[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:04

LiZe_oRioN schreef:
Ik heb het hele weekend gewacht op die winterse buien die zouden komen maar het is het hele weekend supermooi weer geweest. Ik denk dat ik morgen toch maar de deken op ga doen.

Hier heeft het gesneeuwd, afgewisseld met zon en regen Nagelbijten / Gniffelen
Nicky krijgt de deken op zodra ze 24/7 het land op gaat. Ze heeft even haar staart iets gescheurd maar vandaag zag ik alweer dat ze ermee was opgehouden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:08

het was hier vanmiddag echt waar 16 graden in de zon Clown

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:11

Steffie89 schreef:
Na alle voervragen is het mij allemaal naar het hoofd gestegen er is zoveel keus.

Misschien kan iemand een lijstje maken wat er niet in het voer mag zitten, en wat noujuist wel Lachen

Wel in het voer:
Magnesium

Niet in het voer
- eiwitten

Niemand?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:37

Steffie89 schreef:
Na alle voervragen is het mij allemaal naar het hoofd gestegen er is zoveel keus.

Misschien kan iemand een lijstje maken wat er niet in het voer mag zitten, en wat noujuist wel Lachen

Wel in het voer:
Magnesium

niet
- eiwitten

in principe heeft ieder paard dezelfde basis nodig
energie, eiwit, mineralen, vitaminen en water

eiwitten zijn er in verschillende vormen, de 1 wat beter geschikt dan de ander(ligt aan de opbouw van het eiwit , aminozuren etc die erin zitten) paarden hebben dit nodig voor allerlei lichaamsweefsels en functies

mineralen heeft ook ieder paard dezelfde basis nodig van fosfor, calcium, natrium, kalium, chloor, magnesium, ijzer, koper, kobalt, mangaan, zink en iodium,
daarnaast zijn er ook weer het hele rijtje vitamines zoals A, D, E etc

en natuurlijk water
ieder paard heeft die stoffen nodig, je kunt ook kwa gewicht/maat en leeftijd wel ene beetje een richtlijn berekenen

maar al die stoffen rijgen ze dus binnen via voeding , basis ruwvoer, ruim en van goede waliteit,
en de aanvulling bestaat uit krachtvoer of een supplement

bij een tekort aan mineralen/vitaminen , kunnen gebreken ontstaan , maar ene te veel is ook weer niet goed, dit kan minstens zo een kwalijke gevolgen hebben als ene tekort , dit omdat sommige mineralen beinvloed worden kwa opneembaarheid door andere mineralen
en ook wordne de opneembaarheid van sommige mineralen beinvloed door vitaminen,
bijvoorbeeld, vitamine D zorgt er voor dat calcium en fosfor door de de darmwand kan worden opgenomen

zo zie je, alle stoffen zijn belangrijk, beinvloeden elkaar etc

in het huidige ruwvoer zit nog wel eens minder van sommige vit/min dna in het ruwvoer van vroeger
magnesium is hier een voorbeeldje van ,
is een onder andere een katalysator voor bepaalde enzymen, speelt een rol bij de overdracht van zenuwprikkels
dus wil ik er voor zorgen dat paard voldoende magnesium binnen krijgt moet dit voldoende in het bijvoer zitten (krachtvoer of supplement)
maar ook weer niet te veel , aangezien een te veel aan magnesium de opname van kalk wel bevordert, maar niet die van fosfor

wat er nu wel en niet in voer moet zitten is deels persoonlijke voorkeur en belangrijker, afhankelijk van het paard
ieder paard heeft hetzelfde standaard riedeltje nodig, dit zit ook wel in ieder krachtvoer,
maar naast die standaard behoeftes , worden er ook stoffen gebruikt in voer die niet nodig zijn voor het paard, maar om andere redenen worden gebruikt,
denk aan melasse, om een brokje aan elkaar te lijmen en zijn vorm e laten behouden
of om een muslie stofvrij te houden en ngredienten gelijkmatig gemixt te houden

of chemische anti oxidanten om voer langer houdbaar te maken
ander voorbeeldje
ik merk dat er eczemers zijn die gevoelig reageren op melasse, dus voer ik liever geen voer met melasse aan een eczemer

