[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:45

loveyou174 schreef:
ik ben ook wel benieuwd naar het filmpje
over die allergie wat ik had geschreven
is denk niet echt zo op sommige dagen schudt mijn paard minder
en op andere dagen weer heel veel dus ik weet het niet.
vrijdag komt de dierenarts dus ik hoop dat er wat uit komt.
verder ben ik gisteren ook naar het bos geweest
en daar deed ze het veel minder dan dat ik in de bak rij
dus dat is ook een beetje raar
dus ik hoop dat de da meer kan vertellen over wat het nou is.

rij je in de bak ook anders dan buiten? zijn je verwachtingen van je paard in de bak anders dan buiten? meestal betekent buitenrijden gewoon lekker rondwandelen aan een lang teugeltje, terwijl in de bak rijden meestal betekent dat er getraind moet worden.

loveyou174

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:53

jaa ik rij wel anders in de bak.
en meestal als ik naar buiten ga schrikt me paard overal van.
en in de bak niet
misschien is ze buiten meer afgeleid ?
kan een paard ook met zijn hoofdschudden expres?

merrieveulen

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 08:35

nou niet om iemand te pesten, nee. maar wél om iets duidelijk te maken, hoewel het dan vaak ook onbewust gaat, instinctmatig.
hoe afgeleid ze buiten is is afhankelijk van je rijden, ik gok dat je in de bak je teugels er meer bij hebt en je paard meer bezighoudt, dus echt traint en haar 'dingen te doen' geeft, als in oefeningen rijden, meer overgangen, figuren en steeds ervoor zorgt dat ze corrrect is. de meeste paarden, mits het correct is uitgevoerd, vinden dat fijn. op het moment dat ze buiten dan helemaal losgelaten worden, voelen velen zich een beetje uit balans, er mist een stukje leiding en dat kan een paard onzeker maken. schrikgedrag buiten, terwijl er 'binnen' niks aan de hand is komt meestal daar vandaan. blijf je paard dus ook buiten meer leiden, als hij dat prettiger vindt. zorg dat hij weet dat ie op jou kan terugvallen als het spannend wordt.

maar goed, dat staat los van de headshaking. als je paard júíst tijdens de training last heeft van HS, en buiten niet, dan heb je kans dat je al een heel eind komt door alleen maar naar je trainingsstijl te kijken. hoe is de teugeldruk, kloppen je hulpen en kan je paard je altijd goed volgen? pakt hij nieuwe oefeningen makkelijk op? als je in de training je teugels ontspant, wat doet hij dan? loopt hij graag met zijn hoofd naar beneden of juist niet, en zijn er momenten (los van het HS) dat ie zijn hoofd omhoog gooit? hoe is hij in de buiging? is hij makkelijk om je binnenbeen te buigen op beide kanten of juist niet?

loveyou174

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:31

als ik me teugels ontspan doet ze het juist heel erg.
en als ik er druk op zet een stuk minder.
en ze is makkelijk om op mijn binnenbeen te buigen op beide kanten
natuurlijk vindt ze 1 kant moeilijk maar dat gaat ook wel goed.
aan mijn rijstijl kan het ook niet liggen
want mijn vriendin rijdt haar ook wel is 1x in de week
en daar doet ze het ook bij
ik dacht misschien heeft het iets met pubertijd te maken ofzo

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:51

Vandaag is mijn paardje weer het land op gegaan. Helaas stond ze na anderhalf uur schuddend aan het hek. Dus maar weer binnen gezet. Echt naar voor het beessie. Hoop dat het stress van de eerste keer was.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:57

Ik heb gisteren weer gereden, paard had erg veellast van het headshaken en wat mij opviel is dat ik met losse teugel reed om het hem zelf makkelijker te maken, maar als ik dan afwende bepaalde hij zelf heel duidelijk welke kan hij op wou. En niet zoals een paard normaal doet. Nee hij deed zijn hoofd heel hoog een bracht die heel ver naar links (of naar rechts) en dan pas ging zijn lijf die kant op. (dus eerst super scheef lopen en dan na een paar seconden zijn lichaam mee omdat ik die dan met mijn benen mee die kant op 'duwde')

ik heb na een paar keer maar mijn teugels er wat meer bijgepakt maar vond dit erg vreemd. Dit doet hij ook altijd als het regent en de regen komt op zijn gezicht.. Dus het lijkt wel alsof van die ene kant er iets is waardoor de trigger van het hoofdschudden kwam en hij daarom die kant niet op wilde?

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 00:35

FCSA schreef:
Met de hand gevijld. Hij houdt zijn tong tussen zijn voortanden - niet constant, maar wel regelmatig. Volgens degene in het Engelse forum is dat een teken dat de kiezen niet meer op elkaar kunnen.

