[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LiZe_oRioN

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 22:28

Ik heb het hele weekend gewacht op die winterse buien die zouden komen maar het is het hele weekend supermooi weer geweest. Ik denk dat ik morgen toch maar de deken op ga doen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:22

Hier ook prachtig weer geweest, maar vannacht gelukkig nachtvorst gehad! Voorlopig dus nog even geen pyama.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:37

ik heb een vraagje Haha!

gaan jullie aankomend zomer ook iets van krachtvoer of een supplement bijgeven?
ik lees de laatste tijd toch best regelmatig dat paarden soms best wel tekorten hebben als ze alleen op gras staan of alleen op hooi.vooral de magenesium lees ik de laatste tijd veel over

doordat ap vorig jaar snachts binnen stond kreeg hij toen een halve schep muesli
en om de dag een schepje vitamine poeder omdat ik best veel afstanden reed met hem.
daarin zat toen ook extra magenesium Knipoog
vorig jaar had hij dus eigenlijk geen last van de eczeem.

ik vraag me dan ook best af of dat misschien wel invloed gehad zou kunnen hebben?
ik bedoel, genoeg vitamines dus de weerstand zou dan beter functioneren dan bij een dier wat eigenlijk tekort heeft?

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:20

Zou kunnen ja. Je kan het altijd proberen, zeker als hij vorig jaar geen last heeft gehad. Waarom doe je niet hetzelfde als vorig jaar?

Die van mij staat nu op excem muesli en cornmuesli van marstall. Denk dat ik ook nog een supplement bij ga voeren.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:24

Ik zit te denken om het krachtvoer te vervangen voor summerfit koeken. Zo krijgt hij toch alle benodigde vitamine binnen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:50

Ik geef geen krachtvoer, wel pavo vital en zeewier.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:55

Ik heb afgelopen zomer Pavo Summerfit gegeven en Pavo's Nature's Best, en dit jaar wil ik het eens gaan proberen met Marstall eczeem vitamine-mix (of hoe het ook heet) en iets om dat door te mengen. Normaal voer ik mijn pony nauwelijks iets bij, omdat ze dik wordt van lucht - maar het zou best kunnen dat ze daarom een vitamine-tekort heeft, wat zich weer uit in extra jeuk.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:57

Otello staat nu op 0,5 kg Friesche Brok. http://www.frieschebrok.nl
Als hij gewerkt heeft, krijgt hij een halve kg extra, dus een kilo.

Weet niet of ik in de zomer zo wil blijven doorgaan. Het speelt toch in mijn hoofd dat de brok straks toch weer kan zorgen voor meer jeuk (meer eiwitopslag oid) , maar Otello heeft wel wat nodig. We zijn nu net weer begonnen met trainen.

Ik hoor jullie ook over Marstall... Bevalt dat wat??

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:13

VeerenAshley : marstall exzem?

ik geef nu een 6 ons exzem en 2 ons linamix
dame had een extraatje nodig, omdat ze wat slungelig bleef vanuit de opfok

ik denk dat je een paard zo sober mogelijk moet proberen te houden , dus goed ruwvoer
en zo min mogelijk toevoegen aan kiloos krachtvoer
maar je moet idd wel de vit/min etc in de gaten houden ,
ik zit toch in mijn achterhoofd met bepaalde mineralen die eventueel invloed zouden kunnen hebben, denk bijvorbeeld aan magnesium
maar ook de calcium /fosfor verhouding is ten alle tijden belangrijk ...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:52

Sonja_vR schreef:
VeerenAshley : marstall exzem?

ik geef nu een 6 ons exzem en 2 ons linamix

Ja, dat bedoel ik! Maar is dat mengsel zo lekker dat je paard het gewoon op eet, of meng jij het ergens doorheen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:28

nou ja, mijn tuttebol is een beetje een zeikerd Rolleyes

de exzem is op zich harstikke lekker volgens Edda...maar!
het is te droog Nors opkijken
's chtends krjgt ze het met de exzem plus erdoor, dat meng je met wat water (ik meng het voor in een doseerfles)
en dan eet ze het het super...
's avonds kreeg ze het droog, maar dan gaat het met pijn en moeite en laat ze drie happen liggen, wat best veel is aangezien ze maar een beetje krijgt
dus gaat er 's avonds een scheutje zonnebloem olie overheen, wat op zich ook wel weer goed is in combi met de lijnzaadbrok

ik ben nog wel echt aan het aankijken hoe ze het er op doet, als ik het idee krijg dat de melasse in de exzem (is een redelijk laag percentage, maar ja, het zit er wel in ) negatieve effecten heeft, dan ga ik waarschijnlijk over op een ander voer

