[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zerena

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 14:31

In Wolvega hebben ze een longfoto gemaakt van onze merrie. Daar was toen zoveel schade te zien dat het ook einde verhaal was. Maar het kan dus zijn dat ze dat alleen met grotere schade doen, en dat kleinere schades minder goed te zien zijn.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:20

Thanks voor jullie reacties, er lijkt dus wel iets mogelijk daar in.
Ik ga het binnenkort eens voorleggen bij mn dierenarts :)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:04

Iemand tips voor slijmaanmaker/ondersteuner?
Paard heeft milde astma. Gelukkig geen slijmvorming maar wel vaak een geiriteerde droge luchtpijp. Voer luchtwegen heltiehorse wat helaas niet werkt. Respi comp phytonics wel beter ervaring mee. Maar wellicht is er nog meer. Zat ook nog te lezen over Naf kof eze

Probleem uit zich van maart tm oktober door te hoesten bij aandraven

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:05

Ik volg. Mijn shet heeft ook vooral gevoelig3 bovenste luchtpijp en keel. Vroeger gaf ik bronchofort dat top hielp, maar dat is niet meer op de markt en daar baal ik van.

Ik geef nu even tijm siroop van de kruidvat in de hoop dat dat wat helpt

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:09

Tancreda4 schreef:
Ik volg. Mijn shet heeft ook vooral gevoelig3 bovenste luchtpijp en keel. Vroeger gaf ik bronchofort dat top hielp, maar dat is niet meer op de markt en daar baal ik van.

Ik geef nu even tijm siroop van de kruidvat in de hoop dat dat wat helpt

Dat heb ik ook gegeven voor het rijden. Tijmsiroop en honing samen. Maar werkte hier helaas niet

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:07

NAF Respirator boost en bronchofort hebben hier wel goed effect gehad.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 19:45

Maaik schreef:

Ook ervaring met naf kof eze?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 19:54

Ik heb mn paarden aan huis, dus doe normaal alles zelf, maar als hij mee is naar clinic dat heb ik wel een bordje aan de box hangen dat ik hem volledig zelf verzorg en dat men hem niet mag voeren/mesten etc.
Ik zou dus op pension ook zeker een bordje hangen, al was het maar voor mn eigen gemoedsrust.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:56

michelle933 schreef:
Maaik schreef:

Ook ervaring met naf kof eze?

Nee. Samenstelling van suiker en klein beetje pepermunt en tea tree olie. Die oliën kan je los wel geven als je denkt dat dat het verschil gaat maken. Suiker zit ook wel in tijmsiroop en is een stuk goedkoper.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:07

Saaams schreef:
Ik denk dat je niet veel ziet op rontgen. Zou eerder longfunctie test doen.

Wat doen ze dan testen ? Kan dat voor alle luchtweg problemen en waar kan je dat laten doen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:48

Voor degene die broomhexine ggeven/ hebben gegeven hoeveel dagen doen jullie dit ?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 06:32

Goedemorgen!
Zijn er hier mensen die mee zouden willen denken?

Ik heb een paard die standaard van maart tm nov/dec aanvangshoest bij het aandraven heeft in de bak. 3 x hoesten, 1 x proesten en we kunnen weer door. Ook met rollen in de wei heeft hij dit. Op buitenrit heeft hij het weer niet.
Gezien het jaargetij zou je denken aan pollenallergie maar hij heeft verder helemaal geen symptomen van een pollenallergie.
Ik een flexineb aangeschaft maar 2 x daags vernevelen met immunosan of zout had geen enkel effect. Uiteindelijk heb ik een bronchoscopie en spoeling laten maken. Hierop was te zien dat zijn keel/luchtpijp geïrriteerd was, maar er was totaal geen slijmvorming te zien. De uitslag van de spoeling was milde astma, maarja hoeveel paarden hebben tegenwoordig wel niet milde astma en daarbuiten vraag ik mij af of het hoesten er dan wel mee te maken heeft of dat het los staat van de astma. Daarbuiten is hij ook niet benauwd.
Ik heb 2 weken budesonide verneveld wat goed werkte maar zodra ik stopte kwam het weer terug :+

Ik heb al veel probeerd
Tijmsiroop
Honing
Luchtwegen heltiehorse
Luchtwegensiroop Vitalstyle
Luchtwegen kruidenmix
Met de phytonics respi comp heb ik tot nu toe de beste ervaring. Ik geef dit voor het rijden of longeren op klein stukje fruit 16 druppels. De ene keer werkt het wel en de andere keer weer niet.

