Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:29

spiritoes schreef:
Ik snap iets niet :-( Ik lees nu dat alles vrijgegeven word en gisteren heb ik te horen gekregen dat er in *** Rhino heerst en dat daarom de Orun cursus die wij volgen in Hazerswoude niet door gaat ?????? Kan iemand mij duidelijkheid geven????/

Omdat er zoveel tegenstrijdige berichten naar buiten kwamen heeft deze stal besloten iets langer "op slot" te blijven en dit weekend de wedstrijden niet door te laten gaan.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:55

Je hoort nog steeds veel tegenstrijdige berichten.
En wat is wel waar en niet? Denk dat wij ook niet alles horen.

Op stal hebben wij volgende week een wedstrijd. Zelf twijffel ik nog heel erg om dit door te laten gaan. Gelukkig gaat de temperatuur omhoog, maar denk wel dat als wij de wedstrijd door laten gaan wel voorzorgsmaatregelen gaan nemen.
( geen honden meenemen, geen mensen in de stallen toelaten, paard niet binnen opzadelen maar bij/in de trailer, de deelnemers niet op andere delen van het terrein toelaten dan alleen de inrijhal en de wedstrijdhal, geen extra mensen mee naar de inrijhal/wedstrijdhal etc.)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:58

Er zullen wellicht altijd stallen blijven die het niet melden omdat het niet meldingsplichtig is en vanwege de hype er omheen, maar ik ga er vanuit dat instanties echt aan de bel trekken op het moment dat weer gevallen bekend zijn. Gewoon zelf voorzichtig zijn en het advies van de KNHS lezen (niet stallen op je terrein maar op de wagen laten staan, niet uit zelfde bak laten drinken/eten enz)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:23

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:26

vivana schreef:
Lezen jullie de Homepage hier niet???
Wat betreft de concoursen,het KNHS gaf advies en dat is sinds gister opgeheven omdat er géén nieuwe gevallen zijn van de neurologische vorm!

[VN] Geen nieuwe uitbraken Rhino - KNHS kampioenschap gaan door

Is al eerder hier besproken hoor. Maar alleen twijfelen sommige omdat er nog steeds "geruchten" rond gaan over mogelijke besmettingen.
En die gaan niet alleen in ZH rond maar ook in NH

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:28

De stal naast ons wil nog 2 weken uit voorzorg het erf gesloten houden.. Van die paniekerige mensen zijn dat. Nou ze doen maar, wij gaan weer lekker buitenrijden :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:29

Ja en de KNHS geeft ook het advies hoe te handelen op de wedstrijden

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:31

kiki1976 schreef:
vivana schreef:
Lezen jullie de Homepage hier niet???
Wat betreft de concoursen,het KNHS gaf advies en dat is sinds gister opgeheven omdat er géén nieuwe gevallen zijn van de neurologische vorm!

[VN] Geen nieuwe uitbraken Rhino - KNHS kampioenschap gaan door

Is al eerder hier besproken hoor. Maar alleen twijfelen sommige omdat er nog steeds "geruchten" rond gaan over mogelijke besmettingen.
En die gaan niet alleen in ZH rond maar ook in NH

Tja, geruchten... wat zijn geruchten? Geruchten zijn verhalen, roddels, misverstanden, mensen die maar wat roepen om interessant te doen vaak.. Daar kan je toch helemaal niks mee....

Bovendien al was er Rhino, het besmettingsgevaar is niet zo groot tenzij je elk paard af gaat lebberen dat je tegenkomt? Of wildvreemde paarden aan elkaar laat neuzen.. wie doet dat uberhaupt??
Als je niet op wedstrijd gaat en niet op drie verschillende stallen rijdt ofzo dan is er niets aan de hand.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:34

Ik denk dat we nog steeds voorzichtig moeten zijn. 3 maart in Woubrugge was de laatste. Tel de incubatietijd van 14 dagen erbij op...... dan vind ik het nog vroeg om te zeggen dat er geen uitbraken meer zijn?????????? Ik hou een slag om de arm! Het is de 14de vandaag, 11 dagen na de laatste uitbraak.

