[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:35

Wat me ook enorm opvalt nu is de ruimte tussen zijn voorbenen en zijn boeg dus.. Dat wordt veel minder massief en daardoor lijkt hij ook weer meer bewegingsvrijheid te krijgen..

Vera, fijn dat Bambi haar lijf ook weer wat losser wordt!

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:18

Wauw Roos wat ziet Fiek er suuuper goed uit zeg!!! Ook je topic bekeken, echt geweldig! Ben echt blij voor je dat ze zo vooruit gaat!!! :)

Met Tender gaat het gelukkig ook nog steeds goed, ben daar ook erg blij mee!! Gister zijn er fotos gemaakt van mijn les:
[RIJ-ITP] Tender en ik @ les

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:41

Wat een leuke foto's! Vooral die samen met je zus :)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:32

Tender gaat ook lekker zo te zien! Wat fijn voor jullie zeg :j

CathyMaegon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:10

Oke, ben nieuw hier (als lid dan) maar ga effe flink aan de gang in dit topic, vanwege mijn ene pony.
Ik ben niet de 32 pagina's doorgegaan, maar wat ik nergens op de site kan vinden is zonnebloempitten als oplossing voor zowel insulineresistentie als hoefbevangenheid(gevoelig).

Ik heb geen zin in het kopen van dure preparaten, als de natuur het ook prima zelf aan kan leveren. Bovendien is een product als magnesium chelaat hier in Ierland niet eens te krijgen ;(

Ik noem dit omdat het de oplossing lijkt voor alle mogelijk oplossingen die hier genoemd worden vitamine e, magnesium en selenium alle in zonnebloempitten zitten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunflower_seed

http://books.google.ie/books?id=7Lj2CmM ... ds&f=false
(blz 125,126,127) hier wordt het belang van magnesium voor mensen gegeven.

De schillen van deze worden al jaren als diervoer gegeven.
En nee, je wordt er niet dik van:
http://www.fao.org/wairdocs/ilri/x5519b/x5519b0v.htm

Je kunt het als vogelvoer (de zwarte dus) in meerdere kilo's via internet bv kopen...

Iemand een serieuze reflectie, dus een medisch/voedingstechnisch kundig antwoord of dit een goed alternatief kan zijn, en zo ja, in welke hoeveelheden ik dit mag voeren.
Ik geef ze nu af en toe een handje vol door het handje voer dat ik s'avonds als 'snoepje' geef. Dat ze de zonnebloempitten met schil ook prima vinden kwam ik van het winter achter toen ze voor nood in onze garage moesten en het daar liggende vogelvoer ontdekten :9

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:28

bij mij krijgen ze al jaren glaasje zonnebloempitten per dag...maar die ene is nog flink IR....
Wat ik wel weet is dat het vol met kalk zit(calcium)en dat er op mijn mest hoop af en toe een zonnebloem groeit :D

ik ga je linkjes even lezen...

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:03

Hoi Cathy, wat gaaf dat je in Ierland woont! Is mijn favoriete land.
Hoe groot is het IR probleem daar? Ik dacht omdat de bodem zo verschilt van hier, dat het voedingsgewijs niet zo giftig zou zijn...

Qua zonnepitten denk ik dat het zeker geen kwaad kan om te voeren. Maar om de hoeveelheden magnesium, vit E en selenium eruit te halen, zul je denk ik verhoudingsgewijs achterlijk veel ervan moeten voeren.
Bovendien volstaat bij veel IR paarden een kuur magsesium, vit E en selenium niet als het echt om IR gaat.
Maargoed, ik ben geen echte voedingsdeskundige ofzo.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:31

Misschien handige info voor iemand:

Ik had zondag een email gestuurd naar D&H met de vraag wat ik volgens hun het beste aan Bambi kan voeren. Mijn vraag was eigenlijk hoe ik er straks voor kan zorgen (als ik na mijn vakantie het trainen weer langzaam op ga pakken na een paar maanden nagenoeg rust) er voor kan zorgen dat ze straks niet gaat terugvallen in haar vlees.
Ze wordt snel mager als ik train, het is geen grote eter; ik kan een berg hooi neerleggen maar als ze er klaar mee is dan eet ze het gewoon niet op.
Maar er toch voor zorgen dat het voeren met het grootste beleid gebeurd.
kreeg een fijn uitgebreid antwoord!

