Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Shanna schreef:Hebben jullie ook tips om mijn pony wat meer te laten drinken? Hij drinkt nog geen halve emmer water op een dag, en omdat hij zo lusteloos is heeft hij ook geen trek in eten..
Ik ben nu sinds 2 dagen met de medicatie bezig, maar daarvoor dronk hij ook al weinig.
Ik zat zelf aan slobber te denken? Maar omdat het een mini van 89 cm betreft krijgt hij maar erg weinig voer dus is slobber niet genoeg extra vocht (al maak ik de slobber erg waterig bij hem, wat me voor hem dan weer minder lekker lijkt)..
Jessix schreef:Ik ga met JP mee. Gewoon altijd standaard beginnen, dus met de richtlijnen op de verpakking.
De Speedibeet vinden sommige paarden niet zo lekker.. Helemaal als ze het niet kennen. Dus ik zou de eerste keren een klein hapje maken om te proberen. Eventueel kun je de FF als topping over de geweekte Speedibeet gooien of nog een klein beetje van je oude voer als je dat nog hebt. Dat kan de overgang wat aantrekkelijker maken. (en ook dat is weer een kwestie van uitproberen)
Mootje1980 schreef:Ik moet gaan beginnen met de prascend. Ze weegt bijna 400 kg. Mijn da wil dat ik op een halve begin en volgende week een hele. Zelf neig ik naar een kwart en daarna tot eerste bloedonderzoek een halve. Op de een of andere manier geloof ik de diagnose niet helemaal. Ze is er prima aan en het bloed is afgenomen na een poging tot kies trekken. Wat ondanks de sedatie echt een stress toestand werd en mijn bijrijdster en ik door de box geslingerd werden. Het is ook een echte Arabische stesskip met dat soort dingen en het deed zichtbaar pijn. Liefst zou ik helemaal de pillen niet geven en nog een bloedonderzoek maar de da vond dat echt zonde van het geld en de moeite.
Gister dus de eerste doos wezen kopen. Ik kwam jankend thuis. Het was ineens werkelijkheid.
Kun je de pil droog bij het voer doen?
Mootje1980 schreef:Ik moet gaan beginnen met de prascend. Ze weegt bijna 400 kg. Mijn da wil dat ik op een halve begin en volgende week een hele. Zelf neig ik naar een kwart en daarna tot eerste bloedonderzoek een halve. Op de een of andere manier geloof ik de diagnose niet helemaal. Ze is er prima aan en het bloed is afgenomen na een poging tot kies trekken. Wat ondanks de sedatie echt een stress toestand werd en mijn bijrijdster en ik door de box geslingerd werden. Het is ook een echte Arabische stesskip met dat soort dingen en het deed zichtbaar pijn. Liefst zou ik helemaal de pillen niet geven en nog een bloedonderzoek maar de da vond dat echt zonde van het geld en de moeite.
Gister dus de eerste doos wezen kopen. Ik kwam jankend thuis. Het was ineens werkelijkheid.
Meganyr schreef:Over die percentages...
IS het niet verstandig om te kijken naar wat er nog meer in zit en hoeveel je van elke voeding zou moeten geven om het gewenste resultaat te bereiken?
Als je van een voeding met 10% suiker/zetmeel twee scheppen zou moeten geven omdat het anders niet voldoende is en een half schepje van een voeding met (laten we zeggen) 23% suiker, dan lijkt me de 23% variant beter om dat er dan gewoonweg minder suiker het paard in gaat.
Jessix schreef:Mootje1980 schreef:Ik moet gaan beginnen met de prascend. Ze weegt bijna 400 kg. Mijn da wil dat ik op een halve begin en volgende week een hele. Zelf neig ik naar een kwart en daarna tot eerste bloedonderzoek een halve. Op de een of andere manier geloof ik de diagnose niet helemaal. Ze is er prima aan en het bloed is afgenomen na een poging tot kies trekken. Wat ondanks de sedatie echt een stress toestand werd en mijn bijrijdster en ik door de box geslingerd werden. Het is ook een echte Arabische stesskip met dat soort dingen en het deed zichtbaar pijn. Liefst zou ik helemaal de pillen niet geven en nog een bloedonderzoek maar de da vond dat echt zonde van het geld en de moeite.
Je paard heeft een ATCH waarde van 581. Zelfs al zou dat onder stress zijn, is het nog heel veel. Ik acht de kans dat je paard onder de 37 komt eigenlijk nihil. Je schrijft ook dat je paard wat problemen heeft met verharen. De dierenarts neemt als het goed is ook het klinische beeld op bij de diagnose en waarschijnlijk hebben jij en/of de dierenarts al het vermoeden gehad anders had je niet eens laten testen, toch?
Als je twijfelt, test dan opnieuw. Dan bewaar je de pillen nog even. Nog geen week later heb je de uitslag.
Ik ben zelf begonnen met 1/4 pil per dag en ik heb het altijd in een stukje brood gegeven, zodat ik zeker wist dat hij het op at.
Lifeforhorse schreef:Shanna schreef:Hebben jullie ook tips om mijn pony wat meer te laten drinken? Hij drinkt nog geen halve emmer water op een dag, en omdat hij zo lusteloos is heeft hij ook geen trek in eten..
Ik ben nu sinds 2 dagen met de medicatie bezig, maar daarvoor dronk hij ook al weinig.
Ik zat zelf aan slobber te denken? Maar omdat het een mini van 89 cm betreft krijgt hij maar erg weinig voer dus is slobber niet genoeg extra vocht (al maak ik de slobber erg waterig bij hem, wat me voor hem dan weer minder lekker lijkt)..
Ik weet dat ze bij de epplejack appelsiroop verkopen met een aantal basis benodigheden eraan toegevoegd voor een betere weerstand dit kan gemengd worden door de waterbak van je pony. Maar niet elke pony is hetzelfde dus of die van jou het dan beter gaat drinken is een kwestie van proberen, (de mijne lust geen appelsap)