Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 19:47

Ze heeft in merelbeke een spierbiopt gehad,vandaar zaten er nietjes in haar bil.Deze konden er vanzelf uitvallen maar dat is niet gebeurd dus de dierenarts heeft ze eruit moeten halen.

De hele middag heeft ze alleen achter op de track gestaan,rest van de groep stond voor bij de bak te soezen/slapen.
Tegen etenstijd kwam ze weer terug aan.Lopen blijft hetzelfde,bij het uit de paddock halen springen je de tranen in de ogen en bij het terug zetten na het bezoek dierenarts loopt ze als een tierelier (stress?)
Helaas was mijn eigen dierenarts er niet en zijn collega kwam.Hij kent Kyana gelukkig ook dus dat scheelt,echter hij heeft wat jaren minder ervaring.
Hij weet het ook niet,hij vind de achterbenen ook niet ok,ze marcheren.Ze tilt ze op naar voor en zet ze met nadruk neer.Heel haar manier van bewegen klopt niet,maar waardoor kon hij niet zeggen.
Hij gelooft niet dat dit door de artrose komt en gelukkig bevestigde ook hij dat ze niet te dik is voor een type paard zoals zij.Ik kan de ribben voelen en zien en heb wat foto's van boven af gemaakt waar ik van schrok vandaag.
Hij heeft de nietjes eruit gehaald,ik hield haar vast dus heb niet goed kunnen zien of ze zo heftig reageerde op het uithalen van de nietjes of op het optillen van de staart.Ze bolt helemaal op achter en wil het liefst omhoog komen maar ze heeft de kracht niet.
later wilde de dierenarts haar tempen maar dit ging niet,ook mij lukte het niet zodra ik haar staart wilde pakken kwam ze hevig in protest.
We hebben nog wat overleg gehad,kyana moest hoesten vanmiddag dus heb haar longen laten beluisteren.Die waren goed.
Hij vreest dat we alles stapje voor stapje moeten gaan uitsluiten.
Hij heeft op mijn verzoek bloed afgenomen om te testen op cushing.

Om eerlijk te zijn zakt de moed me in mijn schoenen op het moment.Ik weet niet of het reeel is haar zolang nog door te moeten laten gaan...Tuurlijk wacht ik woensdag nog af..echter vraag ik me momenteel af wat ik haar allemaal toch aan doen...ze was zo boos en alles zo beu.Ik pak haar hoofdje vast en kan ze geruststellen maar ze moet het niet voor mij doen..Klaar is klaar,als ik nou maar iets van zekerheid had,een klein lichtpuntje..

De cushing uitslag hopen we vrijdag binnen te hebben.

Afbeelding
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:55

niet de moed opgeven!
Mocht het cushing zijn is dat zeker niet het einde van de wereld!
Wel heel verstandig dat je daar op hebt laten testen!
Cushing is niet alleen voor stokoude paarden met lange golvende krullen ;)
Het is niet te genezen maar met de juiste medicatie kan het paard nog een prima en vrolijk leven hebben.
Ben erg benieuwd naar de uitslag....Insuline resistentie zou mij niets verbazen,en daar kan cusing dan bij horen.

edit....die laatste rib is vreemd zichtbaar...doet mij denken aan de blessure die mijn paard had opgelopen in maart,achteraf te wijten aan de onstabiele zwakke achterhand door de cushing.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:04

timokyana schreef:
Ze heeft in merelbeke een spierbiopt gehad,vandaar zaten er nietjes in haar bil.Deze konden er vanzelf uitvallen maar dat is niet gebeurd dus de dierenarts heeft ze eruit moeten halen.