Dear Vera

Thank you for your recent e-mail to the Dodson & Horrell Nutritional Helpline.

Dodson & Horrell Safe & Sound is a fibre based product designed specifically for horses and ponies that have had, or are prone to laminitis. However, it is also a good all-round feed for all horses in light work.

Insulin resistant types do well on high fiber and oil rations therefore you can continue to feed Safe & Sound to Bambi. Do increase the amount fed if she is under weight. Or if her work load is now increasing you may like to change to a higher calorie option such as Dodson & Horrell Leisure Mix. Leisure Mix is high in fibre and oil and will provide additional calories. It is a muesli mix that is low in sugar and high in fibre and oil. Again it is suitable for insulin resistant types

Dodson & Horrell Safe & Sound has a feeding rate of 500g per 100kg of bodyweight to meet vitamin and mineral requirements, as Bambi weighs 450kg she would require 2.25kg of Safe & Sound per day to meet optimum vitamin and mineral requirements. We would suggest you feed the recommend amount of Safe & Sound whilst she is on box rest and as she comes back into work. If she is maintaining weight on this feed then you will not need to adjust it.

If she requires more calories and when she is working harder Leisure Mix can be used to replace the Safe & Sound. Leisure Mix is fed at the rate of 300g per 100kg bodyweight. Therefore Bambi would require 1.25 kg per day of Leisure Mix in order to meet optimum vitamins and minerals requirements. Reduce the Safe & Sound to a few handfuls and use Leisure Mix as the sole concentrate feed.

Do ensure that Bambi has access to ad lib hay/ haylage when stabled or out on poor grazing. This will help keep her gut healthy. She will require a minimum of 1.5% of Bodyweight or 6.75kg per day as hay and forage if she has no grass at all.
We normally advise hay soaked for 12 hours for overweight horses.

Do ensure that Bambi is trickle fed throughout the 24 hours to mimic grazing; this may involve at least 3 meal feeds, hay available during the day and late night forage.

We would recommend fat scoring Bambi on a regular basis to monitor her bodyweight, this will allow you to see if she is losing or gaining weight. Aim Bambi to be 3 out of 5 on the fat score scale and that her ribs can be easily felt.

If she is losing weight, vegetable oil is a good source of calories that is safe for insulin resistant types. You can feed as much as 500 ml per day but do introduce vegetable oil slowly over several weeks

Please do contact me again, if you would like any further information then you can contact the Helpline, either by e-mail on enquiries@dodsonandhorrell.com or by phoning us on 0845 345 2627. Please feel free to visit our website on http://www.dodsonandhorrell.com for further information on our products.

Yours sincerely

Pauline Smith
Nutritional Advisor HND Inst. Management. BHSAI INT. SM

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:49

Nou, dat is een nette, uitgebreide mail Vera!
Mijn portemonnee zou minder blij zijn met de hoeveelheden Safe & Sound, maargoed, het is wel erg fijn voer.

Ik wist niet dat Leisure mix ook gevoerd kon worden aan IR paarden, dus dat is weer goed nieuws, voor als Fli ooit eens echt in sportconditie komt.

Wat ga je nu doen? Eerst toch meer Safe & Sound en meer olie erbij?

CathyMaegon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 00:28

geerke schreef:
bij mij krijgen ze al jaren glaasje zonnebloempitten per dag...maar die ene is nog flink IR....
Wat ik wel weet is dat het vol met kalk zit(calcium)en dat er op mijn mest hoop af en toe een zonnebloem groeit :D

ik ga je linkjes even lezen...

oke... das teleurstellend, had er iets meer van verwacht... dus jij bent al door de hele malle molen gegaan...
Maar ik lees wel her en der dat dit aangeraden wordt (bij mensen) die diabetis 1 en 2 hebben...!
Toch effe meer reacties afwachten...?

Kukkie schreef:
Hoi Cathy, wat gaaf dat je in Ierland woont! Is mijn favoriete land.
Hoe groot is het IR probleem daar? Ik dacht omdat de bodem zo verschilt van hier, dat het voedingsgewijs niet zo giftig zou zijn...

