[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:58

kan best hoor,zijn gebit moet goed zijn,die is pas nog gevijld.
nou ja,hij moest die spanning kwijt die hij in zijn lijf had en ik merk nu dus aan van alles dat het er nog uit gaat ook.
alleen maar positief! :D

loveyou174

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:10

mijn paard is allergisch vandaar dat ze steeds met haar hoofd schud.
ik moet nu met een pollennetje rijden dus ik hoop dat het een beetje helpt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:42

en hoe weet je dat nu?
maar waar komt die allergie dan vandaan,weet je dat ook?

vertel eens wat meer?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:39

daar ben ik ook wel benieuwd naar. ik dacht namelijk ook dat het een soort hooikoorts moest zijn toen Zneddie het voor het eerst liet zien. vooral omdat er toen een hoop bloeisels enzo door de lucht vlogen ook.

HS wordt volgens mij vaak al snel pollenallergie genoemd, ook als dat eigenlijk niet het geval is. is dat eigenlijk te testen?

vwb Zneddie, als het kan, dan wel. maar er zijn niet heel veel mensen beschikbaar om het mee te testen. op zich is het misschien wel de moeite waard. aan de andere kant wil ik het ook niet meer triggeren dan nodig is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:10

die pony waar ik het over had wordt ook eerst osteopatisch nagekeken. dan kijken hoe het gaat. en pas dan andere dingen elimineren, het is ook niet de hele tijd aan een stuk door, meer naar het einde van de training toe eigelijk. maar met buitenrit na een half uur net zo goed. heel apart.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:47

Vandaag voor het eerst met mijn paard in het bos gereden. Wat een drama. Hij heeft nog nooit zó erg geschud. Met zijn voorbenen naar zijn neus slaan, zwalken over het pad, hoofd recht in de lucht, zich bijna laten vallen... Er zat duidelijk iets in de lucht wat het triggerde; op het asfalt was het weer oke.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:54

FCSA, wat sneu zeg.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:30

die ervaring heb ik ook, dat het in het bos/ onder de bomen erger was/ is. de oprijlaan naar onze stal ligt grotendeels onder het bos/ langs de bosrand, en daar hadden die van ons het meeste last. ook in het bosje waarover ik het weleens eerder gehad heb waren de klachten op hun ergst. ook stoffige (zand)bodem maakte het erger. in het bos had ik het idee dat het een combi was van het flikkerende licht, omdat je soms stukjes zon tussen het bladerdak door hebt, afgewisseld met schaduw, maar ook de aanwezigheid van beestjes en bijv. pollen/ bloesemblaadjes/ dingetjes die uit de bomen vallen.

ik heb filmpjes weten te maken afgelopen weekend, o.a. van het poetsen en omgaan met het hoofd, maar ook van het lopen in het bos waarin Zneddie twee jaar terug onwijs erge HS had. hoop dat ik ze van de week kan laten zien.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:34

Merrieveulen, als bijv. stof en pollen de trigger zijn. Hoe staat dit dan in verband met de oorzaak bij jouw paarden?
Als het bijv. iets op de slijmvliezen (bacterie, schimmel enz.) is dan kan ik me voorstellen dat stof, pollen e.d. de trigger zijn maar bij een bepaalde spanning of scheefheid in wervels o.i.d. kan ik me daar niets bij voorstellen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:35

Hij deed het eigenlijk het ergste op de open stukken; als we in de schaduw waren leek het iets minder te worden. Het zou met stress te maken kunnen hebben natuurlijk. Volgende keer doe ik het neusnetje om om te kijken of dat een verschil maakt.

