[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 17:47

Ik heb die voor volwassenen, blijkbaar heeft die van mij grote neusgaten ofzo :+

Zerena

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:15

Zijn er hier meer die hun astma paard scheren omdat ze het anders te warm hebben?

Die van mij is dan een Tinker met al echt een serieuze vacht. En vanmorgen (en wel vaker) vond ik hem weer klam en met vocht druppeltjes over zijn lijf aan. Ook ademt hij dan zwaar.

Ik vernevel hem nu ook met Combivent en Budesonide want de controle scopie afgelopen dinsdag liet nog veel slijm zien.
Maar het lijkt mij dat het hem niet helpt als hij het iedere keer zo warm heeft.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:00

Ik zou ‘m dan scheren ja. Die van mij is nog niet geschoren. Vooralsnog red hij zich goed met z’n vacht. Mocht hij er of in rust of in het werk last van krijgen dan gaat het er direct weer af.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:23

Ja ik zou scheren en werd bij mijn paard ook aangeraden door een dierenarts. Kost minder energie en dat langer nat en klam blijven helpt ook niet. Dus ik schor haar gedeeltelijk.

Nu niet meer ivm met pensioen maar als ze steeds klam zou staan zou ik t wel doen, beginnend met een stukje hals/borst.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 13:12

Ik scheer de mijne niet ivm de keuring, maar heb hem wel onder dekens om hem kort in de vacht te houden. Als hij het te warm krijgt heeft hij sneller last van zn adem.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:47

Hoe gaat het hier? Mijn paard na 50 dagen klachten vrij een giga terugval. Nu na 2 weken 2x daags 1 mg Budesonide op 2x daag 2 mg Budesonide maar nog steeds nul verbetering... Bal gaf sterk verhoogde Segmentkernige granulocyten en osinofiele granuloeyten iets verhoogd. Zorgelijk, echter ik zie geen ziek paard.... alleen snot en slijmproppen, het weer werkt natuurlijk echt niet mee.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 21:35

Wat vervelend zeg Sunny! Lastig zeg! Vooral omdat je geen verbetering ziet.

Die van mij is 2 jaar terug dus met ernstige astma gediagnosticeerd. inmiddels al een jaar goed zonder aanpassingen aan management (24/7 buiten met normaal hooi) nadat ik hem zomer 2022 3 maanden met pensioen heb gezet. Inmiddels 5x per week weer flink in training. In de zomer een hoestje bij dat droge en benauwde weer maar nu al een paar weken *klopt af* geen hoest meer gehad. Dit weer doet hem echt heel erg goed juist...
Moet ook zeggen dat ik merk dat de laatste maanden zijn hoeven, mest er ook veel beter uitzien en hij niet te dun of te dik is. Hij zit dus in zijn hele lichaam beter in zn vel.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 13:06

Hallo bokkers,
ik kom hier even binnenvallen. Heeft hier iemand ervaring met de diagnose equine asthma op jonge leeftijd (2.5 jaar in dit geval) en het verloop daarvan? Of verschilt dat erg per individu?

Alvast bedankt.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 18:40

Denk dat dat erg per individu verscheelt en ook wat de oorzaak is... bij sommige kan aanpassen van het management de oplossing zijn, bij anderen immunitherapie, bij weer andere gewoon meer buiten of hooi stomen... en bij sommigen helpt niets.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 20:57

sunny43 schreef:
Denk dat dat erg per individu verscheelt en ook wat de oorzaak is... bij sommige kan aanpassen van het management de oplossing zijn, bij anderen immunitherapie, bij weer andere gewoon meer buiten of hooi stomen... en bij sommigen helpt niets.

