[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:52

ow my god, wat een verschikkelijke huid ziekten op die pagina van TUG, dan valt dat eczeem van ons nog wel mee.

Maar als ik de foto's vergelijk lijkt het wel veel op atopie

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:59

@flosje446

Het kan inderdaad zo zijn dat door te draineren het paard opeens veel meer jeuk krijgt. Eigenlijk is dat een goed teken. Dan gebeurd er ook daadwerkelijk wat. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf ook wel eens een drainage kuur voor mezelf gebruik, de hond/kat versie van drainagecompositum weleens waar maar daar worden mijn klachten ook eerst 2 weken erger van en daarna minder. Wat de vitamientjes betreft geef ik vitaminen en mineralen complex van de groene os. Dat gaat goed.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:03

meeste ervan zijn gelukkig goed te behandelen, maar ook bij een aangeboren atopie zijn er vormen die seizoensgebonden zijn en dus ook terugkomen zolang de stof waar ze op reageren in de buurt is,juist verhuizen kan een oplossing zijn.

eczeemdekens zijn voor meer dingen een uitkomst, ken er vele die er vanwege de vliegen en dazen onderstaan, als andere eenmaal zien hoe rustig eczeempaarden met deken in de wei staan, is die keus ook minder onlogisch, veel soorten weren ook uv licht of pollen en ook dan zijn ze ideaal, kan een paard in ieder geval lekker buiten, de rambo wordt ook gebruikt om verkleuren tegen te gaan, al vind ik dat dan minder belangrijk, zou een jury op de keuring eigenlijk ook moeten doen of denken al die mensen maar dat een verkleurd paard dat lekker in de wei gelopen heeft minder kans op een predikaat heeft. zonder blijft toch mooier.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:06

OMG, die foto's, vreselijk.

Al moet ik zeggen, die foto van dat paard met die fotosensibiliteit, dat neusje is idem dito Shadow laatst. De koeversie heb ik ook al eens gezien. En van die bulten e.d. ook wel.

Maar dat paard wat hier net voorbij kwam met die ringen op d'r buik, maak je mij niet wijs dat dat ZomerEczeem is.

Owja en wat tug zegt, ook al zou shadow geen ZE hebben, zou ik haar nog inpakken omdat zij de enige is die zo lekker rustig staat buiten.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:07

Madeliefjes schreef:
Het leek mij ook eerder atopie dan eczeem vooral omdat de manen er nog aanzitten. Heeft een dierenarts dit gediagnosticeerd??

Uhm, nou kan ik het verkeerd hebben, maar ZE is toch een atopie?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:28

bij zomereczeem gaan ze niet uit van een aangeboren allergie, maar uit een verkregen allergie, bij de eerste wordt veel directer gereageerd en bij de tweede pas na een eerder contact, heel scherp afgebakend is het ook niet.

helemaal apart is dat zomereczeem eigenlijk nog geen allergie mag heten totdat het allergeen(stof waarop gereageerd wordt) echt is geisoleerd en beschreven is, wel staat uit een hele berg onderzoeken inmiddels vast dat er gereageerd wordt op iets in het speeksel van de cullicoides mug.

het is meer de wetenschap die het onderscheid aanbrengd, dan de praktijk, daar heb je gewoon met een jeukend paard te maken, voordeel van een andere oorzaak is dat dat vaak beter te vermijden is en de last dan vrijwel nihil wordt, meeste atopieen vind je onder voedselallergieen, ook begint een atopie ook vaak veel vroeger in een paardenleven, er hoeft geen allergie meer te ontstaan, die is er al.

andere dingen die vaak genoemd worden zijn stoffen in vliegenspray's of andere verzorgingsproducten, maar het kan zelfs tegen andere dieren zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:49

chipieke schreef:
begin oktober haal ik de deken er ongeveer af, dus de countdown has begun :D

maar als het net 'ontdekt' is bij jouw paard, is het dan wel ZE?

Flint begon vorig jaar half oktober voor het eerst te eczemen! De DA hoopte voor me dat het elk jaar pas op die tijd zou beginnen, maar nee dus.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 06:42

@ Flosje446: ik voer nu al een jaar de GKM bij van St. Hippolyt, maar voer nu de Struktur-E bij die eigenlijk wel voldoet an sich qua vitamine/mineralen/sporenelementen. Toch voer ik het allebei nog, omdat ie minder dan 700 gram krijgt.
@ CarolShadow: ja echt wel he? Kaspar staat er ook zo rustig bij, ik zou het haast 'zielig' voor 'm vinden om 'm bloot buiten te zetten met al die rottige dazen en huisvliegen. Het stomme is wel dat al dat gevleugelte nu z'n hoofd aanvalt.... van mij mag het echt heel snel weer koud worden.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:53

