[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 00:51

Ik kom mij hier ook even melden.. lees al een tijdje mee ivm vermoedens van zomereczeem bij onze shet kruising..

Hij is nu 4 jaar.. vorige winter/voorjaar schuurde hij wat.. Toen heb ik hem gewassen met sebacil en kwamen er luizen af.. daarna werd het schuren minder en had hij ook geen wondjes meer.. echt bleef hij toch nu en dan wat schuren.. nooit heel erg want ik zag geen wondjes en hij heeft gewoon een volle bos manen.. de staart werd niet geschuurd..

Gedurende deze zomer werd het schuren eigenlijk heel geleidelijk erger.. ik heb eerst naar 't voer gekeken.. maar hij krijgt alleen hooi en heel weinig brok waar eigenlijk niet zoveel inzit.. dus dat kan het niet zijn.. Ik heb derfen gebruikt om de jeuk wat te stillen en dat werkte wel iets.. maar vanaf september ongeveer jeukt hij weer erger.. ik heb hem laatst voor de zekerheid nog eens behandeld met sebacil maar dat heeft eigenlijk niets geholpen..

Het is nu midden oktober en ik weet eigenlijk niet zo goed wat nu.. wanneer kan ik met zekerheid zeggen dat het zomereczeem is? Heeft het nut om nu nog een deken aan te schaffen? Of kan ik met smeersels de jeuk verminderen en kijken of de jeuk deze winter helemaal weg gaat.. want dan ben ik zeker van ZE..

Op dit moment heeft hij een wat hardere manenkam met van die typische rimpels.. hij heeft wat oppervlakkige wondjes maar zijn manenkam is wel geïrriteerd.. sinds kort schuurt hij ook zijn staart..
Overigens merk ik dat hij ook op andere plekken schuurt/jeuk heeft.. bijvoorbeeld op zijn hals en billen.. is dit iets typische voor ZE? Kriebelen vind hij over z'n hele lijf wel lekker maar reactie wordt heftiger als je dichtbij de manen komt..

Iemand tips/advies?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 07:51

Beste even de veearts laten kijken, op zich heb je al een aantal goede dingen gedaan.
Goed kijken naar je voer, en wel genoeg vitamines geven he, tekorten kunnen ook problemen geven.
Sebacil moet je eigenlijk 3x achter elkaar gwbruiken als er luis is.
Dit om alle eitjes die uitkomen ook aan te pakken.
Teveel gras kan oorzaak zinn,suikers in voeding.
Allergie voor iets anders dan de vliegjes kan.
Wormen kunnen een oorzaak van jeuk zijn,dus goed ontwormen en ook tegen bloedworm :j

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:40

Ja sebacil heb ik toen idd 3x gebruikt ;)
Afgelopen keer maar 1x omdat het niet hielp tegen de jeuk en ik ook geen Luis oid zag..

Ontwormen gebeurt nu eigenlijk best goed.. hij heeft een worminfectie gehad maar die is nu zover ik weet onder controle.. wel een goede tip iig, ga dat nogmaals eens goed uitsluiten..

Het beetje krachtvoer wat hij krijgt is idd ivm vitamines en mineralen.. gras krijgt hij dus niet of iig echt minimaal..

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:01

lissie_zigor schreef:
Jets schreef:
Hier gaat het op zich best goed met mijn fjord. Ik smeerde steeds afwisselend derfen, Fibra en sectolin sweet itch op haar hoofd omdat ze daar echt donkere plekken had zonder haar, maar had het idee dat het alleen maar erger werd. Nu sinds ongeveer twee weken gestopt met smeren en dan lijkt het veel beter te gaan! De haren groeien alweer mooi terug :j Geen idee of dit in verband staat met de tectonik die ik afgelopen week wel weer gesmeerd heb, maar ik vond het wel apart.
[ [url=m/f0TF62.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw die van jou heeft tenminste nog een partij manen! Die fjord van mij heeft ze al afgeschuurd

Ja daar ben ik ook erg blij om :) Het is nu precies een jaar geleden dat ik het voor het laatst geknipt heb :) Richting de schoft is wel een stukje weg, maar dat komt denk ik ook mede door de deken. Mijn Rambo is helaas gesneuveld dus ze heeft nu weer zo'n nare bruine op haha.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:51

Iemand ervaring met Mais voeren aan eczeempaarden?