Qua zonnepitten denk ik dat het zeker geen kwaad kan om te voeren. Maar om de hoeveelheden magnesium, vit E en selenium eruit te halen, zul je denk ik verhoudingsgewijs achterlijk veel ervan moeten voeren.
Bovendien volstaat bij veel IR paarden een kuur magsesium, vit E en selenium niet als het echt om IR gaat.
Maargoed, ik ben geen echte voedingsdeskundige ofzo.

Dank je Kukkie, vind het hier nog steeds leuk 8-)
Nou, mijn hoefsmid wees me erop dat onze pony te vet werd (alsof ik dat nog niet gezien had, maar goed, toch aardig). De bodem is zeker anders, maar ze zijn ook hier volgens mij nog gek op kunstmest, en laten zich producten toch vaak aanpraten, die ze vervolgens jarenlang gebruiken, omdat ze vaak minder logisch redeneren dan Nederlanders, zo lijkt het.
Maar het rare is, ze staan nu op een grote wei waar al zeker 10 jaar niks aan gedaan is... dus dat rijmt niet. Het kan alleen zijn dat ze vooral gaat voor de lekkerste blaadjes, hoewel ze ook kruiden eet en struiken. Wat ook nog zou kunnen is dat haar metabolisch gestel nog ingericht staat op veel bewegen. Ze is voorheen gebruikt door een 10-jarige, en doet nu eigenlijk niks.

Toen ik hoefsmid vertelde dat er een nederlandse website was (paardnatuurlijk) waarop ze magnesium chelaat aanraden, enz. enz., was hij hoogstverbaasd en zei dat als dat echt werkte een hoop paarden geholpen zouden zijn, wat al wel aangeeft dat er dus hier ook het een en ander rondloopt. Verder zei de vorige eigenaar van de pony al dat ze gevoelig was voor hoefbevangenheid; het is natuurlijk ook een Kerry Bog pony (bog is moeras, dus weinig gras), beetje te grote shet dus...

qua hoeveelheden voeren... tja, als ik hierboven lees wat het advies is voor dat voer.... kweenie wat dat kost hoor maar ik haal hier supergoedkoop voer (als treat) en daar ben ik 9 euro voor 10 kg voor kwijt of zo... doe ik nu echt maanden mee (in de winter mogen ze ietsje meer van mij, maar dan staan ze ook 24/7 buiten... als ik me niet vergis kostte die zaden ook iets van een paar euro voor 2,5 kilo, kan me niet voorstellen dat dat speciale voer ook zo goedkoop is... En met zo'n samengesteld voer geef je ook al gauw dingen die ze niet nodig hebben omdat ze het zelf uit de wei halen lijkt me (overdosis?).

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 00:37

Dat voer van D & H zal daar goedkoper zijn (komt uit UK) maar is alleen in die hoeveelheden te voeren als je een paard hebt wat dun is en toch IR heeft (zoals die van Vera) of wanneer je dat als enige voert naast geweekt hooi of op heel arme kale weide.
Maar als je een paard hebt dat niet veel hoeft te presteren kun je met minder van dat voer toe. Of zelfs met wat grasbrok waar je vitaminen/mineralen doorheen voert.

Magnesium werkt bij sommige paarden erg goed. Bij anderen heeft het nul effect. Het ligt er ook maar net aan of ze er te weinig van hebben (simpele bloedtest wijst dat uit).
Voor mijn paardje deed het niets binnen 3 weken. Daarna heb ik bloed laten prikken en bleek dat je dat ook niet tekort had.

Waar meer mensen resultaat mee halen is GlucoBalance, ontwikkeld door Phytonics. Maar dat kan het beste gegeven worden in samenwerking met DA (die er iets van weet en snapt) of een holistisch/homeopatisch therapeut.

Waar ik op het hoefbevangen topic weer goede verhalen over lees is Formula4feet. Komt uit de UK en is een vitamine/mineralen supplement met wat extra's voor paarden die hoefbevangengevoelig zijn. Dar moet jij ook aan kunnen komen.

Bogs ken ik wel uit Connemara... Is nou idd niet het meest rijke grondsoort. Het is toch een soort mos, waar ze dan weer turf uit steken? En soms zelfs een beetje brak?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 08:42

CathyMaegon schreef:
Maar het rare is, ze staan nu op een grote wei waar al zeker 10 jaar niks aan gedaan is...

