[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:20

Ik zat ook nog te denken aan een evt schimmel op zijn luchtwegen die in het voorjaar altijd komt op zetten? Silvaplex heb ik zelf nog niet geprobeerd met vernevelen

Anoniem

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:22

Dat is heel zeldzaam heb ik mij laten vertellen.

Als je een flexineb hebt zou ik gewoon budesonide pakken en als je snel wilt flixotide puffen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 17:36

Hier is het eigenlijk andersom.
Het 2e jaar nu dat hij in het najaar niet goed is.
Vandaag weer een scopie en spoeling laten doen.
Uit de scopie kwam vooral dat er klodders slijm in zaten maar verder vond ik de luchtpijp er wel goed uit zien, niet geïrriteerd.
Met de spoeling zag ze ook vooral taai slijm, dat word nu op kweek gezet om te kijken of hij een virus of andere bacterie heeft naast de astma.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 18:31

Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met een allergie test? Hoe gaat dit te werk?
Misschien zou het ook handig zijn om te weten waar mijn paard allemaal op reageerd.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 19:08

Ja ik heb het in maart laten onderzoeken. Je kunt een test op de huid laten doen of van bloedserum. Als je 'm op de huid wilt laten doen, moet je paard 4 weken cortisonenvrij zijn.

Mijn uitslag: Uw paard vertoont een significante allergische reactie op volgende allergenen: Beemdiangbloem,
Italiaans raaigras, Timotheegras, smalle weegbree, kruidenpollenmengsel (bijvoet, brandnetel),
koolzaad, Farinaemijt, huisstofmijt, cladosporum herbarum, mucor mucedo en rhizopus
nigricans, Malassezia
Mildere reactie op candida albicans, epithelia mengsel (cavia, hond, kat, hamster, konijn), witte
abeel.

Ik spuit nu sinds april een vloeistof met 12 allergenen in - het gaat redelijk goed maar ik durf nog niet te stoppen met flixotide. Ben wel gestopt met vernevelen, puf nu alleen nog 1x daags 2 pufs flixotide. Bijna toe aan nieuwe flesjes voor de immunotherapie. Advies DA is nu wel om eerst nog een keer een scopie en BAL te laten doen om de huidige status in kaart te brengen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 19:11

sunny43 schreef:
Ja ik heb het in maart laten onderzoeken. Je kunt een test op de huid laten doen of van bloedserum. Als je 'm op de huid wilt laten doen, moet je paard 4 weken cortisonenvrij zijn.

Mijn uitslag: Uw paard vertoont een significante allergische reactie op volgende allergenen: Beemdiangbloem,
Italiaans raaigras, Timotheegras, smalle weegbree, kruidenpollenmengsel (bijvoet, brandnetel),
koolzaad, Farinaemijt, huisstofmijt, cladosporum herbarum, mucor mucedo en rhizopus
nigricans, Malassezia
Mildere reactie op candida albicans, epithelia mengsel (cavia, hond, kat, hamster, konijn), witte
abeel.

Ik spuit nu sinds april een vloeistof met 12 allergenen in - het gaat redelijk goed maar ik durf nog niet te stoppen met flixotide. Ben wel gestopt met vernevelen, puf nu alleen nog 1x daags 2 pufs flixotide. Bijna toe aan nieuwe flesjes voor de immunotherapie. Advies DA is nu wel om eerst nog een keer een scopie en BAL te laten doen om de huidige status in kaart te brengen.

