Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:39

Amy223 schreef:
Zo even een uitgebreid bericht.

Nov 2018 manegepony gekocht.
In Aug 2019 voor het eerst koliek. Verstopt. Een maand later weer, en toen volgden de kolieken zich steeds sneller op.

Dec 19 naar Wolvega geweest, conclusie paar kleine maagzweren door horzellarven (ondanks ontwormen).
Ulcer gold gegeven, volgens mij 2 weken.

Helaas hielp dit niet. We zijn toen naar een alternatief genezer geweest die hem voor een half jaar goed heeft weten te krijgen.

Want in juli dit jaar weer last. Weer naar de alternatieve genezer, maar hij kreeg hem niet meer goed.
Het begon ook weer met tussenpozen.
In november had hij om de dag koliek, toen zijn we naar Emmeloord gegaan.
De kolieken waren ook nooit heftig, heel vaag, vaak kreeg ik hem er zelf weer door met colosan of spuitje buscopan van veearts.

In Emmeloord concludeerden ze darmzweren.
Sindsdien krijgt hij Sucralfaat.
Toen we hem na een dikke week hadden opgehaald, weer koliek (stress trailerrit)
Vorige week moest hij geënt worden, kreeg hierdoor entreactie (heeft hij eigenlijk altijd)
Veearts is geweest en niglumine gespoten, gevolg, weer koliek.
Nu ben ik aan het afbouwen met de Sucralfaat en je raad het al, weer koliek.
Emmeloord adviseerd nu nog een maand door te gaan met Sucralfaat en dan de test te herhalen. Dat gaan we dan ook doen.
Ik hoop dat ik hem weer goed krijg... Hij is 14 en op de manege nooit last gehad, dus ik geloof eigenlijk niet dat het iets chronisch is... Opereren zie ik niet zitten (om te kijken of darmwand chronisch beschadigd is).

Maar ik meld me dus ook maar in dit topic. :)



Lijkt net of ik het verhaal over mijn eigen paard lees (helaas)..
Die van mij is nu bijna klaar met een kuur prednisolon, zij had ook een ontsteking in de dunne darm. Maar had gisteren weer lichte koliek verschijnselen. Na de prednisolon ga ik door met een kuur Sucralfaat. Ook heb ik een afspraak gemaakt met een holistische dierenarts om te kijken of zij op andere manier mijn paard kan helpen.

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 13:54

Iemand ervaring met het gebruik van rode iep/slippery elm bij hun maagpatient?

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 16:20

Ik ben ruwvoer nu weer aan het opbouwen en ook voorzichtig aan het opbouwen met bietenpulp.
Punt is alleen dat hij niet meer aan hoeft te komen, het is een halve haflinger en is snel te dik.

Hoe gaan jullie er mee om dat je paard dus altijd last kan hebben?
Heb grotendeels het topic doorgespit en las wel een paar namen die echt al jaren bezig zijn...
Vind het heel knap want ik vind het ontzettend slopend en ervaar er heel veel stress van. Hoe gaan jullie daar mee om?

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:57

@Amy, ik zit in hetzelfde schuitje met mijn welsh a. Ik probeer over nu over te stappen op graszaadhooi. Alleen smaakt hem dat nog niet zo best.
Mogelijk is alleen paddock met onbeperkt ruwvoer nog een optie?
En de bietenpulp heeft jou pony dat echt nodig? Dat is namelijk ook een echte dikmaker.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:56

Amy223 schreef:
Ik ben ruwvoer nu weer aan het opbouwen en ook voorzichtig aan het opbouwen met bietenpulp.
Punt is alleen dat hij niet meer aan hoeft te komen, het is een halve haflinger en is snel te dik.

Hoe gaan jullie er mee om dat je paard dus altijd last kan hebben?
Heb grotendeels het topic doorgespit en las wel een paar namen die echt al jaren bezig zijn...
Vind het heel knap want ik vind het ontzettend slopend en ervaar er heel veel stress van. Hoe gaan jullie daar mee om?


