[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:51

Een van de symptomen van Cushing is sloom zijn, depressief, in zichzelf gekeerd zijn. Wie weet komt nu de ware pony naar boven!

Mijn bejaarde man was een draak met en zonder Prascend. Het heeft hem dus niet anders gemaakt betreft karakter of gedrag. Maar ik heb al wel veel verhalen gelezen dat paarden zich weer gaan gedragen als een jong, vrolijk dier met veel energie.

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:57

Tsja, het zou natuurlijk kunnen dat hij nu pas zichzelf is, maar toch twijfel ik daaraan. De vorige eigenaresse heeft hem een paar jaar gehad en ook daar liep hij vrolijk en energiek voor de wagen. Als hij nu inderdaad eerst mat of sloom was geweest dan zou ik ook denken dat hij nu meer zichzelf is, maar voorheen vond ik hem juist vrolijker en energieker lijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:01

Kaat1 schreef:
Een dikke 5 weken geleden kwam de dierenarts bij mijn Shetlander ivm diarree. Hij schreef een maandelijkse sandoil kuur voor en heeft op mijn verzoek ook op Cushing getest. De pony was nl. wat schraal in de bovenlijn en zat wat ´vast´in zijn vel. De uitslag was 21 pmol en de DA schreef Prascend voor, na een kleine opbouw staat hij nu op een halve pil per dag.
Nu heb ik mijn pony een half jaar geleden gekocht om mee te gaan mennen, wat we inmiddels een keer of vijf gedaan hadden. Dit ging super, een pony die er zin in had, heel braaf was en geen stap verkeerd zette. Ivm de Prascend heb ik hem de afgelopen tijd niet aan het werk gehad, ik was bang dat hij zich niet lekker zou voelen door evt. bijwerkingen. Vorige zaterdag was het heerlijk weer en dus weer voor de eerste keer ingespannen, nou dit werd dus een drama ;( Hij wilde niet voorbij punten waar hij al vaak probleemloos voorbij is gewandeld, dus mijin dochter van de wagen af en even meegelopen.. Toen ze weer op de wagen wilde gaan zitten, draaide ook de pony in paniek om, dit heeft zich wel drie keer herhaald. Als mijn dochter er naast liep, niets aan de hand, zodra ze terug op de wagen wilde werd het paniek. Op een open veld voordat we de heide op gingen, even wat rond bomen geslalomd, dit ging prima, dus toch maar de hei op. Ze liep nu ook netjes door terwijl we samen op de wagen zaten. Eenmaal wat verder op de hei wilden we aandraven, toen gaf ze me toch een bok :? .. en daarna een keiharde trap tegen de wagen. Ivm het mooie weer was het superdruk op de hei, veel wandelaars, kinderen etc. dus dochter naast de wagen en zijn we direct naar huis gegaan. Je wilt toch geen ongelukken..
We waren er eigenlijk best wel ontdaan over, waar was onze lieve, brave pony ineens gebleven? Volgens de DA kon dit gedrag echt niet aan de Prascend liggen, en zeker niet na 5 weken.
Ze had volgens zeggen veel pony´s met Cushing maar nog nooit gehoord dat zulk soort bijwerkingen voorkwamen. Nou, mij lijkt het eerlijk gezegd toch sterk, voorheen had ik een pony met nauwelijks klachten die lekker in zijn vel zat en betrouwbaar was voor de wagen. Nu heb ik een paniekerige pony die zelfs de kar probeert te rammen, dat kan toch geen toeval zijn? Gewoon op de wei vertoont hij eigenlijk geen vreemd gedrag, eet goed, zweet wel wat meer. Ook voor de wagen zweette hij heel erg, maar hij heeft natuurlijk ook al een hele dikke jas aan en het was vorige week zaterdag wel 23 graden hier.
Is er iemand van jullie die dit gedrag in deze mate herkent en is dit weer goed gekomen? Ik maak me er toch wel veel zorgen over :o ..

Zou het niet andersom kunnen zijn? Dat pony voor de prascend zo depressief en tam is geweest dat het alles maar toeliet van pure ellende en dat nu de spirit weer terugkomt? Nu weet ik natuurlijk niet of pony voor dat hij bij jou was ook al een ervaren menpony was of dat die 5 x bij jou voor get eerst voor de kar was, is dag kaatste het geval, zou ik gewoon rustig opnieuw beginnen met beleren ...

