[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 02:20

Nog even over dat gapen. Ben ik vandaag nog op internet bij uitgekomen. Belangrijk voor de mensen in dit topic, die het gehad hebben over dat hun paard gaapt. Als paarden veel gapen kan dat er dus op duiden dat een paard een maagzweer heeft. En het blijkt dus dat vele paarden dus een maagzweer hebben. Er is ook een topic hier op bokt over paarden met maagzweren. Dus misschien eens interessant om te lezen voor diegenen die gapende paarden hebben. Als je meer info wilt daarover en wat de symptomen kunnen zijn, dan kun je eens kijken op hartog-lucerne.nl en dan naar paardenziektes. Kom je ook bij maagzweren uit.

Ik wilde het toch even melden hier ook al betreft dit heel iets anders dan waar dit topic over gaat. Maar omdat ik het hier toch verschillende keren gelezen heb en mijn paard ook meer gaapte met hoesten ben ik verder gaan zoeken.
Vaak wordt bij een hoestend paard vanalles veranderd om hem zo weinig mogelijk bloot te stellen aan stof e.d. Van stro naar vlas, houtkrullen etc., verandering met hooi. Te weinig ruwvoer kan dus leiden tot maagzweer. Paard moet eigenlijk 24/7 zijn maag gevuld hebben. Als ze dan geen hooi tot beschikking hebben, dan hebben ze in ieder geval nog stro. Tja wat goed is voor het een is weer slecht voor het ander. Maar goed voor sommigen onder jullie die misschien toch nog andere vage symptomen hebben, is dit misschien goed om te weten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 08:41

daarom strooi ik altijd een plak stro uit over zijn vlas,dan heeft hij toch wat te knabbelen.
maar mijn pony staat dus 25/7 buiten met een schuilstal

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:51

heimenke schreef:
ik hoop voor je ilse dat hij als een tijd in de uitloopstal staat, dat het beter wordt. eigenlijk is dat het beste voor het paard. gewoon een wei met een stal waar ze zelf in en uit kunnen. vroeger toen had ik mijn pony ook zo staan. beestje heeft nooit wat gemankeerd. alleen is het vaak niet mogelijk om welke reden dan ook om je paard zo nog te houden.

Helaas, de stal is toch niet vrij, hij zal dus in zijn binnen stal moeten blijven staan, en langer buiten is ook geen optie. Ik kijk het nog een maandje aan, en als het dan niet beter word (gisteren heeft hij helemaal niet gehoest?) dan denk ik dat ik ga regelen dat hij weer samen met zijn mammie de hele winter in het weiland mag doorbrengen

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:06

jobamara schreef:
Hoi super dat het puffen al beter lukt, je voelt je zo machteloos he als het niet wil lukken. Over het been geven om aan te draven kan ik je niet verder helpen, ik denk dat dat mee zal vallen maar vraag je veearts eens gewoon even een telefoontje. Moest nogal lachen bij Horsefriend op HE, hij had onze berichten op bokt gelezen en vond het woord puffer nogal vreemd. De hooistomer om te testen staat momenteel in de kliniek in Utrecht om getest te worden, ga van de week een mailtje sturen of dat ze even contact op nemen als ze hem terug hebben. Wil het toch gaan proberen ook mijn dierenarts is er benieuwd naar.
Jammer dat jij Stall vital niet kent ben daar ook nog benieuwd naar. Heb inderdaad nog naar die korrels gekeken die jij had gekregen op HE ze hebben nog meer van die spullen ook om te vegen lijkt me ook nog wel iets. Hoe werkte het bij het paard van je zus? Maar gaan eerst maar eens de stal met hoge druk schoonspuiten want de meeste zwaluwen zijn weer vertrokken, is mooi om te zien maar het worden er een beetje teveel had dit jaar 14 nesten op stal (12,50 x 10,50m) en dan 2 broedsels per nest. 28 volwassen en dus ongeveer 120 jongen. Heb John zijn stal maar ingepakt met windbrekersgaas zodat ze daar niet in konden.