De hele middag heeft ze alleen achter op de track gestaan,rest van de groep stond voor bij de bak te soezen/slapen.
Tegen etenstijd kwam ze weer terug aan.Lopen blijft hetzelfde,bij het uit de paddock halen springen je de tranen in de ogen en bij het terug zetten na het bezoek dierenarts loopt ze als een tierelier (stress?)
Helaas was mijn eigen dierenarts er niet en zijn collega kwam.Hij kent Kyana gelukkig ook dus dat scheelt,echter hij heeft wat jaren minder ervaring.
Hij weet het ook niet,hij vind de achterbenen ook niet ok,ze marcheren.Ze tilt ze op naar voor en zet ze met nadruk neer.Heel haar manier van bewegen klopt niet,maar waardoor kon hij niet zeggen.
Hij gelooft niet dat dit door de artrose komt en gelukkig bevestigde ook hij dat ze niet te dik is voor een type paard zoals zij.Ik kan de ribben voelen en zien en heb wat foto's van boven af gemaakt waar ik van schrok vandaag.
Hij heeft de nietjes eruit gehaald,ik hield haar vast dus heb niet goed kunnen zien of ze zo heftig reageerde op het uithalen van de nietjes of op het optillen van de staart.Ze bolt helemaal op achter en wil het liefst omhoog komen maar ze heeft de kracht niet.
later wilde de dierenarts haar tempen maar dit ging niet,ook mij lukte het niet zodra ik haar staart wilde pakken kwam ze hevig in protest.
We hebben nog wat overleg gehad,kyana moest hoesten vanmiddag dus heb haar longen laten beluisteren.Die waren goed.
Hij vreest dat we alles stapje voor stapje moeten gaan uitsluiten.
Hij heeft op mijn verzoek bloed afgenomen om te testen op cushing.

Om eerlijk te zijn zakt de moed me in mijn schoenen op het moment.Ik weet niet of het reeel is haar zolang nog door te moeten laten gaan...Tuurlijk wacht ik woensdag nog af..echter vraag ik me momenteel af wat ik haar allemaal toch aan doen...ze was zo boos en alles zo beu.Ik pak haar hoofdje vast en kan ze geruststellen maar ze moet het niet voor mij doen..Klaar is klaar,als ik nou maar iets van zekerheid had,een klein lichtpuntje..

De cushing uitslag hopen we vrijdag binnen te hebben.

Ik ga er vanuit dat er tijdens het telepatisch contact met Kyana het één en ander is doorgekomen. Ook vast een 'lichtpuntje' of was alles negatief?

Cushing kunnen ze woensdag ook op testen.

Nog twee nachtjes slapen en dan is het zo ver. Nog even volhouden, positief blijven! Als jij de moed laat zakken doet Kyana dat ook, spiegelen.... weet je wel ;)

Pauline

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:14

Naja even de moed laten zakken mag wel, je bent ook een mens :) Om daarna weer verder te kunnen...of niet, en als jij voelt dat het genoeg is is dat zo. Maar kijk gewoon in stapjes, eerst woensdag, dat haalt ze nog wel. :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:34

Nog even volhouden tot woensdag :) Kan me voorstellen dat er af en toe van die momenten zijn dat je het niet meer ziet zitten,maar vertrouw er nu maar op dat de oorzaak en de oplossing gevonden zullen worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:38

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-11 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:41

ja volhouden joh! Tis bijna woensdag! Kan me echt voorstellen dat je er doorheen zit maar nog heel even sterk blijven. :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 21:15

Dankzij een meelezende bokker mijn dierenarts gemaild om ook te testen op de ziekte van lyme.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:24

@timokyana:
Ik vind het geweldig zoals jij je opstelt! Open minded, geduldig en oprecht bezorgt om het welzijn van je paard. Geen krokodillentranen, maar zoeken naar de oorzaak. Ik hoop van ganser harte dat er binnenkort iets gevonden wordt, Kyana en jij verdienen dat!
Heel veel sterkte. :(:)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:40

Heb het verhaal van Dak gelezen maar vindt dit toch een ander geval.

