[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:55

Mijntjuh: Voeding kan wel degelijk een rol spelen, ben ik achter gekomen. Die van mij reageert heel sterk op voeding.
Wat je je kunt afvragen is wanneer ze langere tijd weer op hooi staat het schuren dan ook pertinent weer verdwijnt. Desondanks kan het kuil wel een trigger geweest zijn of iets. Als ze het op hooi duidelijk beter doet zou ik dat indien mogelijk dat blijven voeren.

Wanneer komt er een tegenvaccin voor knuttenspeeksel?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:08

CarolShadow schreef:

Vraag ik me ook af :Y)

Overigens merk ik bij mijn paard niet echt verschil in jeuk met voeding, op de nieuwe stal heeft ie wel wat meer last maar ik denk dat dat meer komt door stress van verhuizing en nieuwe omgeving dus ander gras etc waar het lichaam weer aan moet wennen. Hij doet het super goed op het voer dat hij momenteel krijgt (GKM met beetje magnesium met minder dan halve kiloschep Struktur-E van St. Hippolyt).

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:13

CarolShadow schreef:

Hebben ze de eiwitten dan al kunnen traceren die de allergische reacties veroorzaken?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:19

@ Flosje446: ik heb ooit op bokt wel dat gelezen, maar ze moeten nu nog een passende therapie erbij ontwikkelen. Persoonlijk denk ik dat dat nog wel enkele jaren op zich laat wachten..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:49

zo, ik heb ff een pot aloe vera bij de Action gekocht, niet voor 1,50 maar voor slechts 1,19! :)
Straks maar even aan het smeren op hare zwarte hoogheid haar gezicht :)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:51

Poeh hee! Dat wordt rennen naar de Action! :P

Ben benieuwd of het bij jou ook zo goed werkt!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:52

als ik tenminste de goeie heb. Witte pot met groen deksel :)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:54

Ja, klopt, Aloe Vera Balsam heet t, van Herbamedicus (ofzo?).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:03

dan heb ik de goeie. (verschillen de prijzen bij de diverse Action's dan?)

Roxy_loveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:09

zijn er hier ook pony's die ook de kap om hebben die bij de exceem deken hoort???
Wil graag weten hoe dat jullie bevalt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:09

Flint heeft zijn deken vandaag een week op. Ik heb het er eergisteren even afgehaald. Eeen hoop schilfers! Komt van de Horsol, maar ik kon het gemakkelijk wegborstelen. De kam is niet meer warm en dik, maar mooi rustig. Ik heb er zelfs geen vet in hoeven smeren. De deken ziet er ook nog goed uit.
Kan het in 1 week tijd al zo rustig worden?

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:10

Ik weet niet of de prijzen verschillen.. misschien hebben ze de prijs veranderd? Tis al even geleden dat ik er geweest ben, sla meestal een flinke voorraad in!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:20

Jazeker mindim, als de boosdoener weggehaald wordt (de knutjes dus, door het opdoen van de deken) en je de huid jeukvrij en soepel houdt dna is het nogal eens rustig. Bij de ene sneller dan de andere natuurlijk. Ben maar blij :)

Roxyloveu:
Ik heb bij mijn vorige pony zijn boett hoofdkap standaard opgehad, een maand of 3 lang (de ergste periode dus) ging super. Hij kreeg anders nog erge last achter zijn oren waar het net iets vrij ligt.
Bij mijn huidige pony heb ik vorig jaar de hoofdkap ook een maandje opgehad. Opzich ging het goed maar ze begon in die periode ook vreselijk met haar hoofd te schudden tijdens het werk. Of dat nou écht met die kap te maken had weet ik nogsteeds niet maar een duidelijker iets konden we niet vinden (ze is helemaal onderzocht door een da op luchtwegen, oren, ogen, tanden enz). Die heb ik dus snel afgelaten en tot op heden niet meer gebruikt (en stiekem hoop ik dat het ook niet hoeft!)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:35

Voor mensen die graag een Rambo SIH willen, maar niet de NL prijs willen betalen en niet willen wachten op de grootbestelactie van bokt dan hier een link naar de site waar ik hem besteld heb http://www.horseloverz.co.uk/Fly-c-139.html
Heb 120 euro inclusief verzenden betaald en had hem binnen twee weken in huis.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:36

Pony hier staat nu bijna volledig weer op brok, en het gaat uitstekend! Ze laat nog steeds alles redelijk met rust.
Enige nadeel is gewoon, dat alles zo kwetsbaar is, dus zodra ze 'normale' jeuk heeft en 2 keer langs iets schuurt, het al kapot is, het is gewoon zo kwetsbaar allemaal.
Ik ga a.s. weekend niet maar volgend weekend weekend weg, ben benieuwd of ik daarna een ravage aantref.
Dan zou het van de stress moeten zijn omdat vrouwtje niet kwam :D haha