Ik zit nu ook op het Yahoo forum en daar schreef iemand hoeveel schade een tandartsbehandeling kan aanrichten - het feit dat hij zijn tong tussen zijn voortanden houdt geeft aan dat er heel veel spanning op het hoofd staat en dat zijn kiezen waarschijnlijk te kort zijn gevijld, waardoor zijn mond niet meer helemaal dicht kan.. Poor thing.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:37

Is dat bij jouw paard gebeurd, de kiezen te kort gevijld?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:39

Waarschijnlijk ja. Al heeft hij maar een heel klein beetje gevijld - ik was er zelf bij..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:11

Maar hoe weet je dan of er te kort is gevijld?
Eet hij wel goed en zijn de vezels in de mest normaal?
Is er met de hand of electrisch gevijld?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:13

Met de hand gevijld. Hij houdt zijn tong tussen zijn voortanden - niet constant, maar wel regelmatig. Volgens degene in het Engelse forum is dat een teken dat de kiezen niet meer op elkaar kunnen.

Edit: hij eet wel goed ja en de mest ziet er normaal uit..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:30

Misschien een andere tandarts laten komen om dit na te laten kijken?

Als het niet goed meer zou 'passen' kan hij niet goed eten, gevolg lijkt mij dan te zien in de mest maar er kunnen eventueel ook koliekverschijnselen zijn.
Wie heb je als tandarts?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:37

Jan-Willem van DAP Amstelstreek. Hij is dierenarts, maar doet ook simpel bijvijl-werk. Geen echte tandarts dus; het was eigenlijk alleen ter controle... Ik durf er eigenlijk niet nog eens een tandarts bij te halen ivm grote invloed van die klem op het TMJ. En hij is in Bodegraven natuurlijk ook nog gecheckt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:07

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:18

Dank! Vooral de link met kaak en eerste deel van de hals is interessant:

"Kleine spiertjes verbinden de tongbeentjes met het kaakgewricht en met het gebied rond de nek, waar het hoofd aan de hals verbonden is. Het kaakgewricht is feitelijk een belangrijk centrum voor de zenuwen die zorgen voor balans en proprioceptie. (Proprioceptie is een onderdeel van het centrale zenuwstelsel van het paard, waardoor het weet waar zijn voeten zich bevinden zonder ernaar te kijken en maakt derhalve ook deel uit van het coördinatiesysteem van het paard.) Ook de zenuwen van de onbewuste registratie (proprioceptie) van de voorbenen van het paard liggen in het gebied van de tongbeentjes.

Blokkades elders in het paardenlichaam kunnen ook voor tongproblemen zorgen. Door osteopaten worden vaak blokkades gevonden rond de eerste halswervel, in het tongbeen, in de schedel en ook rond het heiligbeen, ter hoogte van het kruis, dat via het ruggenmerg in verbinding staat met de schedel. Door een blokkade in de rug (en dus ook onder het zadel) ontstaat een te hoge spanning rond het middenrif, dat via onderhuids bindweefsel weer in verbinding staat met het tongbeen, het kaakgewricht, het hoofd en de eerste halswervel."

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:20

Ik heb trouwens filmpjes van het rijden in het bos. Omdat ik er zelf ook op sta zet ik ze liever niet online, maar wie ze wil zien kan ik een pb sturen met de links.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:22

En houdt er rekening mee dat het door het bit kan komen. Daar gaat namelijk dit hele artikel over!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:22

Ik zou de filmpjes wel graag willen zien!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:24

singasong schreef:
En houdt er rekening mee dat het door het bit kan komen. Daar gaat namelijk dit hele artikel over!

Ik heb een dunne, anatomisch gevormde Myler watertrens. Hij doet niet raar met zijn mond/tong tijdens het rijden en ik zag geen verbetering in de weken dat ik hem niet gereden heb.. Denk je dat het toch zinvol zou zijn om hem tijdelijk bitloos te rijden?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:58

FCSA schreef:
Met de hand gevijld. Hij houdt zijn tong tussen zijn voortanden - niet constant, maar wel regelmatig. Volgens degene in het Engelse forum is dat een teken dat de kiezen niet meer op elkaar kunnen.

Tong tussen de tanden schijnen ze ook wel te doen om hun kaakgewricht rust te geven. B.v. bij een scheefstand van de tanden.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:00

Ja? Dat wijst dus ook weer in de richting van het TMJ.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:08