichaam als een gek calcium wil resorberen).

Heeft Desert hiervoor een te laag calcium gehad? Een te laag calcium kan tetanie veroorzaken, en dit zijn daarvan de symptomen:

- Tonusverhoging van de spieren (dus te hoge spierspannig)
- Stijve gang (denk symptomen van spierbevangenheid)
- Zweten
- Spiertrekkingen als gevolg van de tonusverhoging
- Kaakkramp
- Tachycardie (verhoogde hartslag)
- Hik (singultus)

Als het Calcium inderdaad te laag is geweest, kan de verhoogde waarde nu een gevolg zijn daarvan, immers, het lichaam heeft het tekort in dat geval willen herstellen door calcium te gaan resorberen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:59

Ik heb even een stukje uit een samenvatting geknipt:

Thema 14: stoornissen in de calcium‐ en magnesium huishouding
Mineralen fungeren als bouwstoffen en als elektrolyten in vloeistof en een elektrolyten balans is nodig voor het functioneren van het orgaan. In de extra‐cellulaire vloeistof zijn natrium en chloride het belangrijkste, intra‐cellulair zijn dit kalium, calcium en magnesium.
Calcium: calcium speelt een rol in de activiteit van enzymen, spiercontractie, secretie en celdeling en 95% van de voorraad is opgeslagen in het skelet. 40% van het deel in het plasma is de geïoniseerde vrije fractie en dus actief. De plasma concentratie varaieert bij gezonden dieren binnen nauwe grenzen, en gehandhaafd door een direct en hormonaal mechansime. De darm, de nieren en het skelet spelen hier een belangrijke rol bij.
Directe regulatie: de calcium in de dunne darm kan passief en actief worden opgenomen, waarbij de actieve opname met name afhnagt van de vitamine D status van het dier. Wanneer door opaname de plasma concentratie stijgt zal er meer in het bot worden opgeslagen en minder als vrije calcium in de circulatie terecht komen (oplosbare fase). Tevens scheiden de nieren meer calcium uit. Wanneer de concentratie daalt zal er meer uit de voorraden opgenomen worden en in geïoniseerde oplosbare fase gebracht en de nieren zullen minder uitscheiden. De opname via de darm wordt niet heel sterk door stijding of daling beïnvloed.
Hormonale regulatie: hierbij spelen calciotrope hormonen de belangrijkste rol: parathyreoïd hormoon, vitamine D en calcitonine. De hormoon synthese en release wordt door veranderingen in de plasma Ca2+ concentratie beïnvloed.
 Parathyreoïdhormoon / paraathormoon (PTH): de productie uit de bijschildklieren hangt ook
van de leeftijd van het dier af, maar verhoogd bij een dalende calciumconcentratie. PTH veroorzaakt katabole effecten: osteoblasten krimpen waardoor osteoclasten bij het botoppervlak bot kunnen resorberen. PTH verhoogd de terugresorptie van calcium in de nieren en verhoogd de uitschieding van fosfaat. Bij herkauwers en paarden is dit laatste verband minder duidelijk. PTH verhoogt wel de synthese en activiteit van het enzym dat het 1,25‐hydroxycalciferol omzet (actieve vorm).
 Vitamine D;de reden dat een viatmine als hormoon beschouwd kan worden is omdat het invloed heeft op het DNA en daarmee de synthese van verschillende enzymen. Vitamine D komt uit het voer of zonlicht (niet bij hond en kat) en de metabolieten hebben qua structuur veel weg van steroïd hormonen. Vitamine D kan worden omgezet tot 1,25‐hydroxycalciferol (=calcitriol) / 24,25‐hydroxycholecalciferol. De eerste is biologisch het meest actief: het verhoogt de activiteit van osetoclasten en maakt het PTH meer van invloed. De mineralisatie van osteoïd en kraakbeen wordt ook bevorderd. Op de nier heeft het als effect een verhoogde reabsorptie van calcium, fosfaat en natrium, een remming van calcitriol synthese en zo de remming van de negatieve feedbackloop. Op de darm heeft calcitriol ook effecten, namelijk een verhoogde opname, door verhoogde vorming van pompen de cel in en de ATPase aan de serosa zijde. In het distale deel wordt de fosfaat absorptie op dezelfde wijze beïnvloed.
 Calcitonine (CT); het wordt voornamelijk in de parafolliculaire cellen (C‐cellen) van de schildklier gevormd, en er vindt een verhoogde secretie en synthese plaats bij plasma stijging van calcium. De osteoclasten kunnen hierdoor geen calcium meer uit het bot vrijmaken (ze verliezen hun “ruffled border”). Het voorkomt hiermee een verdere plasma concentratie stijging, een remming op PTH en dus geen verlies via de nieren. Op de nieren en het MDK heet CT geen belangrijke invloed, maar het verminderd wel de eetlust (verzadigingscentrum) en vermindert de synthese van calcitriol.
Hypocalciëmie:
Het kan veroorzaakt worden door een hypofunctie van de bijschildklieren maar vaker door een verhoogde uitscheiding of verminderde opname. Het laatste gaat wel gepaard met een secundaire hyperfunctie van de bijschildklieren.
 Primaire hypoparathyreoïdie komt bij de hond en kat voor maar niet vaak. Vaak wordt een dan een lymfocytaire diffuse ontsteking van de bijschildklieren gevonden, waarbij functioneel weefsel is vervangen door lymfocyten en fibroblasten (auto‐immuunpathogenese). Door verwijdering van de schildklier kunnen iatrogene hypofuncties optreden. Door een hypofunctie treedt er minder PTH in het bloed en geeft dan een afname van de botresorptie, een verminderde renale Ca‐reabsorptie en een afname in de productie en secretie van calcitriol.
 Verhoogde Ca‐behoefte treedt op aan het einde van meerlingdracht en het begin van de lactatie. Ook bij slechte voeding van teven kan dit optredendit kan leiden tot hypocalcemische tetanie (spierkrampen).
Bij runderen kan melkziekte optreden tussen 0,5 en 3 dagen na partus door de verhoogde melkaanmaak, dit komt bijna uitsluitend voor bij oudere kalfskoeien. De problemen treden voornamelijk op wanneer vlak voor de patrus calciumrijk gevoerd is omdat dan het benuttingspercentage uit de darm laag is en de hormonen die een opname en botresorptie beïnvloeden niet actief. Oestrogeenconcentraties na de partis versterken dit effect. Een verhoging van het benuttingspercentage kan wel tot 8 dagen kosten.
Bij schapen zien we de melkziekte vaak ook kort voor de partus, waarschijnlijk voor de skeletontwikkeling van de foeten en dus ook vaker bij meerlingdracht (=ophaal ziekte). Bij het paard zou ook de toename in melkgift een rol kunnen spelen, maar ook elektrolytenverlies kunnen hiertoe leiden. Er kunnen tetanische verschijnselen optreden.
 Onvoldoende calciumopname is een belangrijke oorzaak en kan het gevolg zijn van slecht dieet of verminderde beschikbaarheid door complexvorming met fytaten of oxalaten. Malabsorptie kan uiteraard ook optreden. Ondanks de hormonale stimulatie voor meer opname heeft dit weinig tot geen effect. Een ander dieet probleem kan allimentaire secundaire hyperparathyreoïdie zijn, waarbij een hoog gehalte aan fosfaten in het dieet kan leiden tot een verlaging van de Ca‐concentratie. Dit treedt op als er vrijwel uitsluitend met vlees, zaden of fruit wordt gevoerd, bij jonge dieren vaker en leidt tot verdere botontkalking. Bij haver kan voor paarden hetzelfde optreden.