persoonlijk wil ik geen chemische anti oxdanten in het voer, vitamine E kan voer lang genoeg houdbaar maken ,
ik voer liever geen melasse, en al helemaal niet aan eczemers
ik wil een voer met een laag zetmeel en suiker gehalte
en niet al te veel energie, want energie teveel word opgeslagen als reserve (spek dus) , die energie haalt ze voldoende uit haar ruwvoer
en ook de eiwitten, die heeft ze in haar krachtvoer ook niet al te veel nodig omdat ze die ook voldoende uit haar ruwvoer kan halen (overschot eiwitten slaan ze vrijwel niet op, word weer uitgescheiden )

dus om het in een rijtje te zetten

wel : vitaminen, mineralen, eiwitten, energie, om het lichaam goed te kunnen laten functioneren

niet: er is niet echt een standaard rijtje niet, wat ik er niet of liever niet in wil is
melasse, E320, E321, E324, E310
laag in zetmeel en suikers
hoog in vezel

het is alleen zaak om te kijken dat je niet te veel of te weinig van alle "wel in het voer " stoffen voert
ze zijn namelijk allemaal nodig, maar te weinig en ook te veel kan negatieve gevolgen hebben

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:46

Jij kan echt alles duidelijk uitlegen! Lachen
Bedankt, het is mij een stuk duidelijker

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:58

Heeft er iemand van jullie ervaring met het merk equifirst linamix?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:08

Nou mijn meisje heeft alweer onder haar staart twee schuurplekken... nog niet zichtbaar in het haar... maar zeg maar vlak onder de staart bij de wortel...

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:16

ja mijn pony begon vandaag ook weer met de staart te schuren gelukkig was het voor even dus ik hoop dat het gewoon een kriebel jeuk was en geen eczeem jeuk. Ben namelijk wel al gewoon bezig geweest met smeren enzo.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:06

Hier heb ik alweer 3 dagen de deken opgehad.
heb uiteindelijk creabea zelf geknutseld met de hoofdkap die nergens aan vast leek te kunnen, en het blijft netjes zitten Ja

wel vind ik het nu erg definitief nu ze die hoofdkap opheeft erbij.
vorig jaar zonder kap en alleen de deken, en toen zag ik het nog niet echt als een paard met zomer eczeem.
Maar nu, geheel in "ridderpak" gestoken wel, en dat is toch een negatief gevoel met je nog geen 3 jarige zelfgefokte trots.
zo jong en nu al zoveel maatregelingen, en de rest van haar leven jeuk en nare middeltjes.
Hoe kijken jullie ertegen aan bij jullie eczeempaarden?

Hier Arwen zonder haar ridderpak

Afbeelding

en hier zoals ze elke dag nu de weide opgaat ( ja.. het is op de groei gekocht Clown )

Afbeelding

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:12

@lowara: Heb je wel eens aan een desensibilisatie-kuur gedacht?

Hoe jonger je daarmee begint, hoe meer kans op slagen.

Ik ben nu al 1,5 jaar bezig en de mijne heeft vorige zomer een super zomer gehad.

PM me maar als je meer info wil

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:46

lowara, ken het gevoel wel hoor Ja
baal er ook van dat meiske jeuk heeft
en ben ook ene beetje...anti dek? ik wil het zo lang mogelijk uitstellen, maar ja, moet ook weer niet te lang wachten, maar die deken op geeft idd zo een definitief gevoel

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:53

Klara16 schreef:
@lowara: Heb je wel eens aan een desensibilisatie-kuur gedacht?

Hoe jonger je daarmee begint, hoe meer kans op slagen.

Ik ben nu al 1,5 jaar bezig en de mijne heeft vorige zomer een super zomer gehad.

PM me maar als je meer info wil

ik ben op dit moment bezig met een nieuw middel die nog niet op de markt is uitgebracht, en mij is aangeraden hier verder niets extra's bij te gaan dokteren.
dus helaas moet ik eerst afwachten wat dit middel gaat doen bij Arwen.
maar zou je wat meer willen vertellen over die desensibilisatie kuur?

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 00:14

Ik moest net mijn auto krabben... Het vriest Go jij! Go jij! Koe

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 00:49

Clown damn.. dan moet ik als de donder de buitenkranen zo even afsluiten, anders kunnen de paarden morgen zwemmen Nagelbijten / Gniffelen
maaaaaaarrr wel positief, kill kill stomme vliegjes Ja

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:14

carina schreef:
Ik moest net mijn auto krabben... Het vriest Go jij! Go jij! Koe

Ik haat kou, maargoed dat stelt die stomme deken nog wel even uit! Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:21

het is best raar weer...snachts -3 en overdag ineens 16 graden Haha!

ik vind Arwen er best wel heel mooi uitzien zo in dat ridderpak hoor Haha!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:29

Ja klopt.. Maar dan kunnen die vliegen (knutjes) er toch nog niet zijn.. Want dan overleven ze 's nachts niet..