Hiermee bedoel je volgens mij dat jij denkt dat kunstmest een trigger is van IR?
Maar die onderzoeken zijn nog in volle gang.. Juist gras waar jaren niks aan is gedaan daar wordt de bodem erg arm en heeft het gras meer moeite om te groeien.. Juist in deze weides lijkt het fructaan gehalte extreem hoog te gaan worden omdat het toch ergens van moet groeien...

Kunstmest is misschien niet de juiste optie qua nitraten maar bemesting is nodig om de bodem goed vruchtbaar te houden en ervoor te zorgen dat het gras niet enorm veel fructaan aan gaat maken...

Mijn paard stond eerst in een weide op zandgrond, daar werd hij het ziekst, nu (na een lange behandeling ook) staat hij op een kleine weide op kleigrond (rijke, vruchtbare grond) het gras heeft dus een lager fructaangehalte dan op zand waarop het slechter kan groeien en hij doet het hier super op..

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 08:54

@ Kukkie; Ze krijgt lang niet wat ze aan S&S voorschrijven, ze staat ook op de wei en heeft hoge kwaliteit hooi. Momenteel glanst ze als een spiegel 8-) en zit ze mooi in haar vlees.
Ik denk dat ik straks ook overstap op Leisuremix omdat het haar meer energie zal geven (wat ze vaak wel nodig heeft) en eenvoudiger is om te voeren voor de pensionhouder.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat sinds ik D&H voer, ze beter in haar vel zit :x

Ik voerder grasbrok met vit (Formula4Feet). maar ik zie nu wel dat dat voor haar niet goed is geweest. Ik vraag mij dan ook sterk af of er niet veel fructaan in grasbrok (Equicobs) zit :?
De Formula4Feet maak ik nu wel op, dat is nog ongeveer 7 voerbeurten.

Magnesium merk ik ook niet veel verschil mee maar Glucobalance wel.

Dus al met la gaan we volgens mij de goede kant op :D

Oja, ik heb nog even gevraagd of Equine Sesitive of ERS pallets ook geschikt zijn voor IR paarden. Altijd goed om te weten.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:07

DA belde!
Uitslag test is dat ze net aan in het grijze gebied zit, ligt IR dus zoals Laarakker ook al aangaf

Glucose was prima maar insuline was licht afwijkend.
Als ze niet nuchter was geweest dan was het een prima uitslag maar voor een nuchter paard was het net ietsjes te hoog.
Advies van DA; Glucobalance blijven doorvoeren en over 3 a 4 weken nogmaals testen om de progressie te volgen.

Ze zei dat ze merken dat er hele goede resultaten worden geboekt met Glucobalance. Ze hebben er nu 5 IR paarden op staan en deze knappen allemaal enorm op. Toch mooi he :j

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:35

Fijn dat dierenartsen dit eindelijk gaan erkennen :j Mooi!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:10

Antwoord op mijn vraag aan D&H:
Yes, in general, ERS pellets and Equine Sensitive may be fed to Insulin Resistant ponies.

ERS is a high calorie ration suitable for horses in medium to hard work. Equine Sensitive is fed at reasonably low intakes and is suitable for good doers and those horses in light to medium work.
I hope this helps.

CathyMaegon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:52

Dank jullie voor de inzichten, maar mijn gevoel zegt dat jullie er nog niet zijn...

Van het winter kregen de paardjes superkwaliteit haylage (en stonden ze op een kale wei) en toen had de dame het ook, niet zo extreem als nu, maar toch. Ze is altijd al gretig en hyper geweest zolang ik haar nu heb (anderhalf jaar).
Zo erg dat ze eigenlijk niet te vertrouwen was met mijn kinderen (als ik erbij sta!).
Heel langzaam aan zie ik nu wat meer vertrouwen van haar kant komen.

