[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 06:59

Dinopino schreef:
Hier nog steeds een blije Sw-itch gebruker ;-)

Vrijdag Sw-itch voor het eerst gebruikt op de jeukplekken waar de RSIH niet beschermd, hoofd en liezen, gisteren herhaald. De huid zag er zojuist rustig uit.
Dinopino, hoe vaak gebruik jij het?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:39

halsstuk van een bruine zakt af inderdaad, maar daarvoor gebruik ik dus een bijbehorend masker.
Wat betreft de stof; volgens mij is hij nu meer richting vliegendeken toch, dan kun je net zo goed een gewone vliegendeken met (gevoerde) hals gebruiken als je dat nog hebt liggen.
Pasvorm zal nu wel beter zijn inderdaad, maar de stof is toch wel het belangrijkste.
Niemand heeft wat aan een goedpassende deken die binnen 2 weken kapot is natuurlijk.
EJ zelf vindt hun deken enorm verbeterd, ook de stof.
Ben benieuwd of ze het nog terug gaan voeren, hopelijk doen ze volgend jaar dit model met de oude stof :)*

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:22

Van Derfen heb je verschillende producten, hier heb ik vooral veel gelezen over de Derfen Lotion. Heeft iemand ook ervaring met de andere Derfen producten (soft, cream en cutene)? http://www.paardendrogist.nl/merkenshop/711/derfen
Een aantal jaar geleden heb ik weleens Derfen lotion uitgeprobeerd, dat was niet echt een succes, maar misschien zijn de andere producten wel wat.

chery

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:04

Vandaag even een paar uurtjes zonder de rsih, heb hem gewassen, hoop dat het goed gaat tot vanavond....

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:08

Hallo sorry dat ik hier zo maar even kom binnenvallen!

Ik heb een vraagje en ik dacht dat ik in ieder geval hier beter terecht kon dan een nieuw topic te openen. Mijn shetlander merrie van rond de 20 jaar heeft ZE.
Ze heeft hier al een paar jaar last van maar het was altijd goed onder controle te houden met een vliegen gel en wat anti jeuk zalfjes voor mensen. Sinds vorig jaar vind ik het veel erger geworden, ze schuurt zowat al haar manen uit behalve haar voorpluk (omdat dit niet gaat volgens mij) en nog een deel vanboven in de hals. Haar staart wortel was ook al heel erg geschuurd dus deze heb ik het bovenste deel kaal geknipt zodat hij beter behandeld kan worden, is echt helemaal opgezwollen met ja hoe zal ik het zeggen echt blokjes van 2 naast elkaar op de staartwortel.
Ook de manenkam is echt zowat onderverdeeld in 'blokjes' waar de wondjes zich bevinden heb ook het gevoel dat deze gezwollen zijn. Vorig jaar schuurde ze ook aan haar flank en hier was ook een plek vol wondjes, sinds vorige week heeft ze dit opnieuw.

Nu hoor ik jullie al komen waarom geen deken enzo, volkomen gelijk maar het was begin van het jaar even een korte warme periode en toen was het kwaad al geschied, ik riskeer liever niet dat ze een duur deken kapot schuurt...

Nu mijn paar vraagjes, voor het schuren van de manen, zou het helpen als ik ALLE manen afscheer, en de voorpluk een stuk inkort? Voor de staart hetzelfde heeft dit enig effect of kan ze dan net de wonden nog meer open schuren? Verder zou helemaal scheren helpen? De plek aan haar flank is dezelfde als vorig jaar, maar zitten die exeem vliegjes dan ook in de haren van de pony? Ik dacht altijd alleen in de manen... Vind het zo zonde ze had vroeger echt een prachtige bos manen, ze lijkt wel wat verwaarloosd nu, ook daarom zou ik de manen er af willen halen zodat dat er wat netjeser er uit ziet. Nu is het hier een pluk en daar nog een pluk ziet er echt niet uit...