Mijn dierenarts zelf was er niet over te spreken omdat het soms een wat afwijkend beeld kan geven, maar mijn da is ook wel wat van de oude stempel. Bij wie heb jij deze test laten doen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 20:10

Allergietesten bij paarden zijn gevoelig voor valspositief (dus dan lijken ze voor heel veel allergisch, wat niet zo hoeft te zijn) en daarnaast is er geen beter effect bij het inzetten van immunotherapie als je weet waarvoor ze allergisch zijn. Uit studies blijkt dat vooral het consistent volgen van een graduele immunotherapie het behandelsucces bepaalt, en niet of de therapie is samengesteld o.b.v een allergietest.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 20:35

Odysseus schreef:
Allergietesten bij paarden zijn gevoelig voor valspositief (dus dan lijken ze voor heel veel allergisch, wat niet zo hoeft te zijn) en daarnaast is er geen beter effect bij het inzetten van immunotherapie als je weet waarvoor ze allergisch zijn. Uit studies blijkt dat vooral het consistent volgen van een graduele immunotherapie het behandelsucces bepaalt, en niet of de therapie is samengesteld o.b.v een allergietest.

Ach ja balen zeg! Je zou denken anno 2023 dat dat wel betrouwbaar is maar helaas. Ik heb ook een bloedonderzoek gedaan bij mijzelf vorig jaar omdat ik zo moe was en vaak hoofdpijn had en daar kwam allergie huisstofmijt uit.. whut? Nooit last van :')

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 22:15

Hieperdi schreef:
Mijn dierenarts zelf was er niet over te spreken omdat het soms een wat afwijkend beeld kan geven, maar mijn da is ook wel wat van de oude stempel. Bij wie heb jij deze test laten doen?

Bosdreef in Moerbeke Belgie- deze internist behaalt heel goede resultaten - echter zij wijdt deze ook voor een deel aan een strenge ingangscontrole - je wordt als eigenaar wel geadviseerd alle omgevingsfactoren ook zo goed mogelijk onder controle te houden.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:20

Hieperdi schreef:
Had ook nog wel goede dingen gelezen over pulmitranq bij paarden met pollenallergie..

Dit geef ik nu sinds bijna een week nadat ik iemand sprak die een paard had met diagnose zware astma die zelfs op maximale dosis prednison amper voorruitgang boekte en met dit middel haar paard schoon heeft gekregen en schoon houdt. Is inmiddels al 2 jaar verder als ik mij niet vergis en staat enkel op een onderhoudspilletje pd zonder prednison. Dosis is bepaald nav telefonisch overleg (meer dan aanbevolen dosis op de verpakking), dus ik vond het wel het proberen waard. Klachten (hoesten/knijpen/benauwdheid) werd bij haar eerst veel erger en daarna knapte ‘ie helemaal op.
Gezien ik het nog niet zo lang gebruik kan ik er weinig over zeggen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 10:02

Mijn veulen heeft een tijd lang gehoest en knapte maar niet op met de medicatie van de dierenarts.
Toen Pulmitranq geprobeerd en na een week knapte hij op.
Na 2 weken volledig hoest vrij.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:01

Weet iemand de samenstelling van pulmitranq?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:32

Staat beschreven op de website.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:57

Zerena schreef:
Hier is het eigenlijk andersom.
Het 2e jaar nu dat hij in het najaar niet goed is.
Vandaag weer een scopie en spoeling laten doen.
Uit de scopie kwam vooral dat er klodders slijm in zaten maar verder vond ik de luchtpijp er wel goed uit zien, niet geïrriteerd.
Met de spoeling zag ze ook vooral taai slijm, dat word nu op kweek gezet om te kijken of hij een virus of andere bacterie heeft naast de astma.

Vandaag uitslag gehad en hij heeft toch een bacteriële infectie.
Opzich wel een goede uitslag want dan is er een duidelijke reden dat hij niet goed is.
We beginnen met 2 weken antibiotica en als de kuur bijna afgelopen is nog een scopie om te kijken of het voldoende was of dat er verlengd moet worden.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 13:27

Ik heb een klein gedeelte gelezen van het topic en ga nog verder lezen.

Ik heb een 3 jarige shet merrie, en ze hoest aan het begin van het aandraven.
Ze heeft nu 3x gedraaft aan de longeerlijn en 3x 2 kuchjes en daarna is het over. Van de week was ze gek aan het doen in de paddock en toen ook 2x hoesten.
En gisteren hoorde ik haar een keer hoesten tijdens het hooi eten, daarna briesen en het was over.