Ik heb sterk het vermoeden dat dit probleem een psychisch randje heeft. Dit zit niet alleen in voer. Mensen die niet lekker in hun vel zitten gaan ook rare dingen eten en drinken. Anderszijds kan het ('gedwongen') moeten eten van iets ook leiden tot raar gedrag. En zo schijnen dikke mensen subtielere smaken niet meer lekker te vinden (wat dus het probleem alleen maar erger maakt).
Ik weet niet of jullie ook het interview op paardnatuurlijk met Hempfling hebben gelezen? Vond het heel frappant wat ie zegt over depri paarden. Veel mensen die de laatste jaren op aarde zijn gekomen (ook wel indigo's/nieuwetijds en cristalkinderen genoemd) hebben bv een grotere behoefte aan magnesium. Paarden zijn ook aan het veranderen... als zij dus gevoeliger zijn en dingen oppikken van huidige of vorige eigenaar (en gebeurtenissen) moet daar een uitlaatklep voor zijn anders krijgen ze zelf problemen...

Maar goed... voeding is medicijn volgens de Chinese leer dus... het is zeker een beginpunt.

Wat verkrijgbaarheid van producten betreft hier... dat valt vies tegen. Denk 30 jaar terug in Nederland.
De dichtsbijzijnde ruitersportzaak zit 40km verderop, en is kleiner als onze woonkamer.
'Heerlijk' traditioneel met rijen verschillende bitten achter de toonbank. En ja, ze hebben ook wel 1 touwhoofdstel hangen.
Tuurlijk kan ik ook via internet (in engeland) bestellen (we hebben sinds een jaar eindelijk breedband internet, maar vergelijk niet met nederlandse snelheden) maar dan betaal je hoge verzendkosten, en dan moet je vaak nog meerdere shops af voor je vind wat je wilt (heb me rotgezocht naar een shop die en een 'mestschuiver' en een playball had, en dan ook nog voor een redelijke prijs).
En grasbrokken? Heb al meerdere malen gezocht, maar kan het niet vinden hier. Ze flikkeren heerlijk kilo's suiker door het voer, en allerlei additieven die er niks in te zoeken hebben (en dat wordt dan ook nog aanbevolen door de landelijke rijvereniging). Zelf importeren? Sorry, maar heb geen duizenden euro's liggen...

Maar goed, verder ben ik wel blij hier te wonen hoor ;)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:16

CathyMaegon schreef:
Dank jullie voor de inzichten, maar mijn gevoel zegt dat jullie er nog niet zijn...

Misschien wil je dan de moeite nemen de overige 32 pagina's ook door te lezen..
Vind dit een beetje erg kort door de bocht!

Inmiddels hebben we hier zoveel ervaring met elkaar dat we zien dat de IR bij elk paard een andere oorzaak kan hebben en een zeer verschillende aanpak kan vereisen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:26

IR een psychisich randje?
Bij wie....het paard of de eigenaar?
Daar geloof ik helemaal niets van....
De stofwisseling is omzeep,hormonale disbalans...en hormonen is erg ingewikkelt,de hypofyse doet alles en is nog een redelijk onbekend gebied.

Dus inderdaad zijn we er nog niet
Gelukkig hebben we hier wel veel steun aan elkaar en delen ervaringen en tips....een hele goede zaak...

CathyMaegon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:36

@superoos... wie zegt dat ik kort door de bocht ga? dat maak jij ervan...
ik tik een uitgebreide reply, raak dingen aan (jouw pijnpunt misschien?) en dan ga ik kort door de bocht? Sorry, maar ik neem idd niet de moeite om 32 pagina's met 'goh hoe is je paard nu, al verbetering?' door te lezen, ondanks dat daar best goeie dingen tussen zullen staan, waar ik misschien wat aan zou kunnen hebben.
Ik vind dit ook een vreemde reactie trouwens van iemand die 'karakteranalyses' maakt...

Dat er verschillende oorzaken kunnen zijn geloof ik niet zo. Dat er verschillende oplossingen kunnen zijn ja. Ieder wezen reageert anders op een toediening.

