Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jessix schreef:Lifeforhorses, Speedibeet is zeker geschikt. In de Fiber Force zit al veel olie, dus ik zou dat even zo laten. Als ik olie extra geef dan is het lijnzaadolie of van die omega gold olie heb ik ook wel eens gehad van de Paardendrogist.
Maar kijk eerst maar eens of hoe het gaat met FF en speedibeet.
Jessix schreef:Nee je hoeft geen brok te halen. Ik denk dat je met FF echt wel een goed voer hebt wat in principe moet voldoen.
Speedibeet is bietenpulp, alleen is het wat eerder geweekt en bevat het minder suiker dan andere bietenpulp, dus dat is heel mooi. Mocht hij dat niet eten kun je bijvoorbeeld Luzerne geven.
Ik zou niet te veel tegelijk geven. Kijk eerst maar hoe hij het hierop doet en dan kun je eventueel wat toevoegen. Magnesium wordt gegeven en monnikspeper, maar nogmaals, als je wilt weten hoe hij het doet op de FF als basisproduct zou ik dat even de kans geven zonder extra toevoegingen.
Ik weet even niet meer of je al gestart bent met de medicijnen? Dat is natuurlijk ook allemaal even uitproberen, dus er gebeurd dan een hoop tegelijk. Probeer het daarom even zo simpel mogelijk te houden. Je paard moet nu aan veel dingen wennen.
Shanna schreef:Hebben jullie ook tips om mijn pony wat meer te laten drinken? Hij drinkt nog geen halve emmer water op een dag, en omdat hij zo lusteloos is heeft hij ook geen trek in eten..
Ik ben nu sinds 2 dagen met de medicatie bezig, maar daarvoor dronk hij ook al weinig.
Ik zat zelf aan slobber te denken? Maar omdat het een mini van 89 cm betreft krijgt hij maar erg weinig voer dus is slobber niet genoeg extra vocht (al maak ik de slobber erg waterig bij hem, wat me voor hem dan weer minder lekker lijkt)..
Shanna schreef:Halve emmer was na ruim 24 uur op stal staan om in de gaten te houden hoeveel hij eet en drinkt. Dat hij weinig eet was me al opgevallen, het weinig drinken wist ik nog niet.. Al was zn bloed wel erg lastig te vinden, zijn ruim 15 a 20 minuten bezig geweest om 1 buisje vol te krijgen. Hierbij veel opnieuw geprikt en gedraaid en geduwd met de naald maar het bleef moeizaam.
Huidplooi-test is erg lastig uit te voeren, meneer heeft een berenvacht waarin je hand verdwijnt haha
Jessix schreef:Ik zou eerst kijken hoe je de eerste 3 weken door komt met name door de start van de medicijnen. Dat kan invloed hebben op de eetlust, hoeft niet. Als alles een beetje stabiel is kun je gaan kijken of hij wat aan wil komen, hoe ze vacht eruit gaat zien, of je het idee hebt dat hij meer energie kan gebruiken, of hij hongerig is, etc.
Bekijk het gewoon allemaal goed. Ik maakte ook steeds foto's om te kunnen vergelijken. Sommige paarden zie je met een paar weken al opknappen. De uitstraling verbeterd meestal al snel. Als je wat bijwerkingen krijgt van de medicijnen duurt het natuurlijk allemaal wat langer en moet je soms je plannen weer bijstellen.
Succes en houdt ons op de hoogte!
Shanna schreef:Hoeveel kilo/ voerscheppen slobber heb jij op die 8 liter? En welk merk slobber?
Van gewoon voer krijgt mn pony 2 a 3 handjes op een dag. Slobber zal ook zo'n 1/4e schep zijn.
Momenteel doet hij qua werk helemaal niks omdat hij belachelijk slecht loopt soms, voer is puur voor de inname van de medicatie.
Ik heb hem nu nog op 1/8e pil staan. De DA adviseerd een halve al vind ik dat zelf erg veel (zn score was 18 waar 0-12 normaal is) voor zo'n kleine pony (89 cm bij 100/ 125 kilo). Ik hoop uit te komen op 1/8e a 1/4e pil per dag.
Fanneke schreef:Merk dat er veel vragen zijn, inclusief mijzelf, over voeding. Waar je op moeten letten, enz. Kan dit wellicht ook worden meegenomen in het starttopic, of zeg ik nou iets geks ?
Ik las al veel over weinig suikers en zetmeel voeren aan paarden met PPID, wat zijn goede alternatieven? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Shanna schreef:Hebben jullie ook tips om mijn pony wat meer te laten drinken? Hij drinkt nog geen halve emmer water op een dag, en omdat hij zo lusteloos is heeft hij ook geen trek in eten..
Ik ben nu sinds 2 dagen met de medicatie bezig, maar daarvoor dronk hij ook al weinig.
Ik zat zelf aan slobber te denken? Maar omdat het een mini van 89 cm betreft krijgt hij maar erg weinig voer dus is slobber niet genoeg extra vocht (al maak ik de slobber erg waterig bij hem, wat me voor hem dan weer minder lekker lijkt)..