Verhoogd verlies: wanneer nierweefsel kapot gemaakt wordt leidt dit tot een verminderde omzetting in calcitriol en treedt door nierinsufficiëntie een hyperfosfatemie en daarmee en hypocalciëmie op. De bijschildklieren gaan dan bovendien hypertrofiëren.
Verschijnselen:
Het celmembraan wordt makkelijker exciteerbaar, omdat de drempelwaarde wordt verlaagd. Spontane asynchrone contracties van skeletspieren kunnen dan ontstaantetanie. De verschijnselen zijn verder per diersoort verschillend, mogelijk door verschillen in de pathogenese.
Paard, hond en kat: spierspasmen staan op de voorgrond. Stijve, hoiterige gang, kramp van kauwspieren, de hik door prikkeling van de nercus phrenicus waarbij het diafragma bij iedere hartcontractie ook contraheert, tachycardie. Bij de hond en kat verloopt het minder gegeneraliseerd en kan eerst alleen in de achterpoten iets opvallen.
Rund: er zijn ook trillingen van spieren maar spierzwakte domineert het beeld. Dit komt door de blokkade van acteylcholine release in de motorische eindplaatjes. Klinsiche verschijnselen treden op bij een waarde onder 1,5 mmol/L en bestaan uit: verlamming van dwars en gladgestreept spierweefsel, minder pensbewegingen, geen ontlasting, stagnatie van geboorteproces en plat liggen.
Schapen: vooral bij oudere ooien met meerlingdracht en vertoont overeenkomsten met het rund. Stagnatie van de partus staat echter voorop, in combinatie met motiliteitsstoornissen van beide spiertypen.
Diagnose:
De bloed‐calcium‐concentratie kan worden bepaald en het klinische beeld is meestal ook duidelijk.
Therapie en preventie:
De meeste verschijnselen verdwijnen na intra‐veneuze of subcutane toediening van calciumzouten binnen enkele uren. Bij het rund is aan het medicijn ook magnesium toegediend waardoor het een meervoudig gebruik kan hebben. Door de blijvende verhoogde vraag tijdens de lactatie zal moeten blijven behandeld, dus calcium suppletie per os, blijft nodig en verder moet spierschade door bijvoorbeeld uitglijden worden voorkomen.
Preventief kan men bij het rund de absolute calciumopname bevorderen door het geven van veel ruwvoer, en abrupte voerovergangen moeten worden voorkomen. Het benuttingspercentage van de calcium is juist vanaf enkele weken voor de partus calciumarm voer toe te dienen. De hoeveelheid calcium in het voer kan ook tijdens de lactatie verhoogd worden, maar dat heeft geen zin zolang het benuttingspercentage laag is.
Bij de hond kan ook calcium worden toegediend bij tetani, maar is in het geval van een hypoparathyreoïdie levenslange onderhoudstherapie met calciumzouten en vitamine D nodig. Overmatige toediening van vitamijne D kan wel tot intoxicatie leiden.
Bij het paard is ook suppletie nodig.

