[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:05

Lifeforhorses, Speedibeet is zeker geschikt. In de Fiber Force zit al veel olie, dus ik zou dat even zo laten. Als ik olie extra geef dan is het lijnzaadolie of van die omega gold olie heb ik ook wel eens gehad van de Paardendrogist.

Maar kijk eerst maar eens of hoe het gaat met FF en speedibeet.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:09

Jessix schreef:
Lifeforhorses, Speedibeet is zeker geschikt. In de Fiber Force zit al veel olie, dus ik zou dat even zo laten. Als ik olie extra geef dan is het lijnzaadolie of van die omega gold olie heb ik ook wel eens gehad van de Paardendrogist.

Maar kijk eerst maar eens of hoe het gaat met FF en speedibeet.

Ohh super! dus dan hoef ik geen Bietenpulp/luzerne te voeren, maar kan als vervanger speedibeet doen?(als ik dat goed begrijp) :o
En moet ik dan ook nog brok halen? (zoiets zei je toch? :) )

Verder nog dingen die ik moet aanvullen?

Of kruiden o.a die ik erbij kan/moet geven? of zit alles wat een paard met ppid tekort komt hier wel een beetje in?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:18

Nee je hoeft geen brok te halen. Ik denk dat je met FF echt wel een goed voer hebt wat in principe moet voldoen.

Speedibeet is bietenpulp, alleen is het wat eerder geweekt en bevat het minder suiker dan andere bietenpulp, dus dat is heel mooi. Mocht hij dat niet eten kun je bijvoorbeeld Luzerne geven.

Ik zou niet te veel tegelijk geven. Kijk eerst maar hoe hij het hierop doet en dan kun je eventueel wat toevoegen. Magnesium wordt gegeven en monnikspeper, maar nogmaals, als je wilt weten hoe hij het doet op de FF als basisproduct zou ik dat even de kans geven zonder extra toevoegingen.

Ik weet even niet meer of je al gestart bent met de medicijnen? Dat is natuurlijk ook allemaal even uitproberen, dus er gebeurd dan een hoop tegelijk. Probeer het daarom even zo simpel mogelijk te houden. Je paard moet nu aan veel dingen wennen.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:22

Jessix schreef:
Nee je hoeft geen brok te halen. Ik denk dat je met FF echt wel een goed voer hebt wat in principe moet voldoen.

Speedibeet is bietenpulp, alleen is het wat eerder geweekt en bevat het minder suiker dan andere bietenpulp, dus dat is heel mooi. Mocht hij dat niet eten kun je bijvoorbeeld Luzerne geven.

Ik zou niet te veel tegelijk geven. Kijk eerst maar hoe hij het hierop doet en dan kun je eventueel wat toevoegen. Magnesium wordt gegeven en monnikspeper, maar nogmaals, als je wilt weten hoe hij het doet op de FF als basisproduct zou ik dat even de kans geven zonder extra toevoegingen.

Ik weet even niet meer of je al gestart bent met de medicijnen? Dat is natuurlijk ook allemaal even uitproberen, dus er gebeurd dan een hoop tegelijk. Probeer het daarom even zo simpel mogelijk te houden. Je paard moet nu aan veel dingen wennen.

Isgoed dan doe ik dat, en hou ik het in mijn achterhoofd wat betreft Magnesium en monnikspeper,
Hoelang moet ik vanuit gaan om te weten of hij het hier goed op doet?
Ben al gestart met de medicijnen en is inderdaad even afwachten, maar zoals je zegt dat hij aan veel moet wennen, heb je gelijk in!
Dan houd ik het mooi eerst op FF en speedibeet :D

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:31

Dag 2 op een kwartje is wel weer goed gegaan. Vanmorgen was hij gewoon weer zichzelf, normale mest en vanavond ook niets meer aan de hand.. Wat een opluchting :o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:36

Ik zou eerst kijken hoe je de eerste 3 weken door komt met name door de start van de medicijnen. Dat kan invloed hebben op de eetlust, hoeft niet. Als alles een beetje stabiel is kun je gaan kijken of hij wat aan wil komen, hoe ze vacht eruit gaat zien, of je het idee hebt dat hij meer energie kan gebruiken, of hij hongerig is, etc.

