Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:55

wat een prachtig paard!Lijkt wel een arabier?
Sterkte morgen....wat een rot beslissing |(

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:58

Hallo allemaal,

Ik ben een meelezer bij dit onderwerp. Ik heb het idee dat er heel veel kennis zit bij de posters hier en ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden. Aanvullingen/opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom.

Ik heb het sterke vermoeden dat mijn 27 jarige fjordenmerrie cushing heeft. Een bloedtest kan duidelijkheid geven natuurlijk, maar dat is nu net het probleem. Ik woon in het buitenland, mijn DA heeft 0% ervaring met dit soort zaken, ze kende het verschijnsel bij paarden niet eens. Maar ze wil graag leren, dus ik weet zeker dat ze zich zal inspannen.

Ze laat zich nog informeren bij het lab o.a. Ik heb haar inmiddels veel engelstalige info gegegeven (met dank aan verschillende posters hier). Veel vertrouwen heb ik niet in de labs hier, aangezien een simpele wormeitelling ook verkeerd ging.

Ik las van andere posters dat er soms geen bloedtest werd afgenomen maar op basis van de kenmerken al aan pergolide werd begonnen. Mocht het mijn DA niet lukken om een bloedtest te doen, dan wilde ik haar voorstellen om als proef pergolide te geven.

Inmiddels ben ik bij de apotheek langsgegaan om naar Pergolide te vragen, maar het blijkt dat dit middel hier van de markt is genomen. Prascend zal wel leverbaar zijn (neem ik aan, nog niet achteraan gegaan).

Nu mijn vragen:
Stel dat het geen cushing is, wat voor schade richt pergolide dan aan? Ik wilde wel opbouwen zoals verschillende mensen ook al aangaven.
Klopt het dat je met 8 weken verbetering moet zien? Of is dat te kort om wat zinnigs te zeggen?
En welke verbetering valt het meest op?

@ Palominotje: sterkte met het verlies van je paard.....(mooie foto, was dat toevallig in de 110 morgen in R'dam?)

Jannepauli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:59

10tje, in welk 'buitenland' zit jij?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:02

palominotje schreef:
geerke schreef:
och jee...palominotje@Wat vreselijk!!!! |(
Ze kwam toch niet over de hoefbevangenheid heen?
Misschien ook wel de juiste beslissing....heel veel sterkte!!!

Is te veel verslechterd! In slapen is nog het enige wat ik voor haar kan doen!

Ik besef dat dit een heel moeilijk moment is voor jou maar ik heb eigenlijk enkele vragen
indien je ze niet wilt beantwoorden of later heb ik daar alle begrip voor

Hoe oud is ze?
Wat ik haar laatst gemeten ACTH waarde?
Hoeveel was haar allereerste ?
Hoelang neemt ze al pergolide?
Hoeveel mg pergolide kreeg ze per dag?

Waarom deze vragen, wel omdat ik graag zou willen weten hoe de ziekte bij jou maatje is geevolueerd.

Voel je zeker niet verplicht om ze te beantwoorden als het niet gaat

Veel sterkte

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:03

10tje@ wat voor verschijnselen heeft je paard?Heb je een recente foto van haar?
De meesten hier halen cushing wel uit een foto.Als je de hele dag tegen een cushing paard aankijkt krijg je er een oog voor :+

Welk buitenland woon jij?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:15

Dookia, Ik denk dat bij het paardje van palominotje vooral de bevangenheid het probleem was. Ook al krijg je de cushing eronder, als ze zo heftig bevangen zijn als palominotje haar paard, is er geen weg meer terug...

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:18

IMJ schreef:
Dookia, Ik denk dat bij het paardje van palominotje vooral de bevangenheid het probleem was. Ook al krijg je de cushing eronder, als ze zo heftig bevangen zijn als palominotje haar paard, is er geen weg meer terug...

