Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:46

En wat ik bedoel was dat iedereen die hier reageerde dat ze de maatregelen begrepen en zich eraan gingen houden, werd uitgemaakt voor meedoen aan massahysterie! Er waren er hier ook velen die de maatregelen ook niet goed uitkwamen, maar er zich bij neerlegden. Zo van, dan wachten we toch even met op wedstrijd gaan. Hier zaten ook zeer vele zeer ervaren ruiters tussen. Maar nee hoor, was allemaal onzin.
En dat bedoelde ik

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:07

Javayo schreef:
Ik ben niet zo van de hysterie. Maar nu heeft een vriendin die naast mijn stal haar paarden aan huis heeft staan gevraagd of ik a.s. weekend met haar mee wil met onze paarden naar brabant (haar oorspronkelijk 'date' mag dan nog niet het erf af). Daar gaan we buitenritten maken.
Onze paarden hadden wekelijks al contact, tijdens de voorzorgsmaatregelen bij mij op stal even 2 weken niet, maar goed, ik ben er niet bang voor dat zij iets aan elkaar over kunnen brengen. Maar op de adresje waar we dan logeren komen meer gasten. Uiteraard laat ik mijn paard niet met hun paarden neuzen, maar ja, ze staan in dezelfde stal dus helemaal voorkomen doe je het niet.

Nu is er in brabant geen geval geweest, ik kom al jaren in deze periode van het jaar op dat adresje, dus ja, moet ik me nu extra zorgen maken? Ik moet de stalhouder nog om 'toestemming' vragen, maar als het goed is is de stal weer 'vrijgegeven', maar de moeder van mijn vriendin is wat zenuwachtig en denkt dat het te snel is.

Zouden jullie al gaan?

Gewoon lekker gaan en genieten van het weekendje weg. Zoals je zelf al aangeeft was er sowieso geen rhino in omgeving Brabant en als het er wel was geweest had je het andere jaren ook niet geweten.

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:10

1 neusswab maakt nog geen zomer:

lees hier het artikel van de dierenkliniek utrecht, nu maar hopen dat er meerdere tests zijn gedaan bij de bedrijven
http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedicine/NL/dierenklinieken/ukp/dierenarts/Rhinopneumonie/Pages/Diagnostiek.aspx
Hier staat duidelijk in dat een negatieve uitslag van 1 neusswab niet betekent dat het paard GEEN rhino heeft!! er moet dan ook nog na een paar dagen een EDTA-bloed test gedaan worden!

info over de PCR methode:
http://edepot.wur.nl/167675

Verder stuitte ik op de volgende link:
http://www.jerintho.com/pagina/EHV.htm
Hier staan heel veel tips van do's en don'ts wanneer je paard Rhino heeft. Allemaal heel duidelijk uitgelegd. Hopelijk hebben gedupeerde eigenaren hier wat aan!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:27

@diktrom,
deze linken had ik eerder ook al geplaatst. Er staat idd heel veel informatie op, nuttiger dan wat menig da zegt.

Het zelfde als dat er steeds beweerd wordt dat de incubatietijd max 10 dagen is....
Terwijl de site heel wat anders zegt, nl
Experimentele studies rapporteren nasale excretie van het virus (en dus besmettelijk zijn van het paard) variërend van een 3 tal dagen, tot zelfs 14 dagen of langer!

Ik ben persoonlijk van mening dat de KHNS te snel alles weer heeft ingetrokken.
Maar ben bang dat dit te maken heeft met de kampioenschappen in Ermelo. Deze moeten doorgaan, leverd genoeg geld op! Als je op hun site kijkt staat het al op de homepage, net als dat er "meerdere topruiters" aanwezig zullen zijn.