Edit: hij eet wel goed ja en de mest ziet er normaal uit..

Een tong tussen de voortanden houden is om de druk van de kaken af te krijgen. Het hoeft niet zozeer aan het vijlwerk van de tandarts te liggen, maar komt vaak door de kaakklem die de tandartsen gebruiken met vijlen. Tenzij deze tandarts zo'n klem niet gebruikt. Tijdens mijn opleiding cranio sacraal werd namelijk de noodzaak van de tandarts besproken maar ook de nadelen van een behandeling, namelijk de klem die veel druk zet op de TMJ. Omdat headshakers zo wie zo al gevoeliger op de TMJ zijn adviseerde zij ook na een tandartsbehandeling meteen de TMJ te behandelen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:50

FCSA, hoe is het afgelopen in Bodegraven??

Somebitch, een paard wat heel veel pijn heeft weet gewoon niet meer wat hij moet doen en kan me voorstellen dat hij dan 'stuurloos' wordt.
Laat hem alsjeblieft staan als hij zo'n last heeft.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:00

singasong schreef:

Somebitch, een paard wat heel veel pijn heeft weet gewoon niet meer wat hij moet doen en kan me voorstellen dat hij dan 'stuurloos' wordt.
Laat hem alsjeblieft staan als hij zo'n last heeft.

Dat doet hij met regen ook dus ik geloof niet dat het door super veel pijn komt. Aangezien hij het aan het midden / einde van het rijden het niet meer doet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:05

@ somebitch, klinkt toch alsof hij zich ergens in zijn lijf vasthoudt op die momenten. als je hem in je hand hebt tijdens het rijden (dus teugels op normaal contact), gaat het dan wel goed? best kans dat hij die ondersteuning (m.n. ook mentaal) van jou gewoon nodig heeft.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:10

Ja dan gaat het wel goed en is hij gewoon stuurbaar en zie je daarvan niets meer. :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:47

hmmm zou je het kunnen filmen? heel veel paarden doen namelijk iets dergelijks bij een lange teugel, meestal is het baasje dan even iets minder serieus aan het rijden en dan gaan de paardjes kijken of het baasje er iets van zegt/ aan doet als ze hun eigen weg kiezen. niks mis mee, is gewoon testgedrag om te kijken of je nog bij de les bent.
ik merk dat bij Zneddie ook, als die iets in zijn hoofd heeft zit het niet in z'n kont, en als ik hem dan lekker laat rondfladderen kan ik er donder op zeggen dat ik ergens uitkom waar ik niet wil zijn. dat is dan aan de lange teugel (als in droog mennen zeg maar). ga ik hem dan 'zomaar' corrigeren, krijg ik een discussie. als je paard nl bezig is naar links te wenden (en dus in linkerbuiging zit), en je wilt hem ineens naar rechts wenden, rijd je op dat moment tegen zijn buiging in. wat je kunt proberen is de buiging links te houden, en dan dus met contrastelling en contrabuiging toch de rechterkant op te rijden. ga niet proberen op zo'n moment de buiging te veranderen, maar zorg dat hij zijn hoofd ontspannen laag houdt en rij die contrabuiging. pas als je paard losser wordt en je merkt dat je de buiging kunt bepalen (en daarvoor is teugelcontact wel van belang!), dan kan je de wendingen zo rijden. dit kán natuurlijk ook wel aan een losse teugel, maar geef je paard wel wat hij nodig heeft. als hij zich prettiger voelt met dat contact, geef hem dat dan wel.

ga ook eens voelen op de lange zijdes wat hij met zijn buiging doet, wisselt die op de lange zijde, heeft hij contrabuiging of ware buiging, of is hij 'recht'? zorg in ieder geval dat je altijd de buiging rijdt die je paard op dát moment heeft, en forceer geen ware buiging. dit houdt ook in dat als je paard op de linkerhand loopt in contrabuiging, je op het rechterbeen lichtrijdt. lichtrijden moet kloppen voor het paard zijn buiging, niet zozeer voor de hand waarop je rijdt. dat is voor je paard nl helemaal niet interessant.

nou goed, natuurlijk is iets dergelijks véél veelomvattender dan dat, maar je kunt het allicht proberen. voel zijn buiging en rij die ook. indien het klopt, zal je merken dat hij losser wordt, makkelijker ontspant en ook makkelijker lekker naar beneden zakt, etc. etc.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:50

Hmm dat gaat lastig worden, ben vaak alleen op stal. Maar mocht het gaan lukken dan zal ik het filmpje zeker plaatsen. :)

