Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tancreda4 schreef:Ik volg. Mijn shet heeft ook vooral gevoelig3 bovenste luchtpijp en keel. Vroeger gaf ik bronchofort dat top hielp, maar dat is niet meer op de markt en daar baal ik van.
Ik geef nu even tijm siroop van de kruidvat in de hoop dat dat wat helpt
michelle933 schreef:Maaik schreef:NAF Respirator boost en bronchofort hebben hier wel goed effect gehad.
Ook ervaring met naf kof eze?
Odysseus schreef:Ik mis een normale, medische interventie. Blijkbaar is er wel overmatige ontstekingsreactie in de luchtwegen (granulocyten in de spoeling) anders krijg je geen diagnose milde astma. En milde astma kan zonder interventie vanzelf ernstige astma worden. De longblaasjes zijn heel gevoelig dus je wil graag dat die ontstekingsreactie tot een minimum is.
Begin iom je dierenarts met 10 dagen budesonide vernevelen en kijk eens wat dat doet voor die hoest.
Al die andere middelen zijn leuk verzonnen door fabrikanten maar gaan via de mond rechtstreeks naar de maag en doen dus niets voor luchtwegklachten, helaas. (Maar dat had je zelf ook al gemerkt zo te lezen).
Odysseus schreef:Oh excuus. Over die zin heb ik heen gelezen. Dat het weggaat met budesonide vind ik wel een duidelijk teken dat een ontstekingsreactie dus de trigger is. Ik zou iom je dierenarts kijken wat mogelijk is, bijv. een keer wat langer behandelen of intermitterend. (Bijv. 3-4 dagen budesonide vernevelen en dan kijken of het hoestje wegblijft en hoe snel het terugkomt, dan weer kortdurend behandelen).
Het liefst vind je natuurlijk de trigger, maar dat is soms bij de niet standaard "stof" astma echt lastig. Je kan evt. nog i.o.m. je dierenarts kijken of je iets van antihistaminica kan vernevelen (of in pilvorm, zoals ceterizine pilletjes in de juiste dosering) om te kijken of er toch iets van een allergische reactie onder zit.
Hieperdi schreef:Odysseus schreef:Oh excuus. Over die zin heb ik heen gelezen. Dat het weggaat met budesonide vind ik wel een duidelijk teken dat een ontstekingsreactie dus de trigger is. Ik zou iom je dierenarts kijken wat mogelijk is, bijv. een keer wat langer behandelen of intermitterend. (Bijv. 3-4 dagen budesonide vernevelen en dan kijken of het hoestje wegblijft en hoe snel het terugkomt, dan weer kortdurend behandelen).
Het liefst vind je natuurlijk de trigger, maar dat is soms bij de niet standaard "stof" astma echt lastig. Je kan evt. nog i.o.m. je dierenarts kijken of je iets van antihistaminica kan vernevelen (of in pilvorm, zoals ceterizine pilletjes in de juiste dosering) om te kijken of er toch iets van een allergische reactie onder zit.
Ja die ceterizine pilletjes kan je ook bij de kruidvat kopen en kan niet zoveel kwaad toch om te geven? Ik heb er veel overgelezen maar had zo me twijfel erbij of het pollen zijn of niet omdat hij verder geen andere symptomen ervan heeft
Odysseus schreef:De dosis cetirizine is tweemaaldaags 0,2 - 0,4 mg per kilo lichaamsgewicht.
Voor een gemiddeld paard kom je dan dus uit op 22 tot 44 pillen per dag. Minimaal 3 tot 5 dagen proberen voor je conclusies trekt.
Mijn paard reageert erg op hogere temperaturen, wellicht dat er ook een pollen component in zit. Niet helemaal duidelijk. Die gaat ook super in de winter en is dan ineens snel buitenadem in april bij 20+ graden. Die doet het zeer goed op intermitterend behandelen met budesonide. Verder hou ik haar voor de zekerheid wel zo stofarm mogelijk, maar die van mij heeft in de winter dus ook geen klachten. (Wanneer ze het meest binnen staat en het dieet volledig uit gedroogd ruwvoer bestaat ipv gras).
Spenk schreef:In mijn ervaring zijn alle supplementen die beloven wat te doen alleen maar geldklopperij....
Enige dat hier werkt is flixotide of Budesonide