Het verhaal van de TS heeft veel overeenkomsten met mijn paard.
Ik heb TS een pb hierover gestuurd en getwijfeld of ik het hier zou plaatsen maar zet hier hier toch maar neer.
Er werd een opmerking over Cushing gemaakt eerlijk gezegd dacht ik daar redelijk snel aan.
Mijn merrie was 14 toen ze dezelfde verschijnselen ging vertonen als TS haar paard en eigenlijk waren er daarvoor al diverse dingen waardoor ik soms dacht wat gebeurt er met mijn paard waarom kan ze geen bosritje maken van een uur.
De diagnose cushing en IR is gesteld en en ze heeft medicijnen gekregen wat tijdelijk hielp.
Omdat mijn paard op haar 10e al eens een behoorlijke hoefbevangenheid had gehad was dat 1 van de eerste dingen waar je aan denkt als ze niet zo goed lopen.
In Wassenaar foto's laten maken en die waren net zo goed of net zo slecht als 4 jaar ervoor, dus geen HB.
Verdere foto's laten maken en ja ze vinden altijd wel enige vorm van artrose maar dat was normaal, ja wat dan, dan maar verder zoeken.
Ze heeft een periode 2x per week massage gehad om de spierspanning te laten afnemen en dat hielp kortstondig, een paar weken later hoera mijn paard draaft en gallopeerd door het land als een idioot pff we zijn er doorheen.
Een paar weken later kon ze niet meer lopen, zeer stijf en draaien nou dat was het moeilijkste van alles.
En zo ging dat op en neer ook dwars door de buut heen en daar kreeg ze 4 zakjes per dag van.
Ook een thermografie laten doen en daar kwamen ongeveer dezelfde foto's uit als die van de TS en niks aan de hoeven/onderbenen te zien van een HB misschien spierbevangen?
Allerlei bloedonderzoek laten doen op bloedwaardes die misschien niet goed zouden zijn, maar niet echt iets gevonden.
Ook teste ze negatief op cushing terwijl mijn VA en Wassenaar dit hadden vastgesteld.
Hier op bokt via het topic over Cushing veel geleerd en zelf ook veel gaan lezen over IR en Cushing.
En 1 ding is voor mij redelijk helder over het algemeen als je een jong paard hebt reageren die vaak veel slechter op Cushing dan oudere paarden, ook werken medicijnen minder goed of tijdelijk.
Ik ben ook naar Den Hoek geweest en heb daar ook veel geleerd, ze konden mijn paard niet beter maken daar waren ze duidelijk in maar wel wat verlichting geven.
De pergolide die ze kreeg en een poeder om haar hormoonhuishouding op orde te krijgen was alles aan medicijnen.
Op een gegeven ogenblik zijn haar organen het gaan opgeven die functioneerde niet meer zoals het hoort, dit bij Den Hoek gemeten en bloed laten prikken door de VA helaas was het dezelfde uitkomst. Of dit uitvallen door de medicijnen van de Cushing is geweest, geen idee.
Eigenlijk weet ik achteraf nog steeds niet waarom mijn paard zo sterk reageerde op de Cushing terwijl veel paarden hier toch oud mee worden.
En dan maakt het niet uit of je regulier of anders gaat.
Ik ben er nog mee bezig geweest of mijn paard voor Utrecht een studie object zou kunnen zijn post mortem, helaas hier geen reactie opgehad terwijl Curshing en IR toch steeds meer voorkomt bij jonge paarden.

Ik hoop oprecht dat er bij TS haar pony wel iets duidelijks uit gaat komen zodat ze verder kan en dat het geen diagnose Cushing is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:49

Dat ze bij Den Hoek je zouden kunnen vertellen of het paard IR is of Cushing heeft zonder bloedonderzoek, is flauwekul. Ik ben lid van de amerikaanse ECIR groep ( Ecir = Equine Cushing & Insulin Resistence) en in de hoop dat je me dat niet kwalijk neemt TS, heb ik de groepsgenoten jouw eerste filmpje laten zien om hun reacties te peilen. Daar kwam het volgende uit: mogelijk maagzweren of problemen in het darmgebied, vergiftiging ( ivm dat trekken van het been - in de US noemen ze het 'stringhalt' en dat wordt veroorzaakt door vergiftiging door het eten van bepaalde planten) én werd er gewezen op de mogelijkheid van Cushing. Aanbevolen is een compleet bloedbeeld en een ACTH-test te laten verrichten.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 22:52

Compleet bloedbeeld,kun je dit duidelijker omschrijven?
Compleet bloedonderzoek is gedaan en kwam niets afwijkends uit.
ACTH test,heeft met cushing te maken neem ik aan.Hier word haar bloed op gecontroleerd maar is dus niet hetzelfde.
Mag ik vragen wat er eventueel te doen is aan dat stringhalt?

en nee ik neem je dat niet kwalijk,stel het alleen maar op prijs!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:03