Hypercalciëmie:
De meest bekende maar niet meest voorkomende oorzaak is een neoplasie van de bijschildklieren, waarbij de overmaat aan PTH leidt tot een hypercalciëmie en verminderde fosfaat terugresorptie. Door de hypercalciëmie wordt calcitonine gestimuleerd wat leidt tot een hyperplasie van de C‐cellen. Veel vaker wordt bij dieren echter een hypercalciëmie gezien door een maligniteit buiten de bijschildklieren = pseudohyperparathyreoïdie. Deze neoplasién kunnen bijvoorbeeld factoren afgeven die de activiteit van osteoclasten verhogen. Bij de klieren rond de anaalzakken van de hond is dit bijvoorbeeld een op PTH lijkend peptide.
De hypercalciëmie gaat gepaard met een hypofosfatemie. Ondanks de hyperplasie van de C‐cellen wordt er niet genoeg tegenwerking van calcitonine gegenereerd.
Hypercalciëmie kan bij honden met een maligne lymfoom in 20% van de gevallen gevonden worden. Bij konijnen is de oorzaak vaak een verhoogd aanbod via de voeding, de terugresorptie uit de darm wordt namelijk niet door vitamine D3 gereguleerd.
Verschijnselen:
Door beïnvloeding van het Na/K‐ATPase leidt een hyperkaliëmie tot een verhoging van de polarisatie van dfe celmembraan. De prikkelbaarheid van het zenuw en spiersweefsel neemt dus af. Vanuit het zenuwstelsel leidt dit tot een lusterloosheid, eventueel coma. Op spiergebied zien we spierzwakte van de skeletspieren en hypomotiliteit van het MDK.
De afwijkingen in de regulerende hormonen hebben met name invloed op de doelwitorganen: skelet en nieren. De botresorptie verhoogd, wat in ernstige gevallen zelfs op röntgen waar te nemen is. Belangrijker is echter de waterhomeostase (hypercalciëmie interfereert met de vasopressine werking), er ontstaat een PU/PD, aan de polyurie wordt door het dier soms minder tegoed gedaan door meer te drinken, waardoor het dier uitgedroogd kan raken en een prerenale uremie kan ontwikkelen. Door neerslag van calciumfosfaten in het niermerg kan een nefrocalcinose optreden (vooral in combinatie met een hyperfosfatemie) waardoor de concentraties van ureum en kreatinine in het plasma zal stijgen.
Diagnostiek:
De achterliggende oorzaak kan worden vastgesteld uit de anamnese, lichamelijk onderzoek, laboratorium onderzoek een beeldvorming. Bij oudere honden moet op de eerste plaats echter gedacht worden aan een maligniteit en dat moet eerst worden uitgesloten. Bij een paard met een hypercalciëmie denken we eerst aan een nieraandoening.
Therapie:
Na chirurgische verwijdering van de neoplasie kunnen de verschijnselen verdwijnen. De neoplasie zal bij een maligne lymfoom vooral teruggedrongen moeten worden met cytostatica.
Prognose;
Zonder complicaties is de prognose van een operatie goed. In het geval van metastasen bij de anaalzak is de prognose slecht, bij metastasen in de vorm van een maligne lymfoom is de prognose afhankelijk van de reactie op cytostatica.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:01

En een samenvatting van een hoorcollege over Calcium etc: Dit is wat Renee (merrieveulen) net in een samenvatting schreeef.