Nou heb ik zelf een jonge shet met cushing en dat is normaliter echt een koele kikker, die gaat zelfs voorop met een buitenrit als mijn grote weer de olifant die bang voor een muis is loopt uit te hangen, maar toch merk ik al een tweetal jaar , dus ook al een jaar zonder prascend dat ze dus bij tijd en wijle ineens onverklaarbaar angstig of paniekerig/gestresst kan zijn , nou heb ik haar sus ook al jaren en ben ik altijd degene waar ze bescherming bij zoekt of die haar er doorheen praat, zeg maar , maar heel soms lijkt het dan wel of ze mij ook niet meer herkent voor een paar seconden en is de paniek compleet bij haar, heel sneu om te moeten zien, maar ik vermoed toch dat dat met de stresshormonen/cushing te maken heeft, ik denk dat je met ziektes zoals deze toch een beetje de doelstellingen met je dier moet gaan bijstellen en toch echt even rustig opnieuw beginnen en kijken tot hoe ver het allemaal goed gaat...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:16

Hoe erg zou het zijn om 1 dag over te slaan. Had vanmorgen helaas geen tijd meer om voor werk nog snel naar stal te gaan. Aangezien het gisteren ook al een latertje is geweest. En heb vanavond ook nog dat de lampen niet meer aan mogen en moet dan in donker door de modder. Aangezien het vanavond erg laat gaat worden.

Heb trouwens ook geen vaste tijden om halve pil te geven vanwege wisselende diensten.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:34

Jessix
Even een dringende vraag tussendoor, was net vanplan naar mijn paard te gaan en te beginnen met speedibeet. Nu staat op de achterkant (in het engels) ja.. alleen in het engels de voedingsadvies bescherven. Maar nu is ten eerste mijn engels zeer matig en ten 2e weet ik niet welke aanvulling van toepassing is bij 1 kg FF en veel tot onbeperkt hooi.
Er staat

Recommend amount per day

As top dressing 25 gram speedibeet (dry) per 100kg bodyweight

Daily ration: 30-50 gram speedibeet per 100kg bodyweight

Partial roughage replacement (for exanple for senior horses) 400 gram speedibeet per 100kg body weight

Welke is bij mijn paard van toepassing?

Staat nl wel een grafiek naast waarbij bij 500 kg staat 2000 gram maar ben ff in de war nu met het oog op bovenstaande advies..

#helphelp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:41

Lifeforhorse schreef:
Jessix
Even een dringende vraag tussendoor, was net vanplan naar mijn paard te gaan en te beginnen met speedibeet. Nu staat op de achterkant (in het engels) ja.. alleen in het engels de voedingsadvies bescherven. Maar nu is ten eerste mijn engels zeer matig en ten 2e weet ik niet welke aanvulling van toepassing is bij 1 kg FF en veel tot onbeperkt hooi.
Er staat

Recommend amount per day

As top dressing 25 gram speedibeet (dry) per 100kg bodyweight = top dressing soort van slagroom op de cake

Daily ration: 30-50 gram speedibeet per 100kg bodyweight = dagelijkse hoeveelheid

Partial roughage replacement (for exanple for senior horses) 400 gram speedibeet per 100kg body weight = als gedeeltelijke hooi vervanger

Welke is bij mijn paard van toepassing?

Staat nl wel een grafiek naast waarbij bij 500 kg staat 2000 gram maar ben ff in de war nu met het oog op bovenstaande advies..

#helphelp

Ik zou voor de middelste gaan, of jouw paard moet geen hooi meer eten dan kies je de laatste

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:48

@ Lifeforhorses, ik zou ook de middelste optie kiezen. Je voert het tenslotte in de hoop dat hij wat meer op gewicht komt, maar hij heeft verder geen gebitsproblemen toch?

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:50

Citaat:
Ik zou voor de middelste gaan, of jouw paard moet geen hooi meer eten dan kies je de laatste

Hij eet nog goed zijn hooi (gelukkig :o )
Dus als ik dan uitga van 500KG lichaamsgewicht,
Dus dat is 5 x 50 gram is 2,5 kg. (dan klopt de grafiek achterop voor hem redelijk :+ )
Maar denk dat ik het houd bij 2 kg per dag, omdat ik niet weet hoe het tegenover FF staat, wat hij dan eventueel zou moeten.
En omdat er staat 30 tot 50 gram, kan dit prima toch? :)

Gelukkig is het binnen 5 min met heet water en binnen 10 met koud water klaar en mag het gegeven worden.. was al bang dat ik het vandaag niet kon geven :')

Update vanavond nog even hoe hij het vond. :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:55

niet meteen heel veel geven hoor,als hij het niet gewend is...maar dat wist je vast wel ;)

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:57

Jessix schreef:
@ Lifeforhorses, ik zou ook de middelste optie kiezen. Je voert het tenslotte in de hoop dat hij wat meer op gewicht komt, maar hij heeft verder geen gebitsproblemen toch?

Hij eet netjes zijn hooi, en morst niet met zijn eten, ( mede doordat hij enorm gulzig is )
En is voor een paar week terug nog bekeken door de tandarts,
En zijn mest is ook goed (hier kijkt mijn tandarts altijd naar)

Hij heeft wel een ''ouder'' gebit dan dat hij is, mist ook een tand links op de hoek,
maar heeft hier totaal geen hinder van en dit was ''volgens mijn tandarts en dierenarts'' geen probleem, En volgens mij merkt hij het stiekem zelf geen eens :Y)

Eigenlijks nu ik het zo bekijk wel goed dat ik overstap op makkelijk te eten voedsel voor o.a oudere paarden. :D

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:57

5 x 50 gram is 250 gram, geen 2,5 kg.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:59

geerke schreef:
niet meteen heel veel geven hoor,als hij het niet gewend is...maar dat wist je vast wel ;)

Wou het rustig opbouwen en beginnen met 1 kg, (zo had ik het in gedachten)

Wat zou je/jullie aanraden om eventueel mee te beginnen, en naar hoeveel dagen verhogen tot a met 2 kg?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:02

Het is 50 gram per 100 kg lichaamsgewicht, dus voor die van jou is dit 5 x 50 gram is 250 gram en geen 2,5 kg!!
Ik geloof dat 250 gram ongeveer een halve maatschep is

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:02

Setteli schreef:
5 x 50 gram is 250 gram, geen 2,5 kg.