Heeft iemand nog ideeën? Ik zoek dus echt iets wat verzachtend werkt. Er was geen slijmvorming te zien natuurlijk.
Fenegriek?
Zwarte komijn?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 08:12

Ik mis een normale, medische interventie. Blijkbaar is er wel overmatige ontstekingsreactie in de luchtwegen (granulocyten in de spoeling) anders krijg je geen diagnose milde astma. En milde astma kan zonder interventie vanzelf ernstige astma worden. De longblaasjes zijn heel gevoelig dus je wil graag dat die ontstekingsreactie tot een minimum is.
Begin iom je dierenarts met 10 dagen budesonide vernevelen en kijk eens wat dat doet voor die hoest.

Al die andere middelen zijn leuk verzonnen door fabrikanten maar gaan via de mond rechtstreeks naar de maag en doen dus niets voor luchtwegklachten, helaas. (Maar dat had je zelf ook al gemerkt zo te lezen).

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 08:56

Odysseus schreef:
Ik mis een normale, medische interventie. Blijkbaar is er wel overmatige ontstekingsreactie in de luchtwegen (granulocyten in de spoeling) anders krijg je geen diagnose milde astma. En milde astma kan zonder interventie vanzelf ernstige astma worden. De longblaasjes zijn heel gevoelig dus je wil graag dat die ontstekingsreactie tot een minimum is.
Begin iom je dierenarts met 10 dagen budesonide vernevelen en kijk eens wat dat doet voor die hoest.

Al die andere middelen zijn leuk verzonnen door fabrikanten maar gaan via de mond rechtstreeks naar de maag en doen dus niets voor luchtwegklachten, helaas. (Maar dat had je zelf ook al gemerkt zo te lezen).

Dat heb ik ook gedaan. Zie mijn vorige post

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:21

Oh excuus. Over die zin heb ik heen gelezen. Dat het weggaat met budesonide vind ik wel een duidelijk teken dat een ontstekingsreactie dus de trigger is. Ik zou iom je dierenarts kijken wat mogelijk is, bijv. een keer wat langer behandelen of intermitterend. (Bijv. 3-4 dagen budesonide vernevelen en dan kijken of het hoestje wegblijft en hoe snel het terugkomt, dan weer kortdurend behandelen).
Het liefst vind je natuurlijk de trigger, maar dat is soms bij de niet standaard "stof" astma echt lastig. Je kan evt. nog i.o.m. je dierenarts kijken of je iets van antihistaminica kan vernevelen (of in pilvorm, zoals ceterizine pilletjes in de juiste dosering) om te kijken of er toch iets van een allergische reactie onder zit.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:48

Odysseus schreef:
Oh excuus. Over die zin heb ik heen gelezen. Dat het weggaat met budesonide vind ik wel een duidelijk teken dat een ontstekingsreactie dus de trigger is. Ik zou iom je dierenarts kijken wat mogelijk is, bijv. een keer wat langer behandelen of intermitterend. (Bijv. 3-4 dagen budesonide vernevelen en dan kijken of het hoestje wegblijft en hoe snel het terugkomt, dan weer kortdurend behandelen).
Het liefst vind je natuurlijk de trigger, maar dat is soms bij de niet standaard "stof" astma echt lastig. Je kan evt. nog i.o.m. je dierenarts kijken of je iets van antihistaminica kan vernevelen (of in pilvorm, zoals ceterizine pilletjes in de juiste dosering) om te kijken of er toch iets van een allergische reactie onder zit.

Ja die ceterizine pilletjes kan je ook bij de kruidvat kopen en kan niet zoveel kwaad toch om te geven? Ik heb er veel overgelezen maar had zo me twijfel erbij of het pollen zijn of niet omdat hij verder geen andere symptomen ervan heeft

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:08

Hieperdi schreef:
Odysseus schreef:

Ja die ceterizine pilletjes kan je ook bij de kruidvat kopen en kan niet zoveel kwaad toch om te geven? Ik heb er veel overgelezen maar had zo me twijfel erbij of het pollen zijn of niet omdat hij verder geen andere symptomen ervan heeft

Advies bestel de cetrizine online. Veel goedkoper.
Ik haalde meestal 30 tabletjes voor €3

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:26

Hoeveel pilletjes geven jullie hiervan per dag?
Ik ben van t voorjaar begonnen met puur pollen maar dat had geen effect helaas.

