[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deedee19

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:34

Ben je niet bang dat dat hooi van natuurmonumenten weer JKK bevat? Als ik zie hoe vaak dat plantje in al die gebieden staat dan word je daar niet vrolijk van :n
Zelfde probleem heb ik met mijn wei. Moet het helaas wel bemesten, want anders stikt het van het JKK (=hele arme bosgrond dus daar groeit het graag) En lang gras is ook al geen optie voor mijn pony want dan wordt ze echt moddervet (=shet). Gelukkig is mijn pony gebaat bij alleen een deken. Voor de rest hoef ik er weinig aan te doen, maar wel super dat het voor jouw paard wel werkt :j

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:37

Die drainage hoor ik veel goede dingen over, maar heb hier verder eigenlijk nog niet zoveel over gehoord. Kan iemand me wat meer vertellen hierover? Ik neem aan dat je dit voert? Waar zou ik dit kunnen halen? Is het ook geschikt voor jonge paarden?

Ik grijp nl alles aan, heb haar maar weer haar hoofdkap opgedaan, maar ze schuurt zoveel dat ze die al helemaal aan gort heeft geholpen. Ik zie haar nu ook net zoveel tijd besteden aan schuren als aan eten... haar manen en staart totaal niet meer, maar wel nog haar hoofd, liezen en het stukje onbedekte buik vlak voor haar uier. Smeer het braaf in en maar het regelmatig schoon met tea tree shampoo, maar het lijkt niet voldoende te werken. Ze staat inderdaad op lang gras (omdat ik ook hoorde dat kort gras te veel suiker bevatte) en krijgt verder niet echt iets bij gevoerd, alleen tijdens de training (clickertraining) werk ik met strucomix (steeds 1 brokje per beloning). Helaas staat ze in pension en heb ik dus een stuk minder te zeggen over het weidebeheer. Ze staat in een wei met lekker een paar bomen voor schaduw... maar ja, dat betekent dus ook schuurplaatsen volop!

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:42

@deedee19

Wij zitten hier op veen grond dus het valt hier mee met jkk. Gelukkig. Het hooi komt uit het naardermeer. Ik ken het gebied daar en ik bekijk het hooi ook altijd goed. Dat is jammer dan je kunstmest moet gebruiken volgens mij is dat namelijk een grote boosdoener. Ja ben blij dat het bij mijn pony werkt, vooral omdat het dan een lange termijn oplossing is.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:59

Ik kreeg laatst een tip om Dettol te gebruiken. Zijn er meer mensen die dit gebruiken tegen de zomereczeem???

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:06

verdunde dettol in combinatie met citroensap wordt gebruikt tegen vliegen, maar het werkt niet :')

iemand ervaring met de Horze eczeemdekens? Vraag mij af hoe lang de hals is zonder kap.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:27

Tot wanneer hou je de deken op tegen exeem, bij mijn pony is het vorige week ontdekt en heb er nu een deken op liggen maar weet niet precies wanneer hij er weer af kan?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:28

begin oktober haal ik de deken er ongeveer af, dus de countdown has begun :D

maar als het net 'ontdekt' is bij jouw paard, is het dan wel ZE?

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:28

Oke bedankt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:37

Wel grappig madeliefjes, mijn pony vind ik er juist beter uitzien nadat ze op kuil is gekomen. Ze staat ook op bemest land, ik weet niet of ze op onbemest op bemest land komt. Wel kwam ze van kort gras, maar bij ons is het gras ook vrij kort, wel wat ''vetter''. Bij mij krijgt ze af en toe wat brokjes. Dus ze krijgt nu meer suiker en ziet er beter uit. De vlacht glimt ook een stuk meer.

Wel pas ik dagelijks op de voeding, dat do eik bij alle dieren, ze mogen me niet te vet worden en ik wil geen energie geven wat ze niet nodig hebben. Ofwel, ze krijgen bij mij hele weinig :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:24

Schangah schreef:
Ik kreeg laatst een tip om Dettol te gebruiken. Zijn er meer mensen die dit gebruiken tegen de zomereczeem???

niet gebruiken hoor!
ten eerste moet je het wel heel erg verdunnen,want pure dettol geeft brandwonden.
daarnaast is het zo dat als je vaak dettol gebruikt je de natuurlijke zuurgraad van de huid aantast waardoor die verzwakt en schimmels hun kans krijgen.
ik heb het wel gebruikt,maar appie kreeg dus op zijn hals een vette schimmelinfectie...

niet teveel gaan omprutsen met huis tuin en keukemiddeltjes,maar gebruik die middelen die er te koop zijn in de ruitersportzaak.
en ik spreek uit ervaring want heb al 10 jaar rondgeprutst met huis tuin en keukem iddeltjes en die speciaal voor paarden zijn werken toch nog het beste

madeliefjes:
jij hebt echt precies de goede aanpak!
wij bemesten dus wel,maar ik ben ze daar nog aan het bewerken om dat anders te krijgen..in elk geval anders bemesten( lopen erg veel paarden,dus gras heeft wel goede mest nodig natuurlijk).

welke vitamines geef jij als ik vragen mag?
ik gebruik zelf geen spelt,maar ongeveer een 300 gram structuurmuesli van EQuiral om mijn vitamines mee te mengen.
dat geef ik niet dagelijks,maar zo 4x per week.