Ik kom even binnenvallen met een vraag over mijn haflinger. Hij heeft plekken op zijn kruis wat een beetje doorloopt naar zijn rug. Sinds dit jaar schuurt ie zijn staart en manen. Ik denk dat dat zomerexceem is. Maar op zijn kruis is toch wat anders.
Hierbij de foto's en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-C8MPHJ78.jpg
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7NY3PPMA.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JHSBECVK.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TIHOOOLD.jpg

Als je er aankomt merk je echt dat ie er jeuk aan heeft. Zelf dacht ik eerst aan schimmel maar ik vind het niet de tijd ervoor en het jeukt. Volgens mij had ik gelezen dat schimmel ( meestal ) niet jeukt dus vandaar mijn twijfel.
Hij is 2,5 jaar

Ik hoop dat iemand dit herkent.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:55

xxelviraxx: Je zou de DA erbij kunnen halen voor uitsluitsel van andere aandoeningen zoals inderdaad schimmel, schurft e.d.
Evt. behandelen met de daarvoor bestemde middelen.
Mocht het dan niet over gaan kun je verder gaan kijken.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:04

Hoelang duurt het ZE seizoen ongeveer ?
Cindy heeft nu haar hoogte punt lijkt het wel, ze heeft er nu duidelijk mee last van!
Helaas Heeft haar dochter nu ook verschijnselen van ZE , maar we zijn er waarschijnlijk optijd bij voor ze alles kapot schuurt!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:48

kun je een paard laten dekken met staart en manen exzeem ?

als je er een antwoord op hebt graag een bericht sturen want ik kijk hiet nooit op !

Alvast bedankt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:10

Men fokt er over het algemeen niet mee, maar ik lees hier boven net dat staart en maneneczem niet als aangeboren wordt beschouwd. Dus of men er onnodig niet mee fokt, durf ik niet te zeggen.

@xxelviraxx, dat kan heus eczeem zijn hoor, ze worden heel vernuftig in schuren, als een gek rollen, gaan zitten en met hun kont schuren, schooien bij anderen om te krauwen. Bij mijn paard stonden de haren op die plek ook alle kanten uit en waren er tekenen van schuren, terwijl hij niet echt kan schuren in de wei. Ik zou zo zeggen even DA erbij en deken op.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:30

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:00

een verkregen allergie wil niet zeggen dat het niet erfelijk is, er zijn zeker lijnen en familie's bekend die keer op keer paarden met zomereczeem opleveren, maar het komt ook heel vaak spontaan voor, het is ook maar de vraag of er ergens op een chromosoom echt staat dit is een paard dat zomereczeem gaat krijgen, of dat er sprake is van een immunsysteem dat er als het ware geschikt voor is om deze allergie te krijgen of misschien zelfs een andere.

een aangeboren iets kan ook een spontane mutatie zijn, maar ook vererft zijn.
bij een atopie is het immunsysteem al klaar om te reageren op een stof, bij een verkregen allergie moet er eerst tenminste 1 maal contact met een stof geweest zijn. bij zomereczeem bestaat dat contact uit de beet van een cullicoides mug. of het al of niet erfelijk is bij zomereczeem weten we nog niet!

ik zou zelf niet fokken met een paard dat met zekerheid zomereczeem heeft, wat mij betreft is elk paard wat er zo bijkomt er 1 teveel, jeuk is echt erger dan pijn, maar verboden is het niet, soms wordt het ook niet zichtbaar, als je paard altijd leeft op een plek waar geen cullicoides komen, is er ook geen jeuk.

uit alle onderzoeken die er nog lopen of gaan lopen kunnen ook nog hele nieuwe inzichten komen, zeker die naar erfelijkheid. het is vooral lastig om nu dingen echt uit te sluiten, veel weten we gewoon nog niet, het is alleen lastig om geduld te hebben als je paard jeuk heeft.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:43

Ik voer bijna geen muesli (brok al helemaal niet). De enige reden dat Senna muesli krijgt is om daar de extra vitamines door heen te mengen. Ik ben dus echt op zoek naar een supplement en niet naar een muesli. MaxH valt af, want daar zit te veel suiker in. Equitop forte is een optie, maar daar moet je best veel van geven, dus ga nu ff naar het spul van de groen os kijken.

