Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kaat1 schreef:Een dikke 5 weken geleden kwam de dierenarts bij mijn Shetlander ivm diarree. Hij schreef een maandelijkse sandoil kuur voor en heeft op mijn verzoek ook op Cushing getest. De pony was nl. wat schraal in de bovenlijn en zat wat ´vast´in zijn vel. De uitslag was 21 pmol en de DA schreef Prascend voor, na een kleine opbouw staat hij nu op een halve pil per dag.
Nu heb ik mijn pony een half jaar geleden gekocht om mee te gaan mennen, wat we inmiddels een keer of vijf gedaan hadden. Dit ging super, een pony die er zin in had, heel braaf was en geen stap verkeerd zette. Ivm de Prascend heb ik hem de afgelopen tijd niet aan het werk gehad, ik was bang dat hij zich niet lekker zou voelen door evt. bijwerkingen. Vorige zaterdag was het heerlijk weer en dus weer voor de eerste keer ingespannen, nou dit werd dus een dramaHij wilde niet voorbij punten waar hij al vaak probleemloos voorbij is gewandeld, dus mijin dochter van de wagen af en even meegelopen.. Toen ze weer op de wagen wilde gaan zitten, draaide ook de pony in paniek om, dit heeft zich wel drie keer herhaald. Als mijn dochter er naast liep, niets aan de hand, zodra ze terug op de wagen wilde werd het paniek. Op een open veld voordat we de heide op gingen, even wat rond bomen geslalomd, dit ging prima, dus toch maar de hei op. Ze liep nu ook netjes door terwijl we samen op de wagen zaten. Eenmaal wat verder op de hei wilden we aandraven, toen gaf ze me toch een bok
.. en daarna een keiharde trap tegen de wagen. Ivm het mooie weer was het superdruk op de hei, veel wandelaars, kinderen etc. dus dochter naast de wagen en zijn we direct naar huis gegaan. Je wilt toch geen ongelukken..
We waren er eigenlijk best wel ontdaan over, waar was onze lieve, brave pony ineens gebleven? Volgens de DA kon dit gedrag echt niet aan de Prascend liggen, en zeker niet na 5 weken.
Ze had volgens zeggen veel pony´s met Cushing maar nog nooit gehoord dat zulk soort bijwerkingen voorkwamen. Nou, mij lijkt het eerlijk gezegd toch sterk, voorheen had ik een pony met nauwelijks klachten die lekker in zijn vel zat en betrouwbaar was voor de wagen. Nu heb ik een paniekerige pony die zelfs de kar probeert te rammen, dat kan toch geen toeval zijn? Gewoon op de wei vertoont hij eigenlijk geen vreemd gedrag, eet goed, zweet wel wat meer. Ook voor de wagen zweette hij heel erg, maar hij heeft natuurlijk ook al een hele dikke jas aan en het was vorige week zaterdag wel 23 graden hier.
Is er iemand van jullie die dit gedrag in deze mate herkent en is dit weer goed gekomen? Ik maak me er toch wel veel zorgen over..
Lifeforhorse schreef:Jessix
Even een dringende vraag tussendoor, was net vanplan naar mijn paard te gaan en te beginnen met speedibeet. Nu staat op de achterkant (in het engels) ja.. alleen in het engels de voedingsadvies bescherven. Maar nu is ten eerste mijn engels zeer matig en ten 2e weet ik niet welke aanvulling van toepassing is bij 1 kg FF en veel tot onbeperkt hooi.
Er staat
Recommend amount per day
As top dressing 25 gram speedibeet (dry) per 100kg bodyweight = top dressing soort van slagroom op de cake
Daily ration: 30-50 gram speedibeet per 100kg bodyweight = dagelijkse hoeveelheid
Partial roughage replacement (for exanple for senior horses) 400 gram speedibeet per 100kg body weight = als gedeeltelijke hooi vervanger
Welke is bij mijn paard van toepassing?
Staat nl wel een grafiek naast waarbij bij 500 kg staat 2000 gram maar ben ff in de war nu met het oog op bovenstaande advies..
#helphelp
Citaat:Ik zou voor de middelste gaan, of jouw paard moet geen hooi meer eten dan kies je de laatste
Jessix schreef:@ Lifeforhorses, ik zou ook de middelste optie kiezen. Je voert het tenslotte in de hoop dat hij wat meer op gewicht komt, maar hij heeft verder geen gebitsproblemen toch?
Marcella schreef:Hoe erg zou het zijn om 1 dag over te slaan. Had vanmorgen helaas geen tijd meer om voor werk nog snel naar stal te gaan. Aangezien het gisteren ook al een latertje is geweest. En heb vanavond ook nog dat de lampen niet meer aan mogen en moet dan in donker door de modder. Aangezien het vanavond erg laat gaat worden.
Heb trouwens ook geen vaste tijden om halve pil te geven vanwege wisselende diensten.
Lifeforhorse schreef:ohjajoh6 schreef:Jouw paard is toch een KWPN er? Die weegt wel 500kg hoor...
Ja dat zei ik ook dat ik uit ging van 500 KG,
het is 30 tot 50 gram, per 100 KG lichaamsgewicht,
Heb het dus idd verkeerd genoemd met de KG.. dit omdat ik me zo vast hamerde op de grafiek,
Citaat:Ik ben echt een kneus in dat omrekenen!Maar ik zou hem gewoon een halve schep geven om mee te beginnen. Eerst maar eens kijken of hij het lust.