Ronne:
het is drainage compositum.
als je gaat zoeken via google,kom je wel info tegen,ook hier op bokt staat veel info over.
de paardendrogist heeft het wel te koop en zij hebben ook info.
het is een homeopatische kuur metd ruppels die je 2x daags op een stukje brood aan je paard moet geven.
deze druppels zorgen ervoor dat het lichaam beter ontdaan word van afvalstoffen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:38

Als ik het goed heb begrepen worden de landen bij ons op stal helemaal niet bemest, maar dat weet ik niet met zekerheid te zeggen.
@ laura22: zodra het weer minder wordt voor een langere tijd én alle dazen weg zijn, dan pas durf ik de deken weer heel rustig af te halen. Hopelijk is dat zo half september het geval.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:33

@ellepel

Ik ben groene os verslaafde dus die van mij krijgt multivitamine en mineralencomplex van de groene os. Ik vind dat ze het er beter op doet in combinatie met de spelt dan toen ik nog brok gaf. Aan spelt worden ook suikerregulerende eigenschappen toe geschreven. Ik vind het fijn om te voeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:34

spelt kan ik hier in de buurt ook kopen,en idd heb ik er ook al veel goeds over gelezen.

heb je een internet link voor me waar dat product staat wat jij geeft?
wil ik es kijken wat er allemaal in zit.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:37

wanneer mijn deken af gaat,ligt aan de temperatuur,vorig jaar pas laat(eind oktober)
als de deken af gaat en ze gaat niet schuren,blijft die af, anders weer gewoon op.
blijft het een warme nazomer, pech voor de pony, blijft hij op

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:26

Mijn 20 jarige merrie heeft al jaren last van zomerexzeem. zij is 1,5 jaar geleden van duitsland naar mij in Nederland gebracht omdat wij bij de zee woonden met veel wind wat dus schijnt te helpen bij ZE. Dit is hoe ik haar kreeg van die kennissen van mij:

Afbeelding Afbeelding

Hele kale striemen en vol met wonden en korsten, heel weinig manen en een kapotte staart..Dit is nu 1,5 jaar geleden..
Inmiddels wonen wij ook in duitsland (waar de ellende voor haar met ZE begon) en ziet ze er zo uit...(voor de foto had ze even hara deken af..wat een drama was by the way want dat vind ze mara niks hahaha)

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De oude eigenaren van haar zeiden dat gaat weer helemaal fout als je teruggaat naar waar de ellende begon...maar het tegendeel is waar en ze zijn echt flabbergasted..
Ze zit mooi vol in haar vacht..geen korsten en wonden en hele mooie lange manen en een mooie volle staart..

Hoe ik dit heb bereikt met haar in 1,5 jaar tijd:

vanaf het voorjaar dag en nacht de exzeemdeken op (pagony) Om de 2 dgn gaat ie een kwartier af en geef ik haar een grondige borstelbeurt ivm d elosse haren etc die in de deken gaan zitten. en als ik de deken was heeft ze haar reserve deken om..hij zit dus altijd om! En hij gata pas af als er geen mug meer te bekennen is..ze vind het zelf niet vervelend en doet haar koppie al omlaag als ik ermee in mijn handen sta..

Daarnaast staat ze overdag meestal binnen uit vrije wil. De paarden staan hier aan huis en de loods met de stallen is gekoppeld aan de weilanden middels schriklint en palen..dus alle paarden kunnen in en uitlopen wanneer ze willen. shary staat in het zomerseizoen overdag heel veel binnen alleen af en toe ff een hapje gras. en zodra de zon onder is of als het regent en waait dan gaat ze naar buiten en 's nachts slaapt ze ook lekker buiten in de zomer. ze heeft ook meestal een vliegenkap op. Tis een echte Darth Vader dus om te zien hahaaha.

Ze krijgt zomers een halve schep basisbrok en onbeperkt hooi hebben ze hier toegang toe. daarnaast een appeltje en wat peentjes uiteraard en een schep knoflook poeder of 3 knoflookcapsules door haar voer. De supplementen die ik nu sinds een half jara gebruikt hebben er echt voor gezorgd dat ze niet meer schuurt dus daar ben ik super tevreden over. ze krijgt biergisttabletten en een supplement van lavor oprimixplus wat ook hoofdzakelijk bestaat uit biergist. Dit spul helpt echt super.

