Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:42

bedankt allemaal voor de lieve woorden en steun!
Ik heb vannacht geen oog dicht gedaan en barst van de hoofdpijn,krijg geen hap door mijn keel!
Nog even voor alle duidelijkheid mijn pony is 21 jaar en nog geen 1 dag ziek geweest in haar leven!
Van de 1 op andere dag kon ze ineens niet meer lopen,accuut hoefbevangen en daarom werd ze getest op Cushing en suiker. Suiker had ze niet wel Cushing en meteen op pergolide gezet 1 mg per dag,vanaf eind Oktober staat ze daar op en ik mocht nu een halfje geven omdat haar waardes zo goed waren.
Maar ze heeft ook atrose en er zit nu ook wat vocht in haar hoeven. En hoefbevangenheid kwam niet goed tot rust omdat die klote hoefsmid in opdracht van dierenarts verkeerd beslag had gegeven waardoor ze meer pijn kreeg en ze was veel te kort bekapt dubbel pijn dus en stond op 4 zakjes buut per dag en dat werkt tegen Cushing heb ik hier geleerd. Met nieuw beslag[open teen ijzers] kwam ze tot rust en duidelijk minder pijn gelukkig en ging naar 1 zakje buut per dag.Maar gisteren controlle foto"s gemaakt van haar hoeven en haar hoefbeen was meer gezakt[zinker] Het is ook net alsof ze het wist en heeft het ineens opgegeven,ze was tot Maandag vrolijk en allert maar ben gisteravond nog even wezen kijken bij haar en ze staat maar te zuchten en ze had ineens een blik in haar ogen.. tja hoe zeg ik dat? levenloos? Het is klaar helaas ze geef nu zelf duidelijk ook aan dat dit niet meer gaat! Vandaag komt er iemand van het crematorium lang om te praten over hoe mijn lieve paardenkind zo eerbiedig mogelijk haar stal kan verlaten pfff stresss. Dan wordt ze morgen uiterlijk Vrijdag ingeslapen |( En dan is ze verlost van alle ontstekingen en ik blijf gebroken achter maar wel met het idee in mijn hoofd dat ik alles voor haar heb gedaan. En zal haar zeker niet vergeten......NOOIT!

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:43

geerke schreef:
wat een prachtig paard!Lijkt wel een arabier?
Sterkte morgen....wat een rot beslissing |(

Ja een volbloed arabier en fokmerrie geweest vroeger.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:49

10tje2 schreef:
geerke schreef:
10tje@ wat voor verschijnselen heeft je paard?Heb je een recente foto van haar?
De meesten hier halen cushing wel uit een foto.Als je de hele dag tegen een cushing paard aankijkt krijg je er een oog voor :+
Welk buitenland woon jij?

Ik heb vorige maand toevallig wat foto's gemaakt, zal ze opzoeken en alle verschijnselen erbij zetten.
Doe het maar even zo:
Het gaat om de laatste foto's, daar loopt ze zonder deken.
Sorry, is mislukt....foto's komen morgen wel.
Ze heeft geen wormen, geen gebitsproblemen, heeft onbeperkt hooi tot haar beschikking, (en eet gestaag door) nooit hoefbevangen geweest bij mij in elk geval. Ik heb haar al 18 jaar. Loopt nu al een paar jaar wat kort, vermoeden van slijtage/artrose. Een paar jaar geleden in NL nog laten testen op IR, omdat ze nb niet wilde afvallen, ondanks strookbegrazing, graasmasker. Was geen IR trouwens.
Verder af en toe wat poepwater na de mestballen. Kan niet echt zien of ze meer drinkt en plast. Heb haar 1 keer wat zwalkend op haar achterbenen gezien. Ze heeft geen vetophoping boven haar ogen. Ondanks bietenpulp enz, krijg ik haar niet dikker. Achteraf gezien is het afvallen najaar/winter 2011/2012 ingezet en ik herinner me dat haar vacht toen ook wat merkwaardig was. Ze is wel goed naar de zomervacht gegaan vorige zomer. Dat heeft niet langer geduurd dan de jaren ervoor
Tot januari 2012 liep ze nog wekelijks een rondje met een heel licht meisje door de bergen, op hoefschoenen. Ze staat nu een jaar stil (wel dag en nacht buiten overigens, dus wel in beweging). Ze is een binnenvetter en altijd een harde werker geweest.