Herkenbaar. Als je eral erg lang mee bezig bent (revalideren/maagzweren) geeft dat heel veel stress. Ik vind de onzekerheid of je wel de goede keuzes maakt en of het wel goed zal aanslaan vooral heel stressvol, maar ook het steeds managen van je tijd, rondom werk en gezin. En als ik naar stal ga (soms wel 3/4 x per dag) steeds niets vergeten. Koelbox/coolpacks, de ene keer weer dit druppeltje en de andere keer weer dat poedertje, thermosfles om de slobber aan te maken, laser, laptop (voor behandelingen afdraaien), balancepad, worteltje :j ...
Ik merk dat zorgen dat je goed slaapt en thuis je verhaal kunt doen, goed helpt om het weer aan te kunnen.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:05

Ik moet Phytonics Micro comp aan mijn paard geven, twee keer per dag, is best vies en ze eet het alleen als ik het meng met een slobber. Nou heb ik van een stalgenoot Seniores Priores,van Subli gekregen omdat daar weinig suiker in zit. Ze eet het nu gelukkig wel. Iemand ervaring met dit voer bij een maag-paard? Kan geen kwaad toch? Er zitten wel haverschillen in zag ik. Granen zijn toch niet zo goed? Ik geef 2 handjes per dag.

En het valt mij op dat mijn paard dr buik onwijs borrelt, ter hoogte van blindedarm. Echt een behoorlijk orkest. Ze eet goed en mest goed gelukkig, maar met alles wat er bij haar gaande is ben ik zo bang dat ze er nog eens een keer een koliekaanval overheen krijgt :n Horen jullie dat ook zoveel borrels bij jullie paarden?

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:54

nikysa90 schreef:
Ik moet Phytonics Micro comp aan mijn paard geven, twee keer per dag, is best vies en ze eet het alleen als ik het meng met een slobber. Nou heb ik van een stalgenoot Seniores Priores,van Subli gekregen omdat daar weinig suiker in zit. Ze eet het nu gelukkig wel. Iemand ervaring met dit voer bij een maag-paard? Kan geen kwaad toch? Er zitten wel haverschillen in zag ik. Granen zijn toch niet zo goed? Ik geef 2 handjes per dag.

En het valt mij op dat mijn paard dr buik onwijs borrelt, ter hoogte van blindedarm. Echt een behoorlijk orkest. Ze eet goed en mest goed gelukkig, maar met alles wat er bij haar gaande is ben ik zo bang dat ze er nog eens een keer een koliekaanval overheen krijgt :n Horen jullie dat ook zoveel borrels bij jullie paarden?



Mijn paard borrelt ook enorm. Als ik naast haar sta hoor ik het het soms ook, ik hoef dan niet eens mijn oor op haar flank te leggen.. Ik heb donderdag weer een afspraak met die dierenarts en ga dit zeker ook aangeven, want het lijkt mij niet helemaal normaal/goed.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:48

Iris_123 schreef:
Mijn paard borrelt ook enorm. Als ik naast haar sta hoor ik het het soms ook, ik hoef dan niet eens mijn oor op haar flank te leggen.. Ik heb donderdag weer een afspraak met die dierenarts en ga dit zeker ook aangeven, want het lijkt mij niet helemaal normaal/goed.[/quote]


Oh ben benieuwd wat de jouwe zegt! Ik moet morgen naar De Raaphorst, voor controle van knie en we gaan afspreken hoe de Omeprazole af te bouwen. Heb 8 weken gebruikt. Zal ook aan hen vragen van de bubbels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:28

Amy223 schreef:
Femke_Tweety schreef:
Ik vind alleen sucralfaat en verder niets wel een enorm summier beleid eerlijk gezegd.


Verder kreeg hij probiotica maar die is op. En aspirine maar ook dat is al een week op, toen merkte ik geen verschil.

