[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daiskee

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:56

ik moet hem wassen met betadine shampoo en daarna gelijk met imeverol er overheen en dat om de dag

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:58

scheelt dat het nu lekker warm weer is,dus dat wassen is dan wel leuk om te doen :j

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:02

ah gelukkig, zal wel een opluchting zijn voor je haf.
post je nog foto's als hij gewassen is?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:13

Lijkt me inderdaad wel een opluchting, lekker wassen kan zeker helemaal geen kwaad met dit weer, die zal er wel van genieten. ;)

Hier zochten de pony's verkoeling in een minder voor de hand liggende plaats... Zometeen een filmpje. :D

Overigens, heb eens gekeken bij de pony's hier naar die verdikkingen achter de wang, een aantal hebben het ook, in meer of mindere mate, dus dat lijken mij gewoon de speekselklieren. :j

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:15

Hij is sneller dan ik dacht. :+

Stond pal op de deuren van de ligboxstal wind, dus het was prima vertoeven daar. :D Als Heaven kleiner was geweest had ze die borstel wel even meegepakt. _O-

daiskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:18

Ja echt een opluchting! als ik hem een paar keer gewassen heb moet er beter resultaat zijn ik doe dan wel ff foto'tjes erop zetten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:18

leuk filmje!
konden ze daar zo zelf in lopen?(we gaan ook offtopic zo)
ap staat op een stuk waar bomen rondom staan,dus die kan ook in de schaduw.
al zoekt hij meestal de wind op,want in de schaduw bij dembomen zitten ook meer vliegjes denk ik

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:36

Nou Veer dr mair borstel frame hangt...ben benieuwd of ze dr wat mee doet......
Zo het gaat hier ineens los met het weer zeg....regen en onweer...waren net op tijd met paarden binnenhalen.....

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:40

Jah kunnen ze altijd wel inlopen als ze in het juiste land staan. Doen ze al van jongs af aan. Zolang er geen koeien in de buurt zijn vind ik het wel goed, met koeien vind ik wat tricky.

Ben benieuwd wat Veer gaat doen Esther. :j

Hier zonnig nog, is maar goed ook dat het hier nog mooi is, Heaven gaat straks op de foto voor de kersenbloesem! :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:54

hihi maffe besten muzefee :D
Lijkt me wel eng ivm uitglijden, meestal zijn koeienstallen wel glad qua bodem.

Beetje regen is hier ook wel welkom, manlief is nu de tuin aan het sproeien.

Daiskee ben benieuwd hoe het er dan over een week of 2 uitziet.

Stalgenootje heeft vandaag de Horze-deken opgedaan bij haar pony, die voor Wisse te klein was en ze dus van mij heeft overgenomen (maat 195-205 op een grote pony die normaal maat 185 heeft, snap jij dat nou?! ) Ik vond hem heel mooi liggen en hij is echt goed afgewerkt zoals ik al zei. Alleen de kap was abnormaal groot, was een maat XL (voor bij deze -grootste- maat deken) en daar paste haar pony wel twee keer in! Dus voor de mensen die een Horze-deken willen bestellen; even goed navraag doen over de maten.

daiskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:05

hier heeft het even gespetterd geen regen te bekennen, nog geen onweer maar als ik zo even buiten kijk... oei oei dan zit ik zo onder de tafel :j

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:16

opisop, vind ik ook hoor, nu is het geluk dat het warm is en de koeien al vroeg de stal uitgaat en vandaag de roosters vrij droog waren. :j

Vanavond foto's gemaakt, hier weer een mooi plaatje van haar manenbos, alleen direct na binnenkomst werd de staart wel gelijk tegen de wand gedrukt en later heeft ze ook aan haar manen gezeten. :\
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:47

mooie foto, leuk halster ook!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:17

Ik heb een vraag! Mijn eczemer is een beetje mager, maar ik weet niet wat ik haar moet voeren
om te zorgen dat ze dikker wordt, zonder dat ze teveel suikers binnenkrijgt. Ze krijgt al zowat onbeperkt ruwvoer. En nog iets. Ik heb sinds een week een nieuw paard en die had volle bos manen en volle staart, maar die begint nu ook te schuren. Het is toch wel heel bizar als die opeens ook eczeem heeft toch? (6 jarige merrie) Of doet ze de ander gewoon na..?

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:23

daiskee schreef:
nou de dierenarts is geweest.. hij heeft vast gelegd dat het schimmel/schurft is al twijfel ik nog wel..

Weet wel dat schurft niet behandelbaar is met Imaverol ;) Wel met een product als Sarnacuran.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:33

Veer heeft voorzichtig dr neus even langs dr mairframe gehaald, dus ik heb hoop dat ze deze voortaan gaat gebruiken ipv dr voerbak of luik om dr hoofd te schuren....

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:24

Martine: Het zou natuurlijk kunnen zijn dat jij gewoon erg veel insecten op je stal hebt. Mijn paard heeft nu ook 'eczeem' terwijl hij dat voorheen nooit gehad heeft. Een ander paard is hier ook gaan schuren. Wij hebben voorheen een pony hier gehad die ook eczeemklachten had, vooral onder de buik. Die is verhuisd naar een dorp verderop en *plop* nergens meer last van!
Wij hebben op stal en in de wei blijkbaar een heel slecht klimaat voor de eczemers. De buurpony's staan ook al in pyama's en een eindje verderop heeft een meisje haar pony's ook ingepakt tegen de jeuk. Denk dat die vieze beesten gewoon goed gedeien hier. Dit jaar hebben de staleigenaren daar tegen als de wei achterin veranderd zodat het daar droger blijft en er meer wind is. Ik ben benieuwd of dat werkt.