Ja ben erg blij dat het nu goed gaat met die puffer. Officeel heet het een inhalator. Ben ook wel benieuwd naar de hooi stomer laat maar even weten als je hem gaat uit testen.
Die stalkorrels werken wel goed. Het paard van me zusje is erg vies, zijn stal is altijd erg nat. Ik rook bij hem niet de geur van die korrels toen ik ging uitmesten, maar ik rook ook geen pis lucht. De dag erna heeft me zusje zelf haar stal uitgemest, en toen had ze perongeluk de korrels niet onder het vlas gestrooid maar er alleen boven op. Toen rook zijn stal wel iets naar pis, maar nog steeds minder als zonder de korrels. Maar de urine zakt natuurlijk door het vlas heen naar onder dus dat is wel logische dat het beter werkt als het onder het vlas ligt. Ik las op hun site dat je het het beste onder je bodembedekking kunt strooien en een beetje er boven op. Dus dat ga ik nu proberen. Alleen staan ze momenteel weer 24/7 buiten omdat het land weer droog genoeg is, dus moet ff wachten todat ze weer op stal staan voor dat ik je kan vertellen hoe het werkt als je het boven en onder het vlas strooit. Ik zag trouwens dat de stal korrels niet heel erg duur zijn, 6,95 voor 5 kilo daar doe je volgens mij wel even mee.
Dat spul wat hun hebben om te gebruiken voor het vegen is ook mooi spul, het ruikt precies het zelfde als die stal korrels. Ze hadden het in die stand op de grond gestrooit, ik heb dat niet uit getest dus ik kan je niet vertellen of het werkt.
Ze hebben indd. ook Duval Palio dat is voor de luchtwegen en gebruik je inwendig, Het zou weefselherstellend, slijmoplossend zijn en bevorderd het ophoesten van slijm. Misschien dat ik dat ook nog wel eens ga uit proberen.

@heimenken
Bedankt voor je info. Mijn paard gaap indd. ook veel, hij staat op hartog compactgras zodat hij 24/7 naar behoefte kan eten, dus ik denk niet dat het gapen bij mijn paard veroorzaakt wordt door een maagzweer, dit zou anders door het bloedonderzoek wat ik 3 weken terug heb laten doen ook wel naar voren zijn gekomen denk ik.
Mijn DA zei dat het gapen ook veroorzaakt kan worden door zuurstof gebrek. Als mensen in een ruimte zitten waar weinig verse lucht is en dus te weinig zuurstof dan gaan wij ook gapen (kan ook van honger of vermoeidheid komen). Opzich klinkt het wel logische wat mijn DA daar over zei. Als hij benauwd is gaat hij inderdaad meer dan normaal. Ook is bij het bloed onderzoek van mijn paard naar voren gekomen dat hij iets wat weinig zuurstof in zijn bloed heeft. Dit zou volgens mijn DA kunnen komen omddat hij door zijn bronchitus te weinig zuurstof binnen krijgt tijdens het ademhalen. Dus ik hoop dat het nu met behulp van de puffer minder gaat worden. Deze zetten o.a zijn luchtwegen veder open zodat hij meer zuurstof binnen krijgt per ademhaling, hij hoeft dan minder moeite te doen om voldoende zuurstof binnen te krijgen. Ik heb pas zins 2 dagen de pufjes goed bij mijn paard binnen kunnen krijgen, maar ik merk nu wel al dat hij tijdens het longeren een stuk activer is, hij wil weer graag lopen (daarvoor was hij erg sloom en lusteloos). Ook merk ik nu zins 2 dagen dat hij sneller op adem is na een stuk draven.

Ik ga vandaag weer even op hem rijden, ff kijken hoe het gaat. Gewoon lekker met lange teugel een beetje hobbelen door de bak. Ben benieuwd of hij dat nog steeds graag wil lopen of en of hij echt nog zo gevoellig reageerd op mijn been als ik wil aandraven.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:10

een vriendin had ooit gehoord dat iemand zijn paard elke dag een anijsblokje gaf, en dat dat enorm hielp tegen het hoesten, iemand hier ervaring mee?

heimenke

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:44

@Ilse, jammer van die stal. Wordt dus weer pappen en nat houden, zoals ze weleens zeggen. Van het anijsblokje nooit gehoord, dus geen ervaring mee. Ben ook bang dat ze het niet echt lekker zullen vinden.

@flappie, ik heb de mijne ook pas sinds een paar dagen op compactgras van hartog gezet. omdat ik toch wilde dat ie weer normaal ruwvoer binnen kreeg, omdat ik hem 2 maanden van het hooi heb gehouden. ben nog aan het denken over zo'n voerbox van hartog, maar ik weet niet of ik die aan de wand mag bevestigen van de staleigenaar en op de grond plaatsen lijkt me niet zo handig (stel hij komt erin met zijn benen). maar zo'n box is wel handig, die hele baal erin en klaar en 24/7 hebben ze eten tot hun beschikking. op de manier hoe ik het nu doe (leg gewoon zijn voerbak vol) gaat ook wel, maar kruimelt nogal. giet er nu wat water overheen dat het wat meer aan mekaar plakt en niet met ademen van spice alle kanten op gaat. hij gaat er ontzettend van proesten als ik het helemaal droog geef.