Bedankt voor je reactie. Het desbetreffende paard is begonnen met hoesten in juli toen ze in de groep 24/7 op de wei stond (al vanaf maart). Met medicatie ging het weg en zonder begon ze weer. Daarop een scopie laten maken en slijm op kweek laten zetten waar asthma uitkwam. Vermoeden is dat ze ook gevoelig is voor pollen omdat het in de zomer op wei is begonnen. Het is dus nog even puzzelen qua management en hoe de symptomen zich verder ontwikkelen, vandaar dat ik benieuwd was naar ervaringen. Mijn hoofd gaat meteen van het ergste uit.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 01:08

Hoi, ik kom mij hier even melden! Sinds een dag of 5 merken we dat mijn paard af en toe hoest. Het is niet vaak, en ook nooit veel, maar hij hoest dus wel zeker elke dag. Hiervoor deed hij dit niet, alsook bij de vorige eigenaars niet (hij is nu 3 weken bij mij). Hij staat op stro, net zoals bij de vorige eigenaars en ik vind ons stro zeker niet stoffig, ook zijn hooi is niet heel stoffig.
Nu is hij wel echt een smerig paard, en las ik dat een stal met ammoniakgeur ook hoesten kon veroorzaken? Dit is zeker wel aanwezig in zijn stal en wordt met de volgende schoonmaakbeurt even grondig onder handen genomen.
Dinsdag is hij nog gekeurd voor de verzekeringen en kon de dierenarts niks qua bemerking vinden op zijn luchtwegen en longen.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 08:56

Om de luchtwegen echt te testen, moet je een scopie laten maken. Dan een kweekje laten maken van het slijm wat ze eruit halen. Ik heb dat wel laten doen, daar kwam gevoeligheid voor ontwikkelen astma uit. Maar omdat mijn paarden altijd buiten kunnen, zag ik daar geen probleem in. Niets is minder waar. Nu 3 jaar verder en al bijna 2 jaar giga aan het sukkelen met up en down en over het kostenplaatje aan medicatie en aanpassingen zullen we het niet hebben. En dan heb ik hem nog aan huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:27

evilginger schreef:
Hoi, ik kom mij hier even melden! Sinds een dag of 5 merken we dat mijn paard af en toe hoest. Het is niet vaak, en ook nooit veel, maar hij hoest dus wel zeker elke dag. Hiervoor deed hij dit niet, alsook bij de vorige eigenaars niet (hij is nu 3 weken bij mij). Hij staat op stro, net zoals bij de vorige eigenaars en ik vind ons stro zeker niet stoffig, ook zijn hooi is niet heel stoffig.
Nu is hij wel echt een smerig paard, en las ik dat een stal met ammoniakgeur ook hoesten kon veroorzaken? Dit is zeker wel aanwezig in zijn stal en wordt met de volgende schoonmaakbeurt even grondig onder handen genomen.
Dinsdag is hij nog gekeurd voor de verzekeringen en kon de dierenarts niks qua bemerking vinden op zijn luchtwegen en longen.

Met luisteren kun je ook geen bemerking vinden. Daar is de wand te dik voor. Je zal echt scopie moeten laten maken.

Astma kan altijd ineens ontstaan ook al het daarvoor gewoon goed ging. Een paard hoort niet te hoesten. Mijn paard hoeste ook af en toe en had toch ineens astma op zijn 13e.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:39

Nieuw paard en verhuizing is het niet heel gek als ze wat oppikken. Verhuizen is toch een aanslag pp de weerstand. Dat ze niets horen wilt niet zeggen dat er niets zit. In Utrecht uitgebreid met 2 artsen enaantal studenten niets te horen, maar ze zat met de scoop die direct erna kwam van voor tot achter vol met geel taai slijm. Alleen luisteren is dus niet altijd genoeg om iets uit te sluiten.

Ik zou z'n temp in de gaten houden, wat geven voor het hoesten en als hrt natte hoest wordt de da bellen. Of als het erger wordt. En als t na paar dagen niet minderd ook da even laten komen.