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:20

Pink_Horizon schreef:
Jazeker mindim, als de boosdoener weggehaald wordt (de knutjes dus, door het opdoen van de deken) en je de huid jeukvrij en soepel houdt dna is het nogal eens rustig. Bij de ene sneller dan de andere natuurlijk. Ben maar blij :)

Jeuk op de hals ging bij Bayo van de deken inderdaad heel snel over, maar paar weken later begon hij zijn achterbenen kapot te bijten. Hij staat nu dus net als vorig jaar weer apart en op hooi. Heeft nog steeds iets jeuk op de hals, maar is verder rustig. En flink soepeler, rustiger in het hoofd en vrolijker zonder stuiteren/erg schrikken. Heerlijk zo!
Nu nog die lever in orde, want hij verbrandt zijn neus nog steeds of hij heeft er mini schaafwondjes.

(blijf ondertussen nog steeds zoeken naar ander plekje, want boer is niet blij)

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:44

Ik mag niet te hard juichen ik mag niet te vroeg juichen maar half augustus en eigenlijk helemaal niks aan de hand met poown. Ik volg nu bijna 3 jaar mijn eigen protocolletje en het gaat super. Maar goed het is nog geen eind november!! Ik heb haar nog geen dag binnen hoeven houden of een deken om hoeven doen. Afijn hoe groot gaat de teleurstelling worden als ik morgen bij haar kom en ze heeft geschuurd.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:52

@Madeliefjes: Fijn hoor dat het zo goed gaat.

Senna had gister geen jeuk, vandaag weer wel, en ook hele dikke benen. Ze krijgt nu drainage compositum dus ik denk dat ze jeuk en dikke benen krijgt doordat ze nu wordt opgeschoond. Ze staat nu op een heel kaal land van 40 bij 40m. Het is zo kaal dat ik er nu ook maar hooi bij ben gaan voeren. Ik ben benieuwd of het zo beter gaat.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:16

Uiteraard ben ik nu nieuwschierig wat je doet madeliefjes :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:48

Ik ook!
Ik heb deze week Defendog besteld, heb een winkel gevonden waar het zo'n E23 per fles kost (mijn dierenwinkel hier kon het bestellen voor E32 per fles, pffff...) en maar E2,95 aan verzendkosten!Heb dus meteen twee flessen besteld.
Hoop dat ze vandaag of morgen wel binnenkomen, dan kan ik als ik zondag naar Wisse ga hem inspuiten. Als hij dan terug komt over twee weken spuit ik hem weer in en hoop dat hij dan zijn deken af kan laten, het is dan inmiddels ook al september.
Hij komt dan op een nieuwe plek te staan, zou dus wel fijn zijn als hij zonder deken kan ivm slopen enz ;)
De twee paarden waar hij bij komt te staan hebben ook eczeem dus lopen ook onder dekens.

Bij Storm is het denk ik dit jaar echt een kwestie van wat te dik zijn en afvalstoffen hebben. Ik zie wel aan zijn hals dat die iets onregelmatiger is dan andere jaren en hij heeft er ook voor het eerst jeuk aan. Komt dan toch door de nieuwe plek, wellicht toch omdat dit land met koeienmest is bemest een maand voordat zij erop kwamen?
Het land is wel mooi schraal nu en hij krijgt dus weinig gras en af en toe wat hooi. Maar blijft dik.
Het is voor mij 15km rijden dus ik heb nu gewoon de tijd niet om hem meer beweging te geven.
Ga toch eens op zoek naar bruin bier om even die afvalstoffen eruit te halen. Ik ben er gewoon om de dag namelijk dus drainage wil dan denk ik niet echt goed?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:49

Wanneer wordt het minder eigenlijk. eind september of zo.?

het is bij Simon nu heel erg. Oren zijn helemaal stuk geschuurd. :(:) Kaal en korsten.

Wat wel positief is dat het de eerste helft van zijn manenkam die kaal was vanaf de schoft nu weer plukkerig is.
Hij heeft een cm of 2 a 3 haren terug. Maar kan hem nog steeds niet vlechten maar vindt het ook zo zonde om eraf te halen
Moet zondag starten. :=

Ik heb ook zo'n pot van de action gekocht en wou het op zijn oren proberen maar meneer laat niemand aan zijn oren meer komen.
Kan er dus niets aan doen. |(

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:20

je hoeft ze er niet af te halen,pak die kleine plukjes van 2/3 cm, draai ze in de rondte en bind ze op..doen wij ook zo bij de veulentjes voor de keuring, net een echte vlecht

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:35

happytime schreef:
je hoeft ze er niet af te halen,pak die kleine plukjes van 2/3 cm, draai ze in de rondte en bind ze op..doen wij ook zo bij de veulentjes voor de keuring, net een echte vlecht

Probeer ik dat op de dag zelf nog even te doen.