Zo lang verhaal maar alvast bedankt voor degene die het gelezen hebben..

Eventjes edit: mensen die ervaring hebben met een goed passend exeemdeken voor een shetlander van ong 1.10 , haar dekenmaat verschilt tussen 135 en 140 of 145 als ik het goed voorheb..

nogmaals edit: zie op de site van epllejeck een 137 rambo sweet itch, dit zijn als ik het mij goed voorheb echt wel de beste dekens voor ZE ook voor de kleintjes?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:20

k_m: ik heb een Pagony voor de Shet die hier staat. Die past prima! Ellendige is wel dat ik er geen goed passend eczeemmasker bij kan krijgen.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:23

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 07:57

Mijn paard sinds vrijdag het masker van Amigo omgedaan (wat sluit die top aan en vrij rond de ogen!). Hij heeft traanogen, ze worden dik en hij probeert ze te schuren. Sinds vrijdag zag ik ook een blauwe gloed..
Ik las op de site van een DAP dat ik heb eerst kan behandelen met koude theezakjes en dus dat masker, dan moet er binnen drie dagen verbetering zijn, dat is er dus niet..
Ik bel zo even in bij het paardenspreekuur bij mn eigen DAP. Meer eczemers die last krijgen van de ogen?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:14

De eczeemdeken van EJ past niet helemaal lekker, heb toch de bruine pyjama weer bij mijn merrie aangedaan. Op een schuurplek onder de staart na gaat het goed.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:48

opisop_shop schreef:
halsstuk van een bruine zakt af inderdaad, maar daarvoor gebruik ik dus een bijbehorend masker.
Wat betreft de stof; volgens mij is hij nu meer richting vliegendeken toch, dan kun je net zo goed een gewone vliegendeken met (gevoerde) hals gebruiken als je dat nog hebt liggen.
Pasvorm zal nu wel beter zijn inderdaad, maar de stof is toch wel het belangrijkste.
Niemand heeft wat aan een goedpassende deken die binnen 2 weken kapot is natuurlijk.
EJ zelf vindt hun deken enorm verbeterd, ook de stof.
Ben benieuwd of ze het nog terug gaan voeren, hopelijk doen ze volgend jaar dit model met de oude stof :)*

De stof lijkt inderdaad nu meer op een vliegendeken, Maar wat dus nog steeds het belangrijkst is is dat ondanks dat het op een vliegendeken lijkt, het dat niet is..
Deze deken houdt de mugjes Wel tegen, een vliegendeken Niet.. Dus dan is het imo nog steeds geen optie een vliegendeken op te leggen, ook al lijkt de EJ deken erop.
In eerste instantie toen de deken voor de eerste keer op lag, was ik ook enthousiast.
Maarja, paard ging inderdaad sneller zweten(nog steeds niet extreem en onder die andere dekens allemaal zweette hij net zo goed, alleen onder de RSIH minder) en deken was dus binnen 2 weken kapot jammer genoeg. Voor de rest was ik er tevreden over omdat hij gewoon veel beter paste en denk dat veel mensen het ook fijner vinden dat de buikflap beter aansloot. Als de deken niet zo snel kapot was gegaan,
had ik de verandering van stof wel voor lief genomen. Want belangrijkste is gewoon dat de mugjes tegen gehouden worden, niet dat de stof in onze ogen 'anders' is.. Als de deken zijn werk doet, zal het mij vrij weinig
boeien wat het voor een stof is. Ik vind de stof van de Boett-dekens en de andere dekens wat over het hoofd gaan ook alles behalve prettig tov de RSIH en het oude EJ model, maar de dekens werken en da's het belangrijkste natuurlijk :)
Ik ben ook eens benieuwd! Ik denk helaas echt niet dat het gaat gebeuren dat ze het weer gaan veranderen.
Als ze inderdaad de stof van het vorig model gebruiken icm de verbetering van de nieuwe deken zouden ze de perfecte deken hebben voor mij hihi

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:52

k_m schreef:
Hmm even googelen! Een exeemmasker gaat denk ik niet nodig zijn voor haar.. hoop ik in ieder geval

Edit: is het deze? http://www.divoza.com/collectie/paard/d ... deken.html lijkt namenlijk of die sluit niet mooi vanboven aan bij de oren..