Verder voer ik hem nog 2x200 ml paraffine olie, maar dit ga ik vervangen door zonnebloemolie op hun aanraden.
Hij staat overdag op de paddock.

Krijgt om
07:00 1 kg hooi (uit pakjes)
10:00 2 kg
16:00 1 kg
23:00 2 kg

En om 07:00 & 21:00 een emmer slobber met de paraffine.
En nog wat pavo vital.



Hoe groot is hij?
Mijne eet zo’n 4 kg op tussen 0800-1300 in de paddock, smiddags 1300-1800 op stal met vaak rijden zeker 2,5/3kg en krijgt voor de nacht en avond dan nog zeker 6 kg....... en eventueel vul ik dit continue bij.
Weegt 555 en is 1.61.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:30

nikysa90 schreef:
Ik moet Phytonics Micro comp aan mijn paard geven, twee keer per dag, is best vies en ze eet het alleen als ik het meng met een slobber. Nou heb ik van een stalgenoot Seniores Priores,van Subli gekregen omdat daar weinig suiker in zit. Ze eet het nu gelukkig wel. Iemand ervaring met dit voer bij een maag-paard? Kan geen kwaad toch? Er zitten wel haverschillen in zag ik. Granen zijn toch niet zo goed? Ik geef 2 handjes per dag.

En het valt mij op dat mijn paard dr buik onwijs borrelt, ter hoogte van blindedarm. Echt een behoorlijk orkest. Ze eet goed en mest goed gelukkig, maar met alles wat er bij haar gaande is ben ik zo bang dat ze er nog eens een keer een koliekaanval overheen krijgt :n Horen jullie dat ook zoveel borrels bij jullie paarden?


Ik luister elke keer als ik er ben vaak even. Zeker sinds de kolieken. Soms wat borrels maar niet enorm (en dan moet ik echt met mijn oor tegen zijn darmen aanliggen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:37

Amy223 schreef:
Ik ben ruwvoer nu weer aan het opbouwen en ook voorzichtig aan het opbouwen met bietenpulp.
Punt is alleen dat hij niet meer aan hoeft te komen, het is een halve haflinger en is snel te dik.

Hoe gaan jullie er mee om dat je paard dus altijd last kan hebben?
Heb grotendeels het topic doorgespit en las wel een paar namen die echt al jaren bezig zijn...
Vind het heel knap want ik vind het ontzettend slopend en ervaar er heel veel stress van. Hoe gaan jullie daar mee om?



Die stress is bij mij nooit meer weggegaan en ik ben 2/3x per dag op stal. Ik heb vanaf mei 1 avond overgeslagen en voelde me toen al vrij kl.te terwijl ik er dus overdag gewoon was.

Hij gaat helemaal goed sinds hij thuis is en heeft geen klachten meer gehad mbt maag, wel andere enorme pech dingen waardoor ik het gewoon niet meer los kan laten. Ik kon dat voorheen al heel moeilijk maar toen durfde ik nog een keer alleen savonds te gaan of alleen smiddags (liefste wel 2x).

Het heeft een enorme impact gehad op mij. Ik heb “gelukkig” 1 stalgenoot/vriendin die exact weet hoe en wat met hem en mij soms apt “ ja hij eet goed kauwt goed etc”. Hij heeft ook nog een vage slokdarmverstopping gehad dit jaar en daarvoor (dus stond los van elkaar) zijn zijn tanden gedaan waardoor hij drie dagen heel moeizaam at.

Maagpatienten zijn naar mijn optiek 1 van de moeilijkste patiënten om te managen. Ik heb om me heen ook heel veel beenproblemen gezien etc maar ik had/heb echt de angst dat hij nu koliek krijgt, of vannacht, of morgenochtend. En het was telkens lichte gaskoliek, maar de symptomen waren zo klein dat alleen ik het zag bij ons op stal. Ook artsen zagen het niet direct.