die van mij is in die tijd niet benauwd geweest. gisteren heeft ie de laatste medicatie gehad en ben ik begonnen met die kruiden (rokale) te geven en die kummelolie. nou dat at die dus niet haha. of het nu aan die kruiden ligt of aan de olie, dat moet ik vandaag maar eens even testen. denk dat ik de kruiden door het compactgras doe en kijken of ie zijn zemelen/muesli met die olie alleen wel eet. gisteren had ik dat beiden door de zemelen/muesli gedaan. maar meneer liet het mooi staan. dus toen alles maar een beetje gemengd met het gras en dadelijk maar zien of ie zijn bak toch leeg heeft.

vreemd ja met dat als je je been aanlegt. zou zo ook niet meteen weten waar dat vanaf kan komen. kan verzet zijn en de oorzaken daarvan kunnen natuurlijk ook divers zijn en met zijn gesteldheid te maken hebben. ben in ieder geval benieuwd hoe het vandaag daar dan mee gaat. succes in ieder geval.

tja en over dat gapen (vond het toch interessante stof), ik vermoed ook niet dat de mijne een maagzweer zou hebben, omdat ie verder geen andere symptomen heeft. maar de da zal komende week waarschijnlijk wel nog een endoscopie doen om te zien of de keelholte en luchtpijp nu schoon zijn (heb geen kuch meer gehoord al drie dagen, maar ja tijd zal het uitwijzen). en dan denk ik dat ik meteen naar zijn maag laat kijken, als ie die slang er toch al in heeft zitten. dan is het in ieder geval gecheckt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:12

proef de kummelolie zelf maar es :P
het smaakt een beetje vreemd en paarden moeten er echt aan wenne,dus begin met zo weinig mogelijk en voer de hoeveelheid langzaam op zodat ze aan het smaakje wennen.
helpt soms ook wel om de olie te mengen met een beetje water zodat de smaak wat beter verdeeld word door het voer

welke kruiden van rokale heb jij?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:29

Het hartog compact gras doe ik wel in zo'n voerbox. Ik leg die baal er in en snij de bandjes los, daarna gaat het rek er overheen. Doordat het baaltje er dicht op elkaar is geperst en door het rek dat er op gaat moeten ze echt moeite doen om het te eten, en doordat het op die manier ook niet los is krijgen ze het het kleine beetje stof wat er nog in zit ook niet via de luchtwegen binnen. Het compact gras is op zo'n manier gedroogd dat schimmels, schimmelsporen er uit zijn en ook het stof is er zo goed als uit. Als je het plastic van het baaldtje af haald lijkt de bovenlaag stoffig. Hartog vertelde mij dat dit geen stof is, maar een resstandje van fijn gehakseld gras. Dit spul is te grof om door te dringen tot diep in de luchtwegen, het is juist het fijnstof (wat je in een lichtstraal ziet dwarelen als je b.v je stal op strooit) wat funest is voor de luchtwegen. Hij adviseerde me wel om bij het kopen van de baaltjes er goed op te letten dat er geen gaatjes in de plastic verpakking zitten, want dan kan er wel stof enz. in de baaltjes komen. Jij zegt dat je het los geeft in de voerbak, ik weet niet hoe je paard eet, maar ik heb wel eens mensen gehoord die het losgaven en het paard kreeg daarna een slokdarmverstopping door dat ze het te gulzig eten, zelf nog nooit mee gemaakt. Zo'n hartog bak is echt ideaal mijn paard doet 2 dagen met 1 baaltje. Als je hem niet mag bevestigen kan je hem gerust op de grond zetten ( ten zei je een paard heb dat echt overal zijn benen op zet enz.) Een stalgenoot heeft ook de bak op de grond staan, en zij heeft daar geen problemen mee gehad. Wat je ook nog zou kunnen doen is de bandjes om de baal heen laten zitten en de baal gewoon op de grond zetten, maar dan moet je echt de bandjes er om laten anders valt de helebaal binnen mum van tijd helemaal uit elkaar en ligt alles in je stal. Je zou het ook in een specie kuip kunnen zetten met de bandjes er om.

Vanmiddag ff gehobbelt, en dat ging wel redelijk. Hij was vrij voorwaards en wilde gewoon aandraven. Maar toch gingen wel nog z'n oren in z'n nek bij het aandrijven, maar daar blijft het bij en gaat vervolgens wel draven dus het gaat al beter.
Z'n hoest klink ook al beter, geen hoest meer waar geen kracht achter zit. Maar het is nu een hoest met kracht, wel hoor ik een soort van reutel/gorchel (weet niet hoe ik het moet uitleggen) in de kuch zitten, ik denk dat dit juist goed is omdat het lijkt alsof het slijm nu los zit. Maar weet niet zeker of dit ook echt zo is.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 01:24

