Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Glitter_

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:59

Ik ben erg benieuwd op hoeveel en vooral wat voor VOER jullie je paarden na een maagzweer (en gevoeligheid hiervoor) hebben staan!

Ze krijgt nu de Dressuurplus mix van Mijten en brok.

Ben benieuwd!

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:14

Mijn paard had een maagzweer, dit kwam omdat ze veel stress had gehad toen er andere paarden weggingen, en omdat ze zo eenzaam was. Toen ze een maagzweer had wou ze niet dat je haar buik borstelde aan 1 kant, en ze beet echt als ik aan haar buik zat, en ook met opzadelen en deken opdoen enzo, ik merkte dat ze het echt niet fijn vond en erger. Dus op een gegeven moment er iemand van de dierenkliniek laten komen, en die heeft wat onderzoekjes gedaan enzo, en die zei dus dat we naar de dierenkliniek moesten, dus daar een scan gedaan, en toen kwam er dus uit dat ze een maagzweer had, dus wij medicijnen gekregen (die overigens heel, maar dan ook heel duur waren) en het advies dat we beter een maatje voor haar konden halen, dus toen waren mijn ouders overgehaald (ik had namelijk al veel vaker gezeurd dat het echt niet goed was dat ze alleen stond enzo, dat er echt nog een pony bij moest), en mochten we een pony erbij doen *\o/* Dus na een paar weekjes stond er een mooie zwarte welsh b-pony bij ons paard :) De medicijnen werkten, en de maagzweer was na verloop van tijd helemaal over, en ik merkte echt verandering, kan nu gewoon borstelen, opzadelen etc, dus een happy end! *\o/*

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:36

Ik meld me ook even en ga dit ook even volgen. Mijn paard is begin oktober 3 dagen in Utrecht opgenomen ivm maagzweren. Gelukkig is dit nu helemaal genezen (controle scopie gehad). Waarschijnlijk is het veroorzaakt door stress (verhuist naar nieuwe stal en tegelijk werd ik ziek dus ben ik heel weinig geweest).

Eerder in het topic is Ekygard al genoemd, ik heb dit nu ook van Da gekregen als ondersteuning in evt stressvolle situaties. Verder voer naast 3x per dag hooi gewoon basisbrok, dezelfde als die hij al had.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:04

Glitter_ schreef:
Ik ben erg benieuwd op hoeveel en vooral wat voor VOER jullie je paarden na een maagzweer (en gevoeligheid hiervoor) hebben staan!

Ze krijgt nu de Dressuurplus mix van Mijten en brok.

Ben benieuwd!

Ik ben veel meer ruwvoer gaan geven. Waarschijnlijk heeft mijn paard de maagzweer opgelopen omdat de paarden toen te lang (6-8uur) zonder voedsel in de bak liepen. Nu heeft hij de hele dag en nacht door onbeperkt ruwvoer (momenteel kuil).
Verder geef ik Lucerne van Hartog, basisbrok van Masters (maar ALTIJD gemengd met spelt en lucerne) spelt, wiesencobs (grasbrok), lijnzaadolie.
Ik gaf ook nog een granenmix (equisanum Puur Natuur van Masters) maar daar ben ik mee gestopt omdat hij toch weer begon te gapen. Was daarna gelijk weer over.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:21

@Tisby waar bestel jij de spelt? En is dat een bepaald merk?

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:23

Ruwvoer krijgt ze vier maal per dag in een grote portie! Ze heeft dus eigenlijk bijna de gehele dag beschikking tot ruwvoer.
Waarom de spelt? (Ik ken dat niet als los voer..)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:34

ik voer ook bijna zo goed als onbeperkt hooi.
Verder voer ik
luzerne
bietenpulp
ruwe spelt
volle haver
speciale muesli die 3x hoger gevitamineerd is als andere muesli's en de Ca/P van granen "recht" trekt

en ik geef zo goed als altijd maagcompositum bij, gaande van de aangeraden 2x 2 schepjes tot de halve dosis, afhankelijk van de "stress"factoren.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:55

Ik zou dus eigenlijk beter terug kunnen gaan naar de Fit-Mix van Horsefood.