En nee dit is wat mij betreft totaal geen paniekzaaierij, maar meer een poging om mensen (en paarden) te behoeden. Wees slim en wacht even voordat iedereen massaal op wedstrijd gaat.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:42

Wij gaan dit weekend ook weer op wedstrijd. *\o/*
Zowiezo laat ik onze pony`s nooit neuzen met een andere pony,onze merrie kan ook heel erg spastisch reageren op een vreemde pony. :=
Gewoon je ding doen en dan kan er volgens mij niet zoveel verkeerd gaan. :j

Bonny_CT

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:43

De volgende info heb ik gister van de lingehoeve en FRNS gekregen tijdens een Lezing op Stoas hogeschool te Wageningen

Rhinopneunomie Stoas 13 maart 2012
Tamarinde Laan  Lingehoeve
Jan Paul  FNRS

Wat is het:
- Vaak bij veulens
- Herinfecties
o Continu aanwezig, steekt de kop op, dan weer tijd rustig EHV-4, dan weer aanwezig EHV-1
- Niet alle infecties leiden tot dragerschap
- 1e verschijnselen na infectie ademhaling en koorts binnen 2 weken
- Vanuit longen mogelijk verspreiding naar of baarmoeder en ruggemerg (EHV-4  EHV-1)
- Waar neurologie optreedt bijna altijd kans op aborteren, andersom minder vaak.

Hoe wordt het verspreid:
- Incubatietijd 5 tot 12 dagen ( langer??)
- Zeer korte afstand tussen besmetting en schoon geval, 10 meter is al te veel.

Neurologie vaak bij oudere ( merries ) paarden

EHV-1
- Eerst griepverschijnselen
o Na viraemie (besmetting) ontstaat eventueel:
- Abortus
- Neurologie
o Ten gevolge van mutatie in het gen.
o Trigger onbekend
o Neurologie binnen 14 dagen na besmetting.

Zin en onzin van vaccinatie
- Vaccins bevatten (op 1 na) EHV-1 en EHV-4 geinactiveerd
- Geen volledige bescherming
- Minder respiratoire klachten ( griepverschijnselen)
- Minder abortus
- Geen bescherming tegen neurologie
- Verminderde infectiedruk
- Rhino kan niet geinduceerd worden door vaccinatie.
- Eenmalige injectie kan snel hoge immuniteit geven.
- Vaccinatie verergert de neurologie niet.
- Hervaccinatie iedere 3-6 maanden.
o Respiratie klachten minimaal elke 6 maanden
o Abortus minimaal elke 3 maanden.
o Alle paarden moeten geënt, anders is de invloed weg.

In de praktijk
- “Isoleer” verdachte paarden
- Temperaturen
- Swabben, met lange wattenstaaf tot verachter in de neus slijm weg halen.
o Hiervan wordt in het lab een PCR uitgevoerd. Deze toont aan of er DNA van een AHV infectie aanwezig is en of het een EHV-1 of een EHV-4 variant betreft.
o DNA van een abortus variant kan bij het ene bedrijf verschillen van een ander bedrijf. Binnen hetzelfde bedrijf ziet het DNA van een abortus variant er het zelfde uit.
o Is niet altijd 100% betrouwbaar, niet altijd worden de EHV virus deeltjes eruit gehaald.
- Bloedafname
o Antilichamen
o PCR zoals aangegeven bij het swabben
- Desinfectie van de omgeving
- Persoonlijke hygiëne
o Virus kan tot 2 dagen overleven op kleding.
o In zonlicht is het na 6 uur niet meer actief.
o In mist of natte omstandigheden kan het tot 2 dagen actief blijven.
- 28 dagen regel
o Na laatste geval van koorts op besmette bedrijf

Abortus
- Paard is al veel eerder geïnfecteerd, hierdoor komt abortus ten gevolge van rhino geheel onverwachts.
- Stuur monsters op.
o Veulen
o Longweefsel
o Leverweefsel
o Vaginaalswab
- Verwijder secuur nageboorte
- Desinfecteer de stal
- Laat betreffende merrie in dezelfde stal en na 2 dagen nog een keer ontsmetten. Virus blijft nog 2 dagen actief in vagina van de merrie.
- Merrie zou theoretisch gezien 2 jaar geleden besmet kunnen zijn, wanneer het virus dan opeens actief wordt kan er geaborteerd worden.
- Vaak vind besmetting 3 tot 6 maanden voor de abortus plaats, abortus vaak in laatste periode van de dracht.