Ik zou nooit maar dan ook nooit een paard kopen die ervaring heeft met maagzweren en ik weet niet of ik het uberhaupt ooit nog doe. De stress vreet je gewoon op. Ik moet alles met hem plannen, maar niet zoals mijn stamgenoten die gewoon “1x” kunnen gaan per dag. Ik ga gewoon echt 3x. En dan kan ik gelukkig mijn werk zelf plannen maar dat maakt dus wel dat ik korte nachten maak......


Ik ben bijvoorbeeld nu al zenuwachtig voor het opbouwen van het gras terwijl ik dat echt altijd al langzaam doe. Dat zijn gewoon spannende dingen. En afgelopen maand voor het vuurwerk etc etc.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:27

Jorienn schreef:
Amy223 schreef:
Ik ben ruwvoer nu weer aan het opbouwen en ook voorzichtig aan het opbouwen met bietenpulp.
Punt is alleen dat hij niet meer aan hoeft te komen, het is een halve haflinger en is snel te dik.

Hoe gaan jullie er mee om dat je paard dus altijd last kan hebben?
Heb grotendeels het topic doorgespit en las wel een paar namen die echt al jaren bezig zijn...
Vind het heel knap want ik vind het ontzettend slopend en ervaar er heel veel stress van. Hoe gaan jullie daar mee om?



Die stress is bij mij nooit meer weggegaan en ik ben 2/3x per dag op stal. Ik heb vanaf mei 1 avond overgeslagen en voelde me toen al vrij kl.te terwijl ik er dus overdag gewoon was.

Hij gaat helemaal goed sinds hij thuis is en heeft geen klachten meer gehad mbt maag, wel andere enorme pech dingen waardoor ik het gewoon niet meer los kan laten. Ik kon dat voorheen al heel moeilijk maar toen durfde ik nog een keer alleen savonds te gaan of alleen smiddags (liefste wel 2x).

Het heeft een enorme impact gehad op mij. Ik heb “gelukkig” 1 stalgenoot/vriendin die exact weet hoe en wat met hem en mij soms apt “ ja hij eet goed kauwt goed etc”. Hij heeft ook nog een vage slokdarmverstopping gehad dit jaar en daarvoor (dus stond los van elkaar) zijn zijn tanden gedaan waardoor hij drie dagen heel moeizaam at.

Maagpatienten zijn naar mijn optiek 1 van de moeilijkste patiënten om te managen. Ik heb om me heen ook heel veel beenproblemen gezien etc maar ik had/heb echt de angst dat hij nu koliek krijgt, of vannacht, of morgenochtend. En het was telkens lichte gaskoliek, maar de symptomen waren zo klein dat alleen ik het zag bij ons op stal. Ook artsen zagen het niet direct.

Ik zou nooit maar dan ook nooit een paard kopen die ervaring heeft met maagzweren en ik weet niet of ik het uberhaupt ooit nog doe. De stress vreet je gewoon op. Ik moet alles met hem plannen, maar niet zoals mijn stamgenoten die gewoon “1x” kunnen gaan per dag. Ik ga gewoon echt 3x. En dan kan ik gelukkig mijn werk zelf plannen maar dat maakt dus wel dat ik korte nachten maak......


Ik ben bijvoorbeeld nu al zenuwachtig voor het opbouwen van het gras terwijl ik dat echt altijd al langzaam doe. Dat zijn gewoon spannende dingen. En afgelopen maand voor het vuurwerk etc etc.


Ja dat dus. Nooit meer een onbezorgd moment. En inderdaad, ALS je een keertje niet heengaat of het voeren of binnenhalen of stappen aan een ander over laat, dan je nog rottig voelen en bezorgd.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 02:26

Precies dat! En gezien je bij de Raaphorst zit haha, Christine kent “ons” al 7 jaar en weet hoe ik het zie en ik app haar regelmatig in een halve paniekaanval.

Ze zei heel mooi tegen me: meer dan dit kun je niet doen en is het maximale wat je ooit voor een dier kunt betekenen. Juist omdat je alles ziet en hem zo goed kent maak je je zorgen.

