Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Javayo schreef:Ik ben niet zo van de hysterie. Maar nu heeft een vriendin die naast mijn stal haar paarden aan huis heeft staan gevraagd of ik a.s. weekend met haar mee wil met onze paarden naar brabant (haar oorspronkelijk 'date' mag dan nog niet het erf af). Daar gaan we buitenritten maken.
Onze paarden hadden wekelijks al contact, tijdens de voorzorgsmaatregelen bij mij op stal even 2 weken niet, maar goed, ik ben er niet bang voor dat zij iets aan elkaar over kunnen brengen. Maar op de adresje waar we dan logeren komen meer gasten. Uiteraard laat ik mijn paard niet met hun paarden neuzen, maar ja, ze staan in dezelfde stal dus helemaal voorkomen doe je het niet.
Nu is er in brabant geen geval geweest, ik kom al jaren in deze periode van het jaar op dat adresje, dus ja, moet ik me nu extra zorgen maken? Ik moet de stalhouder nog om 'toestemming' vragen, maar als het goed is is de stal weer 'vrijgegeven', maar de moeder van mijn vriendin is wat zenuwachtig en denkt dat het te snel is.
Zouden jullie al gaan?
Bonny_CT schreef:Jup diktrom, komt omdat het een muterend virus is. De griep variant kan zich muteren naar een neurologische variant. Ze zei ook dat een neurologische variant bij merries bijna altijd gezamelijk gaat met aborteren. Welke dan tot uiting komt is een 2e. Andersom hoeft niet
SimoneDV schreef:Bonny_CT schreef:Jup diktrom, komt omdat het een muterend virus is. De griep variant kan zich muteren naar een neurologische variant. Ze zei ook dat een neurologische variant bij merries bijna altijd gezamelijk gaat met aborteren. Welke dan tot uiting komt is een 2e. Andersom hoeft niet
sorry maar dit klopt niet, het is een DNA virus wat amper muteert, het is de laatste decennia sowieso al gewoon helemaal hetzelfde gebleven.
Javayo schreef:haha, helemaal waar
maar goed, de angst zit er nog in hoor; ik mag gelukkig wel weer voor buitenritten het erf af, maar een weekendje weg zit er nog niet in, want ze willen liever nog niet dat we naar andere bedrijven gaan. nu maar een maandje later.
realmagic schreef:amanda2 schreef:De duinen rond Wassenaar worden waarschijnlijk na het weekend weer opengesteld voor paarden door Dunea.
Waren die dicht dan?
waar kan je dat soort info vinden?
ambre schreef:PhiaBink:voor een nieuwe besmetting moet er dus wel een ziek paard rondlopen op de kampioenschappen.
Geloof nooit dat die fit genoeg zijn voor een indoorkampioenschap.En dan moet die ook nog eens heel toevallig proesten als er een ander paard voorbij komt op korte afstand.
Geloof me,dat risico is heel klein.Het zit hem meer in paarden verhuizen.
Remember schreef:Phia, rhino is er ALTIJD dus als je geen risico wilt lopen zet je je paard aan huis, startkaart opzeggen en zorgen dat hij nooit meer contact met een vreemd paard heeft. En dan maar hopen dat hij het virus niet latent heeft en dat bij lage weerstand tot uiting komt.
Edit, lees en huiver![]()
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/18089469/