Mijn pony ging vanmorgen de wei op en daar lag wat mais wat de koeien hier krijgen (denk van de wagen af gevallen) en vond dat echt enorm lekker.
Nu vraag ik me af of dit kwaad kan om af en toe te geven aan eczeempaarden?
Ze heeft het verder nooit gehad en zal het dan alleen als traktatie krijgen.
Zijn er nog verschillen in suiker etc tussen bietenpulp en mais?

Ik was eigenlijk van plan om van de winter af en toe bietenpulp bij te geven om haar op gewicht te houden, maar weet niet of dit ook een alternatief is aangezien ze het lekker scheen te vinden. Slobber geeft ze niks om, ze eet het zelfs niet helemaal op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:03

Es een keer zo een kolf kan niet zo veel kwaad,maar zou het niet teveel geven.
Mais word ook als dikmaker wel gegeven,zit geloofmik veel zetmeel in.
Kijk anders even op de site van voervergelijk,daar staat vast wel wat info op over mais.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:32

Mais gaat er bij die van mij niet meer in. Vorige maand waren de paarden hier door de draden het maisland ingegaan met bij mijn fjord koliek, hoef- en spierbevangenheid als gevolg. Maar dat is natuurlijk een ander verhaal dan een keer een kolf haha. Ik ben nu aan het opbouwen met gras want ze heeft tot die tijd enkel hooi gehad. Moet zeggen dat ik wei of verschil merk in jeuk. Ze schuurde op enkel hooi evenveel als met gras.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 12:01

Mais is ook eigenlijk niet echt paardenvoer.. komt er hier dus bij geen een paard in.. af en toe een kolf voor de lekker is natuurlijk geen probleem

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:30

Ja en dan te bedenken dat mijn dierenarts me dat heeft aanbevolen om iedere dag te voeren, maismeel.. ben gewoon verder gegaan met bietenpulp en meer ruwvoer, ZOveel beter dan al dat zetmeel. Ze is nu goed op gewicht. Dus Kayleigh327, ik zou zeker bietenpulp aanraden (zonder melasse) als dikmaker :) mais zit echt veel zetmeel in (het is een graan) en is dus niet ideaal voor paarden en zeker niet voor paarden met eczeem.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:16

Bedankt voor alle reacties!
Ga binnenkort dan maar eens kijken of ik ergens een proefverpakking bietenpulp (zonder melasse!) kan krijgen en kijken of ze dat ook lekker vind.
Het was trouwens Snijmais wat ze gegeten had. Kan op voervergelijk weinig informatie hier over vinden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:47

Vroeger, jaren 80 voerden wij de magere/oude paarden snijmais om ze de winter door te krijgen, nog nooit gekke dingen van gezien.
Dat kregen ze dus alleen in de wintermaanden als er geen gras op de weilanden stond.

Onder die oudjes was 1 heel zware eczemer, een import-IJslander van ca 30 jaar die geen haar op haar lijf meer had van de eczeem, toen was er nog niet zoveel info over eczeem.
Je had corticosteroïden als injectie, maar daar kunnen ze bevangen van raken dus dat kreeg een pony op leeftijd niet en je had smeermiddelen die wel wat verlichtte maar niet afdoende werkten. Eczeemdekens had nog niemand van gehoord en knutten waren er bijna niet.

Wel waren er toen veel minder eczeempaarden dan nu.

De IJslander had in de winter als ze mais kreeg geen last van haar eczeem, echt alleen in de zomermaanden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:05

Snijmais is weer een combi van plant en korrel he, ik ken dat inderdaad ook wel .
Ben ook ooit op een manege geweest waar de paarden dit er bij kregen die wwren ook tonnetje rond daar :j
Het is soms even uitvinden of je paard er tegen kan

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:35

Snijmais is inderdaad een dikmaker en bevat veel vezels, dus ook een ruwvoer bron.
Toch zou ik het niet snel meer aan een paard geven, er zijn nu betere voeders voor de oudjes. Maar ik ben ook niet bang dat het slecht is voor een paard als ze er een keer van snoepen. Een paard wat op het maisland geraakt eet echt niet alleen korrels of kolven, maar gewoon de hele plant.