Hoorcollege 19: Calcium/PTH/vitamine D
Door aanpassingen aan het op land leven, moesten de bijschildklieren ontwikkeld. Deze produceren PTH en spelen zo een rol in de calciumhuishouding.
Calcium heeft een groot aantal belangrijke functies in het lichaam;
 Neuronale activatie
 Spiercontractie
 Membraan integriteit
 Cel adhesie
 Cel proliferatie
 Enzym activiteit
 Botformatie
 Bloedstolling
 Intra‐cellulaire communicatie
 Hormoonafgifte (e.g. TSH and insuline)

Het is dus ook niet zo vreemd dat de calciumconcentratie nauw gereguleerd moet worden. De actieve vorm van calcium is de geïoniseerde vorm (Ca2+). In het bloed betreft dit ongeveer 50% van alle calcium, in het cytosol is dit bijna alles, maar als geheel is er maar weinig calcium in het cytosol t.o.v. het bloed. Het deel dat niet vrij in het bloed zit, is gebonden aan albumine. Alkalose vergroot deze binding en reduceert dus de vrije Ca2+. Een zure omgeving geeft juist een hogere fractie aan vrije calcium.Een te grote hoeveelheid calcium‐proteïne en dus de inactieve gebonden vorm, leidt tot spierzwakte.
99% van het totale calcium in het lichaam zit echter opgeslagen in botten, als hydroxyapatite. Wanneer het calcium door de nieren uitgefilterd wordt, wordt dit voor 98% weer teruggehaald het bloed in. Maar wanneer er een overmaat dreigt te ontstaan dan zijn de nieren wel in staat om een groot deel uit te scheiden. De urine wordt dan van het hoge calcium gehalte troebeler. In de darm wordt alles opgenomen (vitamine D helpt hierbij), dus wanneer er een hypercalciëmie is, dan is het waarschijnlijk een nierprobleem.
Vanuit het digestiestelsel kan calcium worden opgenomen met behulp van vitamine D of normaal. De calciumhuishouding wordt ook door een aantal hormonenj gereguleerd:
1. PTH (paraathormoon): dit is een peptidehormoon wat wordt afgegeven bij lage concentraties aan calcium uit de bijschildklieren. Het zorgt ervoor dat de calciumconcentratie weer omhoog gaat door de reabsorptie uit de urine te vergroten (NIET BIJ HET PAARD, HIJ KAN DIT NIET!!!) en de botabsorptie omhoog te doen. Verder verlaagd het juist de bloedfosfor concentratie, door de resorptie uit de urine te verminderen en induceert de omzetting van 1,25‐hydroxy vitamine D wat de opname van calcium vergroot.
2. Calcitonine: is afkomtsig uit de C‐cellen van de schildklier. Het wordt afgegeven wanneer de concentratie van calcium te hoog is. Het verkeerd in een soort evenwicht met PTH, maar PTH speelt over het algemeen de belangrijkste rol (zodat het vrije deel in het bloed altijd voldoende is). Het zorgt ervoor dat er een efficiëntere opslag van calcium in het bot is. Bovendien zorgt het ervoor dat de ruffled borders kleiner worden van de osteoclasten.
3. Cholecaciferol: hiermee worden de leden van de vitames D bedoeld. Ze verhogen de absorptie van calcium en fosfor uit de darmen, verhoogd de terugresorptie van calcium en fosfaat uit de nieren, en verhoogd de calcium absorptie uit de botten. Verder zorgt het ook voor een reductie van PTH hormoon en helpt met de mineralisatie van kraakbeen. Calcitriol is het meest actieve metaboliet.

