[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:23

Appelsap lijkt me niet verstandig,zit bomvol suiker.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:37

Shanna schreef:
Hebben jullie ook tips om mijn pony wat meer te laten drinken? Hij drinkt nog geen halve emmer water op een dag, en omdat hij zo lusteloos is heeft hij ook geen trek in eten..

Ik ben nu sinds 2 dagen met de medicatie bezig, maar daarvoor dronk hij ook al weinig.

Ik zat zelf aan slobber te denken? Maar omdat het een mini van 89 cm betreft krijgt hij maar erg weinig voer dus is slobber niet genoeg extra vocht (al maak ik de slobber erg waterig bij hem, wat me voor hem dan weer minder lekker lijkt)..

Ik weet dat ze bij de epplejack appelsiroop verkopen met een aantal basis benodigheden eraan toegevoegd voor een betere weerstand dit kan gemengd worden door de waterbak van je pony. Maar niet elke pony is hetzelfde dus of die van jou het dan beter gaat drinken is een kwestie van proberen, (de mijne lust geen appelsap)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:49

Lous schreef:
Appelsap lijkt me niet verstandig,zit bomvol suiker.

Je moet er ook geen hele pakken van geven, maar een scheutje door het water voor de smaak. De hoeveelheid suiker vind ik dan verwaarloosbaar, helemaal als je het tegenover de gevaren van niet willen drinken zet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:53

maar hoeveel drinkt een shet normaal?die van mij staat snachts op stal en nu drinkt hij drie kwart emmer maar normaal haast niets.Dan is er misschien twee liter uit?
Wat hij overdag drinkt weet ik niet,grote badkuip samen met opa....
Hoe ziet de urine eruit?Daaraan kun je ook een beetje zien of er te weinig gedronken word.Paarden hebben altijd troebele urine maar soms lichter of donkerder.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:56

Die van mij dronk 's nachts op stal een emmer leeg. Dus zo'n 10 liter. Overdag weet ik het niet, ook hier hebben ze een grote kuip.

Daarom vroeg ik al, heb je het idee dat hij uitdroogt?

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:14

Jessix ik heb de FF gehaald en de speedibeet, raad een hoeveelheid aan van de producten? :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:17

Op de verpakkingen staan de hoeveelheden per gewicht aangegeven - wel rekening houden met de hoeveeleid hooi (of weidegang) die je geeft.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:54

Ik ga met JP mee. Gewoon altijd standaard beginnen, dus met de richtlijnen op de verpakking.

De Speedibeet vinden sommige paarden niet zo lekker.. Helemaal als ze het niet kennen. Dus ik zou de eerste keren een klein hapje maken om te proberen. Eventueel kun je de FF als topping over de geweekte Speedibeet gooien of nog een klein beetje van je oude voer als je dat nog hebt. Dat kan de overgang wat aantrekkelijker maken. (en ook dat is weer een kwestie van uitproberen)

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:56

Jessix schreef:
Ik ga met JP mee. Gewoon altijd standaard beginnen, dus met de richtlijnen op de verpakking.

De Speedibeet vinden sommige paarden niet zo lekker.. Helemaal als ze het niet kennen. Dus ik zou de eerste keren een klein hapje maken om te proberen. Eventueel kun je de FF als topping over de geweekte Speedibeet gooien of nog een klein beetje van je oude voer als je dat nog hebt. Dat kan de overgang wat aantrekkelijker maken. (en ook dat is weer een kwestie van uitproberen)

Oke :) heb zijn oude voer nog dan doe ik dat als extra erdoor, hou jullie op de hoogte !

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:57

Succes! :)

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:05

Ik moet gaan beginnen met de prascend. Ze weegt bijna 400 kg. Mijn da wil dat ik op een halve begin en volgende week een hele. Zelf neig ik naar een kwart en daarna tot eerste bloedonderzoek een halve. Op de een of andere manier geloof ik de diagnose niet helemaal. Ze is er prima aan en het bloed is afgenomen na een poging tot kies trekken. Wat ondanks de sedatie echt een stress toestand werd en mijn bijrijdster en ik door de box geslingerd werden. Het is ook een echte Arabische stesskip met dat soort dingen en het deed zichtbaar pijn. Liefst zou ik helemaal de pillen niet geven en nog een bloedonderzoek maar de da vond dat echt zonde van het geld en de moeite.

Gister dus de eerste doos wezen kopen. Ik kwam jankend thuis. Het was ineens werkelijkheid.

Kun je de pil droog bij het voer doen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:10

Bij mijn merrie gaat de pil in een kwart boterham gevouwen er zo in.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:36

Over die percentages...

IS het niet verstandig om te kijken naar wat er nog meer in zit en hoeveel je van elke voeding zou moeten geven om het gewenste resultaat te bereiken?

