Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
FCSA schreef:singasong schreef:En houdt er rekening mee dat het door het bit kan komen. Daar gaat namelijk dit hele artikel over!
Ik heb een dunne, anatomisch gevormde Myler watertrens. Hij doet niet raar met zijn mond/tong tijdens het rijden en ik zag geen verbetering in de weken dat ik hem niet gereden heb.. Denk je dat het toch zinvol zou zijn om hem tijdelijk bitloos te rijden?
FCSA schreef:Met de hand gevijld. Hij houdt zijn tong tussen zijn voortanden - niet constant, maar wel regelmatig. Volgens degene in het Engelse forum is dat een teken dat de kiezen niet meer op elkaar kunnen.
Edit: hij eet wel goed ja en de mest ziet er normaal uit..
singasong schreef:Als die blokkade zou komen door het bit is die niet zo maar weg als je 'even' niet rijd.
ellepel schreef:FCSA schreef:Met de hand gevijld. Hij houdt zijn tong tussen zijn voortanden - niet constant, maar wel regelmatig. Volgens degene in het Engelse forum is dat een teken dat de kiezen niet meer op elkaar kunnen.
Edit: hij eet wel goed ja en de mest ziet er normaal uit..
onder het rijden of gewoon zo?
paarden doen dat dus ook soms zo om zich beter te voelen,dan sabbelen ze er ook nog wel eens op
en net wat maris zegt kan inderdaad ook.
fcsa,ben wel benieuwd naar een filmpje van je
FCSA schreef:singasong schreef:Als die blokkade zou komen door het bit is die niet zo maar weg als je 'even' niet rijd.
Het is begonnen op de dag na de tandarts, ik had hem toen aan een halster aan de longe. Dus ik denk niet dat het door het bit wordt veroorzaakt. Kan natuurlijk wel zijn dat het bit hem nu dwarszit door problemen in de kaak..
FCSA schreef:Ja, dan schudt hij net zo. Nooit zo erg, maar onder het zadel is het normaal ook lang niet zo extreem. Den Hoek staat op mijn lijstje. Ik wil alleen niet duizend dingen tegelijk proberen en heb de afgelopen twee maanden al meer dan een maandsalaris aan het shaken uitgegeven, dus even pas op de plaats.
merrieveulen schreef:ik wil ook wel graag de filmpjes zien FCSA...
@ singasong, ja inderdaad, zelf noemde ik het tot vorig jaar (sterker nog, in eerste instantie dit jaar zelfs ook!) ook pollenallergie of hooikoorts, omdat het daar toch het meest op leek. ik denk dat door de spanning op het gezicht/ hoofd de trigeminus gewoon overgevoelig is geworden, en dat de vliegjes en dergelijke dan alleen maar trigger zijn, dus niet de echte oorzaak. zou je de oorzaak wegnemen dan kan de trigeminus ook herstellen. van 't weekend heerlijk in het bos geweest, pony in het hoge gras, in de volle zon met een flinke zwerm van diverse soorten vliegen om zich heen, terwijl uit een naburig boompje kleine stukjes bloeisel vlogen. ik zei toen nog tegen mijn zusje 'kan je haast niet voorstellen dat ie daar ooit zo heftig op reageerde...'. en vandaag in de regen gewerkt...
maar goed, hoe het ook zij, mijn Zneddie heeft nergens last meer van, en dat zonder medicijnen, therapieën (ja OK psychotherapie, haha!), en noem het maar! hij presteert beter dan ooit, voelt zich lekker dus mij hoor je niet klagen hoor!
overigens gaat het sowieso beter dan ooit met hem, zijn knie is al in geen maanden op slot gegaan, en dat zonder ijzers, zelfs zonder bekappen! dit jaar zijn ook voor het eerst in een paar jaar zijn manen niet uitgevallen, iets wat eerder ook om onverklaarbare redenen gebeurde. nee hoor Zneddie voelt zich goed, vertoont geen raar gedrag meer en is werklustig en speels, en ook stout. helemaal goed dus! wel hou ik er nog rekening mee hoor, hier en daar. eigenlijk moeten ze binnenkort naar de tandarts, voor controle. stiekum denk ik er dan wel aan dat dat ook weleens het begin van een nieuwe HS periode kan betekenen. maar goed, de mijne hebben nooit echt problemen gehad met de TA (niet qua gebitten en niet vwb behandeling), dus het zal wss meevallen.
vooralsnog ga ik er niet vanuit dat alles op miraculeuze wijze is opgelost, maar voorlopig geniet ik wel van een klachtenvrije pony, en hij kan ongeremd van het leven genieten. er dan op blijven piekeren heb ik vroeger genoeg gedaan en heeft me nooit geholpen.
merrieveulen schreef:vwb tong tussen de tanden, ik heb daar zelf geen ervaring mee, je bedoelt echt de tong tussen de voortanden? bij Faram zie je namelijk vaak aan de zijkanten (beide kanten) een stukje tong tussen de lagen door uitpuilen. bij hem komt dat doordat hij een relatief grote tong heeft. overigens rijd ik hem ook met een myler, model MB04. maar goed met een halster of één van de verschillende bitloze hoofdstellen die ik getest heb ook. hij vond ook lang niet alle bitloze hoofdstellen fijn. wat bij hem goed gaat is een serreton of iets wat erop lijkt (zonder ijzer op de neus uiteraard), een gewoon stalhalster of gewoon een bit.
merrieveulen schreef:hoofdpijn hoeft niet per sé vanuit de TMJ te komen natuurlijk, dit kan nog een heleboel andere oorzaken hebben ook, zoals bijv. hormonale problemen, eigenlijk alles wat bij een mens ook hoofdpijn kan veroorzaken.
ik ga mijn best doen om de filmpjes van mijn Zneddie hierop te krijgen, geeft iig een beeld van wat ik bedoelde met 'smelten' in échte, diepe ontspanning.
ellepel schreef:had het paard echt duidelijk de hik?
kan ook tetanie zijn,en dat is niet hetzelfde als tetanus hoor!
tetanie heeft te maken met een te laag calcium in het bloed.symptomen daarvan zijn dus de hik,erg staan trillen
stijf lopen,maar neem aan dat de diernarts daar wel naar heeft gekeken.
verder zou het kunnen dat hij een vleigje in zijn oor heeft wat irriteerd?
maak eens een filmpje er van?