Mocht iemand het willen voeren, dan natuurlijk wel langzaam opbouwen.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:37

Ze zullen niet van maismeel gaan jeuken in de winter, maar ze zijn er inmiddels achter dat veel zetmeel niet goed is voor de spijsvertering van een paard, omdat die ingesteld is op moeilijk te verteerbare koolhydraten (niet vluchtige, zoals zetmeel). Vaak hebben eczemers geen goede spijsvertering en dus raad ik het niet aan. Als je een heel oud paard hebt die mager blijft op bietenpulp zou ik mais overwegen :j maar meestal werkt het heel goed en dus vind ik het een beter alternatief.

@Kayleigh327 die van mij vond bietenpulp + zemelen eerst 10x niks, gooide heel verontwaardigd de voerbak om :') Maar heb toch doorgezet door eerst een wortel erdoor heen te raspen en dan iedere dag en kleiner stukje wortel totdat ze het heerlijk vond zonder wortel (duurde ong een paar dagen). Zit weinig suiker in dus het kan zijn dat ze eerst aan de smaak moet wennen.
Is dit het enige wat je bij gaat voeren of krijgt ze al vitamine/mineralen binnen?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:27

Als ze de bietenpulp zo niet listen kun je het ook samen geven met geweekte grasbrokken dan smaakt het lekkerder..

Het is overigens ook niet dat ze ziek worden van maïs hoor.. maar ze krijgen het niet helemaal lekker verteerd.. Daarom is het mij altijd afgeraden.. maïs is meer koeien dan paardenvoer.. het zet idd wel aan.. maar bietenpulp is een gezondere keuze daarvoor dan mais

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:42

de tinker krijgt seniores priores met een schep brok er door, anders eet ze het niet :+
Te dun vind ze niet lekker, grweekte grasbrok kan inderdaad ook,dat voer ik nu ook wel.

Appie krijt nu een halve schep geweekte grasbrok, een halve schep dieetmix en zijn supplement.
Vlak voor ik weg ga nog een halve emmer lucerne,al laat hij dat vaak toch staan,vind hij niet zo lekker geloof ik.

Nog even en de eczeemdeken kan de was in, ben nog steeds blij met de rsih,
heb het nu dus 2 seizoenen gebruikt en er zir 1 klein gaatje in,verder is de deken nog heel :D

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:45

Silver_Fox schreef:
@Kayleigh327 die van mij vond bietenpulp + zemelen eerst 10x niks, gooide heel verontwaardigd de voerbak om :') Maar heb toch doorgezet door eerst een wortel erdoor heen te raspen en dan iedere dag en kleiner stukje wortel totdat ze het heerlijk vond zonder wortel (duurde ong een paar dagen). Zit weinig suiker in dus het kan zijn dat ze eerst aan de smaak moet wennen.
Is dit het enige wat je bij gaat voeren of krijgt ze al vitamine/mineralen binnen?

Ze krijgt Vitalbix en Luzerne als basis. Snachts onbeperkt hooi, overdag op de wei met nu extra hooi erbij.

De bietenpulp is dus alleen voor als ze straks wat af gaat vallen als het echt heel koud wordt. Ze is nu net goed op gewicht dus is even afwachten of ze het nodig gaat hebben. Maar ben me een beetje aan het voorbereiden voor als het nodig is!

Thanx voor de info allemaal :D

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:52

Helemaal goed! +:)+

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:55

Hoe doen jullie het met de entingen bij jullie eczemers? Mijn ruin is in mei 2015 geënt bij zijn vorige eigenaar. Hij is nu 8 en heeft iedere keer jaarlijks zijn entingen gehad. Ik wil nu in ieder geval pas eind oktober laten enten, maar zal ik hem wel laten enten? Of alleen tetanus? Ik doe geen wedstrijden, we rijden alleen in het bos en komt in principe alleen direct in contact met de paarden uit zijn eigen kudde, maar er gaan er wel een aantal regelmatig op wedstrijd en die komen dus wel in contact met andere paarden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:10

Ik laat mijn paard ieder jaar im de winter enten voor influenza, ivm keuringen, maar ook omdat influenza steeds wisselt qua stam en behoorlijk ernstige complicaties kan geven.
Tetanus is altijd hetzelfde en veel langer werkzaam die voegen we maar 1x per 3 jaar toe en het is nu ook mogelijk om te titeren op voldoende afweer voor Tetanus dus misschien kan er nog minder voor tetanus geënt worden.

