[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:27

Muzefee

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:30

Dankje Ellepel! Het lijkt er wel heel erg op. :j Een lymfeklier ligt nog dieper denk ik? (ik moet zeggen, heb zelf ook sinds een week een opgezette lymfelier in m'n hals die je niet ziet, wel voelt. :+ Bij mij zal het aan een kies liggen die behandeld moet worden.)

Yvonne, gelukkig hebben wij de DA momenteel veel op het erf i.v.m. hengstige en drachtige merries, dus als ik hem tref vraag ik er even naar. :)

Bedankt voor het meedenken allemaal! :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:32

Mijn pony heeft dat ook gehad, ostheopaat is er ook nog bijgeweest (jaarlijkse controle) en daardoor werd het volgens mij wel iets minder. Hij vond het toen ook heerlijk wat ze allemaal deed bij zijn hoofd, werd er gewoon heel ontspannen van (likken, hoofd hangen en benen strekken :D )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 08:48

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 09:07

Vera heeft ook iedere dag opgezette speekselklieren, da zegt dat dat komt door het grazen en ze heeft er verder geen last van, dus ik maak me dr niet zo druk om...
Ellepel: ik heb me ook opgegeven voor de Befix verloting, ben benieuwd..... :D

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 09:38

Indy haar buik eczeem.
Afbeelding
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:03

zit bij Indy ook bij de navel he?
Bij Wisse zit het daar ook, plus de kruin die ongeveer 10cm achter de singel zit zeg maar.

Even een foto van zijn manen showen trouwens :D
Beetje ver weg maar je kunt de lengte wel goed zien, plus dat het nu gaat krullen! (heb ze altijd los)
Afbeelding

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:05

Ziet er goed uit Opisop :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:06

Bijn lang genoeg voor een strakke hengstenvlecht denk ik, dan wil ik dat straks doen op concours. Nu doe ik nog knotten maar die zijn een beetje dik :P

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:12

Joh! Daar kun je waarschijnlijk al maanden een goede hengstenvlecht mee maken! Ik had Vies zijn manen twee jaar terug, ietsjes langer dan handbreedte en zelfs toen ging het prachtig.
Ik zit er nu bij hem aan te denken om toch sportlengte te knippen := De manen zijn zo verschrikkelijk lang en ongelijk. Het ziet er niet uit. Enkel met concours is het handig omdat ik dan een hengstenvlecht maak, en het is klaar.

Renate: heeft jouw paard daar ook al schilfers en korstjes? Ik moet eerlijk zeggen dat ik er namelijk weinig van zie. De eczeemmerrie op stal heeft het bij haar buik altijd het ergste en die heeft daar echt harde verdikkingen, de huid is schilferig en ik denk dat het niet lang meer duurt of er komen ook korstjes op. Ik heb haar nog niet zien schuren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:22

maar ik kan nog niet goed vlechten dus ik zak nu nog ver uit en dan zijn ze te kort :P

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:43

Je moet ook niet vergeten te vlechten terwijl je paard het hoofd hoog heeft he.
En uitzakken moet niet :P je moet echt strak tegen de hals aan anders gaat het altijd los, ook wanneer je langere manen hebt. Misschien werkt het voor je als je de manen nat maakt? Geen glansspray erin, (beetje vies is zelfs makkelijker, dan is het stroef) en dan hele kleine plukjes pakken. Steeds aantrekken, dan pas verder vlechten.
Ik vlecht zo strak dat Vies soms niet eens meer bij zijn hooi op de grond kan O:) Vlecht blijft aaaaltijd zitten.

Ik heb Vies nu trouwens met van die lelijke lange vlechten onder de deken staan. Het is echt zo warm met dat dik pak manen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:55

Mooie manen opisop!

Befix heb ik nog een volle fles van in de garage staan, die gebruik ik niet meer. Moet binnenkort even een lading spullen in de uitverkoop doen. :+

daiskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:30

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zo ziet hij er nu uit... heb niet van alles een foto gemaakt heb gedaan wat ik kon alleen nu zijn die plekken erger dan op de foto :j

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:36

@ annetje, ikmaak hier de vlecht op de manenkam omdat ze nog geen lange manen heeft.
precies op jouw manier :D
kleine plukjes en strak vlechten.

@daiskee, zow, dat is een ellendig uitziend paardje.
misschien keer helemaal wassen met betadineshampoo ofzo?
even lekker alles afwassen.
*kijk even naar de rest*

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:41

opisop_shop schreef:
zit bij Indy ook bij de navel he?
Bij Wisse zit het daar ook, plus de kruin die ongeveer 10cm achter de singel zit zeg maar.

Even een foto van zijn manen showen trouwens :D
Beetje ver weg maar je kunt de lengte wel goed zien, plus dat het nu gaat krullen! (heb ze altijd los)
Afbeelding

ja daar idd en ook op de plek vlak achter de singel.