En ik denk dat dit voor vrijwel elke eigenaar met een maagpatientje geldt.

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:02

Die stress herken ik ook goed. Vooral omdat het ondanks alle moeite en aanpassingen toch onverwachts kan terugkomen. Je voelt je dan als eigenaar zo machteloos!
Mijn hele management is erop aangepast, en ondanks dat een terugval. Toen ik dat aan hem merkte kon ik echt wel janken.. Vooral voor mijn paard, want mijn eerste doel is dat hij zich prettig, blij en goed in zijn lijf voelt! Heb me heel vaak een falend baasje gevoeld.

Ik probeer dat nu wel iets meer los te laten.. Ik doe echt wat ik kan, waar ik kan. Meer dan dat kan ik niet doen. Ik win overal informatie in, lees me helemaal suf aan onderzoeken/artikelen/ervaringen, heb bergen geld gespendeerd aan verschillende supplementen en voeders welke niet werken tot je de ene vind die wel werkt.. Ja, soms word ik er gek van.

Ik hoop vooral dat zodra hij langere tijd gewoon stabiel is, dit gevoel ook een beetje weggaat. Zo niet? Dat accepteer ik gewoon dat het zo is en vinden we daar wel een weg in. Ik heb voor mijn paard gekozen, in voor en tegenspoed. Maar wat Jorienn zegt geldt hier ook: ik zal nooit een paard kopen die bekend is met maagzweren.

Ik heb er nog steeds vertrouwen in dat ik uiteindelijk de juiste combinatie van omstandigheden, voeding en supplementatie vind welke werkt voor mijn paard, dus daar ga ik voor :)

Wat ik wel echt probeer is om het niet alles in m'n leven te laten beïnvloeden. Aan het begin ging ik ook heel vaak naar hem toe om te kijken hoe hij erbij staat. Dat doe ik niet meer. Ik heb fijne, oplettende stalgenoten dus als er echt iets heftig mis is dan hoor ik dat. Gelukkig is dit nog nooit gebeurd en ik hoop dat dat zo blijft. Als ik thuis erover aan het piekeren ben zeg ik ook letterlijk tegen mezelf "stop ermee, want je kunt nu op dit moment niks meer doen dan je al doet". Dat werkt soms :')


Hier trouwens ondertussen dag 5 van medicatie en paard is zichtbaar weer aan het opknappen gelukkig. Hopen dat de bijwerkingen lang wegblijven want we moeten nog wel een tijd lang door. Als iemand nog de gouden tip heeft voor ondersteuning van de darmen tijdens behandeling dan hoor ik dat graag! Denk dat ik toch nogmaals de ekygard wil proberen, moet ik alleen een manier vinden het erin te krijgen, maar dat werkte naar mijn idee echt goed.

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:07

nikysa90 schreef:
En het valt mij op dat mijn paard dr buik onwijs borrelt, ter hoogte van blindedarm. Echt een behoorlijk orkest. Ze eet goed en mest goed gelukkig, maar met alles wat er bij haar gaande is ben ik zo bang dat ze er nog eens een keer een koliekaanval overheen krijgt :n Horen jullie dat ook zoveel borrels bij jullie paarden?


Dat is het nadeel van omeprazol. De darmflora krijgt het enorm te verduren. Daar ben ik dus ook nog steeds opzoek naar, iets wat dat echt kan ondersteunen. Hier wel wat geborrel, maar vooral ongemak in de buik. Het is zo'n vervelend vicieuze cirkeltje. Maag wordt geholpen met omeprazol, darmen op de schop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:33

MalaQ schreef:
Die stress herken ik ook goed. Vooral omdat het ondanks alle moeite en aanpassingen toch onverwachts kan terugkomen. Je voelt je dan als eigenaar zo machteloos!
Mijn hele management is erop aangepast, en ondanks dat een terugval. Toen ik dat aan hem merkte kon ik echt wel janken.. Vooral voor mijn paard, want mijn eerste doel is dat hij zich prettig, blij en goed in zijn lijf voelt! Heb me heel vaak een falend baasje gevoeld.