@ellepel, heb vandaag eerst eens geroken aan de kummelolie. een beetje aparte geur. denk ook dat het meer de geur is wat het paard tegenstaat. iets vreemds in mijn eten, dus ik eet het niet. proeven heb ik maar niet gedaan haha. maar heb strakjes twee dopjes eens door de zemelen/muesli gedaan (die maak ik sowieso altijd nat) appeltje erdoor en honing erbij. hij at het smakelijk op vandaag (dus misschien toch al een beetje gewend na gisteren. honing doe ik ook altijd erdoorheen, deed ik vroeger ook altijd. maar eigenlijk is het het beste om de pure zuivere honing van een imker te hebben, zonder toevoegingen. denk dat ik maar eens eentje ga zoeken hier in de buurt. nu gebruik ik ook gewoon de honing uit de winkel. kruiden van rokale (heet rokale kruidenmix) heb ik besteld via internet op shop.reiterhofcuxland.de. hadden daar maar 1 soort. van die site heb ik ook de olie.

de kruiden heb ik vandaag apart gedaan door wat compactgras en een beetje bevochtigd, zodat het niet overal heen stuift. ook dat at ie zo op. dus ik blijf het zo maar even doen. alles tegelijk door de zemelen/muesli, zoals ik gisteren deed, was voor zijn smaak waarschijnlijk net teveel van het goede :P .

@flappie, ook nog idd een goede tip om de baal met bandjes eromheen zo erin te zetten. want om de box er zo in te zetten, durf ik niet echt. want denk dat ie er toch mee gaat klooien, zeker als ie leeg mocht zijn. dat is me te riskant. of misschien wel de box maar niet het rek erover en bandjes laten zitten. ja moet nog even kijken wat ik ermee doe. binnenkort gaan ze toch kuil voeren en dan kan ik waarschijnlijk ook weer even stoppen met het compactgras. ik moet zeggen dat ie niet gulzig eet. maak zijn hele voerbak vol en bevochtig het ook, zodat het niet alle kant opgaat als ie eens proest. hij staat dan lekker op zijn gemakkie te kauwen en te eten. nee zeg zou je ook nog erbij krijgen een slokdarmverstopping, moet je ook niet aan denken.

fijn dat het al wat beter ging vanmiddag. ik begrijp wat je bedoelt met dat gerochel haha. en dat is ook goed. dat is denk ik idd dan slijm/rommel wat loskomt. tegen mij hebben ze ook gezegd dat hoesten dan goed is, zodat het eruit komt. ze moeten natuurlijk niet aan de gang blijven, dat je denkt die blijft erin. maar een aantal keer goed kuchen is dan alleen maar goed. die van mij had echt een droge hoest, maar kwamen ook wel eens flemen (ja hoe zeg je dat) cq rommel mee. net een propje gekauwd gras of stro of zoiets (kon er niet iets anders van maken).

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:37

Hey meiden

Ik heb even een vraagje, zouden jullie misschien in mijn topic kunnen kijken? Ik heb ook een paardje wat hoest sinds mei al! Ik ben nu opzoek naar iets wat een allergische reactie kan veroorzaken. En omdat dit topic speciaal voor hoestende paarden is, misschien dat jullie tips hebben of weten?
Alvast bedankt.

JessicaChico @ [MD] Allergische reactie

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:52

Ik zou als ik jou was dit hele topic lezen. Moet je er wel even voor gaan zitten haha. Hier staan zoveel verhalen en tips. Die van mij is ook begonnen in mei. Uitslag chronische bronchitis. Ik heb me hier ook pas aangemeld. Mijn verhaal staat op de vorige pagina. En nee een paard wordt niet allergisch van een keer in een stoffige bak rijden/longeren. Een allergie bouwt zich meestal op. Stof is wel een trigger en wat hoesten in stand houdt. Allergietest misschien een optie?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:12