Onee, oeps ik heb het verkeerd genoemd komt omdat ik me zo vast gehamerd heb op de Grafiek die achterop de verpakking staat,

Daar staat namenlijk in KG op, het is ook allemaal niet echt overzichtelijk die achterkant van de verpakking... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:06

Jouw paard is toch een KWPN er? Die weegt wel 500kg hoor...

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:08

Zoo, even snel een plaatje opgezocht van de achterkant van de Speedibeet verpakking,
( Dit is trouwens niet het advies wat op de achterkant staat voor paarden die HB zijn ) daar staat een andere uitleg over op...

Afbeelding

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:10

ohjajoh6 schreef:

Ja dat zei ik ook dat ik uit ging van 500 KG,

het is 30 tot 50 gram, per 100 KG lichaamsgewicht,

Heb het dus idd verkeerd genoemd met de KG.. dit omdat ik me zo vast hamerde op de grafiek, -O-

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:12

Marcella schreef:
Hoe erg zou het zijn om 1 dag over te slaan. Had vanmorgen helaas geen tijd meer om voor werk nog snel naar stal te gaan. Aangezien het gisteren ook al een latertje is geweest. En heb vanavond ook nog dat de lampen niet meer aan mogen en moet dan in donker door de modder. Aangezien het vanavond erg laat gaat worden.

Heb trouwens ook geen vaste tijden om halve pil te geven vanwege wisselende diensten.

Dit medicijn werkt als een dopamine, dus ja, het is best wel heel belangrijk dat je geen dosis overslaat. Het liefst nog geven op redelijk vaste tijden, maar als dat echt niet gaat in elk geval dagelijks. Je paard zal zich heel onprettig voelen wanneer je een dosis overslaat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:16

Lifeforhorse schreef:
ohjajoh6 schreef:

Ja dat zei ik ook dat ik uit ging van 500 KG,

het is 30 tot 50 gram, per 100 KG lichaamsgewicht,

Heb het dus idd verkeerd genoemd met de KG.. dit omdat ik me zo vast hamerde op de grafiek, -O-

Ik ben echt een kneus in dat omrekenen! :') Maar ik zou hem gewoon een halve schep geven om mee te beginnen. Eerst maar eens kijken of hij het lust. :Y)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:18

@Marcella, Dat is ook wat mijn da aangaf. Ik vroeg er ook om. Hij gaf aan wel op redelijk vaste tijden. Bij mij wisseld het in het weekend nog wel eens. Doordeweeks rond 17:00 en in het weekend tussen 16: 00 en 18:00. Dit was dus geen probleem.

Is er niemand anders op stal die het zou kunnen geven?

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:23

Citaat:
Ik ben echt een kneus in dat omrekenen! :') Maar ik zou hem gewoon een halve schep geven om mee te beginnen. Eerst maar eens kijken of hij het lust. :Y)

Ik had het al mooi verkeerd gelezen haha, maar geef toe, de grafiek is wel een beetje ''misleidend'' voor o.a Nederlanders, want meeste kijken naar de grafiek, en dan helemaal als er dus in het engels een hele andere beschrijving naast staat.. -O-

Maar doet er niet toe, ik ga gelukkig niet de fout in, en ik zou zo zien wat hij er van vind.

Update later!! :wave:

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:27

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:28

Kijk wel even aan hoe laat het wordt als het echt na 22.00 uur gaat worden neem ik geen risico om nek te breken in het donker en modder. Aangezien ik dan ook nog moet eten.

Er is nu niemand meer op stal.

Weekend diensten zijn eigenlijk waardeloze tijden (11.30 t/m 17.00 officieel, maar we moeten wachten tot expeditie klaar is). En vanavond zou dus mogelijke uitloop zijn tot 22.00 uur of nog later.

Volgende week zaterdag als het goed is de ochtend van 04.00 t/m 11.30 uur.

En gisteren avond is het van 17.00 t/m 00.30 uur geworden.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:34

Mag ik vragen bij wie van jullie de paarden op ijzers staan en bij wie niet. En de reden.

Vidar staat nu nog steeds op ijzers maar wil hem er zo graag weer af hebben. ..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:42

Mijne staat op blote voeten en rij als het nodig is met hoefschoenen. Ben ook bang dat in de modder wat er nu is ook geen ijzers onder blijven zitten. We zitten op kleigrond namelijk.