Anya

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:38

Zucht.. hoevaak moet het hier nu nog gezegd worden.. Er zal altijd, het hele jaar door Rhino zijn. En het grootste risico is niet besmetting van andere paarden, maar een 'uitbraak' van een drager in je eigen stal.

Voorkomen dat je paarden het krijgen van andere paarden betekent een beetje voorzichtig zijn met indoor-activiteiten waar veel vreemde paarden elkaar tegenkomen.

Het is niet voor niets dat zelf op de site van de KNHS staat dat buitenconcoursen, buiten rijden e.d. gewoon doorgang kan vinden. Als je je paard maar niet met andere paarden laat neuzen.

En welke gek laat nu op een buitenrit zijn paard neuzen met de paarden die hij / zij tegenkomt? Ik ken ze niet. En je hebt er al twee gekken voor nodig die het allebei leuk vinden om paarden te laten neuzen met vreemde paarden.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:39

Anya schreef:
Zucht.. hoevaak moet het hier nu nog gezegd worden.. Er zal altijd, het hele jaar door Rhino zijn. En het grootste risico is niet besmetting van andere paarden, maar een 'uitbraak' van een drager in je eigen stal.

Voorkomen dat je paarden het krijgen van andere paarden betekent een beetje voorzichtig zijn met indoor-activiteiten waar veel vreemde paarden elkaar tegenkomen.

Het is niet voor niets dat zelf op de site van de KNHS staat dat buitenconcoursen, buiten rijden e.d. gewoon doorgang kan vinden. Als je je paard maar niet met andere paarden laat neuzen.

En welke gek laat nu op een buitenrit zijn paard neuzen met de paarden die hij / zij tegenkomt? Ik ken ze niet. En je hebt er al twee gekken voor nodig die het allebei leuk vinden om paarden te laten neuzen met vreemde paarden.

Je vergeet wat.....de penny's!!! De stalhoppers!!!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:41

Incubatietijd en dat het zichtbaar wordt is 5-8 dagen en als je helemaal veilig wil zijn hou je 12 dagen aan. Dus geen 14.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:49

Ik ben niet zo van de hysterie. Maar nu heeft een vriendin die naast mijn stal haar paarden aan huis heeft staan gevraagd of ik a.s. weekend met haar mee wil met onze paarden naar brabant (haar oorspronkelijk 'date' mag dan nog niet het erf af). Daar gaan we buitenritten maken.
Onze paarden hadden wekelijks al contact, tijdens de voorzorgsmaatregelen bij mij op stal even 2 weken niet, maar goed, ik ben er niet bang voor dat zij iets aan elkaar over kunnen brengen. Maar op de adresje waar we dan logeren komen meer gasten. Uiteraard laat ik mijn paard niet met hun paarden neuzen, maar ja, ze staan in dezelfde stal dus helemaal voorkomen doe je het niet.

Nu is er in brabant geen geval geweest, ik kom al jaren in deze periode van het jaar op dat adresje, dus ja, moet ik me nu extra zorgen maken? Ik moet de stalhouder nog om 'toestemming' vragen, maar als het goed is is de stal weer 'vrijgegeven', maar de moeder van mijn vriendin is wat zenuwachtig en denkt dat het te snel is.

Zouden jullie al gaan?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:50

Weet je wat ik wei grappig vind... (heb het hele topic gevolgd) In het begin was de overheersende mening van de bokkers dat iedereen binnen moest blijven en dat de mensen die wel weggingen idioten waren en dat was allemaal belachelijk. Buitenrijden kon ook echt niet! Zelfs de cap moest dagelijks mee onder de douche en het liefst moest je zelf in een bak met zoutzuur om alles dood te maken wat mogelijk maar leefde aan virussen. Nu het wat langer duurt, en iedereen er een beetje klaar mee lijkt te zijn, is de stemming behoorlijk omgeslagen. Iedereen die nu nog binnenblijft is een een pieperd en dat is allemaal echt belachelijk...
Grappig... Maar laat vooral iedereen in zijn waarde.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:51

