Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sunny43 schreef:Ja ik heb het in maart laten onderzoeken. Je kunt een test op de huid laten doen of van bloedserum. Als je 'm op de huid wilt laten doen, moet je paard 4 weken cortisonenvrij zijn.
Mijn uitslag: Uw paard vertoont een significante allergische reactie op volgende allergenen: Beemdiangbloem,
Italiaans raaigras, Timotheegras, smalle weegbree, kruidenpollenmengsel (bijvoet, brandnetel),
koolzaad, Farinaemijt, huisstofmijt, cladosporum herbarum, mucor mucedo en rhizopus
nigricans, Malassezia
Mildere reactie op candida albicans, epithelia mengsel (cavia, hond, kat, hamster, konijn), witte
abeel.
Ik spuit nu sinds april een vloeistof met 12 allergenen in - het gaat redelijk goed maar ik durf nog niet te stoppen met flixotide. Ben wel gestopt met vernevelen, puf nu alleen nog 1x daags 2 pufs flixotide. Bijna toe aan nieuwe flesjes voor de immunotherapie. Advies DA is nu wel om eerst nog een keer een scopie en BAL te laten doen om de huidige status in kaart te brengen.
Odysseus schreef:Allergietesten bij paarden zijn gevoelig voor valspositief (dus dan lijken ze voor heel veel allergisch, wat niet zo hoeft te zijn) en daarnaast is er geen beter effect bij het inzetten van immunotherapie als je weet waarvoor ze allergisch zijn. Uit studies blijkt dat vooral het consistent volgen van een graduele immunotherapie het behandelsucces bepaalt, en niet of de therapie is samengesteld o.b.v een allergietest.
Hieperdi schreef:Mijn dierenarts zelf was er niet over te spreken omdat het soms een wat afwijkend beeld kan geven, maar mijn da is ook wel wat van de oude stempel. Bij wie heb jij deze test laten doen?
Hieperdi schreef:Had ook nog wel goede dingen gelezen over pulmitranq bij paarden met pollenallergie..
Zerena schreef:Hier is het eigenlijk andersom.
Het 2e jaar nu dat hij in het najaar niet goed is.
Vandaag weer een scopie en spoeling laten doen.
Uit de scopie kwam vooral dat er klodders slijm in zaten maar verder vond ik de luchtpijp er wel goed uit zien, niet geïrriteerd.
Met de spoeling zag ze ook vooral taai slijm, dat word nu op kweek gezet om te kijken of hij een virus of andere bacterie heeft naast de astma.
Soesje87 schreef:Hallo allemaal,
Bij mijn paard is net lichte astma tgv allergie vastgesteld. Hij krijgt nu een puffertje waarvoor ik een baby inhaler moet bestellen. Ik heb al wat gezocht in het topic maar kon niet zo 1, 2, 3 een voorbeeld vinden. Ik zag online een aerochamber van flow vu maar weet niet zo goed of ik dan de baby variant (de rode voor 0 tot 18 mnd) of de gele (kindermasker) moet bestellen. Ook zag ik Biosynex Observatie Inhalatiekamer 9 Maanden - 6 Jaar die is prijsgunstiger.
Welke baby inhalator gebruiken jullie? Het is voor een normale kwpn.