Als je van een voeding met 10% suiker/zetmeel twee scheppen zou moeten geven omdat het anders niet voldoende is en een half schepje van een voeding met (laten we zeggen) 23% suiker, dan lijkt me de 23% variant beter om dat er dan gewoonweg minder suiker het paard in gaat.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:43

Ik heb mijn merrie van 19 ook eens laten testen. Niet dat ik denk dat ze cushing heeft,maar mijn da vond het wel is interessant om de waardes daarvan te bekijken

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:54

alyel schreef:
Ik heb mijn merrie van 19 ook eens laten testen. Niet dat ik denk dat ze cushing heeft,maar mijn da vond het wel is interessant om de waardes daarvan te bekijken

Ja, datzelfde postte ik vorige week in een ander topic. ;(

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:33

Wat zijn de symptomen dan Mootje?
Ik zou dan 2 weken een 1/4 geven daarna een tijd op 1/2. Na een maand of 3 weer testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:51

Mootje1980 schreef:
Ik moet gaan beginnen met de prascend. Ze weegt bijna 400 kg. Mijn da wil dat ik op een halve begin en volgende week een hele. Zelf neig ik naar een kwart en daarna tot eerste bloedonderzoek een halve. Op de een of andere manier geloof ik de diagnose niet helemaal. Ze is er prima aan en het bloed is afgenomen na een poging tot kies trekken. Wat ondanks de sedatie echt een stress toestand werd en mijn bijrijdster en ik door de box geslingerd werden. Het is ook een echte Arabische stesskip met dat soort dingen en het deed zichtbaar pijn. Liefst zou ik helemaal de pillen niet geven en nog een bloedonderzoek maar de da vond dat echt zonde van het geld en de moeite.

Gister dus de eerste doos wezen kopen. Ik kwam jankend thuis. Het was ineens werkelijkheid.

Je DA moet niet zeuren, het is tenslotte jouw geld wat je eraan uitgeeft en de test is tenslotte nu nog tot de 31e gratis, als je het niet vertrouwt door de stress , ga je toch lekker naar een andere DA?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:46

Mootje1980 schreef:

:(:) Je paard heeft een ATCH waarde van 581. Zelfs al zou dat onder stress zijn, is het nog heel veel. Ik acht de kans dat je paard onder de 37 komt eigenlijk nihil. Je schrijft ook dat je paard wat problemen heeft met verharen. De dierenarts neemt als het goed is ook het klinische beeld op bij de diagnose en waarschijnlijk hebben jij en/of de dierenarts al het vermoeden gehad anders had je niet eens laten testen, toch?

Als je twijfelt, test dan opnieuw. Dan bewaar je de pillen nog even. Nog geen week later heb je de uitslag.

Ik ben zelf begonnen met 1/4 pil per dag en ik heb het altijd in een stukje brood gegeven, zodat ik zeker wist dat hij het op at.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:53

Meganyr schreef:
Over die percentages...

IS het niet verstandig om te kijken naar wat er nog meer in zit en hoeveel je van elke voeding zou moeten geven om het gewenste resultaat te bereiken?

Als je van een voeding met 10% suiker/zetmeel twee scheppen zou moeten geven omdat het anders niet voldoende is en een half schepje van een voeding met (laten we zeggen) 23% suiker, dan lijkt me de 23% variant beter om dat er dan gewoonweg minder suiker het paard in gaat.

Het is inderdaad zo dat de aangegeven percentages per bepaalde hoeveelheid zijn gemeten. Wat je paard binnen krijgt ligt dus aan de hoeveelheid die je geeft en als je het echt goed wil doen zou je ook nog een ruwvoer analyse moeten laten maken.

Het is dus nog best wel een rekensommetje. :j

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:35

Jessix schreef:
Mootje1980 schreef:

:(:) Je paard heeft een ATCH waarde van 581. Zelfs al zou dat onder stress zijn, is het nog heel veel. Ik acht de kans dat je paard onder de 37 komt eigenlijk nihil. Je schrijft ook dat je paard wat problemen heeft met verharen. De dierenarts neemt als het goed is ook het klinische beeld op bij de diagnose en waarschijnlijk hebben jij en/of de dierenarts al het vermoeden gehad anders had je niet eens laten testen, toch?

Als je twijfelt, test dan opnieuw. Dan bewaar je de pillen nog even. Nog geen week later heb je de uitslag.

Ik ben zelf begonnen met 1/4 pil per dag en ik heb het altijd in een stukje brood gegeven, zodat ik zeker wist dat hij het op at.

Ik heb precies hetzelfde, al haal je de helft eraf is het nogsteeds hoog.. Dan zou ik eerder nu gewoon beginnen met de pillen en over 2 maanden weer.. Anders zou je nu nog een keer moeten testen, oké met enorm veel geluk komt er dan 200 uit. En dan kan je alsnog beginnen met de medicijnen om vervolgens weer te testen.. Als jij je er beter bij voelt, moet je het doen hoor. Is jouw paardje. Maar zo kijk ik er naar haha. Mijn pony is ook een enorme druktemaker hoor, ik denk dat mijn waarde(1250) ook zeker daarmee te maken heeft gehad. Hij was erg gestrest, mijn DA heeft de hele stal gezien.
Laatst bijgewerkt door felineepino op 25-10-14 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:37

Hier dag 3 gaat nogsteeds goed! Heb vandaag de Fiber Force gehaald, hoef daar geen update over te geven want meneer eet toch alles wat los en vast zit :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:37

Lifeforhorse schreef:
Shanna schreef:
Hebben jullie ook tips om mijn pony wat meer te laten drinken? Hij drinkt nog geen halve emmer water op een dag, en omdat hij zo lusteloos is heeft hij ook geen trek in eten..