Ik probeer dat nu wel iets meer los te laten.. Ik doe echt wat ik kan, waar ik kan. Meer dan dat kan ik niet doen. Ik win overal informatie in, lees me helemaal suf aan onderzoeken/artikelen/ervaringen, heb bergen geld gespendeerd aan verschillende supplementen en voeders welke niet werken tot je de ene vind die wel werkt.. Ja, soms word ik er gek van.

Ik hoop vooral dat zodra hij langere tijd gewoon stabiel is, dit gevoel ook een beetje weggaat. Zo niet? Dat accepteer ik gewoon dat het zo is en vinden we daar wel een weg in. Ik heb voor mijn paard gekozen, in voor en tegenspoed. Maar wat Jorienn zegt geldt hier ook: ik zal nooit een paard kopen die bekend is met maagzweren.

Ik heb er nog steeds vertrouwen in dat ik uiteindelijk de juiste combinatie van omstandigheden, voeding en supplementatie vind welke werkt voor mijn paard, dus daar ga ik voor :)

Wat ik wel echt probeer is om het niet alles in m'n leven te laten beïnvloeden. Aan het begin ging ik ook heel vaak naar hem toe om te kijken hoe hij erbij staat. Dat doe ik niet meer. Ik heb fijne, oplettende stalgenoten dus als er echt iets heftig mis is dan hoor ik dat. Gelukkig is dit nog nooit gebeurd en ik hoop dat dat zo blijft. Als ik thuis erover aan het piekeren ben zeg ik ook letterlijk tegen mezelf "stop ermee, want je kunt nu op dit moment niks meer doen dan je al doet". Dat werkt soms :')


Hier trouwens ondertussen dag 5 van medicatie en paard is zichtbaar weer aan het opknappen gelukkig. Hopen dat de bijwerkingen lang wegblijven want we moeten nog wel een tijd lang door. Als iemand nog de gouden tip heeft voor ondersteuning van de darmen tijdens behandeling dan hoor ik dat graag! Denk dat ik toch nogmaals de ekygard wil proberen, moet ik alleen een manier vinden het erin te krijgen, maar dat werkte naar mijn idee echt goed.


Ja wat dat betreft zitten we allemaal in hetzelfde schuitje, haha! Je wil het zo graag goed doen.

En als je het oplost in een spuit en naar binnen spuit? Ik heb dat met bo yea sacc ofzo moeten doen voor de darmen van Audevard, want hij at niets meer. Dat is trouwens wel echt fantastisch spul voor de darmen dus mijn gouden tip. Van waterdunne mest naar 24 uur later weer vorm erin en een dag later niets aan de hand.
Hij vond het niet te eten, maar wat een top product. De mest knapte er enorm van op. Ik heb nog 3/4 pot staan, als je wil kan ik je wat opsturen om te proberen?

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:58

Oh dat zou super fijn zijn Jorienn, ik ga jou een PB'tje sturen straks! Ik twijfel dus tussen opnieuw de ekygard of alleen yea sacc.. De ekygard bevat ook wel yea sacc, maar niet zoveel als de yea sacc zelf geloof ik?

Met spuit geven zou hij zeker wel toelaten, maar vind dat zelf wel sneu elke dag, zeker omdat hij het zo vies vindt.. Hij krijgt nu standaard slobber en eerst niet, dus ik hoop eigenlijk dat hij het daarin wel wil hebben.. Maar hij liet echt alles staan waar het in zat en raakt nu nog steeds z'n muesli niet aan waar ik het toentertijd in mengde, compleet het vertrouwen kwijt wat dat betreft :+

Ik lees trouwens ook heel veel goede dingen over coligone. Dus die staat ook op het lijstje van opties..