@yavajo ja hoor ik wel. het wordt heerlijk weer en als de man van daar zegt dat t kan ,je kent m waarschijnlijk dus al wat beter zou ik er geen probleem in zien. hij heeft ook voor zn eigen stal de zorg lijkt mij. het wordt mooi weer geniet ervan!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:55

@yavajo: voor wat het waard is: de KNHS advieseerd om paarden niet in vreemde stallen te zetten...
Dus het is aan jou wat je met dat advies doet. Ik zou me niet zo heel druk maken over dat, maar je moet het natuurlijk wel even meenemen in je overwegingen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:58

Ja jullie hebben allebei een terecht punt. Ik ga sowieso met mijn stalbaas overleggen wat hij ervan vindt. Op het adresje waar ik heen zou gaan zagen ze geen enkel probleem, andere gasten kwamen ook gewoon.

Maar ik had inderdaad niet gedacht aan die zinsnede uit het advies van de knhs...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:03

Loetie84 schreef:
Weet je wat ik wei grappig vind... (heb het hele topic gevolgd) In het begin was de overheersende mening van de bokkers dat iedereen binnen moest blijven en dat de mensen die wel weggingen idioten waren en dat was allemaal belachelijk. Buitenrijden kon ook echt niet! Zelfs de cap moest dagelijks mee onder de douche en het liefst moest je zelf in een bak met zoutzuur om alles dood te maken wat mogelijk maar leefde aan virussen. Nu het wat langer duurt, en iedereen er een beetje klaar mee lijkt te zijn, is de stemming behoorlijk omgeslagen. Iedereen die nu nog binnenblijft is een een pieperd en dat is allemaal echt belachelijk...

Ik zeg vanaf pagina 1 al hetzelfde hoor. De paniekere lui hebben zich denken ik wijselijk teruggetrokken en laten zich hier niet meer zien. Het topic loopt ook een stuk langzamer. :+

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:05

Ik zeg ook niet dat mensen hun standpunt veranderen... Maar er zijn nu in ieder geval andere reacties die geplaatst worden in dit topic :P Het viel me gewoon op!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:07

ondanks alle eerdere paniek word je er toch weer wat bewuster van aanrakingen van andere paarden.
Ik zou zelf het zekere voor het onzekere nemen en een wedstrijd nog een weekje langer uitsatellen.
Maar gelukkig rijd ik geen wedstrijden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:30

Loetie84 schreef:

HEt valt inderdaad een beetje op. Maar, het orakel KNHS heeft gesproken en het virus is verslagen verklaard. In de realiteit is de situatie niks anders dan vorige week of een maand geleden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:35

Lovely schreef:
Loetie84 schreef:

HEt valt inderdaad een beetje op. Maar, het orakel KNHS heeft gesproken en het virus is verslagen verklaard. In de realiteit is de situatie niks anders dan vorige week of een maand geleden.

_/-\o_ heel eens.. denk ook dat de stalhouder die nu rhino vermoed t wel uit zn hoofd haalt om t openbaar te maken... en dat is wel weer jammer...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:47

haha, helemaal waar ;)

maar goed, de angst zit er nog in hoor; ik mag gelukkig wel weer voor buitenritten het erf af, maar een weekendje weg zit er nog niet in, want ze willen liever nog niet dat we naar andere bedrijven gaan. nu maar een maandje later.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:00

Het is ook niemand opgevallen dat dit bericht in combinatie met het nieuws over het doorgaan van de indoorkampioenschappen is gedaan?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:02

Lovely schreef:
Het is ook niemand opgevallen dat dit bericht in combinatie met het nieuws over het doorgaan van de indoorkampioenschappen is gedaan?

Wat me wel opviel is dat de KNHS een slag om de arm houdt door te stellen dat het 'voorlopig' door gaat. Verder ' achter ze het verantwoord'. Dat is iets anders dan 'veilig', Maar als je op die manier ieder woord onder een vergrootglas gaat leggen, komen we ook niet echt verder...