Bekijk het gewoon allemaal goed. Ik maakte ook steeds foto's om te kunnen vergelijken. Sommige paarden zie je met een paar weken al opknappen. De uitstraling verbeterd meestal al snel. Als je wat bijwerkingen krijgt van de medicijnen duurt het natuurlijk allemaal wat langer en moet je soms je plannen weer bijstellen.

Succes en houdt ons op de hoogte!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:37

felineepino schreef:
Dag 2 op een kwartje is wel weer goed gegaan. Vanmorgen was hij gewoon weer zichzelf, normale mest en vanavond ook niets meer aan de hand.. Wat een opluchting :o

+:)+ Fijn!

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:39

Hihi, foto's maken is inderdaad een goede. Ga ik ook is doen, en dan over een maandje verschillen zoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:40

Hebben jullie ook tips om mijn pony wat meer te laten drinken? Hij drinkt nog geen halve emmer water op een dag, en omdat hij zo lusteloos is heeft hij ook geen trek in eten..

Ik ben nu sinds 2 dagen met de medicatie bezig, maar daarvoor dronk hij ook al weinig.

Ik zat zelf aan slobber te denken? Maar omdat het een mini van 89 cm betreft krijgt hij maar erg weinig voer dus is slobber niet genoeg extra vocht (al maak ik de slobber erg waterig bij hem, wat me voor hem dan weer minder lekker lijkt)..

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:44

Shanna schreef:
Hebben jullie ook tips om mijn pony wat meer te laten drinken? Hij drinkt nog geen halve emmer water op een dag, en omdat hij zo lusteloos is heeft hij ook geen trek in eten..

Ik ben nu sinds 2 dagen met de medicatie bezig, maar daarvoor dronk hij ook al weinig.

Ik zat zelf aan slobber te denken? Maar omdat het een mini van 89 cm betreft krijgt hij maar erg weinig voer dus is slobber niet genoeg extra vocht (al maak ik de slobber erg waterig bij hem, wat me voor hem dan weer minder lekker lijkt)..

Je kan slobber proberen, in mijn slobber gaat zo'n 8 liter water, plus het gras krijgt hij al aardig veel vocht binnen waardoor hij ook minder drinkt, maar ik weet dat hij het wel binnen krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:44

Hoeveel pil krijgt die van jou shanna?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:46

felineepino schreef:

*\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:49

Hoeveel kilo/ voerscheppen slobber heb jij op die 8 liter? En welk merk slobber?
Van gewoon voer krijgt mn pony 2 a 3 handjes op een dag. Slobber zal ook zo'n 1/4e schep zijn.
Momenteel doet hij qua werk helemaal niks omdat hij belachelijk slecht loopt soms, voer is puur voor de inname van de medicatie.

Ik heb hem nu nog op 1/8e pil staan. De DA adviseerd een halve al vind ik dat zelf erg veel (zn score was 18 waar 0-12 normaal is) voor zo'n kleine pony (89 cm bij 100/ 125 kilo). Ik hoop uit te komen op 1/8e a 1/4e pil per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:55

Nee ok dat doe je goed hoor die 1/8 tablet , ik vermoed dat de slobber die bedoeld word een soort pulp is omdat er zoveel water ingaat, zou het dan gewoon bij je eigen waterige slobber houden...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:00

Een halve emmer water per dag voor een mini shet is in elk geval wel wat vocht. Eet hij ook gras? Daar zit ook vocht in.. Je kan inderdaad wat slobber van bietenpulp of grasbrok geven en die erg waterig maken.

Ken je die test om te zien of een paard uitgedroogd is? Dmv het pakken van een huidplooi in de nek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:06

Halve emmer was na ruim 24 uur op stal staan om in de gaten te houden hoeveel hij eet en drinkt. Dat hij weinig eet was me al opgevallen, het weinig drinken wist ik nog niet.. Al was zn bloed wel erg lastig te vinden, zijn ruim 15 a 20 minuten bezig geweest om 1 buisje vol te krijgen. Hierbij veel opnieuw geprikt en gedraaid en geduwd met de naald maar het bleef moeizaam.