Ja dat is hem.

Klopt dat deze deken niet aansluit achter de oren. Maar dit zou in combi met het masker met hals op te lossen zijn. Helaas is het bijbehorende masker in maat Shet veel te groot.

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:25

Welk middel werkt goed tegen lichte zomer eczeem en waae kan ik die kopen en wat is de prijs

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:32

K_M je meot absoluut juist wel een deken opdoen en had je ook beter al meteen kunnen doen na de klachten. Meteen kapotschuren hoeft natuurlijik niet te gebeuren en je voorkomt er eel toekomstig leed mee. Met goede pasvorm voor kleintjes kan ik je niet helpen, zelf vind ik een bruine eczeemdeken altijd wel een fijne "beginnersdeken" want je valt je er qua prijs geen buil aan.
Heb je al geprobeerd te wassen met teatree / aloevera shampoo?
Scheren zou ik niet doen omdat de mugjes er dan beter bijkunnen, ik zou gewoon de manen bijpunten en als ze wat langer zijn weer op 1 lengte knippen en aan laten groeien.
Lijf scheren heb ik bij mijn pony ook een keer gedaan omdat hij allemaal plekjes in zijn vacht had, maar ook dat vond ik geen succes.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:16

HelmerG schreef:
De stof lijkt inderdaad nu meer op een vliegendeken, Maar wat dus nog steeds het belangrijkst is is dat ondanks dat het op een vliegendeken lijkt, het dat niet is..
Deze deken houdt de mugjes Wel tegen, een vliegendeken Niet.. Dus dan is het imo nog steeds geen optie een vliegendeken op te leggen, ook al lijkt de EJ deken erop.
In eerste instantie toen de deken voor de eerste keer op lag, was ik ook enthousiast.
Maarja, paard ging inderdaad sneller zweten(nog steeds niet extreem en onder die andere dekens allemaal zweette hij net zo goed, alleen onder de RSIH minder) en deken was dus binnen 2 weken kapot jammer genoeg. Voor de rest was ik er tevreden over omdat hij gewoon veel beter paste en denk dat veel mensen het ook fijner vinden dat de buikflap beter aansloot. Als de deken niet zo snel kapot was gegaan,
had ik de verandering van stof wel voor lief genomen. Want belangrijkste is gewoon dat de mugjes tegen gehouden worden, niet dat de stof in onze ogen 'anders' is.. Als de deken zijn werk doet, zal het mij vrij weinig
boeien wat het voor een stof is. Ik vind de stof van de Boett-dekens en de andere dekens wat over het hoofd gaan ook alles behalve prettig tov de RSIH en het oude EJ model, maar de dekens werken en da's het belangrijkste natuurlijk :)
Ik ben ook eens benieuwd! Ik denk helaas echt niet dat het gaat gebeuren dat ze het weer gaan veranderen.
Als ze inderdaad de stof van het vorig model gebruiken icm de verbetering van de nieuwe deken zouden ze de perfecte deken hebben voor mij hihi

Wat rot dat die van jou zo snel kapot was!
Ik heb geen ervaringen met het oude model. Maar het nieuwe model past prima op mijn paard, is nog niet stuk, paard zweet er niet onder, en doet waarvoor ik hem gekocht hebt; hij zorgt ervoor dat mijn paard geen jeuk meer heeft. Het moment dat ik de deken van haar af haal, wordt ze alweer helemaal gek van de vliegjes en begint ze al snel weer te schuren. Met de deken op is ze een blij paard. :)