Helaas te vroeg gejuicht. Vandaag ging ik weer ff hobbelen, maar hij was nu pittig veel aan het hoesten. Hij wilde ook niet aandraven en ging weer bokken naar me been, ook leek hij weer wat benauwd te zijn. Ik ben afgestapt en probeerde aan de hand te draven, maar ook dat wilde hij niet en ik had vervolgens bijna 2 hoeven tegen me hoofd aan. Daarna toch weer opgestapt en met veel pijn en moeite in draf gekregen, hij begon gelijk vreselijk te hoesten en te gorgelen en stopte gelijk met lopen. Daarna een hele tijd gestapt (was in stap lekker voorwaarts) tijdens het stappen een paard flinke kuchen gegeven maar niet echt schrikbarend of zo. Toen na een tijd weer geprobeerd aan te draven, oren gingen gelijk weer in z'n nek en hij ging weer bokken. Ik heb heel gemeen toch doorgezet en met veel pijn en moeite weer in draf gekregen,en weer begon hij vreselijk te hoesten en te gorgelen, hij stopte gelijk weer met draven en stond te knijpen met z'n buik (was na een paar sec. weer over) het lijkt er dus op dat het aandrijven geen pijn veroorzaakt, maar het draven zelf wil hij gewoon niet. Het leek wel alof hij niet wilde draven omdat hij wist dat hij zo erg moest hoesten en dawilde hij niet. Het hoeste klonk vandaag ook als het zeer deed. Ik heb bewust ff doorgezet met het aandraven omdat ik wilde kijken wat er nou precies aan de hand is. En nu weet ik dus waarom hij niet wil draven dus dat raadsel is opgelost. Ik blijf wel ge, woon op hem stappen, want de beweging maakt het slijm wat losser en ik bekijk het gewoon per dag of hij een stukje wil draven of niet.
Me stal genoot merkte op dat als hij draafde dat hij z'n buik ter hoogte van de flanke heel erg optrok.
Ik heb het idee dat de puffers wel werken, het slijm is wat los gaan zitten mar blijkbaar zit het nog niet los genoeg om volledig op te kunnen hoesten. Ik ga hem morgen ook maar bisolvon bij geven, ff kijken of dit helpt.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:14

ik vandaag ook gereden. en hij kuchte dus 2x onder de galop. had hem misschien wat langer moeten instappen. bij het aandraven niks, maar wel toen ik de galop inging. alles op de lange teugel. pff net van vrijdag (of anders gezegd vrijdag het laatste gehad) van de medicijnen af en nu weer 2 kuchen. gisteren en vandaag geen medicatie meer en het is er weer. maar ja was er al bang voor. heb hem daarna opgepakt en toen verder niks meer, alleen wat geproest zo nu en dan. heb nog wat gesprongen en hij heeft nog samen met een ander lekker gesjeest (haha ja vind ie gewoon leuk). hij is ook niet benauwd of kortademig. een paar kuchen en dat is het dan. daarna hoor je hem niet meer.

maar op stal wist ik al dat die een keer zou hoesten als ik ging rijden. ja ik ken hem onderhand op mijn duimpje. ik hou zijn gedrag nl. sterk in de gaten sinds het hoesten. hij gaf weer een gaap (of ja als je het een gaap kunt noemen, maar daar lijkt het in ieder geval op). en het lijkt dat ie dan aan het nakauwen is op iets. lijkt wel of er dan toch iets in zijn keel zit en wat ie met die gaapbeweging weer terug in zijn mond krijgt. want dan gaat ie weer kauwen. en met poetsen merkte ik alweer dat ie met zijn nek voor mij kwam staan en dan moet ik met de borstel flink over zijn nek (dus als je recht voor hem staat) tot aan zijn kaken. hij zorgt er ook echt voor dat ik dat dan doe. daar zit hem dan toch iets niet goed. verder zag ik ook dat hij vandaag toch weer wat een vochtigere (helder) neus had. niet veel of zo maar de afgelopen paar dagen was zijn neus gewoon droog (door de medicatie wellicht).
met al deze dingen bij elkaar wist ik dat ie zeker weer een kuch of een paar zou gaan geven.

of misschien dat de kruiden en de olie toch nog wat losmaken. maar of dit al na twee dagen zou zijn??

@flappie, denk dat je er goed aan gedaan hebt om even door te draven. de staleigenaren hier hebben mij steeds gezegd toch even doordraven, dan komt het goed los. en die zeggen wat erin zit moet er ook weer uit (lukt natuurlijk niet bij 1 ritje). en je merkt zelf goed genoeg wanneer het teveel zou zijn en je terug moet gaan naar stap. maar wat een gedoe is het allemaal en je wordt er zelf bijna geobsedeerd door. je gaat op alles zo letten. en bij de eerste kuch staan je haren zelf alweer recht overeind.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:18

Vandaag weer ff contact gehad me me DA en we gaan het aantal pufjes verhogen in de hoop dat het dan beter gaat. Ook moest ik door blijven zetten met het draven, kleine stukjes draven is volgens hem nu erg belangrijk voor me paard omdat dan het slijm goed los komt en hij het er uit kan hoesten. Dus of me paard nou wil of niet hij moet draven. Ik ga dit wel aan de longe doen, heb geen zin om er af gebokt te worden, haha

Ik heb ff gekeken en vorig jaar had hij er ook in september zo erg last van en het jaar daarvoor ook. Zou het weer invloed kunnen hebben op z'n bronchitus? De rest van het jaar heeft hij er ook wel last van maar niet zo erg als in de maand september de afgelopen 3 jaar (vreemd). Ook lijkt het wel als of het ieder jaar erger word. Hij wil nu niet eens draven, dat heb ik nog nooit mee gemaakt. Het lijkt wel als of ho hij zie iets heeft van, ik wil niet draven want dan moet ik hoesten en dat doet zeer.
Het is zo lastig met die luchtwegen en mijn ideeen zijn nu wel een beetje op, dus ik hoop dat hij snel weer wat gaat opknappen door de vehoging van de pufjes en anders weet ik het echt niet meer, niks lijkt echt goed te helpen bij hem.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 00:51

hoi flappie balen dat het nog niet aanslaat hoeveel puffen krijgt hij nu en 1 of 2 x per dag.