Omdat ze nog zo jong is, ben ik haar pas net aan het oppakken met longeren.
Ze heeft waarschijnlijk wel een verminderde weerstand omdat ze een flinke bloedworm infectie heeft gehad.
Dus ik hoop dat het hoesten ook komt door een verminderde weerstand en dat het geen blijvend probleem wordt.

Ze 24/7 in een paddock met schuilstal en heeft onbeperkt hooi tot haar beschikking.

Dinsdag komt de dierenarts, dus ik ben benieuwd wat hij aanraadt.
Aan de ene kant is het hoesten (nog) niet heel erg. Maar ik wil er niet op wachten tot het wel erg wordt en mogelijk chronisch.

Ik geef ze nog wel droog hooi, omdat ik haar gisteren pas voor het eerst met hooi eten heb horen hoesten.
Nat hooi voeren wordt misschien wel een dingetje, want dan moeten alle paarden in de paddock nat hooi. En er zijn in ieder geval 2 meiden die al hebben aangegeven dat ze niet op extra werk zitten te wachten.
(We werken met diensten)
Dus dan zouden mijn 2 pony's apart moeten blijven staan tot het hoesten over is.

MightyMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 14:48

Mijn paard is vorig jaar gediagnosticeerd met zware astma (KWPN, 12 jaar). Buiten de medicatie die door de dierenarts is gegeven en een uitgebreid (wekenlang) behandelplan via sportpaardenarts heb ik gezien dat mijn paard enorm is opgeknapt door een verandering van voer. De gezondheid van de darmen en darmflora houdt verband met de luchtwegen.

Alle suikerrijke voedsel eruit en een darmresetprotocol gevolgd via Groene Os. Dit is een behoorlijk uitgebreid stappenplan om het lichaam te 'resetten' en vanaf toen krijgt ze alleen (naast onbeperkt ruwvoer van eigen land (onbespoten, onverpakt)) een natuurlijke brok van Metazoa. Ongelooflijk hoe mijn paard is opgeknapt. Een goede brok, vanaf de herfst aangevuld met een vitaminebrok, ook van Metazoa (FitRight).

Indien nodig vernevel ik haar nog met Flexineb maar dit heeft ze de hele zomer niet nodig gehad. Ze loopt ip 24 uur buiten op paddock en weiland, alleen met heel slecht weer 's nachts op stal.

Ik kan het reset-protocol erg aanbevelen. Het is een behoorlijke administratie met alle verschillende stappen, maar uiteindelijk heeft het ons een heel goed resultaat gegeven. De Flexineb is duur in aanschaf maar brengt zijn geld dubbel en dwars op. De enige manier om astma te behandelen is medicatie direct in de luchtwegen. Via de maag helpt dat niet. Dus stop met alle pilletjes, siroopjes, poeders etc. want die doen alleen kortdurend wat. Een mens met astma krijgt ook puffers, geen pillen of poeders.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:05

Maar puffers werken ook bij paarden, dus altijd waard dat eerst te proberen, ik ben na een jaar flexineb nu weer bezig met puffers, veel makkelijker, en medicatie makkelijker verkrijgbaar

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:06

TinkerTreas schreef:
Dus dan zouden mijn 2 pony's apart moeten blijven staan tot het hoesten over is.

als het hooi de oorzaak is, is het niet tot het hoesten over is maar 'levenslang'

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 17:21

sunny43 schreef:
TinkerTreas schreef:

als het hooi de oorzaak is, is het niet tot het hoesten over is maar 'levenslang'

Dat is inderdaad ook nog een optie. Daar hoop ik uiteraard niet op. Maar de tijd zal het leren.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 13:46

Hier weer een update. Na contact te hebben gehad met de DA hem met balsamic air gaan vernevelen maar dit had ook helaas geen effect. Aangezien ik dit nu heb liggen en voor het vernevelen niet meer gebruik, heb ik het 8 dagen over zijn voer gegeven en hij lijkt er wel echt van opgeknapt. Omdat mijn DA hem nog wel te goed vind wilt ze liever de medicatie als backup hebben. Ik ben een soort second opion gaan doen bij simicur via via daar terrecht gekomen. We gaan nu een traject in. Ik heb gratis uitgebreidt advies gekregen. Zowel als over de mail als telefonisch.