Neurologie
- Isolatie
- Rectum leeghalen
- Blaas leeghalen, billen beschermen
- Ernstige gevallen “broek”  ter ondersteuning van het moeilijk staan ( fysiotherapeutisch beeld )
o Liggend paard, heeft dusdanig slechte prognose waar het eigenlijk weinig zin voor heeft.
- Gedurende 5 dagen ontstekingsremmers
- AB tegen sec. infecties
- Antivirale middelen
- Paarden kunnen hier van herstellen, niet op nationaal niveau, maar als recreatie paard of B of L proef moet mogelijk zijn.
- Bij liggend geval, kans op herstel is zeer nihil, is mogelijk, merrie zou eventueel nog mee gefokt kunnen worden. Kans is zeer nihil.
- Eventueel ondersteunen met vocht
- Geef voer en drinken op bereikbare plekken
- Op gegeven moment fysiotherapie
- Restverschijnselen
o Hoeft niet belemmerend te zijn
o Kan ook kans op licht urine verlies zijn.

In de dierenkliniek
- Binnen als?
- Bij constatering directe isolatie
- Ontsmet omgeving

- Bij “uitbraak”:
- Geen gebruik van wachtboxen, wacht op trailer
- Bij aanmelden vraag naar eventuele koorts en mogelijke bronnen in omgeving
- Bij twijfel, wacht indien mogelijk

Bij een verdacht bedrijf
- Vermijd onnodig paardenverkeer.
- Temperatuur 2 maal daags.
- Bij stijging van temperatuur eventueel behandel NSAID
- Geen gebruik van gezamelijke paddocks.

Fabels
- Virus verspreidt zich door de lucht
- Neurologie gaat altijd dood
- Bij rhino kun je ook niet meer buiten gaan rijden
- Abortus en neurologie zijn compleet verschillende stammen
- Incubatie kan wel tot 6 maanden oplopen.
- Hoefsmeden en instructeurs zijn belangrijke bronnen van besmetting
- Elk besmet paard draagt het virus voor altijd bij zich
- Voeten desinfectie alleen helpt
- Met een negatieve neusswab mag ik op wedstrijd.
o Bij een besmetting op zaterdag kan op dinsdag een neusswab negatief zijn.
o Deze besmetting kan de week erop op zaterdag pas tot uiting komen.

FNRS Jan Paul Bouwman  bedrijfsadviseur
FNRS is gezeteld ook binnen de SRP ( sectorraad paarden )

Wat maakt het dit jaar anders als andere jaren?
MEDIA, INTERNET, LANDELIJKE MEDIA ALLES OPGEPAKT

Hoe kan dit?
Er is geen ander nieuws, dit is bevestigd door een journalist naar de FNRS.
Hierdoor wordt het rhino verhaal dit jaar groter gemaakt dan dat het daadwerkelijk is.

Door social media wordt het totale verhaal dit jaar veel meer opgeblazen.

Wat is er afgelopen weken gebeurd?
21 februari  Heumen en Berg en Dal vermoeden van Rhino gemeld bij de FNRS
Bedrijven afgesloten om verdere verspreiding te voorkomen. Dit is besloten vanuit het bedrijf zelf.
Dag erna is dit bevestigd.
Paar dagen hierna is Driel ook bevestigd.
Hierop besloten om advies af te geven om zo min mogelijk te vervoeren.
Hierop is besloten om in deze regio wedstrijden af te gelasten om verdere verspreiding te voorkomen.

- Indoor kampioenschappen gaan door zegt de KNHS, FRNS vind dit belachelijk.
Komt er een nieuw geval bij worden de kampioenschappen als nog afgelast.
- Vrijdag 2 Maart zijn klinisch 2 nieuwe gevallen vast gesteld door een DA. Toen dit bekend werd zijn de kampioenschappen afgelast, hierop is de MEDIA er opgesprongen.
- Hierop is landelijk een advies afgegeven om het vervoer zo min mogelijk plaats te laten vinden.
- Dit is een voorzorgsmaatregel om verdere verspreiding te voorkomen.

Paniek is niet nodig. De (social) media heeft het teveel opgeblazen.

