Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:03

Loetie84 schreef:
Lovely schreef:
Het is ook niemand opgevallen dat dit bericht in combinatie met het nieuws over het doorgaan van de indoorkampioenschappen is gedaan?

Wat me wel opviel is dat de KNHS een slag om de arm houdt door te stellen dat het 'voorlopig' door gaat. Verder ' achter ze het verantwoord'. Dat is iets anders dan 'veilig', Maar als je op die manier ieder woord onder een vergrootglas gaat leggen, komen we ook niet echt verder...

Er komen toch voornamelijk professionals en die kieken wel uut.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:06

Lovely schreef:
Het is ook niemand opgevallen dat dit bericht in combinatie met het nieuws over het doorgaan van de indoorkampioenschappen is gedaan?

Met een commercieel achterliggende gedachte!
Dat viel me ook op. Maar men moet zich wel houden aan diverse regeltjes! Of te wel.... men is nog niet zeker dat het virus verslagen is????????

realmagic

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:47

nou bij ons gewoon nog de nodige voorzorgsmaatregelen hoor.
geen vreemden en eerst douchen en schone kleding als je op een andere stal geweest bent.
buitenrijden mag volgens mij vanaf het weekend weer wel,maar niet overnachten elders..
Gelukkig gaat er niemand van ons naar de kampioenschappen,dus ze kunnen van daar niets meenemen.

de stal in zh die "misschien " rhino heeft, tja het zijn mensen die echt hun mond wel zouden houden, kan het mezelf niet voorstellen maar goed..

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:47

Hmmm, nu ik zie dat het gaat om de bekendere ruiters die komend weekend moeten rijden, krijg ik idd wel heel erg het gevoel dat het errug in het belang van de KNHS zelf is. Die bekenden hebben natuurlijk een bomvol jaarprogramma en kunnen niet zomaar even tussendoor een nieuw NK plannen.
De simpele B ruiterjes kunnen zich makkelijker schikken naar de planning van de KNHS...

xnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:52

Kan ik mijn verzorgstertje weer laten komen nu de incubatietijd voorbij is? of is dit nog te risicovol omdat we gewoon die 28 dagen moeten afwachten? aangezien zij bij de alphense ruiters rijdt en er ook mensen van horsezone daar komen.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:53

voor degene wie het virus heeft getroffen vreselijk, maar het rhino virus eerst het hele jaar , en omdat er geen meld plicht is weten wij dat niet net als bij droes .
toevallig dat het nu wel naar buiten is gekomen , maar iedereen had zijn mond kunnen houden , voor degenen die getroffen zijn door dit virus sterkte .

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:53

xnina schreef:
Kan ik mijn verzorgstertje weer laten komen nu de incubatietijd voorbij is? of is dit nog te risicovol omdat we gewoon die 28 dagen moeten afwachten? aangezien zij bij de alphense ruiters rijdt en er ook mensen van horsezone daar komen.

gewoon tussendoor douchen en schone kleding aan, no worries

sniesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:04

Waves schreef:
Ik zeg vanaf pagina 1 al hetzelfde hoor. De paniekere lui hebben zich denken ik wijselijk teruggetrokken en laten zich hier niet meer zien. Het topic loopt ook een stuk langzamer. :+

Sorry hoor maar het is toch geen wedstrijd??? Wie houdt het deze discussie het langste vol?
Als je je mening eenmaal hebt geplaatst dan is dat toch voldoende? Of heeft diegene die het hardst schreeuwt gelijk?

Ik hoop dat iedereen verstandig handelt in deze tijd. Je kan achteraf niet meer zeggen "had ik maar"...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:14

Waar is dat douchen eigenlijk goed voor wat iedereen tegenwoordig moet doen?

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:18

Loetie84 schreef:
Hmmm, nu ik zie dat het gaat om de bekendere ruiters die komend weekend moeten rijden, krijg ik idd wel heel erg het gevoel dat het errug in het belang van de KNHS zelf is. Die bekenden hebben natuurlijk een bomvol jaarprogramma en kunnen niet zomaar even tussendoor een nieuw NK plannen.
De simpele B ruiterjes kunnen zich makkelijker schikken naar de planning van de KNHS...