Hij vermoeden toch ook wel een allergische astma en dan voornamelijk op bepaalde pollen. Gezien hij in de winter geen hoest heeft. Daarbij heeft hij mok, stalbenen en wat jeuk. Eczeem, overgevoeligheid voor vliegen en luchtwegklachten komen samen veel voor in zijn praktijk, zo vertelde hij

We gaan nu starten met
Digisticur. Om de weerstand op te krikken, zodat de vitamine/mineralen die hij krijgt goed opgenomen gaan worden in zijn lijf. Daarbij werkt digisticur tevens ook goed op de afvalstoffen. Kan overigens wel kloppen want me paard likt sinds een maand ook zand op -O-
- Allergicur voor de allergische reactie op zijn luchtpijp. Misschien dat ik daar pas in febr mee ga starten.
- Hoestmix verzachtend op de keel

We houden dit even paar maanden aan en dan over paar maanden weer even samen evalueren.

Soesje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:39

Hallo allemaal,

Bij mijn paard is net lichte astma tgv allergie vastgesteld. Hij krijgt nu een puffertje waarvoor ik een baby inhaler moet bestellen. Ik heb al wat gezocht in het topic maar kon niet zo 1, 2, 3 een voorbeeld vinden. Ik zag online een aerochamber van flow vu maar weet niet zo goed of ik dan de baby variant (de rode voor 0 tot 18 mnd) of de gele (kindermasker) moet bestellen. Ook zag ik Biosynex Observatie Inhalatiekamer 9 Maanden - 6 Jaar die is prijsgunstiger.

Welke baby inhalator gebruiken jullie? Het is voor een normale kwpn.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 13:15

Soesje87 schreef:
Hallo allemaal,

Bij mijn paard is net lichte astma tgv allergie vastgesteld. Hij krijgt nu een puffertje waarvoor ik een baby inhaler moet bestellen. Ik heb al wat gezocht in het topic maar kon niet zo 1, 2, 3 een voorbeeld vinden. Ik zag online een aerochamber van flow vu maar weet niet zo goed of ik dan de baby variant (de rode voor 0 tot 18 mnd) of de gele (kindermasker) moet bestellen. Ook zag ik Biosynex Observatie Inhalatiekamer 9 Maanden - 6 Jaar die is prijsgunstiger.

Welke baby inhalator gebruiken jullie? Het is voor een normale kwpn.

Ik heb een gele, past goed op het neusgat van mijn Arabier.
Als je paard grote neusgaten heeft is de grootste misschien handiger.
Ik heb ook een tellertje dat is heel handig

Afbeelding

Afbeelding

En ik plak het masker met een plakbandje aan de kamer zodat niet gelijk alles uit elkaar gaat als ze een onverwachte beweging met haar hoofd maakt.
Succes

kleinewitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 13:21

Voor mijn paard heb ik de baby inhaler bij de apotheek gehaald. Werkt prima.

Hieronder een link met informatie over hoe je het kan gebruiken. (Hoop dat de link werkt)

https://m.youtube.com/watch?v=wCGRZOF0TT4

Soesje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:08

Kleinewitje heel handig filmpje, dankjewel! Ik heb net even de apotheek gebeld en die hebben de babyhaler op voorraad. Ik moet toch de puffertjes daar nog ophalen dus dan haal ik alles tegelijk.

Assebassie thanx! De da zei al dat ik moest turven om bij te houden wanneer die leeg was. Maar deze is handiger.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:27

Zorg iedergeval dat je een voorzetkamer hebt waar je doorheen kan kijken, mijn eerste had er iets rondom geplakt, en dan kun je niet zien dat de puffer het goed doet, nu heb ik ook die gele en dat werkt zoveel fijner.