Ok maar ik vraag mij dan af, mijnen is nooit hoefbevangen geweest en ik zal hem nu regelmatig titteren maar kan dit met termijn ook het lot van Shamrock worden?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:20

Die van mij is ook bevangen geweest maar het hoeft niet te gebeuren hoor.
Gelukkig was die van mij binnen 2 weken de oude naar ik zal dus altijd op moeten passen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:22

[quote="dookia

Ok maar ik vraag mij dan af, mijnen is nooit hoefbevangen geweest en ik zal hem nu regelmatig titteren maar kan dit met termijn ook het lot van Shamrock worden?[/quote]

Wat is titteren of is dat een autocorrect-gevalletje?

Palominotje: als je er ooit aan toe bent, ben ik ook (omdat ik nog veel moet leren over Cushing) benieuwd naar de antwoorden op de vragen die Dookia stelde.

Ook mijn paard is nooit bevangen geweest maar ik lees zeer diverse zaken over wel of niet meer kans erop zodra Cushing geconstateerd is...

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:32

Jannepauli schreef:
10tje, in welk 'buitenland' zit jij?

Portugal, in het noorden

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:33

geerke schreef:
10tje@ wat voor verschijnselen heeft je paard?Heb je een recente foto van haar?
De meesten hier halen cushing wel uit een foto.Als je de hele dag tegen een cushing paard aankijkt krijg je er een oog voor :+

Welk buitenland woon jij?

Ik heb vorige maand toevallig wat foto's gemaakt, zal ze opzoeken en alle verschijnselen erbij zetten.

Doe het maar even zo:

Het gaat om de laatste foto's, daar loopt ze zonder deken.

Sorry, is mislukt....foto's komen morgen wel.

Ze heeft geen wormen, geen gebitsproblemen, heeft onbeperkt hooi tot haar beschikking, (en eet gestaag door) nooit hoefbevangen geweest bij mij in elk geval. Ik heb haar al 18 jaar. Loopt nu al een paar jaar wat kort, vermoeden van slijtage/artrose. Een paar jaar geleden in NL nog laten testen op IR, omdat ze nb niet wilde afvallen, ondanks strookbegrazing, graasmasker. Was geen IR trouwens.
Verder af en toe wat poepwater na de mestballen. Kan niet echt zien of ze meer drinkt en plast. Heb haar 1 keer wat zwalkend op haar achterbenen gezien. Ze heeft geen vetophoping boven haar ogen. Ondanks bietenpulp enz, krijg ik haar niet dikker. Achteraf gezien is het afvallen najaar/winter 2011/2012 ingezet en ik herinner me dat haar vacht toen ook wat merkwaardig was. Ze is wel goed naar de zomervacht gegaan vorige zomer. Dat heeft niet langer geduurd dan de jaren ervoor
Tot januari 2012 liep ze nog wekelijks een rondje met een heel licht meisje door de bergen, op hoefschoenen. Ze staat nu een jaar stil (wel dag en nacht buiten overigens, dus wel in beweging). Ze is een binnenvetter en altijd een harde werker geweest.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:09

Imago01 schreef:
Zo, heb de pillen opgehaald.
Vanavond een halve pil gegeven, gewoon op mijn hand, samen met een snoepje die Imago zo lekker vindt. Snoepje erin, halve pil erachteraan et voilà.
Had paardlief op poetsplaats gezet, zodat ik het duidelijk kon zien als pilletje weer naar buiten zou komen maar ging prima zo. Hij keek er verder niet raar bij en ging geen gekke bekken trekken ofzo (wat ze weleens doen als ze iets te eten krijgen dat ze niet kennen/lusten). Misschien is de pil wel in een holle kies verdwenen -O- . Maar goed, zo lang dit goed gaat, blijf ik het zo doen.

Imago was wel vandaag voor het eerst sinds zijn ziek zijn weer wat happier en looplustiger. Gelongeerd aan halster en nu bleef hij uit zichzelf paar rondjes doordraven en gaf zelfs een piep met bok en paar keer even sprinten. Was ook héél snel weer moe hoor maar was blij om even die blijheid te zien bij hem!
Ik ga toch nog even niet rijden, sowieso tot het weekend nog niet en bekijk per dag hoe het met hem gaat....