Wat zijn de gevolgen voor de sector?
- Advies om wedstrijden af te gelasten
- Ondernemers het advies gegeven om vervoer te beperken
- Paarden van buitenaf te weren
- Hygiëne maatregelen nemen
- Stukje inkomsten gemis ten gevolge van annulering wedstrijden

Zijn de maatregelen noodzakelijk of overdreven zijn geweest?
Noodzakelijk, dit om de publieke opinie met ons mee te houden is het belangrijk geweest dat deze maatregelen zijn genomen.

Openheid van zaken
Meldingsplicht in de toekomst? Tot nu toe is de SRP van mening dat dit nog niet noodzakelijk is. Dit door richtlijnen die vanuit het ministerie van toepassing zijn.

De sector wil wel een meldpunt. Hierdoor kan er in kaart gebracht worden waar uitbraken bevestigd zijn. (Met name de neurologische vorm, abortus vorm lijkt overdreven)
Nieuwe uitbraken worden bevestigd door de GD ( gezondheidsdienst ). Hierna worden deze uitbraken in kaart gebracht, wordt de sector en de DA geinformeerd.

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:45

@kiki1976, excuus had dat niet gezien (zijn ook zoveel bladzijden ;-))

Maar je hebt gelijk hoor. Hier blijft alles nog gewoon op slot! Geen paarden eruit, geen rhino erin!
Mijn dierenarts heeft gelukkig kennis van zaken en ik volg zijn adviezen (hij heeft tenslotte geen commercieel belang zoals een knhs ...........)
Ik zou persoonlijk als prof daar niet eens gaan rijden. Zolang het niet om een gouden medaille gaat ......:-)
Natuurlijk is het waar dat Rhino altijd rondwaart en dat de meeste paarden het bij zich dragen, maar men vergeet wel dat Rhino een van de snelst muterende virussen is, dat betekend dat hij steeds in een iets andere vorm terug komt waar het paard dus net niet tegen bestand is. En zolang het de griep variant is kan het me niet zoveel schelen, daar herstellen ze wel van, maar je moet er toch niet aan denken dat die neurologische variant even voorbij komt............ brrrrrrrrrrrrr

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:48

Goed stuk!

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:49

Bonnie_CT:
Thanks voor de zeer nuttige info met name met betrekking tot het verloop. Moet je nagaan zelfs na 14 dagen na de griep kan je nog neurlogische verschijnselen krijgen! Vandaar dat de dierenarts bij ons zegt dat je 3 weken moet aanhouden.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:54

Jup diktrom, komt omdat het een muterend virus is. De griep variant kan zich muteren naar een neurologische variant. Ze zei ook dat een neurologische variant bij merries bijna altijd gezamelijk gaat met aborteren. Welke dan tot uiting komt is een 2e. Andersom hoeft niet

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:46

@Bonny, goed en duidelijk stuk.
@Diktrom, zo bedoelde ik het niet hoor! Juist goed dat je het nog een keer neerzet :)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:44

Wat ik al eerder zei en ik lees dat er meer nu ook in zien dat de opheffing wel erg vroeg is! De indoor kampioenschappen MOETEN (financieel) doorgaan! Fijn een indoorwedstrijd! Buiten is er niks aan de hand, maar binnen ......... Ik sta niet raar te kijken dat er volgende week of over 2 weken toch weer ergens een rhino uitbraak is.

Waarom stellen ze alles niet nog eens 2 weken uit voor de zekerheid???? Waarom moeten paarden van alle kanten weer naar 1 plek verplaats worden. Wie houdt zich aan de opgestelde regels die wel van kracht zijn?? Toch een teken dat er nog heel voorzichtig gedaan moet worden. Was er echt niks meer, dan waren er ook geen regeltjes opgesteld.