Het is zo typisch dat het in de winter weg is. En in maart/april meestal weer op komt zetten.
Hij staat van nov tm april savonds en snachts op stal dus dan zou hij juist meer last van moeten hebben vanwege het stof. Zal misschien toch pollen zijn dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:50

Ik gaf er 20 sochtends en 20 savonds.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:18

Dat zijn er idd best een hoop! Nouja ik moet toch even gaan bedenken wat ik moet doen. Het zou al schelen als ik weet WAAR die op reageerd. Pollen, stof, iets anders?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:46

De dosis cetirizine is tweemaaldaags 0,2 - 0,4 mg per kilo lichaamsgewicht.
Voor een gemiddeld paard kom je dan dus uit op 22 tot 44 pillen per dag. Minimaal 3 tot 5 dagen proberen voor je conclusies trekt.

Mijn paard reageert erg op hogere temperaturen, wellicht dat er ook een pollen component in zit. Niet helemaal duidelijk. Die gaat ook super in de winter en is dan ineens snel buitenadem in april bij 20+ graden. Die doet het zeer goed op intermitterend behandelen met budesonide. Verder hou ik haar voor de zekerheid wel zo stofarm mogelijk, maar die van mij heeft in de winter dus ook geen klachten. (Wanneer ze het meest binnen staat en het dieet volledig uit gedroogd ruwvoer bestaat ipv gras).

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:53

Odysseus schreef:
De dosis cetirizine is tweemaaldaags 0,2 - 0,4 mg per kilo lichaamsgewicht.
Voor een gemiddeld paard kom je dan dus uit op 22 tot 44 pillen per dag. Minimaal 3 tot 5 dagen proberen voor je conclusies trekt.

Mijn paard reageert erg op hogere temperaturen, wellicht dat er ook een pollen component in zit. Niet helemaal duidelijk. Die gaat ook super in de winter en is dan ineens snel buitenadem in april bij 20+ graden. Die doet het zeer goed op intermitterend behandelen met budesonide. Verder hou ik haar voor de zekerheid wel zo stofarm mogelijk, maar die van mij heeft in de winter dus ook geen klachten. (Wanneer ze het meest binnen staat en het dieet volledig uit gedroogd ruwvoer bestaat ipv gras).

Wow wat bizar veel haha maar wellicht het proberen waard van t voorjaar! Voor 3-5 dagen is het denk wel goed te doen om uit teproberen. Zijn er ook nog andere dingen of supplementen wat helpt bij pollenallergie?

Ja precies hier hetzelfde! Het is zo’n typisch beeld idd dat het in november/december weg is en dan in maart/april het hoesten bij aandraven en rollen weer begint. Maar voor de rest gewoon geen andere hooikoorts relateerde klachten. Had ook nog wel goede dingen gelezen over pulmitranq bij paarden met pollenallergie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:18

In mijn ervaring zijn alle supplementen die beloven wat te doen alleen maar geldklopperij....

Enige dat hier werkt is flixotide of Budesonide

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 14:39

Spenk schreef:
In mijn ervaring zijn alle supplementen die beloven wat te doen alleen maar geldklopperij....

Enige dat hier werkt is flixotide of Budesonide

Jaaa inderdaad maar toch lees ik wel goede recensies. Er zijn maar weinig supplementen waar ik verschil mee merk bij mijn paard ook voor andere dingen dan alleen zijn luchtwegen :')

Misschien dat ik toch voor flixotide puffers ga kijken. Dat is binnen no time gedaan. En ik denk ook goedkoper? Budesodine kan ik ook weer gaan geven inderdaad maar hij is pas 15 en verder niet benauwd. Ik wil altijd graag nog een backup hebben mocht het niet goed gaan met evt asmatische aanval of dergelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 14:47

Flixotide en budesonide zijn hetzelfde idee. Beide corticosteroïde