@geerke... waarom zou het niet zo kunnen zijn? ziekte is eerst ziel-dan geest-dan lichaam.
wat ik begrijp worden er veel paarden nog vele uren opgesloten in een stal ,wat ik in feite al een lichte vorm van mishandeling vind (nu krijg ik natuurlijk het halve forum over me heen), hoewel ik best kan begrijpen dat mensen soms niet anders kunnen om toch een paard te houden. Dat alleen al brengt psychische stress. Het went er vaak aan, maar das wat anders als 'zie je wel, het kan best'. Dan mag ie eindelijk eruit, komt er zo'n fijne eigenaar op zijn rug zitten die 'm zegt wat ie moet doen, is ie dus nog niet vrij in wat ie zelf echt wil, of mag ie fijn een rondje lopen in zo'n loslaatpiste met andere gefrusteerde paarden. Als ik nu, ook in Nederland, rondkijk wat op maneges, rijscholen en paardehouderijen uitgehaald wordt springen me echt, serieus, de tranen in de ogen, net als Hempfling.
En vele mensen die daar rondlopen denken echt dat ze goed bezig zijn...
Maar goed, ik dwaal af...
Waarom ziet niemand anders dan ik de connectie met mensen en hun ontwikkeling? En het voer wat gegeven wordt? Bij dieren is het niet anders als bij mensen, voorbewerkt voedsel is niet goed...

Zo, ik zal mijn helm vast opzitten voor de reacties... ;(

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:59

Ja, maar wat wil je nou Advies of wil je ons advies/tips geven??

En ik wil ook wel iets meer over je pony weten (leeftijd, werk, IR, hoefbevangen, Foto).

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:27

CathyMaegon schreef:
@superoos... wie zegt dat ik kort door de bocht ga? dat maak jij ervan...

Ik geloof dat ik enkel je eigen quote geplaatst heb waarin je benoemt dat wij er nog lang niet zijn, die uitspraak vind ik inderdaad kort door de bocht

CathyMaegon schreef:
Ik vind dit ook een vreemde reactie trouwens van iemand die 'karakteranalyses' maakt...

Ik snap de link naar mijn karakteranalyses op deze manier niet echt.. Juist hierdoor kijk ik naar de achterliggende oorzaken en wil ik dingen van alle kanten belichten en dat is precies wat we hier doen in het topic :-)

CathyMaegon schreef:
Dat er verschillende oorzaken kunnen zijn geloof ik niet zo. Dat er verschillende oplossingen kunnen zijn ja. Ieder wezen reageert anders op een toediening.

Dat er verschillende oorzaken kunnen zijn had je bevestigd gekregen wanneer je wel het topic door had gelezen (waar dus niet enkel instaat wat jij benoemt, dat zou onnuttig zijn en dan zou dit topic niet op medisch staan...)

We hebben paarden hier gehad met IR die een selenium tekort hadden, sommigen met enkel een magnesium tekort en anderen met een vitamine E tekort..

Dan hebben we nog de paarden met slechte lever, nieren en pancreas en komen er nog verschillende parasieten, schimmels en virussen voor die allemaal alleen, en los van elkaar IR kunnen veroorzaken..
Laatst bijgewerkt door SuperRoos op 22-07-10 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:30

Verder wil ik dit topic graag gebruiken waar het voor bedoeld is..
We gaan hier niet in dergelijke discussies met elkaar maar dragen ervaringen aan.. Laten onderzoeken zien en het verloop van een behandeling zodat mensen beter kunnen inschatten welk soort behandeling goed aan zal slaan bij hun paard..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:57

CM, natuurlijk kunnen paarden uit balans zijn doordat ze energetisch blokkades hebben. Maar dat is niet de oorzaak van IR. Een niet goed werkende alvleesklier is de enige oorzaak voor IR.
De reden waarom die alvleesklier niet goed werkt kan door verschillende dingen komen en die moet je aan het licht zien te krijgen. Die redenen zijn hier vaak genoeg voorbij gekomen.
Voeding is mss het eerste waar jij aan denkt. Maar dat geldt niet voor alle paarden. Er zijn er genoeg die alleen op hooi leven en toch IR hebben.
Wil je IR oplossen zul je er achter moeten komen wat de reden is bij jou paard voor een niet goed werkende alvleesklier.
In de reguliere geneeskunde is dat moeilijk.
Kun je iemand vinden die met een Lecherantenne werkt kom je al een stuk verder.
Tegenwoordig is er zelfs een 'nosode' die de alvleesklier 'beter' kan maken.
En Glucobalans is een middel wat juist op de alvleesklier werkt en voor veel paarden een uitkomst is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:36

wat dacht je van een slecht werkende schildklier?
Zoals bij mijn paard?
Hormonen zijn erg complex....zelfs bij de humane geneeskunde grijpen ze regelmatig in het duister..