Ik ben trouwens een beetje van slag :o Ik was vanmiddag helemaal vrolijk toen ik op stal kwam. De zadelmaker had zomaar mijn RSIH gebracht! Eindelijk! Vanmiddag nog maar met de halsdeken op laten staan en ik wilde hem net na het rijden opleggen.
Ik heb gezegd dat hij de binnenvoering moest doen en de gesp vooraan (zit nu zo'n grote haak aan omdat het kapot was) en als hij toch bezig was ook het kleine scheurtje bij de oorgaten, maar dat hoefde niet persé. Nu zit er geen nieuwe gesp aan en geen nieuwe binnenvoering, maar het scheurtje bij de oren is wel gemaakt! |o

Paard heeft nu trouwen de halsdeken op, maar blijft eigenlijk net zo jeukerig aan zijn hals als een paar dagen terug. Kan het zijn dat de beten van de vliegjes nog zolang doorwerken? Hij staat nu volgens mij bijna een week met de halsdeken op. De oortjes en de voorpluk jeuken ook. Echt schuren doet hij niet echt, hij gebruikt alleen de vriendjes in de wei als krabpaal.
Hij was vandaag helemaal jeukerig trouwens. Hij wilde steeds dat ik zijn manenkam borstelde, wilde eerst schuren toen ik het hoofdstel om wilde doen en hij was weer happerig toen ik de buik borstelde. Ik weet nog steeds niet wat ik daarvan moet denken. Hij reageert alsof er een vlieg zit als ik hem onder zijn buik borstel. Als ik zeg dat hij niet mag happen, dan tikt hij met een achterbeen tegen zijn buik. Ik dacht vandaag ook een verdikte huid bij de navel te voelen, maar het was lastig om het goed te bekijken. Ik durfde er niet met mijn hoofd onder te hangen zo :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:30

huh wat vaag?
Zal het wel druk hebben gehad want hij was hem toch ook al vergeten ofzo?
Wel flink balen :(

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:34

Hij was het ook al vergeten te brengen inderdaad :j Hij heeft het altijd druk, dus daar zou het inderdaad aan liggen. Het is ook een eenmansbedrijf en dan met zoveel drukte, ik zou ook de helft vergeten. Normaal maakt hij alles meteen op stal, hij heeft een hele mooie luxe wagen met allerlei naaispullen erin. Werkt echt super! Maakt alles waar je bijstaat en alles werkt hij heel netjes af. Dit is de eerste keer dat hij iets mee moet nemen omdat hij het niet in de wagen had. Ik kan me nu voorstellen waarom hij zelf ook altijd alles liever ter plekke maakt :P
Morgen ga ik de beste man bellen, dus ik ben benieuwd wat hij zegt.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:01

Weten jullie een webwinkel die de rambo sweet itch hoody op voorraad heeft en niet al te duur is? Paard heeft niet echt last van eczeem, alleen er zitten hier zulke smerige steekbeesten dat deze deken me wel een uitkomst lijkt (vliegenspray wordt een beetje duur).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:30

_Martine_ schreef:
Ik heb een vraag! Mijn eczemer is een beetje mager, maar ik weet niet wat ik haar moet voeren
om te zorgen dat ze dikker wordt, zonder dat ze teveel suikers binnenkrijgt. Ze krijgt al zowat onbeperkt ruwvoer. En nog iets. Ik heb sinds een week een nieuw paard en die had volle bos manen en volle staart, maar die begint nu ook te schuren. Het is toch wel heel bizar als die opeens ook eczeem heeft toch? (6 jarige merrie) Of doet ze de ander gewoon na..?

geef je wel vitamines?
eventueel geef je zoiets als Pavo vital complete( even kijken op de site van de paardendrogist)
zeker nu ,met het voorjaar hebben ze wel extra nodig omdat verharen ook energie kost. :j

appie krijgt 2x daags een kwart/halve schep brok,en als ik zelf op stal kom krijgt hij er een schepje vitaminepoeder doorheen.

ik zou toch kijken of het schuren niet door bijvoorbeeld luis of mijt komt.
ik hoorde laatste tijd toch steeds vaker dat paarden helemala geen eczeem hebben,maar dus last van schimmel/mijt/luis
anders behandele je ze daar voor en kijk je of het schuren verbeterd?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:59

Ben ik ook weer.
Ik had laatst mn excemer met zwavel/teer shampoo gewassen maar volgens mij kreeg ze daar enkel meer jeuk van!Hebben jullie dat ook gehad/ervaren bij je paard?
Ik ga toch weer wassen met Efrata shampoo das echt zo'n fijn spul,en de Derfen bevalt heel goed.
Ik heb nog een site gevonden waar de Efrata niet duur is,dus voor de liefhebbers die effe willen spieken zet ik de link hier bij

http://www.paardorado.nl/epages/6194536 ... cts/SHP-01

twislajl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:40

Wij hebben op stal aat barendrecht gehad. Fyto die van de hoefslag
zeer intresant paard heeft poeders gekregen en dan moest de jeuk verdwijnen.hij doet ook aan iris scopie.ook voor andere klachten komt hij.zal wel even weer doorgeven als het paard niet meer jeukt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:12

vertel es wat meer?
wat zag hij allemaal bij het paard wat niet goed was en wat voor poeders heeft het gekregen?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:15

iki ben ook benieuwd naar het verhaal :j