Hypercalciëmie bij de hond en kat:
Kan onderscheiden worden in de primaire vorm of de pseudohyperparathyreoïdie. Dit laatste wordt veroorzaakt door een maligniteit buiten de bijschildklier, zoals een maligne lymfoom of een anaalzaktumor. Deze kunnen een PTH gerelateerd peptide produceren, PTHrP.
Een chronische calcium deficiëntie kan leiden tot een secundaire hyperparathyreoïdie. Dit komt als het aanbod calcium te laag is, of het fosforgehalte te hoog. Als gevolg hiervan zal de PTH secretie toenemen, evenals het enzym 1,25(OH)2CC (zet dit 1,25 dicalciferol aan???). De botresortpie van calcium neemt door PTH toe en dat kan bij een overdaad leiden tot skeletontkalking en een verhoogde kans op fracturen. De molenaarsziekte is de term die we hiervoor bij paarden gebruiken door het eten van teveel haver. Daar zit teveel P en te weinig calcium in. Veel ruwvoer geven is een goede manier om dit te voorkomen.

Hypocalciëmie bij de hond en kat:
Ontstaat vaak post partum (vaak in combinatie van een te laag calcium in de voeding) door een verhoogde vraag voor de lactatie. Een hypocalciëmie geeft een tonusverhoging van de spieren. Dat wordt zichtbaar in lethargie, tetanie, convulsies en tachycardie. Een mogelijkheid is om vlak voor de partus minder calcium te voeren, wat uiteindelijk voor een betere calciumopname kort na de partus zorgt (het verminderd de downregulatie).

Hypocalciëmie bij het paard:
Het treedt meestal op bij lacterende merries en het bekendste verschijnsel is tetani (is niet hetzelfde als tetanus, want dit is een bacteriële aandoening). Vaak treedt het op in combinatie met stress en hyperventilatie. Tetani kenmerkt zich door:
• Tonusverhoging van de spieren • stijve gang
• zweten
• spiertrekkingen
• trismus (kaakkramp) • tachycardie
• singultus (hik)
In het geval van tetani kun je het beste calcium supplementeren, maar pas op, want dit kan een tachycardie veroorzaken.
Een vitamine D intoxicatie geeft abnormale verkalkingen in diverse weefsels.

Kijk even goed naar die laatste zin; VitD intoxicatie geeft verkalkingen, dus jet lijkt me verstandig even goed te laten kijken naar de VitD huishouding.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 13:03

Dank jullie wel.... :D

erg he,ben je zover gekomen,ga ik nog verder met puzzelen :o

Esje01Toen Desert begon met ziekte verschijnselen na de geboorte van Keyemsi,heeft ze eerst 2 kuren gehad voor maagzweren,dat voelde al verkeerd en ik moest het bijna met geweld naar binnen proppen,achteraf snap ik t wel.
Maar toen ze nog niet opknapte bloed laten trekken,toen was oa calcium verhoogd...

Succes op concours +:)+

Lang verhaal kort te maken,wij hebben ook veel kalk in leidingwater in stacaravan,totaal geen verband,maar wel mijn gevoel en heb dus voor haar slobber heb ik t water steeds gekookt in waterkoker,de laatste uitslagen bloed, was het calcium goed naar beneden gegaan,nu voor t eerst weer verhoogd,wel nog innen de grenzen,nu heb ik alles eens op een rijtje gezet,het enige wat veranderd is ivm spierbevangenheid toen ben ik overgestapt van vazuintjes naar luzernebrokjes als beloning,nu kom ik uit op een site in Amerika net,daar staat dat luzerne een hoog gehalte calcium bevat.
Dus daar ga ik maar mee stoppen,ze vindt ze overigens heerlijk ;)

En zo puzzelt een mens maar verder.... :+

merrieveulen interessant zeg.Thanks,hier leren we allemaal van....
Ik had net ook al op mijn lijstje aantekening gemaakt over vitamine D,ook een amerikaanse site ;)

eileen333,dank je,hier ga ik vanavond eens uitgebreid voor zitten *D

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:07

Mijn stuk is eigenlijk wat merreiveuklen ook schreef, alleen gaf zij een samenvatting wat wel beter behapbaar is. In mijn stuk staan ook dingen over honden en katten, en dat is niet altijd van toepassing op paarden.

sandra3235 schreef:
Dank jullie wel.... :D

erg he,ben je zover gekomen,ga ik nog verder met puzzelen :o

Esje01Toen Desert begon met ziekte verschijnselen na de geboorte van Keyemsi,heeft ze eerst 2 kuren gehad voor maagzweren,dat voelde al verkeerd en ik moest het bijna met geweld naar binnen proppen,achteraf snap ik t wel.
Maar toen ze nog niet opknapte bloed laten trekken,toen was oa calcium verhoogd...