En idd het ridderpak ziet er idd mooi uit Haha!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:03

Wat info over desensibilisatie:

Je moet eerst een bloedafname laten doen, dan wordt bepaald waarvoor je paard precies allergisch is en hoe erg. Dat gebeurt best op een moment dat hij veel last heeft. Mijn pony was allergisch voor culicoides-muggen, maar ook voor bepaalde schimmels en planten. Die allergieën worden ook mee behandeld.

Daarna krijg je de eerste kuur van het serum. Ik heb het besteld via de dierenarts, het komt van de firma Immunopharm in Brussel. Je betaalt voor het bloedonderzoek en de eerste 3 flesjes ongeveer 250 euro. Je begint dan met inspuiten volgens het schema dat erbij zit. Eerst elke week en daarna minder vaak. Je geeft elkens een iets hogere dosis van datgene waarvoor het paard allergisch is, zodat hij de stof uiteindelijk weer gaat verdragen.

Je moet met de kuur beginnen op het moment dat je paard geen jeuk heeft en er geen muggen zijn. Voor dit jaar vrees ik dus dat het te laat is.

Ik ben in december begonnen in 2006. De zomer daarop zag ik al een duidelijke verbetering. Mijn pony droeg nog een eczeemdeken omdat ik die niet durf af te laten, maar de staart en manen waren volledig gaaf. Ik geef nu een injectie per maand. Dat is echt niet moeilijk. De DA heeft het me goed uitgelegd. Mijn pony weet dat hij lekkers krijgt als de spuit wordt bovengehaald dus hij blijft er braafjes voor staan.

Laat maar weten als je nog vragen hebt!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:34

doen jullie bij veel regen de eczeemdeken af in de zomer? of een regendeken er overheen? of niets? ik heb nu een pagony en die blijft langer nat dan mijn vorige deken...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:19

ellepel schreef:
ik heb een vraagje Haha!

gaan jullie aankomend zomer ook iets van krachtvoer of een supplement bijgeven?
ik lees de laatste tijd toch best regelmatig dat paarden soms best wel tekorten hebben als ze alleen op gras staan of alleen op hooi.vooral de magenesium lees ik de laatste tijd veel over

Mijn mening ken je Knipoog

Hoog in de vitamines en mineralen en spoorelementen heeft ervoor gezorgd dat onze meiden eczeemvrij zijn en dat inmiddels 3 jaar.
Bij Pavo beginnen ze het ook in de gaten te krijgen dat magnesium belangrijk is.
Ik ben absoluut geen fan van Pavo maar onderstaand staat op hun site vermeld.

"Magnesium in ruwvoer en krachtvoer
Met goed ruwvoer kom je er voor wat betreft magnesium dus niet. Aanvulling in de vorm van krachtvoer is nodig. Maar welk krachtvoer voldoet in deze? Kees Kalis legt uit dat de keuze voor het juiste krachtvoer, niet altijd even makkelijk is. ‘Wij analyseerden welke soorten krachtvoer er allemaal waren, en kwamen op een aantal van 140 krachtvoeders uit. Ik dacht bij mezelf ‘hoe kan je als paardenhouder ooit het goede voer kiezen, als er zoveel verschillende soorten zijn?’. Nadere analyse maakte het verhaal er niet vrolijker op.

Te veel calcium veroorzaakt tekort aan magnesium
Zeker meer dan de helft van de brokken bevat te weinig magnesium, al dan niet in combinatie met een veel te grote dosis calcium’. Als er te weinig magnesium in het voer zit, en verhoudingsgewijs te veel calcium gaat het eigenlijk dubbel fout. Vincent Hinnen legt uit: ‘Calcium en magnesium hebben gemeenschappelijke ‘bindingsplaatsen’. Een overdosis aan calcium verdringt magnesium van deze bindingsplaatsen, waardoor de magnesium zonder opgenomen te worden, er weer via de urine uitkomt. En dan ben je dus weer helemaal terug bij af. Dat is ook direct de reden, waarom wij meestal niet enthousiast worden van veel van de supplementen waar magnesium in zit. Vaak is dit gecombineerd met calcium (krijt als drager), en dan is zo’n supplement weggegooid geld’.