c_w
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:45

Ik las al een tijdje mee en toevallig zit ik met dezelfde kwestie als jullie, MalaQ en Jorienn. Mijn paard is goed opgeknapt van de omeprazol (van niet kunnen rijden naar weer kunnen rijden), maar ze blijft last houden van haar darmen. Mest is niet slecht, maar vooral wat krampjes, gas en onrustig. Ze krijgt nu Ekygard (naast gastro+ met havens mix, onbeperkt ruwvoer en zeewier). Ik twijfel nu om opnieuw een pot Ekygard te bestellen of juist de yea sacc. Heeft iemand toevallig ervaring met het geven van beide (Ekygard afbouwen naar onderhoudsdosis)? Ik vind het (te) spannend om geen Ekygard meer te geven, maar het is nu nog niet 100%...

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:46

En bijvoorbeeld Darmbalans van ecostyle/vitalstyle? Is dat een optie? Ik vraag mij namelijk af of je dat ook bij kan voeren ter ondersteuning.

Mijn paard krijgt op dit moment de volledige dosis omeprazol, 300gr Vitalbix, 4 schepjes Ekygard per dag en 200gr bietenpulp.

Hoe lang hebben jullie omeprazol moeten geven? Het advies bij ons was twee weken volledige dosering, daarna twee weken halve dosering en een maagscopie om te kijken hoe het er voor staat. Helaas reageerde hij op het afbouwen niet goed, werd meteen weer minder fit. Dus ik heb de dosis weer verhoogd. Ik vind het nu spannend om weer af te bouwen. Hebben jullie daar ervaring mee?
Morgen heb ik weer contact met de kliniek.

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:19

De darmbalans valt voor mij af vanwege de tarwe, moutkiemen en zemelen erin die ik liever niet wil voeren (granen). Verder betaal je heel veel voor dat product terwijl het echt actieve component erin naar mijn weten ook gewoon yea sacc is. Dan geef ik dat persoonlijk liever als goed supplement in het voer waarvan ik weet dat het goed gaat (momenteel vitalbix slobber). Er zijn wel hele goede recensies van dat product, en het staat ook wel aangeschreven als geschikt voor maagpatiënten.. Lastig hè, supplementen en wat is wijsheid!

Als ik behandel doe ik dat zo lang als nodig, maar sowieso niet te kort en ik bouw langdurig af. Lastig uitleggen want ik doe het op het oog en vanuit ervaring met hoe ik mijn paard ken. Daarnaast scope ik niet. Vorige keer heb ik na 3 weken wat afgebouwd, ging nog niet geweldig, dus week langer op hogere dosering, daarna 10 dagen stapje lager, nog eens 10 dagen nog een stapje lager, en toen bleef het goed gaan en ben ik gestopt. Vervolgens 4 maanden klachtenvrij geweest!

Ik geef overigens esomeprazol, geen omeprazol. Ik volg dus niet geheel de officiële weg.


c_w schreef:
Heeft iemand toevallig ervaring met het geven van beide (Ekygard afbouwen naar onderhoudsdosis)? Ik vind het (te) spannend om geen Ekygard meer te geven, maar het is nu nog niet 100%...


Hier ben ik dus ook erg benieuwd naar. In ekygard zelf zit ook yea sacc, maar misschien gewoon te weinig? Misschien dat ik eens een mailtje waag aan audevard om het na te vragen.

Wat ik overigens wel heb gemerkt is dat de darmklachten van mijn paard ook zeer snel opgelost waren na het afbouwen van de medicatie. Hij stond toen ook op ekygard.

Het is overigens wel logisch dat paarden darmklachten krijgen van PPI's. Het zijn natuurlijk maagzuurremmers, en maagzuur speelt een heel belangrijke rol in de hele spijsvertering. Wat dat betreft is het helemaal niet zo'n onschuldig medicijn, terwijl ik wel vind dat het vaak zo gepresenteerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:05

MalaQ schreef:
Oh dat zou super fijn zijn Jorienn, ik ga jou een PB'tje sturen straks! Ik twijfel dus tussen opnieuw de ekygard of alleen yea sacc.. De ekygard bevat ook wel yea sacc, maar niet zoveel als de yea sacc zelf geloof ik?