@meineke over jou gaap bewegingen. Bij die van mij viel me dat ook op meer met zijn tong donderen.
na het bloedonderzoek en uitslag mijten allergie, heb ik al veel uren gezocht naar van alles en nog wat.
Hierover kwam ik op den duur iets tegen dat een allergie jeuk kan geven in de mond. Ik heb dat toen maar aangenomen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:59

flappie2 schreef:
Vandaag weer ff contact gehad me me DA en we gaan het aantal pufjes verhogen in de hoop dat het dan beter gaat. Ook moest ik door blijven zetten met het draven, kleine stukjes draven is volgens hem nu erg belangrijk voor me paard omdat dan het slijm goed los komt en hij het er uit kan hoesten. Dus of me paard nou wil of niet hij moet draven. Ik ga dit wel aan de longe doen, heb geen zin om er af gebokt te worden, haha

Ik heb ff gekeken en vorig jaar had hij er ook in september zo erg last van en het jaar daarvoor ook. Zou het weer invloed kunnen hebben op z'n bronchitus? De rest van het jaar heeft hij er ook wel last van maar niet zo erg als in de maand september de afgelopen 3 jaar (vreemd). Ook lijkt het wel als of het ieder jaar erger word. Hij wil nu niet eens draven, dat heb ik nog nooit mee gemaakt. Het lijkt wel als of ho hij zie iets heeft van, ik wil niet draven want dan moet ik hoesten en dat doet zeer.
Het is zo lastig met die luchtwegen en mijn ideeen zijn nu wel een beetje op, dus ik hoop dat hij snel weer wat gaat opknappen door de vehoging van de pufjes en anders weet ik het echt niet meer, niks lijkt echt goed te helpen bij hem.

die van mij hoest ook meer in de herfst en winter, terwijl het mij logischer lijkt dat het juist in de lente en zomer erger is met al die pollen (al had ik dit jaar een netje),

Mijn paard verhuisd over anderhalve maand naar een buiten stal, en als dat niet werkt hebben ze zelfs nog een weiland met schuilstal, daaaaaag stofjes!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:42

jobamara schreef:
hoi flappie balen dat het nog niet aanslaat hoeveel puffen krijgt hij nu en 1 of 2 x per dag.

Ik ga 1x per dag 4 pufjes. Nu moet ik 2x per dag 3 pufjes gaan geven. Me DA wil niet gelijk te hoog inzetten maar rustig opbouwen totdat we de juiste dossering te pakken hebben.

Ik was nog even aan het denken geslagen (tja ziek paard houd je bezig) afgelopen vrijdag was hij met longeren vrij actief, ook afgelopen zaterdag toen ik ging rijden was hij redelijk voorwaarst, zondag was het weer helemaal over en hij wilde niet meer draven en begon te bokken als ik wilde aandraven.

Nou heb ik even naar het weer gekeken en vrijdag was het best lekker weer, niet koud, droog en weinig wind. Zaterdag toen ik ging rijden was het ook nog lekker weer maar aan het eind van de middag begon het weer te regenen en te waaien ook is het zaterdag nacht best fris geweest. Zondag en de dagen er na was het kouder, veel regen het het waaide meer. Als je dit zo op een rijtje zet zou je toch denken dat het weer er ook iets mee te maken heeft. Nou stond hij al met een ongevoerde regen deken op, maar ik ga nu ook maar een fleece deken er onder doen, eens kijken of wat extra warmte er voor zorgd dat hij zich wat beter voelt.

Gister heb ik weer gelongeerd, en weer wilde hij niet draven. Ik vond het echt ziellig maar toch flink door gezet en na een paar flinke bokken ging hij draven. De eerste rondjes redelijk actief en daarna zakte hij kwa tempo helemaal terug, deed z`n hoofd naar beneden en trok zijn buik weer heel erg op en maakte kreunende geluiden. Hij heeft niet gehoest maar z`n manier van lopen zint me totaal niet, het slijm zit toch echt heel erg vast. Na een paar rondjes draven heb ik hem weer een tijdje laten stappen, toen ik daarna aan wilde draven hoefde ik hem niet meer zo erg op z`n donder te gegeven en ging hij zelf over in een sukkel drafje toen ik het hem vroeg.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:44

Mijn paard hoest sinds een week of 4 en krijgt nu anderhalve week Cubarmix (antiobiotica) en sinds afgelopen weekend ook Ventipulmin omdat ze erg benauwd was.
Nu heeft ze sinds vandaag ineens kalige plekken op haar rug, het zijn plekken met witte haren van ca. 10 cm doorsnede en in het midden een kalig plekje. Dit is echt sinds vandaag want gister had ze het nog niet. Het lijken net drukplekken maar dat kan niet want dit had ze nooit en de afgelopen twee weken heb ik slechts 1x een half uurtje gereden.
Kan dit een bijwerking zijn van de cubarmix en/of de ventipulmin??? Iemand ervaring hiermee?