Drs. Tannetje Koning, voorop loper voor titeren bij honden, heeft onlangs haar eigen paarden voor het eerst getiterd voor tetanus.

Als je wilt enten tegen influenza zonder tetanus dan moet je dat wel op tijd bij je dierenarts aangeven, zij hebben meestal alleen de cocktail op voorraad, alleen influenza moet besteld worden.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:25

Ik heb een vraagje, mijn pony heeft dr hele staart ( staartwortel) weggeschuurd. In de zomer schuurt ze nooit, ze begint altijd in de herfst te schuren. Ik heb haar nu een vitamine spuit gegeven en spuit er al een paar weken olie achtig spul op( is Duits, rode met gele verpakking) weten jullie misschien nog iets wat zou helpen?

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:52

xbelieveitx schreef:
Ik heb een vraagje, mijn pony heeft dr hele staart ( staartwortel) weggeschuurd. In de zomer schuurt ze nooit, ze begint altijd in de herfst te schuren. Ik heb haar nu een vitamine spuit gegeven en spuit er al een paar weken olie achtig spul op( is Duits, rode met gele verpakking) weten jullie misschien nog iets wat zou helpen?

Staat je paard snachts binnen? Bij ons staan ze snachts namelijk binnen en merk ik ook dat het schuren pas tegen de herfst het ergste wordt maar dat komt bij mij omdat de dagen dan korter worden en dus ook de muggen eerder komen, dan staat hij nog buiten. In de zomer maanden komen de knutten pas vanaf een uur of 17:00 en nu is 17:00 al echt een piek als het gaat om muggen...

Als dit bij jou ook het geval is en je de kans hebt om zelf te bepalen hoelaat die naar binnen gaat zou je dat ook nog kunnen proberen..

Ik denk dat je het al goed gedaan hebt.

Kijk vooral even naar de veranderingen die er zijn waardoor hij er nu meer last van heeft: kortere dagen, ander voer, minder beweging, stress, andere plek (dichter bij water oid), meer mogelijkheden om te schuren (bv in zomermaanden 24/7 in het land staan met schrikdraad waar die nergens kan schuren en nu op stal staan en mogelijkheid heeft te schuren) enz.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:55

Ze gaat rond 9 uur a ochtends naar buiten en rond half 8 naar binnen

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:56

Mogelijkheid om dr snachts buiten te laten staan is er wel maar dat wil m'n vader absoluut niet.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:10

Ziviaantje schreef:
Ik wil nu in ieder geval pas eind oktober laten enten, maar zal ik hem wel laten enten? Of alleen tetanus?

Wij enten de eczemer in januari, dan is er geen nasleep meer van vorig seizoen en heeft hij tijd om de rotzooi te verwerken voor het nieuwe seizoen begint. Ik begin wel altijd een week of 6 daarna met een drainage kuurtje.

Alleen tetanus enten moet je sowieso niet willen. Die is langer dan een jaar werkzaam. Je kunt dit als je er zeker van wil zijn laten testen (titeren) en alleen enten als de werking is afgenomen. Wij gokken het erop en enten elke twee jaar voor tetanus.

Influenza zou ik zeker wel elk jaar doen. Dit is een nare ziekte voor paarden, en de reden dat het tegenwoordig nauwelijks niet meer voorkomt komt juist door structureel enten. Ook is deze enting beduidend minder lang werkzaam, na een maand of 8 geloof ik neemt de werking af. Vandaar ook dat voor wedstrijdpaarden nu geldt dat je elke 6/7 maanden moet enten (wat ik een tikkeltje overdreven vind, dus ik ent ons andere paard gewoon vlak voor het wedstrijdseizoen, dan is je enting het hele seizoen geldig en tijdens de winter dan maar even niet).

En idd, je moet het van te voren bij je dierenarts aangeven als je zonder tetanus wil enten, die hebben ze niet altijd op voorraad.