Een docent van mij deed onderzoek naar ZE bij friese paarden. Zij onderzochten bij welke bloedlijnen er veel ZE voorkomt. Er zijn hier heel duidelijk een aantal dekhengsten uitgekomen die heel veel nakomelingen hebben met ZE. Wat er toch op kan duiden dat ZE erfelijk is.
Ik kan me vaag iets herinneren dat ik wat heb gelezen over dat ZE een atopie is, maar dat het niet in de eerste levensjaren zichtbaar is, omdat het immuunsysteem dan nog niet voldoende kan reageren. Ik ga zo is op mijn externe harde schijf op zoek naar die artikelen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:45

@ Flosje: nogmaals, GKM is een zeer goed supplement, je moet alleen wel een beetje magnesiumpoeder bijvoeren om het gehalte gelijk te trekken met... fosfor? Of calcium, een van beide.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:56

@Myour: Oh ok, ik dacht dat beide dingen die je opnoemde krachtvoer was. Ik ga even naar GKM kijken. Ik heb even bij de paardendrogist gekeken en daar kom ik uit op Opkikker of NAF veteranen supplement.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:01

GKM is wel redelijk duur maar je gebruikt er weinig van. Naar wat ik begrepen had is er nu ook een ander vit/min/SE supplement van St. Hippolyt die voor volwassenere paarden is. Ik zal even voor je kijken.

EDIT; kijk eigenlijk zelf maar eens op deze pagina:
http://www.st-hippolyt.com/nl/mineralien.htm
Staan alle vit/min supplementen van St. Hippolyt.

femmiel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:12

Heb Bonny net lekker gewassen,zodat ze lekker fris is met shampoo wat ook een beetje tegen de jeuk is ;)
Maar heb de ZE nu goed ondercontrole,smeer er elke dag wat bodylotion op dan de deken op en insprayen met vliegenspul,en dan hop de wei in ;)
Bodylotion erg goed voor de manen,en daar groeien ze goed door :D

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:57

Hoi allemaal,
Lang niet geweest in dit topic, maar durf eindelijk te zeggen dat ik na 2 jaar de eczeem bij mijn paard onder controle heb!! :)

Ze heeft mooie dikke lange manen, jeukt af en toe íets in haar staart, maar verder helemaal niks meer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:18

xxelviraxx :
staat je dier bij andere dieren?
lijkt namelijk ook op bijtplekken van het spelen zoals dieren onderling wel kunnen doen.
kan eventueel een beginnende rainrot zijn,dan moet je die plekken een paar keer wassen met betadineshampoo
( voor info over rainrot,of ook wel regenschurft genaamd even zoekfunctie gebruiken of op google gaan zoeken)
bij twijfel een dierenarts er bij gaan halen,die kunnen het toch beter zien dan wij vanaf een foto

flosje446:
ik heb appie ook heel lang opkikker gegeven.
heel goed spul,absoluut een aanrader,maar ik had het idee dat hij er erg dik van werd.
hij is er nu 3 weken van af en begint nu af te vallen..of dat nou toeval is weet ik niet want wat voeding (gras)betreft is er bar weinig veranderd..
maar opkikker is echt goed spul, :j
zet anders opkikker en die veteranen naast elkaar en vergelijk wat er in zit?
dan neem je die die het meest aansluit bij de behoeftes van je dier..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 22:24

@Ellepel: Ik ga het ook even naast elkaar zetten. Het mooie van beide supplementen is dat er nog net iets extra's in zit (zoals gist) dan bij de gewone supplementen. Ik moet alleen niet hebben dat Senna dikker wordt. Ze staat nu op een kaal land en krijgt hooi bijgevoerd en ze begint eindelijk wat dunner te worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 22:27

ja ik weet niet of het nou helemaal toeval is en het toch al kale landje waar appie nu staat minder voeding bevat dan eerst.
maar sinds ik er toch mee gestopt ben om te kijken wat het verschil is,is hij dus wel afgevallen..
maar het is zeker de moeite waard om het te proberen.
ik zat zelf toen ook te twijfelen tussen opkikker en veteranen,maar de opkikker heeft meer selenium en dat had ap tekort dus heb ik daarvoor gekozen..

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 23:10

Volgens mij staat op de bokt wiki dat ZE erfelijk is... en niet besmettelijk (wat ik vooral erg aannemelijk vind)

Kan een paard er ook weer vanaf komen? Ik heb een kwpn-er die haar staart en manen eraf schuurt, maar ze was aan de magere kant en nogal gestressed. Zou het kunnen zijn dat als ze in een betere conditie komt ze misschien wel weer zonder exceemdek door het leven kan?

Ze heeft hem nu dag en nacht op en ik smeer er elke dag een goedje op tegen jeuk van de divoza, weet zo niet wat, het is gewoon een soort tonic, ruikt lekker en plakt niet. En op de echt kale en droge plekken smeer ik anti-excema (of iets wat op die naam lijkt) dat is meer een lotion achtig iets. Haar manen beginnen alweer terug te groeien en haar staart wordt ook weer stekelig ipv bobbelig ruw. Alles lijkt goed te werken :)