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:11

@pearlie, geen ervaring mee, mijn paard heeft geen enkele bijwerking gegeven op de ventipulmin alsmede de prednison.

na afgelopen vrijdag (laatste dag medicatie ventipulmin/prednisolon) heeft mijn paard toch weer gehoest. maar zo wisselend, er is geen lijn in te zien. dan gewoon een kuch op stal, dan twee dagen niks (op het moment dat ik daar ben dan), dan weer eens onder het rijden (of draf of galop). wat ik in ieder geval zeker weet is dat hij net zo wisselend een hoest geeft met de medicatie als zonder de medicatie. dus die werken voor geen meter. verder hoest ie ook niet in stap. en als ie een soort gaapbeweging maakt, ook dan weet ik dat er binnen een mum van tijd een hoest achter aan komt. dat zijn de enige zekere gegevens die ik heb. vandaag ging ie drinken na een aantal van die soort gaapbewegingen en toen ie klaar was, stroomde een deel water weer uit zijn mond en er volgde een kuch. maar wist al dat die kuch er ging komen omdat ie die gaapbewegingen maakte en dat hem dus iets dwars zat. het blijft ook steeds bij 1 of twee kuchen (op stal of onder het rijden) en dan is het klaar.

velen hier hebben eigenlijk al alles gedaan wat ze konden doen voor hun paard, van stal veranderd, bodembedekking veranderd, supplementen of medicatie gegeven, hooi nat maken, ach noem maar op. maar toch blijven de meesten hoesten in geringere of meerdere mate. mijn conclusie is dat zodra er iets bij die luchtwegen heeft plaats gevonden, dat het niet meer over gaat. vele paarden hier zijn er slechter aan toe dan die van mij. hij is nooit benauwd of kortademig geweest na inspanning. maar ook die paar kuchen zijn niet goed. je kunt dingen doen om het te verzachten maar daar blijft het ook bij. mijn hoop op algehele genezing is in ieder geval vervlogen. mocht ik alsnog een wondermiddeltje vinden dan laat ik jullie dat zeker weten. ben nog altijd met de schwarzkummelolie bezig en de kruiden van rokale. ook krijgt ie nog altijd een portie honing door zijn voer. heb nog 1 optie achter de hand en dat is de hoestpoeder die ik ook in het begin van zijn hoesten heb gegeven (hele zak wel leeg gemaakt maar daarna niet meer die homeophaat gebeld, omdat ik geen verbetering zag, maar ja homeophatisch neemt meestal langere tijd in beslag en ik had dat geduld ook weer niet). staleigenaren blijven erbij dat dat de enige is die er iets aan kan doen, na vele voorbeelden (vanuit vele jaren geleden al) die zij me gegeven hebben. dus die ga ik morgen toch maar weer eens bellen. die schwarzkummelolie zal ik blijven gebruiken, omdat ik denk dat het voor zijn gehele gesteldheid goed is, maar die kan ik naast die hoestpoeder ook gewoon gebruiken.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 00:00

@heimenke het lijkt indd wel als of ze er nooit meer vanaf komen als ze eenmaal wat aan de luchtwegen hebben. Ik zelf ben nu al 3 jaar bezig en heb echt al heel veel geprobeerd en niks lijkt defenitief te werken. Ventipulmin, sputolysin, pretnisolon, kruidenmiddeltjes en noem maar op, of het werkt tijdelijk of helemaal niet. Het hele jaar door hoest hij met aandraven de ene keer is het maar 1 kuch de andere keer kunnen het er wel 8 zijn. Z'n luchtwegen zijn en blijven geiriteerd en elk jaar in september heeft hij er extreem veel last van zoals nu dus. Ook lijkt het wel elk jaar erger te worden, zo was hij vorig jaar 4 maanden hevig aan het hoesten. Nu op dit moment zit het slijm zo erg vast dat het hem niet eens meer lukt om goed te hoesten, hij wil niet draven omdat het zeer doet en is ook erg sloom en staat af en toe te knijpen tijdens het uitademen. Kort om hij voelt zich nu echt elendig. Vorig jaar oogde hij nog wel vrolijk en fitaal en wilde ook gewoon bewegen ookal hoeste hij best veel. Het lijkt er dus wel op dat het ieder jaar erger word. Mijn grootste angst is dan ook dat hij over enkele jaren zwaar dampig word, en hij is nog zo jong! Je voelt je zo machteloos omdat niks echt lijkt te werken.