Met spuit geven zou hij zeker wel toelaten, maar vind dat zelf wel sneu elke dag, zeker omdat hij het zo vies vindt.. Hij krijgt nu standaard slobber en eerst niet, dus ik hoop eigenlijk dat hij het daarin wel wil hebben.. Maar hij liet echt alles staan waar het in zat en raakt nu nog steeds z'n muesli niet aan waar ik het toentertijd in mengde, compleet het vertrouwen kwijt wat dat betreft :+

Ik lees trouwens ook heel veel goede dingen over coligone. Dus die staat ook op het lijstje van opties..



Yes helemaal goed! Nee de verhouding is niet voldoende, ik moest echt die ander geven om het “voldoende” te geven. Ja snap ik. Eve at ook zijn slobber niet. Overigens at hij het na drie dagen een spuit wel, hij raakte eraan gewend denk ik hahaha.

Die ken ik niet! Ik ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 01:30

c_w schreef:
Ik las al een tijdje mee en toevallig zit ik met dezelfde kwestie als jullie, MalaQ en Jorienn. Mijn paard is goed opgeknapt van de omeprazol (van niet kunnen rijden naar weer kunnen rijden), maar ze blijft last houden van haar darmen. Mest is niet slecht, maar vooral wat krampjes, gas en onrustig. Ze krijgt nu Ekygard (naast gastro+ met havens mix, onbeperkt ruwvoer en zeewier). Ik twijfel nu om opnieuw een pot Ekygard te bestellen of juist de yea sacc. Heeft iemand toevallig ervaring met het geven van beide (Ekygard afbouwen naar onderhoudsdosis)? Ik vind het (te) spannend om geen Ekygard meer te geven, maar het is nu nog niet 100%...


Ekygard blijf ik geven als ondersteuning voor de maag (1 schepje per dag nu). Ik heb daar niets negatiefs van gemerkt: ook bij 1 schepje per dag zelfs niet! Je kunt van de 4 die je nu geeft eerst naar 3 en dan 2 weken later naar 2 om te proberen? Ik zou dit in jou situatie doen. En dan voor de zekerheid een kuur Yea Sacc om de darmen te herstellen: daarna ook onderhoud en dan 1 van de 2 afbouwen?

Ik hou hem op de Ekygard standaard, de Yea Sacc hou ik achter de hand als ik veranderingen in de mest zie. Toen ik Yea Sacc gaf, gaf ik ook nog steeds de Ekygard.
Ekygard heb ik afgebouwd van 1 maand 4 schepjes per dag naar 2 schepjes en nu zelfs 1 schepje per dag...... en dat gaat goed!

De kliniek gaf aan dat Ekygard echt voor de maag is en er te weinig Yea Sacc inzit om de darmen te herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 01:38

En misschien is dat ene schepje wel compleet kansloos, hahaha. Maar tot nu toe werkt het! :')

c_w
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:22

Jorienn, bedankt voor de informatie! Ik zat hier zelf ook aan te denken, maar fijn om te horen dat hier al (positieve) ervaringen mee zijn.

Coentjuh

Berichten: 9864
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:30

Heeft iemand nog wat informatie over Nexium of Esomeprazol?

Alle info is welkom. Doen jullie dit zelf of via de dierenarts?

Moet je persé Nexium hebben of een ander merk ook okay?

Las ergens dat je de 40 mg alleen op recept kan kopen (dus dan begrijp ik eruit via de dierenarts? of hoe bedoelen jullie dat).

Mijn dierenarts had hier eerder niet van gehoord, is het betrouwbaar etc?

Wat is dan de dosering en hoelang moet je het geven voor 1 kuur?

Na even zoeken vind ik ook de 20 mg Omeprazol online te koop. Waarom Nexium/Esomeprazol ipv Omeprazol bijvoorbeeld