Tetanie:
Hypocalcemie paard
• meestal bij lacterende merries
• i.c.m. stress en hyperventilatie; respiratoire alkalose en verhoogt de eiwitbinding van Ca.

Was de calcium verhoogd na de geboorte van het veulen? Je zou dan namelijk eerder een verlaagd calcium verwachten.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 13:10

eileen,ben jij de zus van merrieveulen?
Ja en veels te hoog,dus idd niet in de verwachtte lijn....
Ze doet alles anders,niets is logisch geloof ik,vandaar dat artsen het niet meer weten en ik leuk blijf puzzelen :=

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:12

sandra3235 schreef:
eileen,ben jij de zus van merrieveulen?
Ja en veels te hoog,dus idd niet in de verwachtte lijn....
Ze doet alles anders,niets is logisch geloof ik,vandaar dat artsen het niet meer weten en ik leuk blijf puzzelen :=

Ik ben inderdaad het zusje van merrieveulen. :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:13

Ik studeer diergeneeskunde, en kan dus best een hoop info geven over dingen. Echter heeft jouw DA als het goed is, dezelfde colleges gevolgd als ik, dus in theorie zou hij deze kennis ook moeten hebben.

Is de PTH of iets dergelijks wel eens bepaald? Omdat ze zulke rare waarden heeft, zou het misschien ook best eens een tumor kunnen zijn. Tumoren doen altijd rare dingen ;) .

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 13:22

Haha dat dacht ik al :D

VitamineD test heeft mijn da gelijk uit laten voeren,uitslag was goed,rekening hoog ;)

Desert is in Utrecht helemaal door de ct-scan geweest om tumor uit te sluiten...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:26

sandra3235 schreef:
Haha dat dacht ik al :D

VitamineD test heeft mijn da gelijk uit laten voeren,uitslag was goed,rekening hoog ;)

Desert is in Utrecht helemaal door de ct-scan geweest om tumor uit te sluiten...

Die testen zijn inderdaad verschrikkelijk duur.

Ergerlijk dat ze niets hebben kunnen vinden. Ik volg dit zeker even, zijn dit nu aan het behandelen op school, dus ik kan er altijd wat van leren ;) .
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 27-01-13 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:27

haha goed he, ik haal er gewoon nóg een info bom bij, whaha!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 13:30

Eigenlijk hebben ze heel veel gevonden ;)
Maar omdat Desert 1 van de weinige is die als project door de ct-scan is gegaan, heb ik ook zoiets van wie zegt mij niet dat er nog heel veel paarden rondlopen met hetzelfde...

Ik ben nog bezig om een heel overzicht te maken,van alle uitslagen en testen etc...mits je daar iets van kunt leren en je dat wilt, wil ik het je tzt wel sturen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:31

Ja, dat zou wel heel fijn zijn! Ik hoop straks al DA snel de goede diagnose te kunnen stellen, en het meest leer je van klinische casussen.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 13:32

merrieveulen schreef:
haha goed he, ik haal er gewoon nóg een info bom bij, whaha!

+:)+
nog even en dan hebben we geen artsen meer nodig met ons gepuzzel :P :D

eileen,nu als je alles van Desert weet,heb je alle klachten,ziektes etc wel gehad geloof ik...
Of je komt met je zus een dagje hierheen, kan ik je Desert laten zien en alle uitslagen en zo zie ik Renee ook eens O:)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:36

Op zich wel een idee, om langs te komen. Waar woon jij ergens dan?

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 13:41

vlak in de buurt bij jullie :n daar schrok merrieveulen ook al van :D
Rockanje ;)
Maar ik zorg wel voor lekkere lunch dan en alle paardjes zijn de moeite waard en misschien leerzaam voor je.
En ik ben ook heel leuk O:)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:57

Whaha droog.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 22:00

droog?Goed plan toch????
En ik heb nog wat uitgepuzzeld....valt niet mee met mijn leeftijd,maar ik wist dat ik wat over t hoofd zag..... :)* :)*
dus ja het calcium ga ik vast ook weer omlaag brengen.....zo niet dan toch!..... :')

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:58

Wat heb jij zelf gevonden/ bedacht? Ben wel nieuwsgierig ;)

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:03

Denk dat Desert het een beetje expres doet San, ze moet toch jouw hersenverkalking tegengaan hihihi
Geintje...
Het is en blijft interessant en leerzaam, terwijl de nu goeie berichten me ook weer een fijn gevoel geven!