Bedankt voor je tips, ik probeerde hem namelijk recht te stellen omdat ik bang was dat als ik dus in zijn buiging blijf rijden ik hem scheef ga maken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:01

je kunt best kijken of je hem recht kunt maken, maar daarvoor moeten dan wel de voorwaarden kloppen. een paard gaat zich juist vasthouden (en dus scheef/ schever worden) als je tegen de buiging in rijdt. dat is nl erg oncomfortabel voor ze. je zult merken dat je paard het enorm waardeert als je zijn buiging rijdt, en dat het daarmee ook steeds makkelijker wordt voor jou om zijn buiging te bepalen. éérst rij je zijn buiging, als dat allemaal klopt, en hij is écht los en écht ontspannen, dan kan je kijken of je hem recht kunt maken, en van daaruit evt. zelfs naar ware buiging doorkunt.

de meeste mensen willen per sé direct de regie over de buiging, want stel je vóór dat je páárd bepaalt hoe en wat! maar goed, jij bepaalt nog steeds tempo, richting... je geeft het paard zijn buiging, maar je krijgt er zóveel voor terug! en je zult ook merken dat als je dit eenmaal voor elkaar hebt, je paard des te makkelijker buigt wanneer jij het wilt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:03

Wat ik wel gedaan heb is op het moment dat hij dus zo scheef met zijn hoofd ging lopen (naar binnen toe) is een volte maken op die plaats. :)

Bedankt hoor hier kan ik wat mee. :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:14

was dat in stap of in draf?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:15

In draf in stap deed hij het niet geloof ik.. En galop trouwens ook niet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:19

dikke kans dat je dus voor hém op het verkeerde been zat ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:21

Ahh.. Klinkt logisch. ;)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:32

pasdedeux schreef:
Een tong tussen de voortanden houden is om de druk van de kaken af te krijgen. Het hoeft niet zozeer aan het vijlwerk van de tandarts te liggen, maar komt vaak door de kaakklem die de tandartsen gebruiken met vijlen. Tenzij deze tandarts zo'n klem niet gebruikt. Tijdens mijn opleiding cranio sacraal werd namelijk de noodzaak van de tandarts besproken maar ook de nadelen van een behandeling, namelijk de klem die veel druk zet op de TMJ. Omdat headshakers zo wie zo al gevoeliger op de TMJ zijn adviseerde zij ook na een tandartsbehandeling meteen de TMJ te behandelen

Goed om te horen dat het niet met (te korte) kiezen te maken kan hebben. Maar wel weer bevestiging voor overgevoelig TMJ. De tandarts heeft idd een klem gebruikt - naar mijn idee niet heel wijd of lang, maar het zal toch de trigger zijn geweest. Voor de behandeling gaapte hij overigens wel al veel, dus wellicht was de spanning in/op het hoofd er toen al..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:33

singasong schreef:

Bodegraven is alweer wéken geleden. Even teruglezen dus ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:52

FCSA schreef:
singasong schreef:

Bodegraven is alweer wéken geleden. Even teruglezen dus ;)

Spuit 11 Y;(

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:05

Hier is ie :) van pag 288:

"Vandaag de halve dag in Bodegraven doorgebracht. Ik moest heel lang wachten voordat ik met 'm aan de beurt was, buiten in de wind met alle opwinding van onbekende plaats + andere paarden, waar ie behoorlijk van begon te schudden (en wrijven en bijten en draaien en dribbelen).

Ze hebben zijn luchtwegen bekeken, zijn luchtzakken, zijn oren en ogen, zijn tanden, foto's gemaakt van de kaak, voorhoofdsholtes en gebied achter de oren en een scan van het atlas-gebied: niets te vinden. Klein beetje slijm in 1 neusholte en een restant van een dop naast een van zijn kiezen. Uitslagen vd bloedtest (herpes, magnesium etc.) krijg ik nog.

Beetje teleurgesteld, had natuurlijk gehoopt dat er een simpele oorzaak gevonden zou worden. Maar aan de andere kant had ik dit ook wel verwacht. Kan nu met de atlas-stabiliseer-oefeningen door zonder me zorgen te maken dat het gewoon om een kies zou gaan, of om oormijten ofzo. Half maandsalaris armer, maar ach.."

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:07

Ik was de afgelopen twee dagen rijden in het oosten vh land. Viel me op dat er best veel paarden zijn met hs-achtige symptomen. Dus niet gewoon schudden vanwege vliegen of zweet, maar echt de hs-trekjes: tics richting de borst, oren gefocust, schudden in draf.. Volgens mij hebben veel meer paarden het dan door de eigenaars wordt onderkend..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:15

Ik weet het nu weer over Bodegraven. Wanneer krijg je de uitslag van het bloed?

Denk ook dat er veel meer paarden last hebben van HS en de eigenaar het niet weet.
Ik wist 10 jr. geleden ook niet wat het was.