Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:19

Verhaart als een gek. Da's niet de bedoeling want het wordt weer koud. Dekentje erop dus in de komende dagen. De Fries verhaart niet.

liljebo

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:21

hier gelukkig niets. Zou ook niet goed zijn. De winter begint nu pas echt.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:30

Bij Nado kan ik ook al plukken :j Ik denk ook deels omdat hij onder dek staat en het best warm is buiten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:37

Verharing gaat toch grotendeels op basis van lichturen? Dagen worden langer, lichaam bereidt zich voor op de lente?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:46

de dagen zijn hier nog altijd korter dan in nl. Ergens in maart staan ze gelijk en daarna worden de dagen hier langer.
Denk dat de natuur wel goed zijn werk doet, want het zou werkelijk een probleem zijn als ze hier nu al hun vacht zouden verliezen. Januari en februari zijn hier de koudste maanden, waarbij de temp. kan zakken tot -25

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:57

Pony verhaart nog niets..
Ik dacht van de week wat haren te zien maar nee, nu zijn de afgelopen dagen ook nog steeds erg kort geweest, mogelijk bij wat helderder weer, langere dagen?
Er verhaart overigens nog niets bij ons op stal (22 paarden) .. maak me nog geen zorgen dus! :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:04

Mijn "gewone" :+ paarden verharen ook nog niet hoor.
@JanneP Provarium Breeding wil wel heel goed helpen met verharen zeker als er echt nog te veel zou zitten ..?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:27

Ah, dat zou kunnen natuurlijk!
Ik moet zeggen, ondanks mijn aanvankelijke watervrees, dat ik erg te spreken ben over Provarium Breeding. Pauli doet het er erg goed op, en ik denk dat ik de Praescend voorlopig nog niet hoef te gebruiken. Haar oogproblemen zijn voor 99% verbeterd dus dat is al een enorme stap vooruit.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:32

Ik zou graag de foto's van mijn paard willen plaatsen, maar snap er geen jota van. Mag ik ze per mail naar iemand opsturen die dan voor mij de foto's plaatst?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:34

Stuur maar naar mij! Ik PB m'n mail adres even!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:50

Jannepauli schreef:
Ah, dat zou kunnen natuurlijk!
Ik moet zeggen, ondanks mijn aanvankelijke watervrees, dat ik erg te spreken ben over Provarium Breeding. Pauli doet het er erg goed op, en ik denk dat ik de Praescend voorlopig nog niet hoef te gebruiken. Haar oogproblemen zijn voor 99% verbeterd dus dat is al een enorme stap vooruit.

DAT is super fijn nieuws, fijn dat het je verwachtingen overtreft!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:21

Hier verliest Shamrock ook nog geen haren gelukkig want dit weekend gaat het hier heel koud zijn en sneeuwen

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:24

Beste bokkers, ik lees hier intussen een tijdje mee. Ik heb zelf geen paard met Cushing. Maar ga voor mijn afstudeeropdracht wel met cushing te maken krijgen. Nou heb ik eigenlijk een stomme vraag misschien, maar zijn er mensen met hun paard in de omgeving van Breda? Zodat ik me vanuit het oogpunt van de eigenaar en het paard kan informeren over Cushing?
Ik kan wel artikelen lezen en lezen, maar ik ben ook benieuwd naar de ''rest'' zegmaar :)

Hopelijk vinden jullie deze inbraak niet erg :) En verder ga ik weer netjes stil mee lezen :)

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:28

Focussed schreef:
Stuur maar naar mij! Ik PB m'n mail adres even!

Bedankt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:37

10tje2 schreef:
Ik zou graag de foto's van mijn paard willen plaatsen, maar snap er geen jota van. Mag ik ze per mail naar iemand opsturen die dan voor mij de foto's plaatst?

heb ik het niet goed uitgelegt? ;(

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:44

geerke schreef:
10tje2 schreef:

heb ik het niet goed uitgelegt? ;(

Jawel, ligt niet aan jou....ik zag pas daarnet dat je ook gepost had. :o

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:48

Tineke, heb ze allemaal maar gedaan :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:50

Illo is gister begonnen met verharen, nog niet veel maar het begin is er.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:53

10tje@
Leuke fjord!Ze is inderdaad wat schraal,vooral de bovenlijn.
De vacht vind ik nog meevallen.Cusing zou kunnen al denk ik hier niet meteen aan.....maar misschien dat anderen van wel vinden.
Zijn haar tanden recentelijk gedaan?En wormkuren?

