Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blacknorton

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:26

afgeschuurd haar vind ik ook niet zo erg, behalve als het om de manen, staart of voorpluk gaat. maar schuurplekjes op de lip vind ik niet echt prettig voor me shet, het was niet open maar op een zwarte shet valt een licht plekje op zijn lip wel op. hij was van het weekend niet echt hulpzaam om er goed naar te laten kijken en in de donker schuilschuur (het regende) ook slecht te beoordelen. nu zal het wel geheeld zijn. morgen of donderdag er weer langs om de korf er weer om te doen (die is weer schoon, ben alleen aan verzinnen wat ik met het gat doe, groter of toch niet)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:15

groter maken helpt niet tegen het schuren van de lip, tenzij je het zo groot maakt dat hij het rubber niet meer raakt, maar dan kan je de korf net zo goed aflaten. als hij ermee kan eten voegt het groter maken van het gat dus niet zoveel toe.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:46

Mijn merrie kreeg ook een wond op het bolletje van haar lip door die dichte korfjes.
De GG vond ik er ook aardiger uit zien, maar het afslijten van de tanden vind ik toch wel een heel groot nadeel! Bovendien is de GG niet geheel slijtvast; m'n merrie heeft 'm 2 zomers gedragen en toen was ie kapot (doorgesleten).

In het dichte korfje had ik al fleece genaaid zodat ze geen wondjes zou krijgen, maar dat hielp helaas niet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:48

wij hebben er lamsvel bontjes omheen nu, kijken wat dat doet. de bolletjes van de lip zijn bij Mone wel wat geschuurd en bijna kaal, maar erger dan dat wordt het niet. geen huid kapot oid.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:51

ik heb dat inderdaad ook afgedekt met bont bij de lip twee stukken en dat werkt perfect.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:00

Ik ben ook nog steeds op zoek naar betere pasvorm korven, en kwam op een Engelse site deze tegen:

Afbeelding
Vraag me af hoe ze daarmee kunnen eten?

Is volgens mij dezelfde als blacknorton ook besteld heeft.
Deze:
Afbeelding

De korf ziet er comfortabel uit. Ben benieuwd naar blacknorton haar ervaringen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:02

merrieveulen schreef:
wij hebben er lamsvel bontjes omheen nu, kijken wat dat doet. de bolletjes van de lip zijn bij Mone wel wat geschuurd en bijna kaal, maar erger dan dat wordt het niet. geen huid kapot oid.

Dat heeft mijn Fries ook. Heb er nu zo'n doekje van de Aktion in, maar die wordt gelijk kleddernat, omdat meneer gelijk gaat drinken als hij in het land komt :') Zo'n natte lap lijkt me dan ook niet prettig.
Heb nu een grotere korf voor hem besteld, en ander merk en model. Mss dat dat beter past.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:07

nadita schreef:
Ik ben ook nog steeds op zoek naar betere pasvorm korven, en kwam op een Engelse site deze tegen:

[ Afbeelding ]
Vraag me af hoe ze daarmee kunnen eten?

Is volgens mij dezelfde als blacknorton ook besteld heeft.
Deze:
[ Afbeelding ]

De korf ziet er comfortabel uit. Ben benieuwd naar blacknorton haar ervaringen.

ik heb deze inderdaad en ik ben er tevreden over. Vorig jaar had mijn shet een gewone dichte korf op (meer om te voorkomen dat die een nieuwe pony bleef aanvallen) en toen had die een vrij klamme neus en vond ik hem erg benauwd (korf is ook na 2 dagen er af gegaan). daar heeft die nu geen last van.
ik heb er wel een extra gat in geknipt (en die uit eindelijk wat groter gemaakt) omdat ze in de gebruiksaanwijzing zeggen dat ze niet genoeg voor onderhoud binnen krijgen en ik niet in de mogelijkheid ben om het eten/duur van het dragen te regelen. ze krijgen zeker wel gras binnen zonder extra gat, maar ze moeten veel moeite doen. het lukte hem ook op snoepje van de grond af te krijgen, al ergerde die zich er behoorlijk aan dat het moeite kosten.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4LWGVHQA-G.jpg
hier foto van het eerste gat heb deze iets groter gemaakt, nu laat die zijn korf ook zitten (ookal zit er een vlecht over het kopstuk maar als die echt zou willen kan die hem afkrijgen.)
hij valt ook zeker af, hij is niet meer tonnetje rond opgeblazen.
helaas heeft die wel schuurplekjes op zijn lippen, lijkt op een blaar maar was zondag na een halve week, de korf weer op te hebben niet echt gevoelig. ik denk dat ik volgende keer een maatje kleiner neem, waarschijnlijk zitten de gaten dan iets beter in de richting waar ze moeten zitten en zal het schuren tegen gaan. er zijn vele verstel mogelijkheden, maar als alles op zijn korts zit word het lastig.