Vraagje; ik heb vandaag nieuw voordroog.gehaald maar dat is best droog, lijkt op hooi. Ik vind dat toch weer spannend om te geven.... of zou dat ook nog oké zijn omdat t verpakt is? Is zo'n rondje van circa 100 kg.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:44

Het is zeker geen natte hoest. Momenteel heb ik niks liggen tegen hoest maar ik vraag het even na op stal of iemand iets heeft dat kan helpen.
Zou het nuttig zijn om toch te proberen zijn hooi nat te maken?
Ik volg de hoest nauwlettend op, tot nu toe is het zeker niet erger dan de eerste dag dat het me opviel.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:01

Mijn paard gaat echt fantastisch momenteel. Ik vernevel niet, krijgt wel nat hooi, maar ook regelmatig een droge plak erbij en geen hoest! Zo blij mee

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:05

Voor de mensen met astma paarden.
Geven jullie bepaalde supplementen bij?
Zoals bijv fenegriek oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:10

evilginger schreef:
Het is zeker geen natte hoest. Momenteel heb ik niks liggen tegen hoest maar ik vraag het even na op stal of iemand iets heeft dat kan helpen.
Zou het nuttig zijn om toch te proberen zijn hooi nat te maken?
Ik volg de hoest nauwlettend op, tot nu toe is het zeker niet erger dan de eerste dag dat het me opviel.

Een paard hoort gewoon helemaal niet te hoesten.... Dus ik zou de dierenarts bellen.

Hooi nat maken en van stro af zou stap 1 zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:11

Laura_ schreef:
Mijn paard gaat echt fantastisch momenteel. Ik vernevel niet, krijgt wel nat hooi, maar ook regelmatig een droge plak erbij en geen hoest! Zo blij mee

Wat fijn!

Hier gaat het ook super paard heeft al maanden geen klachten :j

Ik geef niks aan supplementen bij dat doet toch helemaal niks.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:11

;( Lysine en msm momenteel. Verder soms wat luchtwegkruiden. Maar niet constant

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:57

Hier krijgt ze wel kruiden bij en bepaalde supplementen. Niet specifiek voor de hoest, wel om d'r immuunsysteem en darm te verbeteren, mogelijk speelt dat toch een rolletje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 18:20

Gezonde darmen begint bij de basis. Je management en ruwvoer :) als dat niet op orde is kan je er een hele hoop poedertjes en kruiden indoen maar dat is dan ook pappen en nathouden.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 22:02

Hooi is natgemaakt, helaas nog geen mogelijkheid om hem niet op stro te zetten aangezien ik niet snel aan vlas o.i.d. geraakte. Ik kreeg van veel mensen op stal de tip om ofwel een supplement met eucalyptus op te starten, ofwel de cavalor bronchix pure. Die laatste heb ik nu besteld en komt hopelijk snel aan. Veel denken ook dat het ligt aan de weersomstandigheden die we hier in BE de laatste dagen hebben gehad.. hoe dan ook, hij wordt nauwlettend in het oog gelaten door iedereen en de dierenarts is op de hoogte

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:35

Spenk schreef:
Gezonde darmen begint bij de basis. Je management en ruwvoer :) als dat niet op orde is kan je er een hele hoop poedertjes en kruiden indoen maar dat is dan ook pappen en nathouden.

Klopt, maar de basis is bij ons best goed voor zover ik dat zelf mag zeggen! Kan altijd beter, maar ze krijgt onverpakt ruwvoer, natgemaakt weliswaar, kraanwater, graanvrije slobber, vitaminebrok zonder meuk, 24/7 buiten, snachts weliswaar op een stal met vrij ruime uitloop (3-4m x 10 meter denk) met als jaren een vast maatje. MAAR, ze heeft jaren op een manege gestaan, met kuil, weinig buiten, altijd aan staan, dus heel veel stress (ook al merkte je dan niet echt). Dus haar emmertje is volgelopen en de verwachting is dat dat volgelopen emmertje wel de oorzaak is van haar klachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 17:09

Ah ja :)

Ik heb mijn paard vanaf zn 4e en hij is nu 14. Dus daar weet ik wel redelijk zeker van dat die al 10 jaar op een goede manier gehouden wordt :j