Ik denk dat ik er alleen nog voor kan zorgen dat mijn maatje zo min mogelijk last heeft en daar doe ik ook mijn uiterste best voor (maar lijkt toch niet goed genoeg te zijn, want hij is alweer ziek), maar het is erg lastig om het echt 100% onder controle te krijgen. De hoop dat hij ooit volledig gaat genezen is bij mij inmiddels vervlogen. Ik dacht afgelopen jaar dat ik het redelijk goed onder controle had, maar helaas blijkt niet minder waar te zijn. Wordt er soms echt verdrietig van.

Ik hoop voor je dat je bij jou paard iets vind wat goed werkt. En als je dat ene wonder middel gevonden heb dan hoor ik het graag!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 08:32

Goh, er zijn weer veel nieuwe 'probleemgevallen' bijgekomen in het topic.

@ flappie: ben het wel met je eens dat ze er nooit meer vanaf komen, maar de mate waarin ze er last van hebben is wel wat aan te doen door huisvesting die zo optimaal mogelijk is. Veel meer dan je best doen kun je nu eenmaal niet en soms ligt het doorvoeren van veranderingen ook niet binnen je macht.
Die van mij is zo opgeknapt sinds ze op rubbermatten en 1/2 zaagsel staat. Ze hoest nu zelfs niet meer met aandraven tijdens het rijden. Alleen als ze wat langer stilgestaan heeft (na mijn vakantie bijvoorbeeld) hoestte ze 2 dagen en kwam er flink wat slijm naar buiten. Maar zolang ze elke dag beweging heeft gaat het echt goed.
Het 'knijpen' wat ze doet, blijft wel, maar na zoveel scopieen en DA bezoeken, is dat wss iets wat niet weg gaat, of wat gewoon haar manier van ademhalen is (geworden). Ze is iig niet meer zo benauwd, snel op adem en haar neus gaat ook niet zo snel meer open staan.
Ik geef nog wel af en toe met periodes iets ondersteunends voor de luchtwegen, maar al met al gaat het heel erg goed.

Waar ik wel bang voor ben is komende winter, dat het toch weer erger wordt. Maar meer dan je best doen om erger te voorkomen kun je ook niet doen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 08:36

Die van mij hoest ook, da zei dat het van ouderdom was dat is een tijdje geleden. Hij is nu 20. Meestal is het alleen met rijden bij 1e keer aandraven. Dan stop ik meteen, laat hem nog even wandelen en de eerstvolgende draf gaat goed!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:15

Aangezien hier veel mensen met hoestende paarden zitten, herkennen jullie dit verhaal misschien wel een beetje?

[MD] Hoest zonder meer, DA laten komen?

Ik hoop dat het een onschuldige irritatie is van het korte gras in combinatie met wat stof binnenkrijgen, maar misschien is dit ook het begin van gevoeligheid aan stof?
Als jullie dit willen lezen ben ik jullie erg dankbaar :)
Edit: Ik denk dat ik het gewoon even ga aankijken, maar lees dan weer overal dat dat ook niet zo'n goed plan is.
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 22-09-11 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:24

@jibbel. Alles wat voor mij mogelijk is kwam stallin is toegepast. Vlas in de stal, geen hooi en kuilgras meer, 8 maanden in het jaar 24/7 naar buiten en de rest van het jaar staat hij min. 12 uur per dag buiten. Hij krijgt voer met kruiden voor de luchtwegen, heeft een open buitenstal met vrisselucht. Meer kan ik niet doen, het hele jaar 24/7 is helaas niet mogelijk maar ik denk dat ik veder zo ongeveer alles gedaan op gebied van huisvesting. Maar toch lijkt het ieder jaar erger te worden.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:41

flappie2 schreef:
@jibbel. Alles wat voor mij mogelijk is kwam stallin is toegepast. Vlas in de stal, geen hooi en kuilgras meer, 8 maanden in het jaar 24/7 naar buiten en de rest van het jaar staat hij min. 12 uur per dag buiten. Hij krijgt voer met kruiden voor de luchtwegen, heeft een open buitenstal met vrisselucht. Meer kan ik niet doen, het hele jaar 24/7 is helaas niet mogelijk maar ik denk dat ik veder zo ongeveer alles gedaan op gebied van huisvesting. Maar toch lijkt het ieder jaar erger te worden.

en is het dan alleen erger als hij niet 24/7 buiten staat? Je zou bijna denken dat het iets anders is dan last van stofjes als je dit zo leest...