[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:35

Ik heb vorig jaar de deken zelfs tot begin november op laten liggen, in het najaar was het echt nog heel erg afgelopen jaar.

@ Kim, wel fijn dat je 2ehands eentje hebt aangeschaft.
Als je wil dat je paard geen jeuk heeft, moet je volgend seizoen inderdaad de deken echt al op tijd opleggen ja. Als de jeuk er eenmaal is, is het helaas niet echt meer weg te krijgen.
Nu inderdaad wassen met shampoo en elke dag bijhouden zou goed helpen en dan straks weer een deken. Ik laat zelf de deken ook op stal om. Ze zitten daar minder, maar ze zitten er toch. Uit eigen ervaring is bij mij alleen op de wei niet goed genoeg (en hij staat altijd op de tijden dat de mugjes het drukst zijn, binnen) Merk ook niet dat de mijne er last van heeft dat hij hem 24/7 om heeft.
Ik doe hem met warm weer elke dag afwassen zodat het eventuele zweet weg is, want dat jeukt ook en zoveel mogelijk even laten 'ademen' zonder deken en lekker rollen. Verder gaat de deken, behalve met rijden, niet af hier.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:47

de eczemer hier heeft toch een deken opgekregen vanwege de dazen, voor de rest was het redelijk binnen de perken te houden.

vorig jaar was het nog wel mogelijk om haar dekenloos tenhouden, maar waar ze nu staat hebben ze teveel eikenbomen en bijhorend vliegend gespuis. ze vallen zelfs mensen aan, misschien ook maar een eczeemdeken voor mezelf maken ;)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:58

de mijne doet het dit jaar eigenlijk beter dan vorig jaar. Heb de RSIH de deur uit gedaan want die pasvorm was knudde. Heb nu 2 weken een EJ deken en die valt veel beter. Staart heeft een beetje schilfertjes, manen nauwelijks. Alleen op het rechter oor zitten wat kale plekjes aan het topje maar madam accepteert geen orennetje oid.
Recept: 2x per week wassen en insmeren met Derfen. Juiste voer voor haar en de EJ deken.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:22

Hebben jullie er ook last van dat de derfen vieze vette manen geven onder de deken? Zo ja wat kan je daaraan doen?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:33

Vette manen krijg ik ook zonder derfen onder de deken. Volgens mij kan je daar niet zoveel aan doen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:53

k_m schreef:
Dit waren we ook vanplan maar er was in het voorjaar een periode van wat warmte en toen was ze gelijk alweer vertrokken met schuren.. Op marktplaats heb ik al gekeken maar een klein maatje exeemdeken vinden in België is niet echt makkelijk.

Je hebt het over voorjaar, het is nu hoogzomer.
als je meteen een deken had gekocht had je haar dus een paar maand jeuk kunnen besparen.
Met middeltjes alleen ga je dit waarschijnlijk niet meer redden.
Ook voor de resterende tijd (zeker 3 maanden waarschijnlijk) zou ik die deken kopen.
Een paard kost nu eenmaal geld, en een eczemer zeer zeker!
En als ze op de wei niet schuurt, kun je haar misschien 24/7 op de wei zetten met de deken op, zodat hij minder snel kapot gaat?
Fijn dat je nu op zoek bent naar een deken in elk geval, over de maat kan ik je niet adviseren want ik heb niet zo'n kleintje, maar wat ik je wel kan vertellen is dat je sowieso zo'n buine deken (maar de RSIH-achtigen vast ook wel) heel gemakkelijk kunt innemen, dus liever een maatje te groot dan te klein!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:54

Ga eens in de buurt kijken of ze de RSIH daar ergens hebben dan kan ik eventueel vragen voor te passen.. :) hoe weet je dat hij zeker niet te strak zit aan de manenkam?

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:07

Ik heb mijn haflinger sinds vorige week 24/7 buiten staan. Dit om even te kijken hoe het gaat met zijn eczeem.
Hij heeft wel een greenguard om anders ben ik bang dat hij echt teveel gras binnen krijgt.
Heb vandaag van die Boviclips gekocht en een aan zijn halster en een in zijn staart gehangen.
Benieuwd of het werkt.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:21

die heb ik verleden jaar weg gemieterd boviclips ..merkte er niets van (bij ons paard dan he)
:(

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:22

Hoor en positieve en negatieve verhalen over. Maar ga het toch maar proberen, wie weet :D

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:47

20% korting op alle exceemen vliegen dekens bij epplejeck!
Dus ik ga nu voor mijn kleintje een RSI bestellen. :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:58

k_m schreef:
20% korting op alle exceemen vliegen dekens bij epplejeck!
Dus ik ga nu voor mijn kleintje een RSI bestellen. :)