Heb je de uitslagen van het bloedonderzoek? Dan kun je hiermee vergelijken - dit is een zgn CBC en Chem panel bestaat uit het bloedonderzoek op de volgende onderdelen:
•Fasting Glucose (blood sugar)
•Uric acid
•BUN (blood urea nitrogen): Measures liver and kidney function
•Creatinine: A test used to measure kidney function
•BUN/Creatinine Ratio: For diagnosis of impaired renal function
•Estimated glomerular filtration rate (eGFR)
•Sodium
•Potassium
•Chloride
•Calcium
•Phosphorus
•Total Protein
•Albumin
•Globulin
•Albumin/Globulin Ratio
•Bilirubin: Evaluates kidney and liver function
•Alkaline Phosphatase: Evaluation of liver and bone diseases
•LDH (lactic dehydrogenase)
•AST (SGOT): Evaluates liver function
•ALT (SGPT): Evaluates liver function
•Iron (serum)
•Lipid Profile: Evaluates the risk for developing atherosclerosis (arterial plaque) and coronary heart disease. •Total Cholesterol
•Triglycerides
•HDL Cholesterol
•LDL Cholesterol
•Total Cholesterol/HDL Ratio

•Complete Blood Count: •Red blood cell count
•Hemoglobin
•Hematocrit
•Red blood cell indices
•Mean corpuscular hemoglobin
•Mean corpuscular hemoglobin concentration
•Red blood cell distribution
•White blood cell count
•Differential count
•Platelet count

Hoe heeft je DA het bloed gest voor ACTH ( = het hormoon dat verband houdt met Cushing) - die test kan op verschillende manieren. Heeft hij gezegd dat hij een basaaltest gaat doen? Het bloed moet dan binnen een aantal uren gecentrifugeerd zijn én gekoeld in het laboratorium zijn. Zoniet dan geeft de test een vals resultaat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:06

Stringhalt is een complex probleem - er is geen contra-medicatie. Het gif tast de zenuwbanen aan. Over het algemeen wordt geadviseerd om extra Vit E te geven voor o.a. weefsel en spierherstel. Het kan snel herstellen maar er zijn ook gevallen bekend waar het wel een jaar duurde. Het lijkt wel een beetje op hanentred ( maar is het niet!)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 23:07

Hij heeft hier niets over gezegd verder.Heeft 3 buisjes afgenomen en hij hoopte dat het vrijdag binnen zou zijn.Ik weet dat hun altijd het bloed uitbesteden naar een laboratorium.

Bloedonderzoek heb ik in het topic geplaatst denk ik,ik zal hem zo even terug zoeken.

Ik heb gegoogled naar stinghalt,het lijkt er wel een beetje op.Dat rare bewegen met de achterbenen.Echter de zenuwgeleiding was goed zoals in merelbeke getest en ook is zij op spierziektes getest.
Ik kan helaas de nederlandse vertaling voor stringhalt niet terug vinden maar het lijkt op hanentred.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 23:09

Paard: Merrie, Kyana

HEMATOLOGIE
7,6 mmol/L 6,8 11,2
Hematocriet 34,8 % 30,0 46,0
0,348 L/L 0,300 0,460
MCV 50 fL 37 59
MCH 18 pg 12 20
1,12 fmol 0,75 1,24
MCHC 35 g/dL 31 39
21,7 mmol/L 19,3 24,2
Leukocyten 8270 /mm3 5500 11000
8,27 x10*9/L 5,50 11,00
Formule
Neutrofiele staven 0,0 % 0,0 3,0
Neutrofiele segmenten 78,0 % 45,0 80,0
Eosinofielen 3,0 % 0,0 7,0
Basofielen 0,0 % 2,0
Lymfocyten 18,0 % 18,0 50,0
Monocyten 1,0 % 4,0
Formule (absoluut)
Neutrofiele staven 0 /mm3 100
Neutrofiele segmenten 6451 /mm3 2260 8580
6,45 x10*9/L 2,26 8,58
Eosinofielen 248 /mm3 1000
0,25 x10*9/L 1,00
Basofielen 0 /mm3 290
0,00 x10*9/L 0,29
Lymfocyten - 1489 /mm3 1500 7700
- 1,49 x10*9/L 1,50 7,70
Monocyten 83 /mm3 1000
0,08 x10*9/L 1,00