7005 FIT-MIX Een smakelijke mengeling voor paarden die licht tot middelzwaar werk verrichten. Uitgebalanceerd door middel van kernbrokjes, spelt, witte haver, luzerne en zemelen. Hierdoor is deze mix zeer geschikt om als volledig voer verstrekt te worden met als basis ruwvoeder.

Met haver
Extra vitaminen en mineralen
Bevat foenegriek voor verzachtende invloed op de luchtwegen

Dit ook ze ook goed, ik had toen alleen even niet de beschikking over aangezien er niet zoveel leverpunten zijn. Maar ik heb nu gister een adres gevonden. Ik ga dan toch terug op dit. Dit heeft een hoger magnesium gehalte wat natuurlijk ook weer zorgt voor ontspanning.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:40

fargo schreef:
@Tisby waar bestel jij de spelt? En is dat een bepaald merk?

Ik bestel het bij A.Bruin uit Andijk. Kom je ook uit NH? Het is een doorzichtige plastic zak van ik denk 20kg en ik betaal er 14,50 voor. er staat alleen een heel klein etiket op, als je wilt kan ik wel kijken vanavond want ik heb nog een lege zak.
Ik denk dat het deze is: http://www.paardenschoenen.nl/htm/spelt.htm maar ik weet het niet zeker...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:24

@Tisby, nee ik zit in Zuid Holland bij Den Haag.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:42

wordt spelt in NL dan niet zo vaak gebruikt?
Mijn DA raadt sowieso aan om krachtvoer 1 op 2 te "verdunnen" met spelt...

Ik haal het bi AVEVE of de lokale voerhandelaars, daar zijn het meestal zakken van Lannoo of Roosens. Mijten zelf heeft het dacht ik ook.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:01

@Tisby, welke luzerne gebruik jij? Haal jij die ook bij De Bruin?

Bijkomend probleem bij mij is dat mijn paard ook traagwerkende darmen heeft en daarom maar beperkt ruwvoer mag. Dat was waarschijnlijk ook de oorzaak van de maagzweren (te weinig ruwvoer). Dus voor mij en de kliniek een uitdaging. Ik moest het ruwvoer opvoeren en kijken hoe dat zou gaan. Dat hebben we gedaan en nu voer 5 maal daags 1 kilo hooi (totaal 5 kilo) in een fijnmazig hooinet, 2 maal daags 1/4 kilo Sanequi Colon met Luzerne (in totaal 1 kilo) zonder melasse), 5 x 0.5 kilo seniores priores en 3 x daags 50ml zonnebloemolie. Daarnaast nog de maagcompositum en probiotica. Eigenlijk best wel een ingewikkeld programma, maar hij doet het er goed op.

Lassen jullie met het geven van de maagcompositum trouwens nog om de x aantal weken een stopweek in?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:05

petitparis schreef:
wordt spelt in NL dan niet zo vaak gebruikt?
Mijn DA raadt sowieso aan om krachtvoer 1 op 2 te "verdunnen" met spelt...

Ik haal het bi AVEVE of de lokale voerhandelaars, daar zijn het meestal zakken van Lannoo of Roosens. Mijten zelf heeft het dacht ik ook.

Spelt is niet zo heel bekend in NL, kom het af en toe wel tegen, maar niet heel veel. Er zijn leveranciers die het extra toevoegen en daar heb ik wel eens over gelezen..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:12

het voeren van spelt is de laatste jaren heel fel opgekomen. 10 jaar terg kende ik niemand die spelt voerde, nu voert bijna de helft spelt (wel allemaal paarden die makkelijk verzuren of snel last hebben van mok, spijsverterering ed)
4jaar terug kon AVEVE plots niet meer aan de vraag voldoen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:08

Ik kom even binnen vallen, mijn paard is prima nu, al hou ik mijn hart toch altijd wel wat vast tijdens de wintermaanden omdat het toen ook januari was toen hij zo ziek was. Ik heb nog een onaangebroken emmer maagcompositum en een onaangebroken emmer NAF staan, iemand interesse? Gelieve dan even te PBen.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:08

damian23 Ja dat bestel ik ook bij Bruin, hij komt het brengen. zo stom, nou heb ik gisteren op dei lege zak spelt gekeken en het weer vergeten... maar de luzerne is zeker weten van Hartog. Voer jij de maagcompositum blijvend en de probiotica ook?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:09

Tisby, ik voer de probiotica permanent. Ik heb nu een stopweek voor wat betreft de maagcompositum.
Ik durf eigenlijk niet de luzernemix van hartog te voeren omdat er toch best wel veel melasse in zit.