Ja ik zag het ook al, moet manlief eens heel lief gaan aankijken haha..
heb namelijk geen reserve op 't moment en da's echt vervelend

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:41

Ik kijk regelmatig in dit topic, maar post zelden :o

Nu toch een vraag: hebben jullie paarden dit jaar ook minder last van ZE? Ik merk hier bij mijn paard (in Brabant) een levensgroot verschil met vorig jaar. Veel minder jeuk en kapotte plekjes en veel minder onrust.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:59

Mijn haflinger schuurt eigenlijk alleen een stukje van de manenkam (zo'n 5 cm) en af en toe iets aan haar staart. Ze staat onder een RSIH. Toen ze net onder die deken stond kreeg ze op haar borst en aan de zijkanten van haar lijf slijtplekken van de deken zelf. Daar heb ik uiercreme op gesmeerd en tot mijn verbazing zijn die plekken helemaal verdwenen (smeer er al weken niks meer op).

De deken is altijd op, alleen met rijden is die af.

Op de weide heb ik haar nog nooit zien schuren, (veel te druk met eten). Op stal wel, vanaf vandaag staat ze 24/7 buiten dus ik hoop dat dat ook helpt. (op het hek een een boomstam na geen schuurmogelijkheden in 20 hectare weiland ;) )

Mocht het erger worden kan ik altijd nog aan een graasmasker denken, maar ik wil haar liever niet van dat sociale contact onthouden.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 00:02

Ik ben jullie super dankbaar voor alle tips en lees nog steeds mee.
Helaas, moet ik toch weer hulp inroepen van helaas ervaren eczemers.
Het ging heel goed, alleen wat zwarte plekken op het hoofd, maar niet kapot. Helaas, zijn nu toch korsten op de oren, onder de voorpluk en op het hoofd.
Nu heb ik eens gehoord dat vliegenmaskers gevaarlijk kunnen zijn als het flink regent. Doordat ze nat en zwaar worden gaan ze op de ogen liggen en verblinden. De eczeem dame staat nu niet bij huis dus het is wat lastig in de gaten houden.
Ik heb daarom een Pagony eczeemmasker gekocht met de gedachten kunnen de ogen er door, maar volgens mij is deze te klein of niet? Ik heb het idee dat de ogen niet fijn zitten voor haar nu.

Ik wil anders voor een maat groter kijken, maar als iemand betere suggesties heeft, graag natuurlijk!

Afbeelding

Afbeelding

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:59

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:08

die verkopen ze toch ook gewoon hier in NL van Premiere?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:40

Waardan?
Ik ben ze nog niet tegengekomen.... worden die ook verkocht voor 39,- euro?

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:42

Ik baal als een stekker ik ga failliet aan dekens de laatste nog geen 2 weken.Hij krapt dan met z n achterhoef aan z n oren en blijft er in hangen.Het is nu al de 2e x dat de stof tussen zijn ijzer zit en de hals eraf ligt.Overdag staat hij altijd zonder ik weet ook niet zeker of hij wel ZE heeft maar ik dacht voor de zekerheid.Is begonnen met een wondje bij z n navel dus ik dacht ZE.Ik ga nu maar de hals eraf halen en proberen zonder .Als het niet gaat kan ik altijd een losse hals kopen of van de andere deken die kapot is een hals maken.Ben niet zo handig maar kan het allicht proberen .

Premiere heeft toch alleen die bruine?
Ik vind zo n lichtere ook fijner ivm de zon.
Die ik nu 2x heb gekocht is van EJ ook die lichte kleur

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:50

k_m schreef:
@HelmerG Sorry hoor maar ik geef al vaker aan dat ik weet dat het beter zou zijn, maar ik ga echt geen deken van veel geld kapot laten schuren. Mijn ouders zouden ook niet blij zijn dat ik zomaar 100 euro van mijn spaargeld ga weggooien. Dit is nu eenmaal mijn keuze. Ik heb vakantie vanaf morgen dus dan ben ik elke dag thuis en kan ik het elke dag grondig verzorgen, en zo is het zeker onder controle te houden. Daarbij schuurt ze op de stal en nergens op de wei, hou je zo een deken dan ook aan op stal?

even een edit: ik wil niet bot overkomen maar ik doe echt men best om nu een oplossing te vinden voor de grote maand dat ze er nog last van heeft, ik wil echt een deken kopen, maar niet puur om kapot te laten schuren, ik vertrouw er niet in dat het deken de jeuk weg neemt. Dat risico wil ik gewoon niet nemen omdat het onder controle te houden is met zalfjes etc.

Ik vind het heel erg om te lezen dat je je paard met jeuk wil laten staan omdat je geen geld wil uitgeven. Ik hoop dat je je paard alsnog snel onder een deken zet. En misschien dat ik bot over kom, maar anders toch maar opzoek naar een ander baasje voor je pony. Iemand die wel geld wil investeren om je pony jeukvrij te houden.