We lezen of horen wel of de KHNS een goede stap heeft gedaan door alles nu al weer open te zetten.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 02:15

Bonny_CT schreef:
Jup diktrom, komt omdat het een muterend virus is. De griep variant kan zich muteren naar een neurologische variant. Ze zei ook dat een neurologische variant bij merries bijna altijd gezamelijk gaat met aborteren. Welke dan tot uiting komt is een 2e. Andersom hoeft niet

sorry maar dit klopt niet, het is een DNA virus wat amper muteert, het is de laatste decennia sowieso al gewoon helemaal hetzelfde gebleven.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:15

PhiaBink:voor een nieuwe besmetting moet er dus wel een ziek paard rondlopen op de kampioenschappen.
Geloof nooit dat die fit genoeg zijn voor een indoorkampioenschap.En dan moet die ook nog eens heel toevallig proesten als er een ander paard voorbij komt op korte afstand.
Geloof me,dat risico is heel klein.Het zit hem meer in paarden verhuizen.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:19

De duinen rond Wassenaar worden waarschijnlijk na het weekend weer opengesteld voor paarden door Dunea.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:17

SimoneDV schreef:
Bonny_CT schreef:

sorry maar dit klopt niet, het is een DNA virus wat amper muteert, het is de laatste decennia sowieso al gewoon helemaal hetzelfde gebleven.

De ehv-4 variant kan zo muteren dat er een ehv-1 variant ontstaat. Dit is zelf bevestigd door de lingehoeve waar ik de lezing van heb gehad.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:32

amanda2 schreef:
De duinen rond Wassenaar worden waarschijnlijk na het weekend weer opengesteld voor paarden door Dunea.

Waren die dicht dan?
waar kan je dat soort info vinden?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:53

Ik zou zondag ook gewoon weer op wedstrijd, maar zie dat hij nog wel afgelast is door de Rhino..

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:56

Javayo schreef:
haha, helemaal waar ;)

maar goed, de angst zit er nog in hoor; ik mag gelukkig wel weer voor buitenritten het erf af, maar een weekendje weg zit er nog niet in, want ze willen liever nog niet dat we naar andere bedrijven gaan. nu maar een maandje later.

beter het zekere voor het onzekere toch!?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:03

realmagic schreef:
amanda2 schreef:

Waren die dicht dan?
waar kan je dat soort info vinden?

Op de site van gemeente Wassenaar (www.wassenaar.nl) stond een nieuwsbericht.
Komt omdat er daar Konikpaarden rondlopen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:36

De konikpaarden staan een behoorlijk stukje van de ruiterpaden af....

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:38

Kijk maar op de site van Wassenaar en Dunea, daar staat het toch echt op. ;)

Ik heb overigens net met Dunea gebeld, morgen wordt er een beslissing genomen of en wanneer de duinen weer open gaan.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:42

ambre schreef:
PhiaBink:voor een nieuwe besmetting moet er dus wel een ziek paard rondlopen op de kampioenschappen.
Geloof nooit dat die fit genoeg zijn voor een indoorkampioenschap.En dan moet die ook nog eens heel toevallig proesten als er een ander paard voorbij komt op korte afstand.
Geloof me,dat risico is heel klein.Het zit hem meer in paarden verhuizen.

En dat is het hem nu juist!!! Je ziet niet of er een paard met Rhino daar rond huppelt die het net heeft. Dan kan het paard net aan fit genoeg lijken. Dan heb je van die mensen die alleen aan een strik denken en niet aan hun paard. Die heb je helaas nog steeds! Daarom vind ik het te vroeg om alles weer door te laten gaan.

Bij zulke grote wedstrijden heb je meer kans op besmettingen van weet ik veel wat, dan op kleine evenementen. Dan dat iedereen van her en ver komt.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:47

Phia, rhino is er ALTIJD dus als je geen risico wilt lopen zet je je paard aan huis, startkaart opzeggen en zorgen dat hij nooit meer contact met een vreemd paard heeft. En dan maar hopen dat hij het virus niet latent heeft en dat bij lage weerstand tot uiting komt.

Edit, lees en huiver ;)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/18089469/

WillemWever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:20

Remember schreef:
Phia, rhino is er ALTIJD dus als je geen risico wilt lopen zet je je paard aan huis, startkaart opzeggen en zorgen dat hij nooit meer contact met een vreemd paard heeft. En dan maar hopen dat hij het virus niet latent heeft en dat bij lage weerstand tot uiting komt.

Edit, lees en huiver ;)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/18089469/

Lame comment.