Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:08

Bandida schreef:
irmaz schreef:
Goed lezen, het stuk gaat niet over de overconsumptie van AB in de vleessector maar over de belang van dierenartsen bij het voorschrijven van AB.

Ja en.. homeopathie?
Of dacht je dat je de bacteriedruk in een moderne veestal onder controle kon houden met homeopathie?
Voor dat AB probleem is maar één oplossing: massaal minder vlees eten.

Zucht, een beetje naïef doe je wel hè -O-
het stuk gaat niet over homeopathie, maar verwacht jij dat mensen die een belang bij het voorschrijven van AB hebben voorstanders zijn van andere mogelijkheden die er eventueel voor kunnen zorgen dat dieren dit niet nodig hebben? Of homeopathie nu wel of niet werkt, deze mensen hebben bepaalde belangen (zoveel mogelijk AB verkopen) en zijn dus per definitie bevooroordeeld en niet geloofwaardig op dit gebied.

Brainless

Re: Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:12

@Irmaz
En ik heb weer een andere indruk.
Ik ken meerdere stallen die proberen het AB gebruik (in samenwerking met de DA) zo laag mogelijk te houden oa te kijken naar huisvesting en voer.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:24

irmaz schreef:
maar verwacht jij dat mensen die een belang bij het voorschrijven van AB hebben voorstanders zijn van andere mogelijkheden

Naïef? Kijk, homeopathie werkt wetenschappelijk gezien niet beter als een placebo, dus ik vind dat het gebruik ervan met recht en reden bestreden wordt in de reguliere veeartsenij.
Wat is daar nog meer over te zeggen? Zou je me ook naïef noemen als bleek dat dierenartsen het gebruik van peperkoek met honing bestrijden als geneesmiddel? Want dat werkt nl. even goed als homeopathie.
Heeft niets te maken met belangen of anderssoortige complotten. De wetenschap zegt dat het niet werkt, en diergeneeskunde valt onder wetenschap..meer is er niet aan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:32

Bio industrie is ook altijd nog iets anders dan de natte apen maffia!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:35

@Brainless, natuurlijk zijn er een heleboel goede dierenartsen (gelukkig wel).
Ik heb het artikel alleen maar geplaatst omdat hier door iemand de afwijzing van homeopathie door de faculteit der diergeneeskunde als bewijs van het niet werkzaam zijn van homeopathie aanhaalde. Deze afwijzing heeft geen waarde heeft omdat de groep de schijn van bevooroordeeldheid tegen zich heeft.

Daarnaast vind ik het persoonlijk zo'n pertinente afwijzing van iets waar je zelf geen expert in bent nogal pretentieus en heel eerlijk gezegd niet bijster intelligent overkomen. Maar goed, dat is mijn mening.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:43

Bandida schreef:
irmaz schreef:
maar verwacht jij dat mensen die een belang bij het voorschrijven van AB hebben voorstanders zijn van andere mogelijkheden

Naïef? Kijk, homeopathie werkt wetenschappelijk gezien niet beter als een placebo, dus ik vind dat het gebruik ervan met recht en reden bestreden wordt in de reguliere veeartsenij.
Wat is daar nog meer over te zeggen? Zou je me ook naïef noemen als bleek dat dierenartsen het gebruik van peperkoek met honing bestrijden als geneesmiddel? Want dat werkt nl. even goed als homeopathie.
Ja.

Citaat:
Heeft niets te maken met belangen of anderssoortige complotten. De wetenschap zegt dat het niet werkt, en diergeneeskunde valt onder wetenschap..meer is er niet aan.

Ik wacht nog steeds vol spanning op het door jou aangehaalde wetenschappelijke bewijs dat alle homeopathische middelen niet werken....

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:51

Dan moet je even het hele topic doorlezen, daar zijn al heel veel linkjes van gegeven.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:52

irmaz schreef:
Ik wacht nog steeds vol spanning op het door jou aangehaalde wetenschappelijke bewijs dat alle homeopathische middelen niet werken....

Niet nog eens hoor.. check de zoekfunctie maar, of Google..

Homeopathie KAN niet werken, er zit geen werkzame stof meer in die verdunningen. De homeopathiefabrikanten beweren zelf dat het wel werkt omdat water een geheugen heeft. Dat kunnen ze dan weer niet bewijzen. Reguliere wetenschap ook niet. Wat mij betreft ben je dan uitgepraat.

Er zijn buiten de homeopathie ook nergens toepassingen met water te vinden die claimen dat water deze eigenschap heeft, of die daar gebruik van maken. Het zou nochtans handig van pas kunnen komen, gezien water goedkoop en overal te vinden is. Maar het is helaas een leugen.
Homeoptiefabrikanten = maffia, zoals Esther al zegt. Ze verkopen met veel winst en dikke marketingbudgetten water aan mensen die niet weten hoe het echt in mekaar zit, of denken dat ze met kruidengeneeskunde te maken hebben.

Tot slot, je 'op de man' opmerkingen mag je voortaan voor je houden, dat is onbeleefd, en offtopic.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:53

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:07

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:14

Brainless schreef:
@Irmaz
En ik heb weer een andere indruk.
Ik ken meerdere stallen die proberen het AB gebruik (in samenwerking met de DA) zo laag mogelijk te houden oa te kijken naar huisvesting en voer.

Die ervaring heb ik hier ook, gelukkig zijn het niet allemaal geldwolven.
Maar het stuk lezend komt dit hoofdzakelijk bij de varkens houders voor.

Het is schandalig dat men dit doet , dat functie's zo verbonden zijn ook.

Maar hier aan is dan wel ook meteen te zien dat dit werkzaam spul is.

Wat een kwakzalver doet vind ik eigenlijk veel erger ...want dat werkt niet eens en belooft toch nut te hebben...en ze verdienen er net als die DA... OOK heel best aan.
Daar sterven misschien wel dieren door die met juist die AB van die al dan niet geldbeluste DA misschien wel gered hadden kunnen worden

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:23

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:47

Bandida schreef:
irmaz schreef:

Niet nog eens hoor.. check de zoekfunctie maar, of Google..

Homeopathie KAN niet werken, er zit geen werkzame stof meer in die verdunningen. De homeopathiefabrikanten beweren zelf dat het wel werkt omdat water een geheugen heeft. Dat kunnen ze dan weer niet bewijzen. Reguliere wetenschap ook niet. Wat mij betreft ben je dan uitgepraat.

De enige conclusies die je uit de onderzoeken zou kunnen halen is dat dat middel bij die proefopzet tegen die toetsingscriteria niet werkzaam lijkt. Ze zeggen niks over de werking van homeopathie in het algemeen.

De "wetenschap" heeft nog wel veel meer dingen niet kunnen bewijzen, wetenschap is een doorlopend leerproces en wat nu waar lijkt is blijkt mogelijk over 50 jaar de grootst mogelijke onzin...Daarbij wil ik nog aantekenen dat veterinaire/medische wetenschap zeker geen exacte wetenschap is, het voornamelijk een vak van trail, error en veel gissen omdat "we" nog veel te weinig kennis hebben van de processen die zich in een levend wezen afspelen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:37

irmaz schreef:
Ze zeggen niks over de werking van homeopathie in het algemeen.

Toch wel, dat het in een degelijke dubbelblinde studie nog nooit beter heeft gescoord als een placebo. En we spreken hier niet over één, drie of tien onderzoeken..

Citaat:
About 200 clinical studies of homeopathic remedies are available to date. With that sort of number, one cannot be surprised that the results are not entirely uniform. It would be easy to cherry pick and select those findings that one happens to like (and some homeopaths do exactly that). Yet, if we want to know the truth, we need to consider the totality of this evidence and weigh it according to its scientific rigour. This approach is called a systematic review. Over a dozen systematic reviews of homeopathy have been published. Almost uniformly, they come to the conclusion that homeopathic remedies are not different from placebo.

Door Dr. Edzard Ernst, stichter van de leerstoel 'complementary medicine' aan de univ Exeter (UK), dokter en ooit zelf homeopaat, 04-2012
Artikel is in zijn geheel de moeite overigens.
http://www.guardian.co.uk/science/blog/ ... ed-my-mind

Wetenschap is behalve voortschrijdende kennis ook leverancier van een paar zekerheden in het leven. Op een gegeven moment blijft er alleen de waarheid aanvaarden over.
Dat punt is al lang voorbij.

Maar over geloof valt niet te twisten. En zoals ik al zei, geen probleem mee, zo lang je dat alleen maar op jezelf toepast.
Dieren met homeopathie behandelen valt gewoon onder gepruts.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:38

irmaz schreef:
De enige conclusies die je uit de onderzoeken zou kunnen halen is dat dat middel bij die proefopzet tegen die toetsingscriteria niet werkzaam lijkt. Ze zeggen niks over de werking van homeopathie in het algemeen.

De "wetenschap" heeft nog wel veel meer dingen niet kunnen bewijzen, wetenschap is een doorlopend leerproces en wat nu waar lijkt is blijkt mogelijk over 50 jaar de grootst mogelijke onzin...Daarbij wil ik nog aantekenen dat veterinaire/medische wetenschap zeker geen exacte wetenschap is, het voornamelijk een vak van trail, error en veel gissen omdat "we" nog veel te weinig kennis hebben van de processen die zich in een levend wezen afspelen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Homeopathie

Daar vind je voldoende onderzoeken die aantonen dat homeopathie niet werkt, en check ook even de waarschuwing helemaal bovenaan ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:43

irmaz schreef:
Daarbij wil ik nog aantekenen dat veterinaire/medische wetenschap zeker geen exacte wetenschap is, het voornamelijk een vak van trail, error en veel gissen omdat "we" nog veel te weinig kennis hebben van de processen die zich in een levend wezen afspelen.

Dat kan best, maar fysica is dat niet. Je kan het aantonen, of je kan het niet aantonen. En sorry, water heeft in fysica geen geheugen, en stoffen werken sterk verdund niet beter als minder of niet verdund.
Kan best zijn dat homeopathische behandeling een (erg beperkte) werking heeft, maar dat komt in geen geval door de toegediende suikerbolletjes of waterdruppeltjes.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:52

irmaz schreef:

Amèn

precies hoe ik er over denk

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:25

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn..

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:13

En hier kan ik dan eens hartelijk mee lachen _O- :')

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:21

nombrado schreef:
alles in de natuur heeft een functie . Anders zouden wij (en de paarden) hier namelijk niet zijn.

Veel planten hebben inderdaad werkzame stoffen, waaronder ook hele giftige stoffen. Neem de gifbeker van Socrates bijvoorbeeld.
Homeopathie is niets meer of minder dan water met Alzheimer. Daar zitten geen werkzame stoffen in. Het kan wel werken als placebo, dat is al vaker uitgelegd in deze duscussie.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:01

Bandida schreef:
Homeoptiefabrikanten = maffia, zoals Esther al zegt. Ze verkopen met veel winst en dikke marketingbudgetten water aan mensen die niet weten hoe het echt in mekaar zit, of denken dat ze met kruidengeneeskunde te maken hebben.

En pharmaceutica bedrijven en grote CO's maken geen winst ? Die doen het echt om jullie te helpen van jullie klachten en symtoomjes , gratis en voor niks ? :)
En homeopatische bedrijven moeien zich met de wereldeconomie etc *\o/*

je hebt de krant hopelijk toch vandaag gelezen ivm een Canadees kanker-remedie dat geen enkel van jouw heilige reguliere Comany's willen produceren omdat het spotgoedkoop is en men kan er geen winst op pakken?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:13

Balada schreef:
En pharmaceutica bedrijven en grote CO's maken geen winst ? Die doen het echt om jullie te helpen van jullie klachten en symtoomjes , gratis en voor niks ? :)
En homeopatische bedrijven moeien zich met de wereldeconomie etc *\o/*

je hebt de krant hopelijk toch vandaag gelezen ivm een Canadees kanker-remedie dat geen enkel van jouw heilige reguliere Comany's willen produceren omdat het spotgoedkoop is en men kan er geen winst op pakken?

Kun je een goede bron geven? Je kan zo veel beweren. Zoek eens op Boiron en de claims die zij moeten betalen voor het verkopen van gebakken lucht. o.a. http://www.skeptic.com/doubtful-news/bo ... in-canada/ Boiron is en farmaceutisch bedrijf en windhandel in niet werkzame midelen zoalsl Oscillicoccinum

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:17

Och komaan Esther, er zijn zo veel grote pillenfabrieken.... Moet ik echt googlen om jouw een lijst te geven? Je meent dit toch niet? Want ik steek echt geen moeite in domme opmerkingen zoals deze... Als jij in de onwetendheid leeft dat pillenfabrieken OK zijn, dan geef ik het gewoon op ! :)

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:29

irmaz schreef:

Kan je me dan verklaren waarom die wetenschap maar niet achter die werking kan komen... een een figuur die er in gelooft wel ?
Als al die homeopaten zeggen dat het wel en bewezen werkt , hebben ze een methode om zaken te meten die de moderne wetenschap niet kent.
Dan kan het toch niet zo moeilijk zijn die wetenschappers dat ook te leren of die methode aan te rijken zodat zij die zelfde positieve resultaten ook kunnen meten en dus ook niet anders kunnen dan erkennen dat het werkt?

Haal dan meteen de tievie en andere pers er bij...die smullen van dat soort verhalen om die wetenschappers te kijk te zetten... en hebben grof gezegd schijt aan een omzet van een pillendraaier....

Maar...
Waarom vind ik nergens info hoe men een werking in een "energiebaan"meet
Waarom kan ik nergens vinden hoe dat geheugen in water gemeten wordt.
En zo kan ik nog wel een poos door gaan....
Als daar over al geen info te vinden is...kan er ook niet geleerd worden toch ?
En als gevolg daarvan kan er ook niet gelijkwaardig getest worden toch ?
Als die kwakzalvers nu zo graag willen daat wij allemaal hun handel erkennen als werkzaam....waarom doen ze dan niets om die wetenschappers hun kunde en kennis te leren ? ?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 19:37

Om even terug te komen op de OP,,,,ik vraag me werkelijk af wat de homeopathie aanhangers dan zelf als kwakzalverij aanmerken.
Een goed voorbeeld van wat ik kwakzalverij noem ,is de persoon uit volgende link.....wat hij daar aan het doen is noemt hij zelf accupunctuur en ostheopathie.....hij doet verder aan aderlaten,goudinjecties ,stamceltherapie(althands zo noemt hij het)en noem maar op,en dit alles voor een vorstelijk honorarium.
Ik heb meneer al enkele malen aan het werk gezien,en ik heb niet snel de gruwels,maar in dit geval.....
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 09-01-14 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Filmpje verwijderd.