Dat zijn ook echt mensen die voor een paar honderd euro prijzengeld hun kostbare paard blootstellen aan een gevaarlijk virus :7

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:23

xnina schreef:

Ja nou wordt het nog mooier.... De mensen van Horsezone hebben natuurlijk allemaal wandelend rhino aan hun jas hangen, wat ze dan expres op jouw verzorgster smeren zodat die dan daarna jouw paard kan besmetten door het in zijn neus te smeren nadat zij eerst de weerstand van je paard flink heeft verlaagd?! :+

Van de mensen van Horsezone loop je echt geen enkel risico, die zijn helemaal ontvelt van het ontsmetten en komen echt niet (onvoorbereid) op andere stallen, als ze daar al komen. Gut zeg, lees je toch eens goed in in de materie; hoe dit virus zich verspreid en welke besmettingsrisico's er zijn!

Edit: Overigens, Horsezone is nog tot en met 23 maart in quarantaine.
Laatst bijgewerkt door Nexus op 14-03-12 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:30

Anya schreef:
Nee hoor er zijn er genoeg. Die durven alleen de mond niet open te doen want krijgen onmiddellijk iedereen over zich heen. Ik heb het wel geprobeerd. Ook op mijn eigen stal. Maar ook daar is de gekte toegeslagen. En dan ook nog eens met maatregelen die tenminste niet consequent zijn. Er zijn maar een paar paniekerige stalgenoten nodig. Dus ik heb met zo ongeveer de halve stal een verschil van mening nu en ik breng met mijn 'rare' opvattingen de hele paardenpopulatie in gevaar.

En het vooral gebruikte argument is dan 'je weet maar nooit, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn'. En daarvan mag je niet zeggen dat het kul is, en dat ze er beter aan doen één van die driehonderd meldingen te lezen die op de diverse site van de diverse klinieken staan. Bang zijn is makkelijker dan lezen kennelijk. Massahisterie schept ook een band.

Van die massahysterie heb ik niets gemerkt, sterker nog, niet eens wat gehoord, behalve dat stalhouder besloten heeft om
de stal op slot te houden, het zal zeker overtrokken zijn, maar zoals eerder gezegd, zijn stal, zijn regels, en waar praten we
dan over, al met al nog geen 14 dagen.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:34

sniesie schreef:
Waves schreef:
Ik zeg vanaf pagina 1 al hetzelfde hoor. De paniekere lui hebben zich denken ik wijselijk teruggetrokken en laten zich hier niet meer zien. Het topic loopt ook een stuk langzamer. :+

Sorry hoor maar het is toch geen wedstrijd??? Wie houdt het deze discussie het langste vol?
Als je je mening eenmaal hebt geplaatst dan is dat toch voldoende? Of heeft diegene die het hardst schreeuwt gelijk?

Ik hoop dat iedereen verstandig handelt in deze tijd. Je kan achteraf niet meer zeggen "had ik maar"...

Helemaal mee eens @Sniesie,sommigen snappen het verschil tussen een uitbraak met besmetting of virus in het lijf wat zich rustig houdt en niet actief tot uiting komt nog niet helemaal geloof ik en denken wanneer ze hun paard in een stalling zetten waar een daadwerkelijke uitbraak heerst of in aanraking laten komen met paarden waarbij het virus actief tot uiting is gekomen HUN paard NIET ziek wordt.!!

Nouja tegen dit soort mensen kun je praten als brugman maar dat komt toch niet aan door die ongelooflijke dikke plaat voor hun kop,denk dat ze het eerst persoonlijk moeten meemaken voor het doordringt!
Verder laat ik ze maar in hun waan.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:41

Paddenpad schreef:
Helemaal mee eens @Sniesie,sommigen snappen het verschil tussen een uitbraak met besmetting of virus in het lijf wat zich rustig houdt en niet actief tot uiting komt nog niet helemaal geloof ik en denken wanneer ze hun paard in een stalling zetten waar een daadwerkelijke uitbraak heerst of in aanraking laten komen met paarden waarbij het virus actief tot uiting is gekomen HUN paard NIET ziek wordt.!!

Ehm, dat is toch ook zo? Je paard hoeft niet per definitie ziek te worden als de buurman een uitbraak heeft. Dat hangt toch af van de weerstand van het paard wat wordt blootgesteld?
Dat je het risico niet moet willen lopen is een ander verhaal, maar een paard dat in aanraking komt met het virus wordt niet altijd ziek...

xnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:50

Nexus schreef:
xnina schreef:

Ja nou wordt het nog mooier.... De mensen van Horsezone hebben natuurlijk allemaal wandelend rhino aan hun jas hangen, wat ze dan expres op jouw verzorgster smeren zodat die dan daarna jouw paard kan besmetten door het in zijn neus te smeren nadat zij eerst de weerstand van je paard flink heeft verlaagd?! :+

Van de mensen van Horsezone loop je echt geen enkel risico, die zijn helemaal ontvelt van het ontsmetten en komen echt niet (onvoorbereid) op andere stallen, als ze daar al komen. Gut zeg, lees je toch eens goed in in de materie; hoe dit virus zich verspreid en welke besmettingsrisico's er zijn!