Bij mijn pony gebruikte ik vaak gel en haarlak maar daar ik bij deze niet mee aan komen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:50

Flosje: Shadow was de 1ste keren dat ze drainage kreeg ook best aan de zieke kant, diarree, helemaal uit haar doen, jeuk, lusteloos. Na 2 weken knapte ze op en kreeg ik een pony zoals ik haar nog nooit gezien had! Heb contact gehad met iemand daarover en die zei ook dat ze er eerst best ziek van kunnen worden.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:04

Nou daar komt mijn verhaal dan. Ik moet wel zeggen dat ik in de gelukkig positie ben dat ik dus zelf een hoop kan regelen met weidebeheer enzo dat zal niet voor iedereen opgaan.

Ik heb mijn Anka 3,5 jaar geleden gekocht. Toen is ze op het land gekomen wat bewerkt was met kunstmest. Ik heb haar brok gevoerd en kuilgras en helaas bleek ze toen eczeem te hebben. De eerste zomer was echt verschrikkelijk. Ze had verschrikkelijk veel jeuk, de stukken manen vlogen om je oren en zelfs haar hoofd was helemaal kaal. Ik heb toen in de zomer toch nog een deken opgedaan om de ergste schade te beperken maar ik zat toen met een pony die er echt niet meer uitzag. Ik ben dan wel dierenarts maar over eczeem behalve dat het een allergie is tegen muggen wist ik ook niet veel meer behalve dat het met middeltjes pappen en nathouden is. Wat ik doe is eigenlijk het standaard verhaal, niet meer en niet minder maar het slaat super aan al ben ik er nu 3 jaar echt heel consequent mee bezig en merk dat het elk jaar beter gaat.

1) Het weidebeheer: Er is nu in geen 3 jaar meer gemest met kunstmest. Het land wordt bemest met oude mest van de paardjes. In het voorjaar komt Anka niet op het land. Ze komt er pas op als het gras gaat bloeien dus dat is pas in juni. Ze krijgt elke dag een metertje erbij en dat gaat er aan de andere kant weer af. Ze komt nooit op kort gras te staan, kort gras bevat veel suikers. Zo ga ik dan het landje af tot ik aan het einde ben. Aan het begin is het dan weer lang en aan het bloeien en dan begin ik weer opnieuw. Het grappige is dat er elk jaar weer andere plantjes opkomen in het land. Er staat vanalles en ik zie steeds minder engels raaigras terug. Ik denk dat dit de belangrijkste stap is geweest. Het duurt een paar jaar voordat het land zich gaat aanpassen na de laatste keer kunstmest.

2) De voeding) In het begin gaf ik Anka gewoon brok en meusli ook zomers nog wel. Nu krijgt ze elke dag een handje spelt met vitaminen en mineralen erdoor. Zomer en winter probeer ik haar nu hetzelfde te voeren.

3)Hooi. Het hooi wat ik haar geef komt van vogeltjes land van natuurmonumenten. Dit is onbemest land wat pas wordt gemaaid als het gras bloeit. Hooi bevat namelijk net zoveel suiker als het gras bevatte op het moment dat het gemaaid werd. Zelfs hooi wat oud is bevat nog net zoveel suiker als toen het gemaaid werd. Het droogt gewoon in en verdwijnt niet uit het hooi.

4) Verder krijgt ze nog naast de vitamientjes 2x per jaar een drainage kuur en wil ik haar nog wel eens kuurtje magnesiumcitraat geven (dat is ook 2x per jaar denk ik). Ik behandel haar eigenlijk als een insuline resistent paard en magnesium maakt cellen gevoelig voor insuline.

5) Veel beweging

Eigenlijk behandel ik haar als een insulineresistent paard. Het wordt nu ook gedacht dat eczeem paarden ook insulineresistent zijn net zoals hoefbevangen paarden. Dit komt er dan op neer schraal te voeren (schraal is in mijn ogen iets heel anders dan kaal, lang stengelig gras heeft de voorkeur boven heel kort gras, kort gras bevat veel suikers in tegenstelling tot het uitgebloeide gras). Nou ik geloof dat dit het wel was zal vast wat vergeten zijn maar ik typ dit met een jonge kat die op mijn toetsenbord heen en weer rent :P .