opties voor eventuele vervanging zijn : marstall vito of pelletvrij , maar de pelletvrij vind ik kwa graanpercentage erg hoog = namelijk 80 of 85%
in de exzem is die 40 % en de vito 0%

dodson&horrel equine sensitive = laag in zetmeel , melassevrij en laag in suiker
of ultimate balancer= puur de vit/min dus niet direct krachtvoer,

errr...eggersmann bio no1 cereal of de mineralen pellet, eerste is een krachtvoer, tweede weer alleen vit/min

eggersmann heeft ook nog natuurmuslie die eventueel ook nog geschikt zou kunnen zijn

oftewel , een hel setje eventuele vervangers, maar de marstall kwam even zo uit, dus wilde ik hem toch maar een kans geven , hoewel ik denkd at ik van de zomer die
musli niet meer nodig heb en ik dus paard op een mineraalbrokje zou gaan zetten )

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:38

Voor Den echt geen brok meer!! Ook hij wordt al dik door er naar te kijken.. Hij krijgt nature's best en vitaminen-mineralen poeder van Groene Os (heel prijzig, maar wel topspul). Daar doet hij het prima op, en vorig jaar ook minder last gehad van zijn eczeem (op april na dan)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:40

ik heb nu de vito. ben benieuwd of indi daardoor ook minder eczeem zou krijgen. ik denk het haast niet, want ze kreeg al nauwelijks muesli...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:00

ikenindi schreef:
ik heb nu de vito. ben benieuwd of indi daardoor ook minder eczeem zou krijgen. ik denk het haast niet, want ze kreeg al nauwelijks muesli...

Nou, dat is bij mijn pony ook het probleem: ze krijgt nauwelijks brok, dus daar zal ze geen allergische reactie van krijgen. Maar anderzijds is er dan weer het gevaar van vitamine tekort.

Sonja, wat voor mineralenbrokjes bedoel je? En is het melassegehalte in Marstall hoger/even hoog dan standaard basisbrok?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:50

in de marstall exzem is hij lager dan de gemiddelde brok

marstall vito is melassevrij
marstall pelletvrij is ook melassevrij

met mineralenbrokjes bedoel ik eingelijk een compleet supplement wat paard in de behoefte van vitaminen en minralen voorziet, maar dan wel in brokjesvorm
dat vind ik persoonlijk wat makkelijker voeren dan bijvoorbeeld ene poedertje wat je ergens doorheen moet doen

en als je paard met meerdere samen staat die allemaal twee keer daags wat krachtvoer krijgen is het fijn om je paard ook een handje brokjes te kunnen geven zodat hij met die voerbeurten ook wat krijgt
zonder dat er een kilo brok of mengeling of musli in gaat die het dier misschien helemaal niet nodig heeft
waardoor hij/zij te dik word , wat de jek weer kan verergeren
en waardoor de stofwisseling were meer belast word wat eczeem ook weer niet ten goede komt

mijn merrie bijvoorbeeld, zal met 24/7 weidegang in het seizoen echt geen 8 ons krachtvoer meer krijgen, dan kan ik haar binnen een maand door de wei heen rollen Clown hoe weinig 800 gram ook klinkt
maar ik wil wel dat ze voldoende vitaminen en mineralen binenkrijgt,
dus ga ik op dat moment een supplement in brokvorm geven eon krijgt ze de linamix daarbij voor vacht, darmwerking etc

mijn persoonlijke voorkeur is de ultimate balancer van dodson&horrel (maar daar wil ik eerst de verkrijgbaar heid even van navragen , d&H is namelijk een relatief klein familiebedrijf wat niet groter wil groeien , dus op =op ,
ga dus ook even kijken wat de houdbaarheid van de balancer is en hoe makkelijk hij te verkrijgen is voor mijn voerdame )

en die eggersman boi no1 mineral pellet staat op een gedeelde eerste plaats Lachen

de equine sensitive van D&H is samen met de vito van marstall voor mij een hele realistische vervanger voor het krachtvoer wat ze nu krijgt,
ik denk namelijk dat de eczeem ook onder het kopje stofwisselingsproblemen zou kunnen vallen bij een gedeelte van de patienten en beide voeren zijn gericht op dieren met een gevoeligheid voor hoefbevangenheid, tying up en epsm (of hoe ging die afkorting ook alweer ikenindi? ) en dergelijke
waarbij vito helemaal zetmeelvrij is , en de sensitive laag in zetmeel (dacht een 10% ongeveer ) maar daar moet ik ook even de verkrijgbaarheid van checken
vito is dan weer makkelijker te verkrijgen