Wat gebruik jij? ik gebruik bio oil van leovet. en een eczeemdeken.

daiskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:45

@minikatje,
Ik wilde hem met betadine shampoo wassen maar hier op bokt zeiden ze dat het dan kan uit drogen en het slecht is wat mij ook juist goed leek te zijn vanmiddag komt de DA dus doe ik hem daarna even wassen alleen van in zijn manen durf ik het niet goed want je mag er absoluut niet aankomen!! dus voor dat ik hem was moet de dierenarts maar proberen te kijken in zijn manen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:59

het kan ook uitdrogen, kan zo snel niet op de naam van mijn shampoo komen.
het is voor paarden met eczeem en gevoelige huid, hydrateert en maarkt de wondjes schoon zonder te prikken.
import uit zwitserland :P

voor een eczeempaard is het fijn om de huid vettig te houden, maar voor 1 keer wassen met betadine gaat hij niet dood zolang je de huid ondersteund :)

maar zoveel mensen, zoveel paarden, zoveel verschillende ervaringen.
wacht eerst maar even je da af, dacht btw dat hij gisteren langs zou komen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:10

Hier op bokt, was ik :P Ik vind betadine-shampoo bij eczeemklachten niet echt handig. Ik ben dan meer voor een keer met keratoo/teershampoo of tea tree. Niet te lang laten zitten en flink met koud water uitspoelen.

daiskee ik vind je paard er echt beroerd bijstaan. Naar wat ik begrepen heb uit je berichten wist je niet dat het eczeem kon zijn? Heb je al iets geprobeerd of gedaan? Heb je al gevraagd aan de oude eigenaresse of hij ooit eerder zo eruit gezien heeft?

Ik zie op de foto's namelijk een typisch gevalletje van heftige eczeem aan het begin van het seizoen. De navel is dik en geschuurd, het hoofd is kaal geschuurd enzz.. Paard heeft ook nog een erg dikke vacht zo te zien. Ook dat geeft natuurlijk jeuk.
Ik ben benieuwd wat voor tips je krijgt van de DA. Heb je al een deken op stal liggen toevallig?

daiskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:16

hij heeft een deken na 1 dag gesloopt heb hem gisteren opgedaan na ff snel in nood gemaakt voor zolang.. de vorige eigenaar zei dat het eczeem was maar ben beetje opgelicht hij zei dat de groene os mij verder zou behandelen omdat hij in geld nood zat
moest hij dus weg ook zijn moeder maar nou hoorde ik dat dat allemaal niet zo is hij heeft zijn moeder nog wel en dus daarvoor was de groene os hij zegt een heel ander verhaal tegen mij dan tegen de groene os. ook hoor ik niks meer van hem dus dan hoort hij ook niks meer van mij..
alleen in zijn nek zit nog een dikke vacht de rest is wintervacht vrij. ik heb hem nog maar 2 maanden en dus nu moet ik ieder eczeem middel uitproberen ik was hem wel eerst met betadine omdat ja je weet maar nooit misschien zitten er nu wel bacterien bij die wondjes ik heb geen idee.. die van mij heeft met deze tijden een hele gevoelige huid ik laat het hier wel weten als de DA langs is geweest hij belde gister af hij had een spoedgeval

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:59

:wave:

Mag ik me hier ook melden met mijn eczeem-ijsco?
Sinds 27/3 heb ik een IJslandertje, met zomereczeem. Op advies van een hoop eigenaren ben ik toen het warmer werd begonnen met Derfen smeren. Als een kleine preventie en ook het verlichten van eventuele aanwezige jeuk. Geen mug (of eigenaresse) die in de manen en staart wil zitten als die Derfen erop zit.

Nu had ik een klein vraagje. Ik heb een witte poownie, en als ik met de fles aan het werk ga, krijg ik het niet voor elkaar om de Derfen alleen op de manenkam of staartwortel te krijgen. Heeft iemand tips of trucjes om het goed te kunnen verspreiden?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:02

ik zou sowieso meteen beginnen met een drainagekuur.

Renate; ik gebruik nu nog niets op Wisse, alleen op de buik dus Derfen, maar dat hielp vorig jaar niet echt. Hoop over een week groene leem kuur te geven en dat het daardoor een beetje minder wordt. Maar heel erg is het niet hoor en is ook puur de afvalstoffen want ook met deken heeft hij daar nog jeuk. Maar hij schuurt er niet echt mee ofzo.

Anne, heb je er een schenktuitje opzitten?
Er zijn er hier een paar die het nu sprayen, die zullen zich wel melden denk ik.
Derfen hoef je echter niet preventief te gebruiken en volgens mij heeft dat juist ook geen zin. Althans dat zegt de fabrikant zelf dacht ik ook?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:28

Ja? Geen idee? De begint wel te schuren als ze het niet op heeft gehad, maar dat kan nu net zo goed de loslatende wintervacht zijn.

Ik heb er trouwens wel een schenktuitje op, maar zelfs dan krijg ik het niet voor elkaar mijn witte dame wit te houden :n

daiskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:42

nou de dierenarts is geweest.. hij heeft vast gelegd dat het schimmel/schurft is al twijfel ik nog wel..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:43

zou heel goed kunnen hoor,zo ziet het er namelijk wel uit.
wat moet je nu verder gaan doen?