Ik ben nu sinds 2 dagen met de medicatie bezig, maar daarvoor dronk hij ook al weinig.

Ik zat zelf aan slobber te denken? Maar omdat het een mini van 89 cm betreft krijgt hij maar erg weinig voer dus is slobber niet genoeg extra vocht (al maak ik de slobber erg waterig bij hem, wat me voor hem dan weer minder lekker lijkt)..

Ik weet dat ze bij de epplejack appelsiroop verkopen met een aantal basis benodigheden eraan toegevoegd voor een betere weerstand dit kan gemengd worden door de waterbak van je pony. Maar niet elke pony is hetzelfde dus of die van jou het dan beter gaat drinken is een kwestie van proberen, (de mijne lust geen appelsap)

Onze minis drinken echt niet meer dan die halve emmer nu.

Ja in de zomer of als het koud en schraal weer is drinken ze meer.

En het scheelt ook nog of ze nu gras kunnen eten, daar zit veel vocht in.

Maar we hebben 1 mini die dagenlang met een 10ltr emmer doet, dus ik zie eigenlijk niet echt een probleem in een halve emmer hoor.. Is heel normaal.

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:43

Een dikke 5 weken geleden kwam de dierenarts bij mijn Shetlander ivm diarree. Hij schreef een maandelijkse sandoil kuur voor en heeft op mijn verzoek ook op Cushing getest. De pony was nl. wat schraal in de bovenlijn en zat wat ´vast´in zijn vel. De uitslag was 21 pmol en de DA schreef Prascend voor, na een kleine opbouw staat hij nu op een halve pil per dag.
Nu heb ik mijn pony een half jaar geleden gekocht om mee te gaan mennen, wat we inmiddels een keer of vijf gedaan hadden. Dit ging super, een pony die er zin in had, heel braaf was en geen stap verkeerd zette. Ivm de Prascend heb ik hem de afgelopen tijd niet aan het werk gehad, ik was bang dat hij zich niet lekker zou voelen door evt. bijwerkingen. Vorige zaterdag was het heerlijk weer en dus weer voor de eerste keer ingespannen, nou dit werd dus een drama ;( Hij wilde niet voorbij punten waar hij al vaak probleemloos voorbij is gewandeld, dus mijin dochter van de wagen af en even meegelopen.. Toen ze weer op de wagen wilde gaan zitten, draaide ook de pony in paniek om, dit heeft zich wel drie keer herhaald. Als mijn dochter er naast liep, niets aan de hand, zodra ze terug op de wagen wilde werd het paniek. Op een open veld voordat we de heide op gingen, even wat rond bomen geslalomd, dit ging prima, dus toch maar de hei op. Ze liep nu ook netjes door terwijl we samen op de wagen zaten. Eenmaal wat verder op de hei wilden we aandraven, toen gaf ze me toch een bok :? .. en daarna een keiharde trap tegen de wagen. Ivm het mooie weer was het superdruk op de hei, veel wandelaars, kinderen etc. dus dochter naast de wagen en zijn we direct naar huis gegaan. Je wilt toch geen ongelukken..
We waren er eigenlijk best wel ontdaan over, waar was onze lieve, brave pony ineens gebleven? Volgens de DA kon dit gedrag echt niet aan de Prascend liggen, en zeker niet na 5 weken.
Ze had volgens zeggen veel pony´s met Cushing maar nog nooit gehoord dat zulk soort bijwerkingen voorkwamen. Nou, mij lijkt het eerlijk gezegd toch sterk, voorheen had ik een pony met nauwelijks klachten die lekker in zijn vel zat en betrouwbaar was voor de wagen. Nu heb ik een paniekerige pony die zelfs de kar probeert te rammen, dat kan toch geen toeval zijn? Gewoon op de wei vertoont hij eigenlijk geen vreemd gedrag, eet goed, zweet wel wat meer. Ook voor de wagen zweette hij heel erg, maar hij heeft natuurlijk ook al een hele dikke jas aan en het was vorige week zaterdag wel 23 graden hier.
Is er iemand van jullie die dit gedrag in deze mate herkent en is dit weer goed gekomen? Ik maak me er toch wel veel zorgen over :o ..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:59

Zo heb ik mijn oude rodeo fjord weer terug, maar weet dat het bij die van mij gewoon is. Heb hem dan ook al 14 jaar.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:30

Kaat1: is het niet gewoon mogelijk dat de pony door de ppid rustiger was? Je hebt dr nog maar een half jaar zeg je, wat weet je over de vorige jaren? Ik merk met mijn haflinger die nu 8 weken op prascend staat dat ze weer net zo enthousiast is met rijden als jaren geleden. Ik heb dr 7 jaar dus ken dr goed. Ze was door de ppid mat geworden met rijden, zat heen gang en enthousiasme meer in. Nu ze dus op de pillen staat, is MN oude vertrouwde draak weer terug.