ik zit wel met een ander vraagstuk: vorig jaar had hij het ook toen die dus die ander korf op had en ook in najaar als het gras nat en kort is. hij maakt proppen op zijn voor tanden. de prop blijft plakken op de overgang van tand naar tandvlees. beetje jammer dat er veel zand in deze proppen zit, dus ook in maag/darmkanaal. mijn shetlander is 26 jaar dus meer ruimte tussen zijn voortanden is waarschijnlijk, alleen de veearts/ta vind dat die een goed gebit heeft voor zijn leeftijd en ook niet echt tussenruimte. dus ik vroeg me af of meer van jullie dit gezien hebben.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:46

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:17

wat eng. het halster van de korf die Mone heeft zit in elkaar met van die plastic schuifjes die kapot knappen als er kracht op komt. op die manier kunnen ze ook weer zelf loskomen.

wat voor halster zit er aan een GG dan?

PS gefeliciteerd!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:35

@ blacknorton: welke maat van het graasmasker heb jij, en hoe groot is jouw paardje?

Ik heb 4 van die Tough 1 graasmaskers besteld in Amerika. Hoop dat ze net zo mooi zitten, als ze eruit zien.
Afbeelding

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:05

black is een shetlander van 1 meter, ouderwets type.
ik heb maat M. op de site staat de omvang rond de kaak aangegeven. die had ik op gegemeten maar kennelijk is fout gedaan. of het viel precies op de rand.... dat weet ik eigenlijk niet zo. maar ik hou genoeg ruimte over rond kaak, maar ook rond lippen. dat had ik met de EJmasker niet.

ik ben benieuwd hoe die bevalt. heb daar ook over na gedacht, maar dat was toch wel prijziger voor 1 masker.
ik denk dat ze met die wel makkelijker kunnen eten. voor de volgende keer (al hoop ik dat ik volgend jaar toch echt zelf me weiland kan bepalen en dat het dan niet nodig is).

he bah flosje
gelukkig is het goed afgelopen.

die engelse grasmasker heeft ook plastice klipjes en klitteband aan het kopstuk.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:44

merrieveulen waar haal je van die rubberen plaatsjes om het gat kleiner te maken? Ben er al even naar op zoek namelijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:50

die maken wij zelf. Mone heeft er nu één van 5 mm dik plastic ipv rubber. we hadden rubber van de botenwinkel en dat ging goed maar versleet wel heel erg snel. daarom hebben we nu dit. het plastic is afkomstig van een watertank, hebben we uitgezaagd en afgewerkt. de plaat ligt er los in omdat hij niet erg buigzaam is. Mone kan hem dus wel bewegen maar niet eruit gooien.

als het goed is is dit plastic zo zacht dat het de tanden niet beschadigt maar wel dusdanig hard dat het wel een poosje meegaat.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:06

Ik merk nu heel goed het effect van het graasmasker...
Vanwege het natte weer, dus ook erg natte wei en seciale beslag van mijn merrie, stonden de paarden vanaf vrijdag al weer in de paddock met 4x per dag ruwvoer en vers gemaaid gras. Al heel snel werd de manenkam van mijn merrie weer dikker/ribbeliger en breder en ook haar ruwvoerbuik komt weer wat terug.
En dat terwijl ze toch weer tussen de voerbeurten door soms enkele uren niets meer te eten heeft...
Ze heeft weer meer honger en eet haar gemaaide gras en het hooi heel snel op, dus dan heb je snel het idee dat je te weinig voert.

Met haar graasmasker liep ze van 8 tot 19/20 uur op het land en bleef ze langzaamaan afvallen en was ook lekker de hele dag aan het scharrelen en zoeken naar eetbare sprietjes om door haar GG te prutsen.
Het moet maar snel weer opdrogen en dan de komende 2 of 3 maanden droog blijven :P Dan is er weer een droge bodem als buffer voor de winter en kan ze lang op de wei blijven lopen met alleen voor de nacht wat hooi en stro.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:09

ja apart he, dat bepaalde paarden juist bij meer gras ook meer last krijgen van vraatzucht. ik denk dan ook dat er ergens iets terug te vinden moet zijn in bijv. het bloed in die periodes.