Paarden die tijdens hun leven vaak wat te dik zijn geweest, hebben later meer kans op cushings, merries nog iets vaker dan ruinen. Een Fjord is ook een sober, oorspronkelijk ras en ze heeft een mooie leeftijd inmiddels. Als ze verder niet veel kwaaltjes heeft nog, dan zou je ook kunnen denken aan het geven van provarium breeding (een kruid die ook de hormonen op orde brengt en heel efffectief is juist bij beginnende gevallen van cushings ter ondersteuning).
Er zijn inderdaard paarden die op basis van symptomen alleen al op pergolide dan wel provarium breeding worden gezet, in principe zou je na 8 weken inderdaad dan echt al wel verschil moeten merken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:57

Wat verschrikkelijk Palominotje dat ze zo'n tijd op verkeerde ijzers heeft gestaan en verkeerd bekapt is. Dat speelt natuurlijk allemaal een rol in hoe het verloopt. Maar meis, je hebt onwijs je best voor haar gedaan en alles aangegrepen en geprobeerd. Het zal niet makkelijk zijn, maar hierna weet je dat ze geen pijn meer heeft en rust. En ja, de blik in de ogen dat zegt alles en dan weet je NU is het zover, nu is het klaar voor haar/hem. (Dat herken ik ook van Willy en dat zullen meerderen hier herkennen helaas).

Ik kan je aanraden om voor jezelf magnesium pillen te halen bij de drogist, ik heb ze zelf van de Etos, 2 per dag, dit helpt heel erg bij stress tijden zoals deze. Helpt je lichaam om iets meer te ontspannen want stress en verdriet vergt veel van je lichaam.

Nado

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:04

Palominootje, dikke knuffel en heel veel sterkte de komende dagen. Zo naar dat het zo moet, zo dapper dat je het voor haar gaat doen.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:40

Nogmaals dikke knuffel om deze moeilijke periode te doorstaan

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:47

Ik lees zo nu en dan nog eens mee... Ik lees fijne berichten van paardjes die opknappen. Maar helaas ook minder goede berichten. En het doet me elke keer weer wat om te lezen dat het niet goed gaat met een van 'onze' cushing paardjes. Het is zo frustrerend om te zien als je op paardje achteruit gaat. Wil iedereen daarom ook weer even sterkte wensen.
En Palominootje, heel veel sterkte de komende tijd. :(:)

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:50

Dank jullie wel allemaal!
Morgen wordt mijn lieve merrie rond 13:00 uur ingeslapen |(
Zij wordt in Rotterdam gecrameerd. Jezus lieve allemaal ben kapot en het ergste moet nog komen!
@fargo ze stond de 1e 2 weken van haar bevangenheid op verkeerde ijzers,en daarna op de goede wat haar gelukkig wel goed deed kwa pijn maar niet de symptonen zoals jullie nu wel begrijpen.
Pergolide deed ze het goed op,geen bijwerkingen! Ze stond voor het eerst met deken afgelopen jaar omdat ze geen teddybeer vacht kreeg. Ik zie heel erg op tegen morgen! Ga haar zo veel mogelijk verwennen en knuffelen,moet het goed afsluiten voor ons bijde.
Ik heb eind December nog Pergolide van de dierenarts gekregen,60 tabletten voor 103,40 mocht er iemand interesse hebben stuur ik het op voor een zacht prijsje! Heb er niks meer aan en weggooien is het te duur voor!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:55

de momenten er voor zijn het ergst....daarna komt er een rust over je en besef je dat het goed is.
Vergeet vooral niet dat je prachtige paard nooit ziek is geweest in haar leven,dat kunnen niet veel andere paarden zeggen!Koester die gedachte!
Heel veel sterkte. |(

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:59

Heeeeeeel veel sterkte... Ik vond dit een heel fijn gedicht toen ik afscheid moest nemen van m'n hond (dit is de paardenversie)

Als twee bruine ogen vragen,
Help mij, want ik voel me niet fijn,
Mag je dan, omdat je voelt dit is het einde,
Egoïstisch zijn?

Als je van de dierenarts hoort,
Dit komt nooit meer goed,
En ze krijgt steeds meer pijn,
Mag je dan omdat je haar niet kan missen,
Egoïstisch zijn?