Ben heel erg blij dat ik het op deze manier voor elkaar gekregen heb en het voor haar een heel stuk aangenamer kan maken. Rijden doe ik overigens overdag zonder zadel gewoon met ecxeemdeken en als ik met zadel rij dan houdt ze ook haar deken aan alleen haal ik dan de buikflap eraf omdat de clips er dan onderuit moeten uiteraard. Wat ook fijn is tegen die rotdazen want dat is ook geen pretje voor die paarden.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben..voor mijn meisje werkt het in elk geval super!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:32

jeetje zeg ,dat zag er ook wel heftig uit!!!
zeker weten dat dat eczeem was en geen andere huid aandoening?
heb het haast nog nooit zo gezien moet ik eerlijk zeggen

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:45

@ellepel dit was echt ZE....en ook echt heel heel erg zielig..dius je kunt je voorstellen hoe blij ik nu ben..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:05

Nou, als ik die ringen zie zou ik echt niet als eerste aan ZE denken.
Eerder aan schurft, ringworm of regenschurft ofzo.
Maar desondanks wel een fantastische verbetering!

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:55

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:12

Flosje446 schreef:
CarolShadow schreef:
Wanneer komt er een tegenvaccin voor knuttenspeeksel?

Hebben ze de eiwitten dan al kunnen traceren die de allergische reacties veroorzaken?

universiteit in Bristol UK heeft een dikke 20 eiwitten geisoleerd uit het knuttenspeeksel
een geneesmiddel op basis van wat er nu bekend is zal nog wel even gaan duren denk ik

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:15

Barbara1975 schreef:
@ellepel dit was echt ZE....en ook echt heel heel erg zielig..dius je kunt je voorstellen hoe blij ik nu ben..

via een dierenarts vastgesteld??
sjee heftig hoor,helemaal omdat op de foto's wel nog de manen er aan zitten en je toch vaak bij heftige gevallen die manen het eerst ziet verdwijnen?
en die striemen...hoe kwam dat dan?
leek echt raar zeg

nou hoe dan ook..diertje ziet er nu in elk geval hartstikke goed uit,fijn hoor! :D

madeliefjes:
bedankt,ik zal es even snuffelen

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:27

Sonja_vR schreef:
Flosje446 schreef:
Hebben ze de eiwitten dan al kunnen traceren die de allergische reacties veroorzaken?

universiteit in Bristol UK heeft een dikke 20 eiwitten geisoleerd uit het knuttenspeeksel
een geneesmiddel op basis van wat er nu bekend is zal nog wel even gaan duren denk ik

Ok. Dat had ik nog niet meegekregen. Ik heb in maart/april een essay geschreven over ZE bij paarden en in alle wetenschappelijke artikelen die ik toen heb gelezen stond er in dat ze nog niets hadden gevonden.

Senna had vanavond onwijze jeuk. Ik denk dat de drainage daar de schuldige van is. Senna heeft altijd halverwege haar hals op haar manenkam een stuk van 20/30cm wat heel erg dik is, die was net een heel stuk geslonken en veel soepeler, dus ik denk echt dat de drainage zijn werk begint te doen.
Wat voor vitamine/mineralensupplement geven jullie? Ik geef nu iets van NAF, maar dat is bijna op en daar zit melasse in, dus dat wil ik niet blijven voeren. Ik zit zelf te denken aan MaxH of Equitop Forte, iemand ervaring mee?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:37

barbara1975, ik wist dat ik hier ergens een foto van gezien had, maar niet beschreven als zomereczeem, maar een aangeboren atopy, dat kunnen vele stoffen zijn, maar lukt het om die weg te houden dan kun je veel winnen, deken kan ook daar zijn nut voor hebben.

hoop dat de link werkt, en wees gewaarschuwd er staan hele schokkende foto's van huidaandoeningen bij dieren op!, niet geschikt voor tijdens een snack, ed.

http://www.vet.uga.edu/lam/teaching/whi ... PART_1.swf

anders maar even via google proberen, staat met foto onder het hoofdstuk: atopic dermatitis.
dat is ook de verzamelnaam voor deze aandoeningen.

femmiel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:40

Ik heb mischien een hele goeie tip :)
Bij mij werkt dat super goed.
De manen&staart in te smeren met Body Lotion,en de de exceem deken op.
Werkt bij mij super geen geschuur meer :D
Bonny heeft trouwens ook exceem ;) ik gebruik dit nu een maand en de manen groeien echt goed :)

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:41

Het leek mij ook eerder atopie dan eczeem vooral omdat de manen er nog aanzitten. Heeft een dierenarts dit gediagnosticeerd??