eggersman en noesenberger zijn dan ook weer merken waar ik makkelijker aan kan komen (duitse bedrijven die geen probleem hebben met groter worden)

ruyssersco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:49

Ik ben Colette uit het zuiden van Belgie.Wij fokken al 20 jaar ijslanders.Bij paarden komende van ijsland hebben we veel eczeem.Wij zijn ervan overtuigd dat eczeem ook van binnenuit komt dus:fructaan en muesli en suiker-toestanden worden door ons gemeden als de"pest" met beter resultaat.Wij volgen nu het advies van Nicolette Hebbing(ze heeft ook een boekje hierover)en voederen enkel hooi, bietenpupl(goed geweekt!!)en toevoeging van zeewier.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:12

zeewier is op zich wel heel goed spul,maar mag je absoluut niet te lang geven he?
zit namelijk nogal wat jodium in en dat kan op de schildklier werken.

wat kan kloppen, mijn pony heeft geruime tijd last gehad van een bal in zijn keel, was dus een vergrote schildklier, bij nader onderzoek kwam ik er achter dat ik al best lang zeewier gevoerd had.

ben er toen mee gestopt en na verloop van tijd was de bal ineens weg Knipoog

daarom geef ik het soms nog wel,maar dan 1 pot en als die leeg is geef ik het gedurende dat jaar ook niet meer

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:43

ik doe het ook op de manier van ellepel
zeewier bijgeven in tijden dat het nodig is, maar nooit meer dan 1 verpakking achter elkaar , na een kilo verpakking bouw ik ene periode in waarbij ik het niet geef
idd om de jodium die erin zit

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:26

ik voel me echt een leek na al deze voederverhalen...
Mijn koudbloedje krijgt hooi, staat overdag op het land en ze krijgt een summerfitkoek. Is dat eczeemtechnisch verantwoord? Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:30

hihi, kan ik me voorstellen HanneRonja
op zich ziet dat er prima uit Ja tis ook echt wel verschillend per paard
sommige eczeempaarden reageren namelijk gwoon niet op melasse , terwijl de ander er jeuk van krijgt
zo zijn er ook eczemers die de summerfit koeken prima kunnen hebben , maar de ander word er extra door getriggerd ...is een kwestie van proberen

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:14

Zolang ik de deken bij haar op houd, heeft ze geen jeuk aan staart en manen. Ik denk dus dat de vliegjes de hoofdoorzaak zijn voor haar jeuk. Wel krijgt ze 's zomers vaak een harde manenkam. Komt dit door te 'goed' gras?

soooooR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:16

Mijn fjord heeft in het eerste jaar dat ik hem had veel kale plekjes in zijn staart gehad, heb hem ook vaak ziek schuren. ook had hij wat kale plekjes op zijn voorhoofd.
ik heb er hydrocortiderm (als je het zo schrijft) op gesmeerd en na 3 dagen smeren was het weg.
2e jaar meteen gaan smeren bij 1 kaal plekje, en het is nooit meer terug gekomen!

Go jij! Go jij!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:18

Na alle voervragen is het mij allemaal naar het hoofd gestegen er is zoveel keus.

Misschien kan iemand een lijstje maken wat er niet in het voer mag zitten, en wat noujuist wel Lachen

Wel in het voer:
Magnesium

Niet in het voer
- eiwitten

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:55

Die van mij krijgen in de winter ponybrok en kruidenmuesli van Subli. Wat ze in de zomer krijgen, hangt van de hoeveelheid werk af. De basis is dan Pavo summerfit koeken met een beetje muesli. Als ze meer nodig hebben krijgen ze ponybrok bij en als dat nog niet genoeg is, krijgen ze sportbrok bij. Dat laatste is in de regel in de zomer niet nodig, al hebben die jonkies meer nodig dan de oudere doorgetrainde ponies.

Groetjes,

Aline

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:58

soooooR schreef:
Mijn fjord heeft in het eerste jaar dat ik hem had veel kale plekjes in zijn staart gehad, heb hem ook vaak ziek schuren. ook had hij wat kale plekjes op zijn voorhoofd.
ik heb er hydrocortiderm (als je het zo schrijft) op gesmeerd en na 3 dagen smeren was het weg.
2e jaar meteen gaan smeren bij 1 kaal plekje, en het is nooit meer terug gekomen!

Go jij! Go jij!

dan was dat geen zomereczeem denk ik Knipoog
misschien een mijt, of luis of schimmel en die dood je met hydrocortiderm