NIERFUNCTIE
5,28 mmol/L 3,57 9,29

EIWITMETABOLISME

LEVER EN GAL
+ 9,4 mcmol/L 1,7 8,6
Bilirubine indirect + 1,31 mg/dL 1,10
+ 22,4 mcmol/L 18,8
GOT (AST) 319 U/L 156 375
Gamma-GT 20 U/L 10 32
Alkalische fosfatase 381 U/L 113 613
LDH 709 U/L 208 1042

HART EN SPIER

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:24

de DA heeft wel vermeld dat het bloed binnen een bepaald tijdsbestek ingevroren moet worden voor het getest kan worden, omdat het anders niet klopt.

dus hopelijk houd hij hier inderdaad rekening mee.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 23:26

Sorry,ik was te druk met mijn merrie en dat is me dus ontgaan :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:26

dat heeft volgens mij te maken met het acth wat aan de wanden van het buisje kleeft als je het niet snel genoeg koud maakt.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:33

hihi geeft niks hoor, daarvoor zijn we met zen 2én ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:07

crazyshar schreef:
de DA heeft wel vermeld dat het bloed binnen een bepaald tijdsbestek ingevroren moet worden voor het getest kan worden, omdat het anders niet klopt.

Nou ik hoop maar dat hij dat niet doet, althans niet meteen. Het bloed moet eerst gecentrifugeerd worden om het plasma te scheiden. Daarna kan het ingevroren worden, maar dat hoeft niet als er meteen ná het centrifugeren door het lab getest wordt.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:34

ik neem aan dat de DA wel weten wat ze moeten doen, en aangezien het naar het lab moet opgestuurd worden kan het niet meteen na het centrifugeren ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 06:17

Jannepauli schreef:
crazyshar schreef:

Nou ik hoop maar dat hij dat niet doet, althans niet meteen. Het bloed moet eerst gecentrifugeerd worden om het plasma te scheiden. Daarna kan het ingevroren worden, maar dat hoeft niet als er meteen ná het centrifugeren door het lab getest wordt.

ik geloof dat juist het lab deze komt halen altijd.Ik bel er straks even achteraan om te vragen hoe en wat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:36

het probleem zit hem nu voornamelijk in de achterbenen begrijp ik he(ik blijf gewoon mee lezen)
kyana is toch ook heel gevoelig voor hoefzweren?
mag ik vragen of je nog weet aan welk been ze het meeste last had?
op zich kan ik me er ook wel in vinden dat ze iets als EMS zou hebben,of cushing...de symptomen zijn er wel naar :j

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:15

vanaf gister alle pagina's doorgelezen...was ik wel even zoet mee ;)TS, ik heb veel respect voor je, dat je zoveel doet voor je vriendinnetje.... reden dat ik op dit topic terrecht kwam: gedragsverandering.
mijn merrie veranderde ook, werd steeds zuurder, vooral met borstelen, wilde het liefst helemaal niet aangeraakt worden. wil je dit meegeven, en hoop niet dat je het vervelend vindt, omdat er al zoveel opties genoemd worden wat er aan de hand kan zijn, wil je graag helpen, en niet in de war brengen.
uit de thermografie bleek toch ook dat ze last had in de buurt van haar schoft? mijn merrie bleek kissing spines te hebben op die plek.... omdat ik ook dacht dat ze last van haar hormonen had, ben ik haar moody mare gaan geven. We zijn nu een jaar verder en het gaat beter dan ooit! terwijl het vorig jaar bijna einde verhaal was... Ik ben zo blij dat ik doorgezet heb.....(met aangepaste training, ander voer, ander zadel, moody mare en goede begeleiding van fysio en instructrice) we zijn er nog lang niet, maar ik blijf positief. Mijn merrie is heel erg veranderd, niet meer zuur en weer de lieve merrie die ik had. iedereen op stal ziet de verandering. (Ik moet er trouwens ook goed om denken dat ik recht op het paard zit, omdat ik ook wat beenlengte verschil heb!) Heel veel succes, ik denk aan je!! en blijf dit topic volgen. Liefs.
PS: ik heb heel veel gehad aan een online consult van Nanda van Gestel.....ze had het helemaal goed, en mede door haar heb ik doorgezet, omdat mijn paardje dat aangaf.....
Laatst bijgewerkt door martine2610 op 29-11-11 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt