Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:50

Oh hahaha, nog steeds even veel hengst? Nou dat gaat (bijna altijd) vanzelf wel weer over....

Sueno

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:05

duurt wel een maand of 4 voor het hormonale gedrag verandert

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:07

Oh dan heb ik nog even! gelukkig gaat hij straks lekker het land op en kan hij zich daar uitleven.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:08

Die van mij waren altijd binnen twee weken totaal andere paarden maar het kan inderdaad ook vee langer duren.... Of nooit echt helemaal over gaan zoals het paard van een vriendin van mij :D

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:12

ja dat nooit helemaal overgaan dat ken ik, mijn vorige hengst/ruin is totaal niet veranderd maar was dan ook niet heel erg hengst gewoon een ongelooflijke klier.

Tum was/is nog heel erg hengst in zijn hele doen en laten flink veel macho gedrag, ongeconcentreerd, gefrustreerd, veel brullen kan geen 5 minuten rustig grazen en ik hoop dat dit gedrag dus wel gaat afnemen......

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:37

Ja want daar doe je het allemaal voor.... Anders had je zijn ballies er beter onder kunnen laten ;)

Ik heb een afspraak voor volgende week dinsdag :=

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:19

Ik meld me ook weer even....Nog steeds geen plannen hoor voor Montoyo :D
Fijn als alle ingrepen op rollentjes lopen....En altijd klote als er complicaties optreden.
Vooral omdat het vaak om jonge paarden gaat.

Vrijdag is er een andere hengst ontsnapt deze meneer is al vaker ontsnapt maar tot nu toe zonder gevolgen
Die is opbezoek gegaan bij die 2 van mij.
Montoyo heeft niks...wel iets terug gekomen in gewicht.
Als dit niet voor 20 mei beter is moet ik hem terug trekken voor de premie keuring.

Mijn merrie heeft een dikke neus waar ik nu gel voor heb.
Ook heeft ze achter een dik been die dus na beweging en coolen niet dunner wordt.
Vanavond als ik geen verbetering ziet even de Da erbij.

Montoyo laat ik zeker te weten castreren als hij niet voldoende is als GGK hengst.

Eigelijk vind ben ik zelf een voorstander van casteratie als je niks met die ballen doet.....

Tuurlijk kan er ook dingen misgaan als er een ander paard losloopt maar dit brengt wel extra risico s

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:45

zo mijn paardje vandaag naar de kliniek gebracht.

meneer was superbraaf liep zo de trailer op zonder aarzelen alleen achteruit de klep af was wat moeilijker. nu afwachten tot gebeurt is, moet ze morgen ff bellen voor het bedrag van de narcose verzekering en dan gaat ie woensdag of donderdag onder het mes dus spannend allemaal

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:29

@ Dapperedodo; krijg je daar iets voor verzekerd??

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:05

Spannend dapperedodo!
Barcelano, hoe gaat het met je paarden?

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:22

Niekoezz schreef:
@ Dapperedodo; krijg je daar iets voor verzekerd??

Hij is verzekert voor het bedrag dat ie waard is mocht er iets gebeuren dat ie niet uit de narcose komt of met het opstaan dan krijg je dat bedrag uitgekeerd. Heb het zelf vooral gedaan om de operatie vergoed te krijgen als er iets fout gaat en niet dat je nog een rekening krijgt en je zonder paard zit.

Heb net de dierenarts gesproken en hij was wat onrustig en loopt om aandacht te vragen omdat ie weinig te eten krijgt, dit doen ze omdat ze in zn buik moeten wezen en het handigste is dat er zo min mogelijk in zit kwa eten.

Hij wordt donderdag ochtend geholpen dus wordt in de midag gebelt hoe die het maakt.

Zelf vindt ik het maar niks een week zonder paard

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:23

Okeee... ik heb hem niet verzekerd, wel ooit over nagedacht.
Vervelend dat hij zo onrustig is! Staan er wel andere paarden bij gestald? Dat hij bijv. de overbuurman kan zien? Die van mij kreeg ook minder eten, daar moesten ze in de buikholte zijn, maar hij was over het algemeen wel rustig, ook omdat er andere paarden in de buurt waren.
Ik kreeg er zelf ook buikpijn van dat hij een week bij ons weg was! Hoeveel weken boxrust moet hij hebben?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:31

Vera schreef:
Spannend dapperedodo!
Barcelano, hoe gaat het met je paarden?

Montoyo iets terug gekomen in gewicht.
verder wel gewoon rustig.
Wel oplettend als hij de andere hengst hoort tegen zijn box klieren :+

Mirka gaat het minder, die heeft een dik been die na koelen en stappen niet wil slinken.
Ook smeer ik spul er op waardoor meestal zo been minder dik wordt maar dat werkt dit keer niet.
Donderdag om 1 uur gaat ik naar de kliniek om de been te laten scannen.