Die van mij staat ook snachts op stal met deken om. Bij ons op stal zitten er ook vliegjes dus daar jeukte ze haar staart altijd open aan de stalwanden en was zeer onrustig. Met deken staat ze heerlijk relaxt en schuurt niet meer. :)

jessie84 jeetje dat lijkt me een lastig probleem zeg! Ik zou zeker kijken naar dekens met losse hals zodat als hij vast zit met zn ijzer de hals los/kapot gaat, en niet gelijk de hele deken.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:59

absque_dubio schreef:
k_m schreef:
@HelmerG Sorry hoor maar ik geef al vaker aan dat ik weet dat het beter zou zijn, maar ik ga echt geen deken van veel geld kapot laten schuren. Mijn ouders zouden ook niet blij zijn dat ik zomaar 100 euro van mijn spaargeld ga weggooien. Dit is nu eenmaal mijn keuze. Ik heb vakantie vanaf morgen dus dan ben ik elke dag thuis en kan ik het elke dag grondig verzorgen, en zo is het zeker onder controle te houden. Daarbij schuurt ze op de stal en nergens op de wei, hou je zo een deken dan ook aan op stal?

even een edit: ik wil niet bot overkomen maar ik doe echt men best om nu een oplossing te vinden voor de grote maand dat ze er nog last van heeft, ik wil echt een deken kopen, maar niet puur om kapot te laten schuren, ik vertrouw er niet in dat het deken de jeuk weg neemt. Dat risico wil ik gewoon niet nemen omdat het onder controle te houden is met zalfjes etc.

Ik vind het heel erg om te lezen dat je je paard met jeuk wil laten staan omdat je geen geld wil uitgeven. Ik hoop dat je je paard alsnog snel onder een deken zet. En misschien dat ik bot over kom, maar anders toch maar opzoek naar een ander baasje voor je pony. Iemand die wel geld wil investeren om je pony jeukvrij te houden.

Die van mij staat ook snachts op stal met deken om. Bij ons op stal zitten er ook vliegjes dus daar jeukte ze haar staart altijd open aan de stalwanden en was zeer onrustig. Met deken staat ze heerlijk relaxt en schuurt niet meer. :)

Als je even wat beter had gelezen had je kun zien dat ze een deken gaat aanschaffen voor de pony.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:12

absque_dubio schreef:
k_m schreef:

Ik vind het heel erg om te lezen dat je je paard met jeuk wil laten staan omdat je geen geld wil uitgeven. Ik hoop dat je je paard alsnog snel onder een deken zet. En misschien dat ik bot over kom, maar anders toch maar opzoek naar een ander baasje voor je pony. Iemand die wel geld wil investeren om je pony jeuk vrij te houden.

Die van mij staat ook s nacht op stal met deken om. Bij ons op stal zitten er ook vliegjes dus daar jeukte ze haar staart altijd open aan de stalwanden en was zeer onrustig. Met deken staat ze heerlijk relaxt en schuurt niet meer. :)

jessie84 jeetje dat lijkt me een lastig probleem zeg! Ik zou zeker kijken naar dekens met losse hals zodat als hij vast zit met z'n ijzer de hals los/kapot gaat, en niet gelijk de hele deken.

Weet alleen nog niet wie ze verkoopt ik heb nog nooit een losse hals gezien,wel voor winterdekens wel maar niet exceemdekens
dus als iemand een idee heeft.
Nu zijn die EJ dekens niet zo duur maar je zal een ivenhoe of boett deken hebben dan kan je wel janken ;(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:22

Er zijn wel meer grijze eczeemdekens (o.a van premiere en horze) maar niet voor 39euro nee.

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:12

Hoi, ik kom me hier ook even melden. Nadat de schuurplekjes bij mijn pony steeds erger begonnen te worden, heb ik gister de da laten komen. Haar conclusie was of schurftmijt of zomereczeem. Zelf denk ik niet aan schurftmijt, dacht eigenlijk dat dat vooral op de benen zat. Dat is de enige plek waar ze geen jeuk lijkt te hebben. Dus ik vrees voor zomereczeem. Heb een middeltje van de dierenarts gehad: z-itch, iemand daar ervaringen mee?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:34

Citaat:

Even lezen is ook een kunst :) vandaag na het advies hier speciaal naar de epplejeck winkel gereden in breda omdat ik niet kon bestellen omdat ik niet over een credit card beschik, was best een end rijden voor ons dus. Nu staat ze mooi onder een rambo sweet itch en heb een speciale exeem shampoo gekocht waar ik d'r morgen mee ga wassen, plaats zo even een foto. Mag ik men pony nu houden van je? ;)