Oh ja snoepjes... helemaal vergeten, dat deed ik ook vaak, boterham met pilletje en direct 2 snoepjes erachter aan als ie nog aan het kauwen was, dan ging alles zeker naar binnen ;-). Een halve pil is nog vrij veel hoor om mee te starten! Maar goed, hou het maar even in de gaten hoe hij er onder is. Beweging (zoveel als hij wil en aangeeft) is heel goed en belangrijk want daarmee hou je conditie op orde en de spieren ook.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:17

Imago01 schreef:
[quote="dookia

Ok maar ik vraag mij dan af, mijnen is nooit hoefbevangen geweest en ik zal hem nu regelmatig titteren maar kan dit met termijn ook het lot van Shamrock worden?

Wat is titteren of is dat een autocorrect-gevalletje?

Palominotje: als je er ooit aan toe bent, ben ik ook (omdat ik nog veel moet leren over Cushing) benieuwd naar de antwoorden op de vragen die Dookia stelde.

Ook mijn paard is nooit bevangen geweest maar ik lees zeer diverse zaken over wel of niet meer kans erop zodra Cushing geconstateerd is...[/quote]

Dat is eigenlijk heel simpel... Zodra een paard met cushing eenmaal bevangen is geweest, heeft hij echt meer kans om weer bevangen te raken en is het ook veel moeilijker om ze te laten herstellen. Bij ons op stal hebben 2 ponyachtige paarden gestaan die beiden regelmatig bevangen waren en cushing hadden. De ene onbehandeld, de ander ging op een gegeven moment wel behandelen, het paard verbeterde wel wat maar bleef heel gevoelig op de voeten. En werd ook vrij makkelijk weer bevangen helaas.

Voorkomen is dus belangrijk, maar voorkomen doe je ook door aan de pergolide te gaan en door bijvoorbeeld magnesium te geven (heel belangrijk voor hulp bij suikerhuishouding en vetverdeling en om bevangenheid te voorkomen).
Daarom is het dus ook belangrijk om op tijd te gaan behandelen als het kan en als het paard er nog niet erg aan toe is, want het is beter om te voorkomen en voor te zijn dan terug proberen te vechten vanuit een sterk verslechterde situatie en dan moet je maar afwachten of je paard erboven op komt. Daarom ben ik dus ook voor behandelen bij de twijfel en lichte gevallen, want je kunt beter erger voorkomen dan wachten tot het erger wordt met het gevaar van bevangenheid. Zonder bevangenheid heeft je paard nu eenmaal echt een betere kans om fit te worden/blijven.
Laatst bijgewerkt door fargo op 09-01-13 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:20

palominotje schreef:
geerke schreef:
och jee...palominotje@Wat vreselijk!!!! |(
Ze kwam toch niet over de hoefbevangenheid heen?
Misschien ook wel de juiste beslissing....heel veel sterkte!!!

Is te veel verslechterd! In slapen is nog het enige wat ik voor haar kan doen!

Ach meis, ik lees het nu pas, wat een verschrikkelijk naar nieuws ;( . Heel erg veel sterkte, wat een verlies meis. :(:) :(:)
Wat een prachtig paardje was het.. :j

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:24

Titteren was niet het juiste woordkeuze, (titteren is een bloedtest waar je ziet hoeveel antistoffen nog in een lichaam zit)

ik ga dus gewoon regelmatig shamrock zijn bloed testen op ACTH waarde

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:29

dookia schreef:
Ik besef dat dit een heel moeilijk moment is voor jou maar ik heb eigenlijk enkele vragen
indien je ze niet wilt beantwoorden of later heb ik daar alle begrip voor

Hoe oud is ze?
Wat ik haar laatst gemeten ACTH waarde?
Hoeveel was haar allereerste ?
Hoelang neemt ze al pergolide?
Hoeveel mg pergolide kreeg ze per dag?

Waarom deze vragen, wel omdat ik graag zou willen weten hoe de ziekte bij jou maatje is geevolueerd.