Wordt vervolgt...
Mocht het wat zijn en ze moet een tijd op rust en de Da keurt het goed heeft Montoyo mazzel :+
Dan laat ik Mirka dekken door Mo

melinda1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:51

ligt aan het paard zelf, als hij niet te vroeg last krijgt van zijn hormonen, zou ik hem tot dat je hem gaat inrijden hengst houden, dan ontwikkeld ie zich mooi

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:57

Zo net telefoontje gehad en hij staat nu weer op stal enn is aan het bijkomen, als die wakker genoeg is krijgt ie lkkr eten

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:57

Sueno schreef:

Nou.. Toot is nu een maand geleden gecastreerd.
Er is niks meer van hem over, als hengst :n.

Super lief, totaal geen hengstengedrag meer. Hooguit als er een vreemd paard langs loopt dat hij keer snuift en hinnikt.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:11

Amber_ schreef:
Sueno schreef:

Super lief, totaal geen hengstengedrag meer. Hooguit als er een vreemd paard langs loopt dat hij keer snuift en hinnikt.

Dan lijkt me dit ook een mooie oplossing voor Robert M. Buiten dat hij niet meer vrij mag komen. En dat de handeling door een DA gedaan wordt.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:38

dapperedodo schreef:
Zo net telefoontje gehad en hij staat nu weer op stal enn is aan het bijkomen, als die wakker genoeg is krijgt ie lkkr eten

Oh fijn! Blij dat alles goed is gegaan, is toch spannend :=

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:41

Amber_ schreef:
Sueno schreef:

dan is die van jou er snel bij, maar gemiddeld een maand of 4

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:46

Waarschijnlijk wel.. Al vind DA het nog lang, die had na 2 weken al zoiets verwacht. :j Zaterdag gaat hij de kusde in, naja 2 andere pony's. Maar zijn hele doen en laten is al hengst af. Hoop zelfs stiekem dat er iets van terug komt...

Haha idd HolyPope!!

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:38

@ Amber_ > Wat deed hij dan precies toen hij hengst was? Vind het altijd leuk om te vergelijken met de 'hengstenstreken' van mijn ex-hengst ;)

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:10

Gelukkig gaat het hier goed met de paardjes, tum is op het moment qua gedrag wisselend ene dag erg braaf oplettend en knuffelig andere dag weer een verschrikkelijk tijdbom!
Vanavond gaat hij verhuizen naar zijn nieuwe stal 5 min lopen bij mijn huis vandaan :-) maar daar staan zo'n 60 paardjes ik denk dat hij zijn ogen uit kijkt !!!

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:30

Vera schreef:
dapperedodo schreef:

Oh fijn! Blij dat alles goed is gegaan, is toch spannend :=

Ja is tog een hele operatie bij zo'n klophengst

Net weer gebeld en meneer is goed wakker en bij de tijd, wonden zagen er goed uit en themp was ook goed, dat was dus dag 1

Kan niet wachten tot ie dinsdag weer naar huis mag

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:42

Ik heb hier twee hengstjes lopen één van 9 jaar en één van bijna 3, ik moet toch zeggen dat ik wel degelijk verschil merk in de manier van opvoeden. De oudste heb ik vanaf 3 jaar en die heb ik manieren bijgebracht hij houdt het bij het zien van merries bij hinniken, showen en roepen maar zal niet zomaar er naartoe hollen. Bij de jongste is dat hetzelfde geval echter wil hij nog wel eens de regels negeren... Maaar zolang ze zich gedragen in de weide, zich gedragen tijdens het naar buiten gaan met (al dan niet hengstige) merries mogen ze 't blijven. En tot nu toe gaat dat prima, kan ook prima met ze in de bak of buiten werken als er een merrie bijloopt.

Die meningen verschillen dus behoorlijk. ;)

Overigens komt er nu een jaarling bij, en die blijft ook gewoon een hengst. :)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:23

Niekoezz schreef:
@ Amber_ > Wat deed hij dan precies toen hij hengst was? Vind het altijd leuk om te vergelijken met de 'hengstenstreken' van mijn ex-hengst ;)

Toot was echt hengst, dominant.
Altijd net ervoor willen lopen, net wat harder willen, zich groot maken, vaak happen (niet bijten), super snel uit zijn concentratie, altijd alles zien :') . Maar mensen die hem niet baas konden, hadden aan hem een verkeerde. Dan was hij er snel klaar mee O:)

Nu is hij echt een goedzak. Super lief en aanhankelijk, dat wel.
Loopt nu mak mee aan halstertouwtje, wilt alleen maar geaaid worden en vriendjes zijn met iedereen. :Y)