Mone is vorige week geprikt, als het goed is komen deze week de uitslagen van het bloedonderzoek.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:12

@joyceB waarom laat je haar dan ook niet in de paddock met masker opstaan, zijn er meer die ook swinters met hooi met korf opstaan zou mischien een uitkomst zijn om dit ook gewoon bij jou paardje te doen. ze krijgt dan toch teveel binnen en eventueel wat bijvoeren met een handje brok per dag

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 23:31

het is wat lastig voor haar om het hooi te pakken te krijgen als het in de netten hangt. Misschien zou ik dan het hooi weer los op de grond moeten leggen of zo. En ik ben in de paddock bang dat ze misschien ergens achter blijft haken met dat halster van het graasmasker. Als ze zelf heen en weer loopt tussen wei en paddock heeft ze die neiging niet zo, en brengt ze de meeste uren in de wei door, maar in de paddock heb ik aan de schuifdeuren van die uitstekende knopjes zitten (de vergrendeling) die ideaal zijn om iets achter te laten haken als ze er langs gaan schuren of zo ;(
Laatst bijgewerkt door joyce B op 19-07-12 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

mariskab94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 23:31

ik vindt het zielig!! Sorry

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 23:36

ik vind het zielig als ze heel veel moeite moet doen en dan nog niet echt een plukje te pakken krijgt ;)
En ik vind het zielig als je echt ziet dat een paard zich er ellendig mee voelt...

Maar bij mijn paard vind ik het normaal gesproken helemaal niet zielig, want ze vind het zelf niet erg en het is voor haar vervelender als ze niet in de wei mag of maar heel kort, dan dat ze er met graasmasker in mag en dan veel langer! Mijn paard heeft dat verschil vorig jaar al kunnen ervaren toen ze net hoefbevangen was (geweest) dus ik denk dat ze dat graasmasker ook wel een mooi compromis vind ;)

Zou jij je paard liever niet in de wei doen dan met graasmasker op met de andere paarden mee?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 07:34

precies ja, bij ons zou het ook wel zonder kúnnen, dan moet Mone alleen in een paddockje met hooi, maar ook dat kan niet onbeperkt dus zal ze delen van de tijd zich in haar eentje staan vervelen. Mone is graag in de groep en vindt het niks om alleen te zijn (zoals eigenlijk ieder paard), vanuit die paddock kan ze haar groep niet eens zien.

Als Mone teveel gras krijgt wordt ze ziek, krijgt jeuk, wordt dunner op de mest en wordt moddervet. ze zal niet het eerste paard zijn op onze huidige stal dat hoefbevangen raakt. Mone heeft geen problemen met het korfje, kroelt ermee met de anderen en kan er prima mee uit de voeten, laat het gemakkelijk aandoen etc.. het jammere is dat zo'n diertje zelf niet snapt dat ze op tijd moet stoppen met vreten, je moet dus wel iets doen om dat in de perken te houden.

Mone is een haflinger, die zijn van oorsprong echt niet gemaakt om op weides te staan zoals wij ze hebben liggen in Nederland. het gros van de haflingers in NL is dan ook te dik, met alle mogelijke gevolgen van dien.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:46

mariskab94 schreef:
ik vindt het zielig!! Sorry

je moet je er eerst in verdiepen voordat je een mening geeft. sorry!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:55

Omdat ik het met dit hete weer toch echt zielig begon te vinden dat Daya 24/7 die warme korf aanheeft, heb ik mijn papa aan het werk gezet. Het is zo'n bloempot, en we hebben nu de rubber en stof van voor de neusgaten weggehaald. Het enige wat dus nog aan de voorkant zit is 1 rubberen band (met een microvezeldoekje om) bovenop de neus tussen de twee neusgaten. Ze ademt nu veel vrijer en ruimer en 't was twee minuten werk. Had ik dat maar eerder gedaan.
Ook heeft papa, licht overdreven maar wel ZEER effectief, twee grote lappen van zo'n swifferdoek op de zijkanten vastgemaakt. Ze heeft nu dus echt een fancy lichtblauw pennygraaskorf om :D
Blijft wel te dik :(

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:24

dat heeft mijn paard ook inderdaad, ruimte voor de neusgaten. hij ergert zich te pletter aan de korf als die tegen zijn neusvleugels ligt, en blijft dan maar briesen. gevolg is een smerige korf en harde irriterende korsten opgedroogd snot. met de neusgaten opengewerkt is dat niet meer. momenteel heeft hij de korf overigens niet om, loopt lekker 24/7 op de wei. binnenkort krijgen ze een nieuwe wei dus dan moet hij hem wss wel even om.

Mone heeft haar korf nog wel om, en is enorm afgevallen. nog een klein stukje en dan hoeft ook zij hem niet meer 24/7 aan. helemaal zonder gaat 'm bij haar niet worden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:50