Meer en in balans
Zijn er nog paarden die extra gevoelig zijn voor een te kort aan magnesium? ‘Zieke paarden die aan de diaree zijn, of paarden die overmatig zweten, zijn gevoeliger voor magnesiumtekort. Ook paarden die veel zout opnemen, zonder extra magnesium zullen eerder een tekort vertonen. Zouten moeten namelijk geloosd worden via de urine, waardoor magnesium onvoldoende vastgehouden wordt’, legt Hinnen uit.

Hoe kun je er als paardeneigenaar nu voor zorgen, dat je paard geen magnesiumtekort krijgt? ‘Zorg ervoor, dat je paard in zijn dagelijkse rantsoen de juiste hoeveelheid én de juiste verhouding calcium en magnesium toegediend krijgt.
Met alleen ruwvoer kom je er niet. Je moet dus zorgen voor uitgebalanceerd krachtvoer dat de tekorten aanvult’.

Kalis voegt hieraan toe: ‘Het is wat dat betreft niet zo moeilijk. Kijk gewoon op het etiket op de zak van het voer, daar kan je de waardes en de verhoudingen vinden. Verder verdient het aanbeveling om met enige regelmaat een bloedmonster te nemen, en op die manier te controleren of de magnesiumwaarde op peil is’. Over de juiste keuze voor wat betreft het krachtvoer wil Vincent Hinnen tenslotte het volgende nog wel kwijt. ‘Let er bij het aankopen van het krachtvoer op dat de verhouding calcium / magnesium klopt.
Deze moet zijn 2-3 : 1.

De meeste (sport)voeders kennen echter een verhouding van 5 : 1, en bevatten dus duidelijk te veel calcium ten opzichte van de hoeveelheid magnesium.

Nogmaals: meer magnesium moet, maar helpt alleen als het ten opzichte van calcium in de juiste verhouding gegeven wordt’.

Deel 1: Magnesium van levensbelang voor het paard
Deel 2: Bot: veel calcium, weinig magnesium
Deel 3: De onderzoeken naar magnesium in sportpaarden en hun voeding "

Alleen wordt er aldoor benoemd dat het komt door teveel Calcium in het voer en daar ben ik het niet mee eens.
Calcium en Magnesium werken samen. Als er van de 1 te weinig is komt er van de ander teveel.
Persoonlijk denk ik dat er al heel lang een Magnesiumtekort bij paarden is.
Probleem is dat het moeilijk aantoonbaar is in het bloed.
Een kennis van mij heeft bloed laten prikken omdat haar paard onverklaarbaar ernstige spierproblemen kreeg.
Het Magnesiumgehalte was maar iets onder de norm volgens het bloedonderzoek.
Het blijkt dat dat bij magnesium al heel link is want eer het tekort in het bloed aantoonbaar is ben je eigenlijk al tever heen.
Het paard kreeg Magnesium bij en de spierproblemen verdwenen als sneeuw voor de zon.
Het paard was eerder trouwens ook een ernstige eczemer en is door hoog in de nutrienten en magnesium gezet te zijn geheel genezen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:23

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:49

Dus toch extra magnesium bijvoeren, ook bij Martall Vito en Eczem?

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:44

Ik zit er ook aan te denken om die gkm te halen maar ik voer sinds december op aanraden van mijn veearts al iets voor extra vitamine en mineralen omdat mijn tinker te weinig weerstand heeft. Dat is equistro mega base te bestellen bij Dochorse.nl. Dat is eigenlijk voor de botten. Nou vraag ik mij dus af of dat ook voldoende is. Of dat de gkm toch beter is. Weet iemand dat.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:50

kun je dat je da niet vragen dan?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:47

ikenindi schreef:
doen jullie bij veel regen de eczeemdeken af in de zomer? of een regendeken er overheen? of niets? ik heb nu een pagony en die blijft langer nat dan mijn vorige deken...

Eigenlijk heb ik een beetje dezelfde vraag, ik had eerst een UV-vliegendeken, daar deed ik niets over in de regen, was net zo snel droog als de vacht van de andere pony's. Maar omdat die deken nu echt total loss is, moet er een nieuwe komen. Welke drogen snel? Echte "inpak dekens" als pagony en boett langzamer?

En mijn vraag 2: Wat draagt fijner voor de pony, een vliegendeken met hals of echte eczeemdeken?
Help aub! Moet snel een nieuwe deken bestellen, voor het zo warm wordt dat ze begint te schuren!