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:06

Hier ging het heel goed met jeuk, helaas had mijn paard en gat in z'n deken en heeft dus even twee dagen zonder gestaan toen de deken gemaakt werd. Bewust pas gedaan met regen zodat er weinig vliegjes waren. Maar de jeuk is gelijk weer terug balen!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:50

opisop_shop schreef:
K_M je meot absoluut juist wel een deken opdoen en had je ook beter al meteen kunnen doen na de klachten. Meteen kapotschuren hoeft natuurlijik niet te gebeuren en je voorkomt er eel toekomstig leed mee. Met goede pasvorm voor kleintjes kan ik je niet helpen, zelf vind ik een bruine eczeemdeken altijd wel een fijne "beginnersdeken" want je valt je er qua prijs geen buil aan.
Scheren zou ik niet doen omdat de mugjes er dan beter bijkunnen, ik zou gewoon de manen bijpunten en als ze wat langer zijn weer op 1 lengte knippen en aan laten groeien.
Lijf scheren heb ik bij mijn pony ook een keer gedaan omdat hij allemaal plekjes in zijn vacht had, maar ook dat vond ik geen succes.

Ik weet het van het deken, maar ik ga er nu geen kopen wanneer de kans er is dat hij kapot geschuurd word want dat zou ik echt zonde van men geld vinden. Het is ook niet dat een studentje van 17 zomaar 100 euro kan uitgeven aan een deken. Ik heb het geld nu wel maar ik wil echt niet 2 keer een duur deken moeten kopen. Ik was d'r altijd met een gewone citroen shampoo, dit lijkt wel te helpen maar na 2 dagen is het effect er ook weer af. Wat bedoel je met manen bijpunten? want er blijft echt niks meer van over zo goed als, alleen op de schoft en vanboven aan de nek heeft ze nog enkele lokken van rond de 30cm, deze afknippen dan? Bedankt voor je antwoord!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:54

k_m schreef:
opisop_shop schreef:

Ik weet het van het deken, maar ik ga er nu geen kopen wanneer de kans er is dat hij kapot geschuurd word want dat zou ik echt zonde van men geld vinden. Het is ook niet dat een studentje van 17 zomaar 100 euro kan uitgeven aan een deken. Ik heb het geld nu wel maar ik wil echt niet 2 keer een duur deken moeten kopen. Ik was d'r altijd met een gewone citroen shampoo, dit lijkt wel te helpen maar na 2 dagen is het effect er ook weer af. Wat bedoel je met manen bijpunten? want er blijft echt niks meer van over zo goed als, alleen op de schoft en vanboven aan de nek heeft ze nog enkele lokken van rond de 30cm, deze afknippen dan? Bedankt voor je antwoord!

Als je wacht totdat de kans op schuren weg is, kun je lang wachten..
Zonder deken blijft het schuren! lees je dan nog maar eens even goed hier het topic door..
En ik kan je bij voorbaat al zeggen dat een eczeempaardje gewoon meer geld kost, dus dan zul je er toch iets op moeten verzinnen als studentje van 17...
mijn paard is een sloper met zijn eczeemdekens helaas en moet elk jaar wel vaker 2 dekens kopen. Ik heb het geld ook niet op mn rug groeien, maar gewoon zeggen ach ik wacht wel even met de deken..
Nee nooit of te nimmer... jeuk is verschrikkelijk, en zonder deken zal die jeuk Zeker weten blijven.. ook met deken krijg je m nu niet goed meer weg, maar zonder deken is echt het ergste wat je kunt doen voor een eczemer waarvan je weet dat een deken helpt. En een eczemer heeft een deken liever gister dan vandaag opliggen..kun je niet snel genoeg mee zijn