Edit: Overigens, Horsezone is nog tot en met 23 maart in quarantaine.

Nou ja zeg.

zo bedoel ik het nou ook weer niet. en mischien heb ik mijn vraag niet helemaal op de juiste manier gesteld.
Ik heb heus wel het e.e.a. gelezen er over. maar voor meer duidelijkheid stelde ik gewoon mijn vraag op het forum. zodat ik weet hoe jullie er over denken.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:58

Hey! Ik zie nu pas wie je bent xnina! Jij loopt zelf stage op Horsezone! :)

Serieus: Je kunt je verzorgstertje naar mijn persoonlijke mening gerust weer bij je paardje laten.
Je loopt meer risico op ziektes, schimmels en andere aandoeningen met door haarzelf meegebrachte en elders gebruikte borstels en dekjes dan dat ze iets van Horsezone zou meekrijgen.

...Tenzij ze natuurlijk gegrepen wordt door de pennymeisjes-rhino-knuffelaars!). }:)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:09

Loetie84 schreef:
Paddenpad schreef:

Ehm, dat is toch ook zo? Je paard hoeft niet per definitie ziek te worden als de buurman een uitbraak heeft. Dat hangt toch af van de weerstand van het paard wat wordt blootgesteld?
Dat je het risico niet moet willen lopen is een ander verhaal, maar een paard dat in aanraking komt met het virus wordt niet altijd ziek...

Misschien niet op dat moment,maar het paard loopt wel eerder kans op besmetting en kan tot uiting komen op een ander moment wanneer hij wel minder weerstand heeft en het weer lekker doorgeven!

Een actief virus in je lijf zorgt er altijd voor dat je weerstand minder wordt omdat je lichaam harder zijn best aan het doen is het virus te bevechten,wij kunnen dit aangeven en rustiger aan doen(dagje of 2-3 ziekmelden van school of werk) zodat het lichaam geen energie verspilt en het virus kan verwerken,dieren kunnen dit niet aangeven en wanneer paarden dit wel aangeven krijgen ze vaak een prik met sporen of een zweep over hun reet dat ze door moeten gaan.

Uitbraken zul je dan ook vaker zien op maneges(er moet geld verdient worden) of stallen met grotere aantallen fanatieke amateurwedstrijdruiters(prestatiedrang t.o.v. andere amateurtjes die denken dat ze profs zijn en tegen elkaar op willen rijden.)
Men zou eens wat beter en vaker goed naar het welzijn van hun paard moeten kijken,dat scheelt al de helft van dit soort uitbraken!

Wij beschermen onszelf zoveel mogelijk tegen virussen,dus waarom zouden we dat onze dieren dan niet doen en roulette gaan spelen en de proef op de som gaan nemen met het leven van een ander,in dit geval het paard?!!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:17

@ Paddenpad, dat is altijd natuurlijk zo, en is niet alleen specifiek van toepassing op de situatie nu... Maar dan snap ik wat je bedoeld ;)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:24

Loetie84 schreef:
@ Paddenpad, dat is altijd natuurlijk zo, en is niet alleen specifiek van toepassing op de situatie nu... Maar dan snap ik wat je bedoeld ;)

Ja kijk wanneer een collega of klasgenootje van je een hele week om je heen loopt te snotteren en niezen wil ook niet zeggen dat jij het dan op dat moment overkrijgt,maar het kan best zijn dat je op dat moment wel besmet wordt en het virus pas na twee weken in je lijf actief wordt waardoor jij met een flinke griep en koorts drie dagen in je bed belandt of je houdt er zelf alleen een snotterneus aan over omdat je weerstand op dat moment toppie was maar is een andere collega,klasgenoot of huisgenoot weer door jou aangestoken en die ligt plat op bed enz enz.

xnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:24

Nexus schreef:
Hey! Ik zie nu pas wie je bent xnina! Jij loopt zelf stage op Horsezone! :)

Serieus: Je kunt je verzorgstertje naar mijn persoonlijke mening gerust weer bij je paardje laten.
Je loopt meer risico op ziektes, schimmels en andere aandoeningen met door haarzelf meegebrachte en elders gebruikte borstels en dekjes dan dat ze iets van Horsezone zou meekrijgen.

klopt dat ben ik! :j

Mooi dan laat ik haar morgen gewoon weer komen. zal ze wel fijn vinden. :)