Als twee trouwe ogen zich sluiten voorgoed,
En je zonder hem/haar naar huis toe moet,
Met een halster in je hand,
En je hart vol pijn,
Dan probeer je jezelf te overtuigen,
Ik mocht niet egoïstisch zijn.

Al die tijd met zijn tweetjes,
Elke dag samen was een feest,
En in al die tijd,
Zijn ze zelf niet een keer,
Egoïstisch geweest.

:(:) Ik denk dat je paardje je dankbaar is!

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:07

geerke schreef:
de momenten er voor zijn het ergst....daarna komt er een rust over je en besef je dat het goed is.
Vergeet vooral niet dat je prachtige paard nooit ziek is geweest in haar leven,dat kunnen niet veel andere paarden zeggen!Koester die gedachte!
Heel veel sterkte. |(

Bedankt :j

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:08

Focussed schreef:
Heeeeeeel veel sterkte... Ik vond dit een heel fijn gedicht toen ik afscheid moest nemen van m'n hond (dit is de paardenversie)

Als twee bruine ogen vragen,
Help mij, want ik voel me niet fijn,
Mag je dan, omdat je voelt dit is het einde,
Egoïstisch zijn?

Als je van de dierenarts hoort,
Dit komt nooit meer goed,
En ze krijgt steeds meer pijn,
Mag je dan omdat je haar niet kan missen,
Egoïstisch zijn?

Als twee trouwe ogen zich sluiten voorgoed,
En je zonder hem/haar naar huis toe moet,
Met een halster in je hand,
En je hart vol pijn,
Dan probeer je jezelf te overtuigen,
Ik mocht niet egoïstisch zijn.

Al die tijd met zijn tweetjes,
Elke dag samen was een feest,
En in al die tijd,
Zijn ze zelf niet een keer,
Egoïstisch geweest.

:(:) Ik denk dat je paardje je dankbaar is!

Wat een mooi gedicht zeg! Tranen rollen over mijn wangen |(

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:37

Blijft inderdaad een heel mooi gedicht.

Palominotje, heel veel sterkte morgen. Wat mooi dat je haar laat cremeren. Laat je ons nog even weten hoe je dat ervaren hebt en hoe alles gegaan is dan?
De pergolide kun je vast wel aan iemand kwijt. Bedoel je pergolide of PraScend? Fijn dat je er iemand nog gelukkig mee kunt maken dan!

Vandaag heb ik Imago zijn halve pilletje in een boterhammetje gegeven. Hij stond met smaak te eten. Wel weer op poetsplaats gegeven zodat het opvalt als hij het weer uitspuugt maar gaat goed. Ik ga vooralsnog proberen beetje af te wisselen door pilletje steeds in een andere tractatie te stoppen en ook zónder pil te geven.
Imago was wel weer net zo actief als gisteren met longeren en zelfs een beetje ril. Hij had wel weer wat van die uitslag in zijn vacht.
Ohw ja iemand zei nog dat het veel was zo n halve pil? Ik zat er ook over te twijfelen maar bedacht me dat Imago echt een groot paard is (ontwormen voor 700 kg bv.) dus die gedachtengang zit erachter.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:53

Af en toe kom ik hier even wat lezen....
Ik heb enkele vragen en hoop dat jullie me een antwoord kunnen geven.