Huidplooi-test is erg lastig uit te voeren, meneer heeft een berenvacht waarin je hand verdwijnt haha :+

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:10

Ik geef mijn paardje nu al tijdje de balancer brok.. moet zeggen dat hij het er zeer goed op doet.
Schijnt dat muesli met mais en tarwe /granen niet goed is voor paarden en zeker niet voor cushing

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:38

Shanna schreef:
Halve emmer was na ruim 24 uur op stal staan om in de gaten te houden hoeveel hij eet en drinkt. Dat hij weinig eet was me al opgevallen, het weinig drinken wist ik nog niet.. Al was zn bloed wel erg lastig te vinden, zijn ruim 15 a 20 minuten bezig geweest om 1 buisje vol te krijgen. Hierbij veel opnieuw geprikt en gedraaid en geduwd met de naald maar het bleef moeizaam.

Huidplooi-test is erg lastig uit te voeren, meneer heeft een berenvacht waarin je hand verdwijnt haha :+

Controleer hoe het speeksel aanvoelt, erg waterig (goed, mits niet net gedronken) of juist meer stroop (draden krijg je dan) en hoe snel tandvlees/binnenkant lip weer zelfde kleur heeft als de rest nadat je er stevig met een vinger op gedrukt hebt. Onder 1 sec. is goed, 2 kan nog, daarna moet je je inderdaad zorgen gaan maken.

Daarnaast is bij 100kg die 5-6 liter water niet zo abnormaal. Beetje shet drinkt ook max 1 emmer per dag leeg en die zijn 2-2.5x zo zwaar.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:41

Mijn Cushing pony's (ja, heb er tegenwoordig 2, pfff) krijgen heel verschillend gevoerd.

Vlek (A-pony) krijgt in de ochtend 1 schep Mix (zelf gemengd Agrobs Fetura met Agrobs Maiscobs), een kwart schep Speedibeet en een kwart schep Dodson en Horrel High Fibre Nuts. Dit allemaal geweekt tot slobber, omdat ze niet meer goed kan kauwen. Ik probeer dit rond middagtijd nog een keer te geven (zonder de High Fibre Nuts), maar dat ligt aan mijn werktijden of dit lukt. Eind van de dag komt ze weer op stal, dan krijgt ze een halve schep High Fibre Nuts met een halve schep Mix (zie boven), weer geweekt. Later op de avond krijgt ze een hele schep Mix, halve schep Speedibeet, halve schep Gras-Mix en halve schep zemelen (allemaal weer geweekt). Zo blijft ze redelijk op gewicht, zeker omdat ze geen hooi meer kan kauwen. Waarde vorig jaar bij start was 734 (begonnen met 1/4 pil), begin dit jaar 239 (toen opgehoogd naar 1/2 pil) en nu 2 weken terug 106, dus we gaan de goede kant op. Ze staat nu op 3/4 pil.

Naughty (shetlander) krijgt in de ochtend een handje High Fibre Nuts en een handje Gras-Mix samen met een flinke pluk hooi. Daarna in de paddock met veel hooi (delen met de andere paarden), in de zomer op de wei. Eind van de middag (in de zomer avond) weer op stal, handje High Fibre Nuts en handje Gras-Mix. En hooi. Hij eet niet super veel hooi, ligt 's morgens vaak nog wat in de stal.

Ik let niet heel erg op zetmeel/suiker. Vlek is nooit bevangen geweest, Naughty was 2x wat gevoelig (en wat andere vage symptomen), daarom op medicijnen gezet. Nu getest en een waarde van 429 (stond toen al 2 maanden op een kwart pil). Nu dus opgehoogd naar 3/8 pil. Hij gaat goed. Ik wil hem van het weekend voor een gedeelte scheren, hij heeft het ontzettend warm met zijn dikke vacht.
Laatst bijgewerkt door Setteli op 24-10-14 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:41

Jessix schreef:
Ik zou eerst kijken hoe je de eerste 3 weken door komt met name door de start van de medicijnen. Dat kan invloed hebben op de eetlust, hoeft niet. Als alles een beetje stabiel is kun je gaan kijken of hij wat aan wil komen, hoe ze vacht eruit gaat zien, of je het idee hebt dat hij meer energie kan gebruiken, of hij hongerig is, etc.