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:20

Sammyoo ik gebruik het niet vaker dan twee maal per dag de eerste 2 weken

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:44

@HelmerG Sorry hoor maar ik geef al vaker aan dat ik weet dat het beter zou zijn, maar ik ga echt geen deken van veel geld kapot laten schuren. Mijn ouders zouden ook niet blij zijn dat ik zomaar 100 euro van mijn spaargeld ga weggooien. Dit is nu eenmaal mijn keuze. Ik heb vakantie vanaf morgen dus dan ben ik elke dag thuis en kan ik het elke dag grondig verzorgen, en zo is het zeker onder controle te houden. Daarbij schuurt ze op de stal en nergens op de wei, hou je zo een deken dan ook aan op stal?

even een edit: ik wil niet bot overkomen maar ik doe echt men best om nu een oplossing te vinden voor de grote maand dat ze er nog last van heeft, ik wil echt een deken kopen, maar niet puur om kapot te laten schuren, ik vertrouw er niet in dat het deken de jeuk weg neemt. Dat risico wil ik gewoon niet nemen omdat het onder controle te houden is met zalfjes etc.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:51

Je moet ook zorgen dat je paard voordat hij gaat jeuken onder een deken loopt. Maar anders kijk je even op marktplaats voor een goedkopen 2 hands deken toch? Als je je paard eerst even goed gaat wassen met teerzeep en daarna de deken om doet dan is de ergste jeuk wel weg. Ik doe zelf op stal de deken af omdat daar geen vliegjes zijn. Op tijd op stal zetten helpt ook goed.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:54

Dit waren we ook vanplan maar er was in het voorjaar een periode van wat warmte en toen was ze gelijk alweer vertrokken met schuren.. Op marktplaats heb ik al gekeken maar een klein maatje exeemdeken vinden in België is niet echt makkelijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:59

k_m....dit gaat zeker nog langer dan een maand duren hoor. Reken maar op oktober.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:00

k_m schreef:
@HelmerG Sorry hoor maar ik geef al vaker aan dat ik weet dat het beter zou zijn, maar ik ga echt geen deken van veel geld kapot laten schuren. Mijn ouders zouden ook niet blij zijn dat ik zomaar 100 euro van mijn spaargeld ga weggooien. Dit is nu eenmaal mijn keuze. Ik heb vakantie vanaf morgen dus dan ben ik elke dag thuis en kan ik het elke dag grondig verzorgen, en zo is het zeker onder controle te houden. Daarbij schuurt ze op de stal en nergens op de wei, hou je zo een deken dan ook aan op stal?

even een edit: ik wil niet bot overkomen maar ik doe echt men best om nu een oplossing te vinden voor de grote maand dat ze er nog last van heeft, ik wil echt een deken kopen, maar niet puur om kapot te laten schuren, ik vertrouw er niet in dat het deken de jeuk weg neemt. Dat risico wil ik gewoon niet nemen omdat het onder controle te houden is met zalfjes etc.

er zijn ook goedkopere dekens en wat denk je dat al die zalfjes en shampoo kost
en inderdaad even op MP kijken voor 50€ heb je al een nieuwe deken

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:06

Heb ondertussen een deken doorgestuurd gekregen aan een lage prijs van een bokker. Nu twijfel ik of ik een 135 het beste koop of een 145, een 145 is vrij ruim maar ik ben bang dat een 135 gaat schuren, pony d'r stokmaat licht rond de 110 -111

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:11

Hoe gaat het nu met alle eczemers?

Ik heb aan de hand van dit topic de RSIH al héél vroeg (geloof in maart al) op gedaan en daarna niet meer af (ook niet een dagje zoals ik andere jaren nog wel eens in de verleiding kwam). Heb Zorro nog niet één keer betrapt op schuren! *\o/* Heel af en toe is zijn staart iets rommelig, die was ik regelmatig met tea tree shampoo, maar het gaat verder echt supergoed. Zelfs tijdens deze warme periode!
Helaas mist hij wel een hap uit zijn manen door de deken, maar dit begint alweer een beetje aan te groeien en hé, alles beter dan jeuk.

Happy Horse & Happy Me :D

Thanx voor de goede tips!!