Mooi daar!Waar woon jij?
Het lijkt op bij mij ;)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:57

Die eerste foto vind ik de vacht wel weer cushing achtig, en de schrale bovenlijn, maar ook een dikke hangbuik toch ook wel.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:22

geerke schreef:
10tje@
Leuke fjord!Ze is inderdaad wat schraal,vooral de bovenlijn.
De vacht vind ik nog meevallen.Cusing zou kunnen al denk ik hier niet meteen aan.....maar misschien dat anderen van wel vinden.
Zijn haar tanden recentelijk gedaan?En wormkuren?

Mooi daar!Waar woon jij?
Het lijkt op bij mij ;)

Dank je. Ze is niet gewoon schraal hoor, maar echt heel erg mager. Je ziet haar ribben door haar vacht heen. Ze heeft een dun nekje, ingevallen flanken en een puntkont. Alle bespiering van de bovenlijn is weg.

Op de schaal van erg mager-erg vet scoort ze op alle punten erg mager.
http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/76/conditiescore
Ze eet volop, heeft echt onbeperkt goed hooi, geen wormen, geen gebitsproblemen. Dat mager worden is al ongeveer een jaar aan de gang, maar de laatste maanden gaat het ineens sneller (is mijn indruk).
Als je achter haar staat is duidelijk zichtbaar dat haar darmen goed gevuld zijn, ronde hangbuik.

Ik woon in Noord Portugal.

Maar jij denkt dus niet meteen aan cushing, ben benieuwd naar andere reacties.

Even als aanvulling:
maand geleden (ongeveer) had ze 2 ontstoken ogen (heeft ze eigenlijk nooit gehad), er komt wat watermest mee naar het mesten, wel vaste mestballen. Nooit koliek gehad, nooit hoefbevangen geweest. Wel altijd dik geweest en ze viel moeilijk af. Op IR getest een aantal jaren geleden. Had geen IR.

Blijven mijn andere vragen nog staan:
Zou ik (als de cushingtest hier niet lukt) toch als proef Prascend kunnen geven?
Wat zijn de nadelen van Pergolide als ze inderdaad geen cushing zou hebben?
Welke verbetering zou ik moeten zien na 8 weken?
Laatst bijgewerkt door 10tje2 op 10-01-13 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:28

goh ze heeft wel die dikke buik
en staat idd heel erg mager
Ontstoken ogen kan te maken zijn met de verminderde imuniteit

Ik zou de cushing test doen

Ik zag na 4 weken echt al duidelijke verbeteringen maar ik denk dat dat misschien van paard tot paard afhangt

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:33

dookia schreef:
goh ze heeft wel die dikke buik
en staat idd heel erg mager
Ontstoken ogen kan te maken zijn met de verminderde imuniteit

Ik zou de cushing test doen

Ik zag na 4 weken echt al duidelijke verbeteringen maar ik denk dat dat misschien van paard tot paard afhangt

Dat is mijn probleem hier in PT. DA weet echt niets van cushing, ze is alles nog aan het uitzoeken. Ben bang dat die test niet gaat lukken.
Vandaar ook mijn vraag om zonder test Pergolide te geven.

Wat zag jij als verbetering bij jouw paard?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:55

mijn da gaf mandag het advies dat als ik mijn fries verdacht van cushing ik gewoon mocht starten met pergolide...zonder testen.
Het testen moet inderdaad goed gebeuren anders hoef je het net zo goed niet te laten doen.
Het fijne van de uitslag van een goed afgenomen test is dat je weet hoe hoog het ACTH is,je kunt dan na twee maanden pergolide weer laten testen en kijken hoe het dan is.

Maar ja....dat is dus het nadeel van in het buitenland wonen.Het gaat hier allemaal iets anders.
Hoewel ik denk dat het in Parijs wel goed gebeurt hoor z'on test.Maar dat is 700 km hier vandaan ;)

10tje@ jij hebt dus hetzelfde probleem.Ik zou haar gewoon op pergolide zetten.
Gebitsproblemen en wormen zijn uitgesloten dus tja...Cushing komt erg veel voor bij oudere paarden dus zo heel ver er naast kun je niet zitten denk ik.
Proberen en monitoren.Heel voorzichtig opbouwen.En dan eens kijken wat het doet en of ze er goed op reageert.
Hebben ze in Portugal niet de gewone humane pergolide?Die zal daar nog goedkoper zijn dan in Nederland vermoed ik.
Je da vragen om een recept en net doen alsof je niet weet van het bestaan van prascend.
Kun je het in Portugal niet krijgen dan bij Efarma internet apotheek in Nederland met het recept van je da.
Ze sturen het op.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:29

Goh mijn paard had eigenlijk geen symptomen maar ik merk wel dat hij nu weer een stuk beter voelt. Daarvoor was hij misschien een beetje slomer en nu denkt hij terug van sloom wat is dat lol