Nexus schreef:
...Tenzij ze natuurlijk gegrepen wordt door de pennymeisjes-rhino-knuffelaars!). }:)

daar gaan we maar niet van uit hé! :Y)

WillemWever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:13

Vind deze opmerkingen nogal ongepast. Er zijn nog mensen met doodzieke paarden. Ik hoop dat jullie rhino ook zo grappig vinden, wanneer het een paard van jezelf treft.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:17

Moderatoropmerking:
Zojuist een aantal berichten verwijderd. Dit topic staat op MD en niet in de HK dus bij deze het verzoek om "grappige" berichten achterwege te laten. Bedankt alvast.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:22

@Willemwever: Ik sta op de besmette stal in Woubrugge en weet van dichtbij wat rhino kan aanrichten. Desalniettemin vind ik dat er ook best een grapje tussendoor moet kunnen. Er zullen altijd zieke paarden zijn; is het geen rhino dan is het wel iets anders. Geen reden om alle humor maar te verbannen lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:31

Nexus schreef:
@Willemwever: Ik sta op de besmette stal in Woubrugge en weet van dichtbij wat rhino kan aanrichten. Desalniettemin vind ik dat er ook best een grapje tussendoor moet kunnen. Er zullen altijd zieke paarden zijn; is het geen rhino dan is het wel iets anders. Geen reden om alle humor maar te verbannen lijkt me.

De grappen gingen ook niet over zieke paarden maar juist over de gekte die er is onstaan en daardoor is het helemaal niet erg om er een grap over te maken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:38

yfande schreef:
Anya schreef:
Nee hoor er zijn er genoeg. Die durven alleen de mond niet open te doen want krijgen onmiddellijk iedereen over zich heen. Ik heb het wel geprobeerd. Ook op mijn eigen stal. Maar ook daar is de gekte toegeslagen. En dan ook nog eens met maatregelen die tenminste niet consequent zijn. Er zijn maar een paar paniekerige stalgenoten nodig. Dus ik heb met zo ongeveer de halve stal een verschil van mening nu en ik breng met mijn 'rare' opvattingen de hele paardenpopulatie in gevaar.

En het vooral gebruikte argument is dan 'je weet maar nooit, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn'. En daarvan mag je niet zeggen dat het kul is, en dat ze er beter aan doen één van die driehonderd meldingen te lezen die op de diverse site van de diverse klinieken staan. Bang zijn is makkelijker dan lezen kennelijk. Massahisterie schept ook een band.

Van die massahysterie heb ik niets gemerkt, sterker nog, niet eens wat gehoord, behalve dat stalhouder besloten heeft om
de stal op slot te houden, het zal zeker overtrokken zijn, maar zoals eerder gezegd, zijn stal, zijn regels, en waar praten we
dan over, al met al nog geen 14 dagen.

Massahisterie is hetgeen op dit moment in Nederland plaatsvindt. Mensen die o.b.v. angst en gevoelens niet de feiten tot zich nemen en daar rationeel op reageren, maar besluiten en reageren op basis van die gevoelens. En elkaar in die bangheid versterken. Als je leest wat ik schrijf dat betrek ik dat niet op de gehele stal, maar op dit gehele topic (en de kranten en mediaberichtgeving). Op basis van die massahisterie bestaat langzamerhand het idee dat het virus kilometers door de lucht kan afleggen. Terwijl dat niet aan de orde is en ook de site van de KNHS aangaf dat buitenwedstrijden geen besmettingsgevaar opleveren en het buiten rijden ook niet. Maar omdat op enig moment hart van Nederland er aandacht aan geeft, ergens iemand iets roept over een mogelijk besmette stal in onze omgeving, gaan we met zijn allen opeens meer dan gestressd reageren en gaat een pensionhouder in mijn optiek overdreven maatregelen nemen (en nee ik vind niet alle maatregelen overdreven, maar een deel wel). Sommige stal- en streekgenoten komen dan met apert onjuiste argumenten waarom dit allemaal zo goed is en lappen daarbij de normale feiten aan hun laars. Daarmee wordt dan tenminste één stal in onze omgeving door het slijk gehaald. Je zal die stal maar zijn.. die goede naam heb je niet direct terug. Wat nou als andere mensen in onze omgeving o.b.v. de twee veulens die het bij ons op stal niet gered hebben rhino hadden geblérd? Terwijl wij weten wat er met die veulens aan de hand was en dat daar geen sprake was van rhino. Je had je niet eens kunnen verdedigen in de 'elkaar gekmakerij' die dit jaar is ontstaan over rhino. Dát bedoel ik.