Petitparis, welke mueslie voer jij?
Ik ga denk ik stoppen met het voeren van krachtvoer. Ik heb nu nog 1,5 zak liggen en zodra die op is stap ik over naar een suplement. Ik was trouwens zaterdag naar paard en koest en daar stond een stand van de pavo. Ze hebben een nieuw product. Care4live. Het is geen mueslie, maar een structuurrijke kruidenmix met vitaminen en mineralen (ik zag luzerne en stukjes wortel). Het sprak mij wel erg aan. Er zat ook Inuline (prebiotica) en Yea-sacc (probiotica) in. Je hoeft er maar 1 kilo per dag van te voeren. Ik zit er aan te denken om dit te gaan voeren ipv een supplement.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:15

Patrick ging goed,staat nu op de prednison en zie hem sinds gister weer wat gapen.
denk dat de prednison de boosdoener is.....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:24

damian23 schreef:
Tisby, ik voer de probiotica permanent. Ik heb nu een stopweek voor wat betreft de maagcompositum.
Ik durf eigenlijk niet de luzernemix van hartog te voeren omdat er toch best wel veel melasse in zit.

Petitparis, welke mueslie voer jij?
Ik ga denk ik stoppen met het voeren van krachtvoer. Ik heb nu nog 1,5 zak liggen en zodra die op is stap ik over naar een suplement. Ik was trouwens zaterdag naar paard en koest en daar stond een stand van de pavo. Ze hebben een nieuw product. Care4live. Het is geen mueslie, maar een structuurrijke kruidenmix met vitaminen en mineralen (ik zag luzerne en stukjes wortel). Het sprak mij wel erg aan. Er zat ook Inuline (prebiotica) en Yea-sacc (probiotica) in. Je hoeft er maar 1 kilo per dag van te voeren. Ik zit er aan te denken om dit te gaan voeren ipv een supplement.

Ik voer standaard de luzernemix van hartog en ik kom nooit melasse tegen, de melasse is alleen toegevoegd om het minder stoffig te maken. Heb er ooit eens met ze over gebeld namelijk omdat ons cushings paard indertijd ook niet zoveel zoetigheid zou mogen hebben.
Tisby: Ik voer de probiotica ook permanent. Ben net begonnen met lage dosis maagcompositum ter ondersteuning.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:25

_Patrick_ schreef:
Patrick ging goed,staat nu op de prednison en zie hem sinds gister weer wat gapen.
denk dat de prednison de boosdoener is.....

Krijgt hij al luzerne?

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:27

Ja hij krijgt pavo daily plus andere wil hij niet eten

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:28

Ik houd dit ook even aan, twijfel aan mijn merrie of dat ze maagzweren heeft.
28 november komt eerst de tandarts, wacht eerst dat even af, en anders kan ik er altijd nog naarl aten kijken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:32

@ damian: ik voer racing balancer van D&H

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:39

ik had er nog nooit van gehoord om probiotica permanent te geven. Dure hobby lijkt mij.. maar als het helpt!
De spelt die ik geef daar staat dit op: RWDH (Rene Wielens Diervoeders Haaksbergen) Heb net op hun site gekeken, gek genoeg staat de spelt er niet op maar dat is wel degen die ik geef.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:47

tisby schreef:
ik had er nog nooit van gehoord om probiotica permanent te geven. Dure hobby lijkt mij.. maar als het helpt!
De spelt die ik geef daar staat dit op: RWDH (Rene Wielens Diervoeders Haaksbergen) Heb net op hun site gekeken, gek genoeg staat de spelt er niet op maar dat is wel degen die ik geef.

Het is een schepje van 5 gram per dag ofzo, zie het als yakult voor je paard. Een pot van 60 eur ofzo daar doe je 3 maanden mee - denk ik. En als je de pot nou koopt als ie in de aanbieding is ;-) dan valt het helemaal mee.
Liever 1 pot van 60 eur dan 3 a 4 bezoekjes van de DA in die periode ivm gaskoliek.. bij wijze van spreken..