Bekijk het gewoon allemaal goed. Ik maakte ook steeds foto's om te kunnen vergelijken. Sommige paarden zie je met een paar weken al opknappen. De uitstraling verbeterd meestal al snel. Als je wat bijwerkingen krijgt van de medicijnen duurt het natuurlijk allemaal wat langer en moet je soms je plannen weer bijstellen.

Succes en houdt ons op de hoogte!

Dankjewel voor de moeite, hou jullie zeker op de hoogte, !

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:05

Shanna schreef:
Hoeveel kilo/ voerscheppen slobber heb jij op die 8 liter? En welk merk slobber?
Van gewoon voer krijgt mn pony 2 a 3 handjes op een dag. Slobber zal ook zo'n 1/4e schep zijn.
Momenteel doet hij qua werk helemaal niks omdat hij belachelijk slecht loopt soms, voer is puur voor de inname van de medicatie.

Ik heb hem nu nog op 1/8e pil staan. De DA adviseerd een halve al vind ik dat zelf erg veel (zn score was 18 waar 0-12 normaal is) voor zo'n kleine pony (89 cm bij 100/ 125 kilo). Ik hoop uit te komen op 1/8e a 1/4e pil per dag.

Ik heb de Senioren slobber van Masters.. Kan even niet uit mijn hoofd zeggen hoeveel liter er op hoeveel kg moest.. Ik vul gewoon een hele emmer vol met water, daarin gooi ik 2 scheppen en het zet enorm uit, word echt een vast papje(niet eens waterig!)

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:18

Bij Seniores priores moet ook 3 liter water op 1 KG liefst nog wat meer.
Had nog een andere slobber was van pavo (voor mijn pony) en daar moest 2 liter op 1 KG

( wat je moet toevoegen aan water staat ook vaak wel op de plakker bovenop de zak waar hij dicht zit ) of gewoon de achterkant lezen :)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:18

Fanneke schreef:
Merk dat er veel vragen zijn, inclusief mijzelf O:) , over voeding. Waar je op moeten letten, enz. Kan dit wellicht ook worden meegenomen in het starttopic, of zeg ik nou iets geks ?

Ik las al veel over weinig suikers en zetmeel voeren aan paarden met PPID, wat zijn goede alternatieven? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik voer speedibeet, care 4 life en metazoa, hooi gemengd met wat stro in slowfeeder voor de nacht(in de paddock) en overdag op de wei(voorheen met graasmasker,nu heel klein stukje met strookbegrazing van lang oud gras zonder graasmasker)

o ja en monnikspeper en magnesium(Joris is wel bevangen geweest)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:25

Nou, ik dacht nav dat verhaal van gisteren, van Lona die MiniMe bijvoerde: ik zal eens 1 dagje het hooi niet weken en een pluk stro erbij doen. Het hooi ligt nu gelijk weer in het water hoor, voelde direct weer pulsaties en haar voorvoetjes zitten ineens ook weer flink onder met harde korsten en ik weet zeker dat dit de dag ervoor niet was! Bizar joh , hoe nauw dat luistert. Ze liep gelukkig nog wel lekker aktief met mij mee op wandeling, maar ik neem geen risico's meer...

Even over het voer advies verzoek voor de OP: zoals Jessix dat ook al zei is dat veel te afhankelijk van allerlei factoren - HB, IR, te dik, te dun, grootte van paard en ga zo nog maar even door - en wij zijn geen da's, dus vind ik het ronduit redelijk gevaarlijk om hier in de OP een algemeen voeradvies te plaatsen, is je paard nu idd IR of HB zijn hier ontzettend goeie centrale topics voor, waar je dus duidelijk wel een bijna op maat gemaakt advies kan krijgen...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:02

Shanna schreef:

Ik weet van endurance ruiters dat die soms appelsap in het water doen zodat ze beter drinken onderweg. Dat zou je kunnen proberen.