Mijn shetlander heeft bijna met 100% zekerheid cushing. Dit najaar kon ik bij wijze van 'promoactie' de test gratis laten uitvoeren bij een labo via mijn DA. Enkel de bloedafname moest ik betalen. Mijn shet zou veertien zijn, maar wordt door ontbreken van papieren geschat op in de twintig.
Na herhaalde keren bevangen raken ondanks strak voederschema, begon Ginnie in september ongelofelijk slecht te bewegen. Lees: met moeite voorwaarts geraken, veel neerliggen en de achterbenen heel bizar optillen. De hoefsmid keek haar hoeven na en vond geen kenmerken van bevangenheid. Mijn DA testte haar op cushing en de waarde was dacht ik 30. Dit resultaat kreeg ik de laatste dag van oktober. Het resultaat werd als twijfelachtig bestempeld omdat één dag later dit wél cushing zou zijn. Begrijpen wie begrijpen kan...
Door dat dit resultaat onduidelijk was, mocht ik laten hertesten eind november, nu was de waarde 15.
Mijn pony heeft ongelofelijke lange haren,is mager daaronder, vochtophopingen in de uier en de billen (al jaren...), drinkt behoorlijk veel en raakt steeds maar weer bevangen. Vandaag stelt de hoefsmid vast dat ze nu wel bevangen is op vier (!) voeten. Op zachte ondergrond lukt het voortbewegen redelijk, op harde ondergrond is miserie. Mijn hoefsmid zegt dat bevangenheid op vier benen een kenmerk is van cushing.
Ik weet het allemaal even niet meer. Deze situatie is verschrikkelijk maar mijn shet geeft niet op, ze roept achter haar eten,als ik in de stal kom, als een ander paard vertrekt,eet goed,...
Soms heb ik het idee dat ik er een einde aan moet maken maar hoop langs de andere kant dat ze weer wat beter wordt,...
Mag ik nog hopen? Wat kan ik doen om haar toestand te verbeteren? Ik wil haar niet zomaar opgeven zonder zeker te zijn dat ik àlles heb geprobeerd om haar te helpen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:01

Volgens mij gaat vanaf november weer de normale waardes in (van augustus tot november wordt de "seasonal rise" aangehouden, een tijdelijke verhoging van cortisol in het bloed omdat de winter nadert), vandaar dat waarschijnlijk vanaf 1 november jouw paard Cushing zou hebben, omdat dan de "lagere" waardes weer de standaard zijn.

Wat een lastig verhaal... Wat zegt je DA ervan? Is het een mogelijkheid om je shet gewoon op medicatie te zetten bij wijze van proef? (Mijn paard is bijv. niet eens getest, op basis van symptomen medicatie gaan geven en zag binnen 3 weken echt verschil).

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:08

Als ik zou weten dat ik daarmee de bevangenheid onder controle zou krijgen...direct!

Mijn hoefsmid geeft haar momenteel 'voorzichtig' op. Hij zegt dat bevangenheid door cushing niet geneest. Hoefbeen is gekanteld maar zit niet door de zool. Ik ga mijn DA vragen wat hij als 'hulpmiddel' ziet, dus waarschijnlijk dan die medicatie?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:21

Imago01 schreef:
Blijft inderdaad een heel mooi gedicht.

Palominotje, heel veel sterkte morgen. Wat mooi dat je haar laat cremeren. Laat je ons nog even weten hoe je dat ervaren hebt en hoe alles gegaan is dan?
De pergolide kun je vast wel aan iemand kwijt. Bedoel je pergolide of PraScend? Fijn dat je er iemand nog gelukkig mee kunt maken dan!

Vandaag heb ik Imago zijn halve pilletje in een boterhammetje gegeven. Hij stond met smaak te eten. Wel weer op poetsplaats gegeven zodat het opvalt als hij het weer uitspuugt maar gaat goed. Ik ga vooralsnog proberen beetje af te wisselen door pilletje steeds in een andere tractatie te stoppen en ook zónder pil te geven.
Imago was wel weer net zo actief als gisteren met longeren en zelfs een beetje ril. Hij had wel weer wat van die uitslag in zijn vacht.
Ohw ja iemand zei nog dat het veel was zo n halve pil? Ik zat er ook over te twijfelen maar bedacht me dat Imago echt een groot paard is (ontwormen voor 700 kg bv.) dus die gedachtengang zit erachter.

Een groot paard of niet heeft bij het opbouwen niet veel invloed, wel bij het bepalen van de uiteindelijk "te geven dosis" op basis van gewicht maar ook symptomen en als je die weet ACTH waarden (dus eigenlijk de ernst van de zaak ;-)).
Een groot paard is net zo gevoelig als een klein paard, dus moet ook opgebouwd worden naar zijn dosis. Maar goed, kijk het maar aan 3 tot 5 dagen deze halve pil, maar zou de evt volgende stap wel in kwartjes doen en niet weer een halve erbij want dat is dan namelijk ineens een verdubbeling van de dosis en dat voelt en merkt je paard echt wel > niet fijn!
Wat goed dat ie wel lekker fris was vandaag net als gisteren!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:31

Voor Palominotje en haar merrie

I'm Still Here

Friend, please don't mourn for me
I'm still here, though you don't see.
I'm right by your side each night and day
and within your heart I long to stay.

My body is gone but I'm always near.
I'm everything you feel, see or hear.
My spirit is free, but I'll never depart
as long as you keep me alive in your heart.

I'll never wander out of your sight-
I'm the brightest star on a summer night.
I'll never be beyond your reach-
I'm the warm moist sand when you're at the beach.

I'm the colorful leaves when fall comes around
and the pure white snow that blankets the ground.
I'm the beautiful flowers of which you're so fond,
The clear cool water in a quiet pond.

I'm the first bright blossom you'll see in the spring,
The first warm raindrop that April will bring.
I'm the first ray of light when the sun starts to shine,
and you'll see that the face in the moon is mine.

That moment, we both knew that it was enough
You did the right thing, though it must have been tough
I'll whisper my thanks through the leaves on the trees,
and you'll feel my presence in the soft summer breeze.

I'm the hot salty tears that flow when you weep
and the beautiful dreams that come while you sleep.
I'm the smile you see on a baby's face.
Just look for me, friend, I'm everyplace!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:37

Nieke schreef:
Als ik zou weten dat ik daarmee de bevangenheid onder controle zou krijgen...direct!

Mijn hoefsmid geeft haar momenteel 'voorzichtig' op. Hij zegt dat bevangenheid door cushing niet geneest. Hoefbeen is gekanteld maar zit niet door de zool. Ik ga mijn DA vragen wat hij als 'hulpmiddel' ziet, dus waarschijnlijk dan die medicatie?

Een paard met cushing is gevoeliger voor hoefbevangenheid maar kan met behandeling beter herstellen omdat de oorzaak van de gevoeligheid door de verstoorde hormoonbalans komt die komt door de overproductie van cortisol wordt veroorzaakt.

Pak je de hormonale disbalans aan (en de overproductie van cortisol aan) dan heeft je paardje meer kans om weer goed te gaan functioneren. Een paardje dat al eens/meerdere keren bevangen is geweest, wordt dit wel sneller weer dan een paardje dat het nog niet is geweest. Maar zij heeft zowiezo meer kans met medicijnen of met een supplement zoals Provarium breeding dan zonder.. Dus het is het proberen waard lijkt me, zeker als het zo'n volhouder is!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 07:51

Nogmaals erg veel sterkte palominootje. Ik weet helaas maar al te goed hoe moeilijk dit is. Weet dat je je paardje hiermee verder leiden bespaart en dat het vooral voor ons moeilijk is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:36

Lieve palominotje..
Dit is het allerbeste wat je voor je paardje doen kunt, zo dapper meis..

Heel veel sterkte, zoiets doet zoveel pijn..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:37

@Palominotje heel veel sterkte. Weet dat dit de juiste beslissing is voor je paardje.

@Nieke je zou eventueel frog pads ( of frog supports) onder haar hoefjes kunnen plakken ( zijn van die rubberen dingen die je onder de straal zet en dan met tape goed vastplakt). Dit helpt gewoon erg goed tegen de pijn omdat de diepe buiger dan niet meer zo aan het hoefbeen gaat trekken bij elke stap die ze zet. Heb ik voor mijn merrie ook gebruikt een paar weken ( heeft ook een gekanteld hoefbeen..) en het verschil was duidelijk merkbaar van de eerste minuut dat ze eronder stonden. Ik heb die toenertijd bij mijn DA gekocht, je kan ze ook via internet bestellen heb ik al gezien. Verder heb ik 10 dagen Equioxx gegeven ( tegen de pijn en ontsteking) en enkel op geweekt hooi met een mineralensupplement gezet

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:07

Palominotje: heel veel sterkte vandaag!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:16

Dikke knuffel voor vandaag palominootje!!

Een kleine dienstmededeling: Naomi is sinds deze week echt begonnen met verharen! Hoe staan die van jullie erbij?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:17

Focussed schreef:
Dikke knuffel voor vandaag palominootje!!

Een kleine dienstmededeling: Naomi is sinds deze week echt begonnen met verharen! Hoe staan die van jullie erbij?

*\o/* wat goed!!!
Pablo nog niets hoor,ik trek iedere dag... ;)
Fries wel.