Voel je zeker niet verplicht om ze te beantwoorden als het niet gaat

Veel sterkte

Dookia, heel veel mensen laten hun paarden niet testen als het echt heel erg duidelijk dat het om cushing gaat. En stel dat ze dat wel hebben gedaan, wordt er tegenwoordig heel bewust naar ACTH waarden gevraagd, maar eerder was dat nog niet perse zo. Willy is bijvoorbeeld wel ooit op cushing getest en toen kwam het er niet uit, uit het bloed dan. Ik heb geen (ACTH)waarden van hem, maar toen niet veel later een andere DA langskwam twijfelde deze er niet aan en die vond het zonde om ons geld aan een test te "verspillen" wat we ook aan medicijnen konden besteden.
Dus lang niet iedereen beschikt over de ACTH waarden en ook niet over meerdere waarden. We hebben hem daarna ook niet regelmatig weer laten testen, we bekeken gewoon hoe zijn conditie en symptomen zich ontwikkelden en hoe hij zich voelde.

Volgens mij was palominotje juist nog niet zo lang bezig met pergolide en speelde de bevangenheid al voordat ze begon. Dit is ook geen "gewone gang van zaken". Niet elk paard met cushings wordt naar verloop van tijd bevangen, zeker niet als ze onder behandeling komen. Als ze onbehandeld zijn dan kan het wel naar verloop van tijd natuurlijk gebeuren omdat het paard er door de cortisol overproductie nu eenmaal gevoeliger voor wordt. Vaak komen mensen er zo achter dat er cushings speelt..

Regelmatig testen is een idee, maar heel goed in de gaten houden hoe zijn conditie is en of hij fris en vrolijk is en hoe zijn vacht is en of hij bijvoorbeeld zere voeten heeft, is minstens zo belangrijk

Willy had toen hij onbehandeld was heel gevoelige voeten, terwijl hij dat van huis uit niet had. Dus wellicht zat hij er toen al dicht tegen aan, gelukkig is hij het nooit geworden met de magnesium en pergolide en provarium breeding.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:33

Ok dus als ik jou uitleg volg is de kans dus klein dat Shamrock ook bevangen word?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:37

dookia schreef:
Ok dus als ik jou uitleg volg is de kans dus klein dat Shamrock ook bevangen word?

Als de medicijnen gewoon werkzaam zijn en zijn hormonen zijn op orde gebracht en hij niet eerder bevangen is geweest en je ook nog let op het voeren dan valt het gelukkig wel mee.
Ik geloof zelf wel heel erg in het belang ook van magnesium als hulpmiddel ter ondersteuning.

Heeft hij ook veel gedronken en geplast (dus suikerziekteachtige verschijnselen getoond?)

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:53

Laatst bijgewerkt door dookia op 09-01-13 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:55

Och dat is ook een schatje Dookia <3 <3 , meer van dezelfde types hier, wel opvallend veel vossen.
Dat ziet er goed uit inderdaad.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:02

Palominotje, heel veel sterkte met het verlies van je prachtige paardje. Ik vrees dat in jouw situatie geen andere mogelijkheid is, dan een eind maken aan de pijn. Hoe moeilijk dat ook is.

Over bevangenheid. Billy was 2 jaar geleden bevangen en een paar maanden geleden na de cortisonen. Dat keer maar heel kort, dus het is verder goed onder controle (tenminste iets wat bij hem onder controle is)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:27

Palominotje.. wat een verdrietig nieuws.. veel sterkte!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:00

dookia schreef:
Titteren was niet het juiste woordkeuze, (titteren is een bloedtest waar je ziet hoeveel antistoffen nog in een lichaam zit)

Titreren bedoel je! :)

Palominotje, ik hoop dat je een beetje hebt kunnen slapen. Je weet dat je er goed aan doet maar je kan haar nog niet missen.. zo moeilijk..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:10

Palominotje heel erg veel sterkte vandaag meis, ik had het zo graag anders voor je gewild ;( Sterkte :(:) :(:)

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:31

IMJ schreef:
dookia schreef:

Titreren bedoel je! :)

Jeps gebruiken jullie niet het werkwoord titeren in Nederland dan?

Zowiezo was de woordkeuze hier verkeerd en niet van toepassing.