Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:05

liljebo schreef:
Dookia, dan denk ik niet dat er sprake is geweest van veranderingen in de lever. Die kunnen namelijk niet meer 'terug' veranderen in goede cellen. Dergelijke schade hersteld niet.
Bij Billy is wel een biop gemaakt en daaruit bleek ook duidelijk dat de levercellen onherstelbaar waren beschadigd.
Desalnietemin kan ik vragen of de plant ondersteuning kan bieden.

Ja ja ik zeg zeker niet dat het een wondermiddel is maar eerder een leverondersteuner

het word gegeven aan mensen met levercyrose ook bijve
en honden met leverproblemen

gezien het voor paarden bestaat denk ik niet dat het slecht kan zijn voor paarden. Zowiezo vraag raad aan jou arts.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:07

marietje1000 schreef:
Volgens mij is er nog geen claim over bioresonantie en Cushing. Alleen een mogelijk onderzoek via Theo2012.

Ik heb Medische Basiskennis en 4 jaar beroepsopleiding, denk dat ik er meer dan voldoende over weet. En jij?

Ik beweer trouwens niets. Er staat toch duidelijk een vraagteken achter. Wel goed lezen hoor.

En Dookia, wat ik bedoel, en dat staat er ook, is dat je niet ZOMAAR voedingssupplementen zou moeten geven. Deze kunnen namelijk reageren met reguliere medicijnen en daarmee de werking teniet doen.

Gezien jou medische opleiding moet jij toch de effecten van mariadistel op de lever kennen en welke medicatie deze mag mee samen gebruiken dan?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:14

Imago01 schreef:
Ohw Fargo, bedankt dat je dat nog even benadrukt!
Ik heb de DA daar helemaal niets over horen zeggen maar ook de bijsluiter nog niet gelezen, staat dat erin bij de PraScend?
Misschien dat ze het nog zeggen als ik de medicijnen ophaal hoor maar waarom opbouwen dan? Kunnen ze toch nog zo heftig ‘inwerken’?

Nu weet ik dus even niet zo goed wanneer ik het dan moet gaan geven: voor mijn werk uit kan ik proberen te regelen maar kan geen half uur bij mijn paard blijven om te checken of hij het uitspuugt?
Dit kan ik bv. deze week nog wel voor elkaar krijgen maar niet structureel bv.
In de avond dan maar, vanuit mijn werk?
En dan voor of nadat ik iets met paardlief ga doen? Ik ben er dan rond 17.15 maar hoe lang voordat eventuele bijwerkingen optreden? Uit zich dat dan wel voordat stalhouder laatste rondje doet?
Hebben jullie advies voor mij?

En uhm dat paard medicijn uitspuugt lijkt me ook door vieze smaak en echt niet dat ze denken dat het niet goed voor ze is. En inderdaad, gaan mensen, paarden en dieren dood door medicatie maar nóg meer door géén medicatie!
Ik weet voor mezelf de risico’s van het nemen van para’s en ibu, maar zonder dat heb ik geen leven met mijn hoofdpijnen. De uitvinder hiervan verdient de Nobelprijs voor de vrede!

Als ze het uitspugen is dat vrijwel direct hoor, dus je hoeft er geen half uur bij te blijven ;-)
Paarden zijn gevoeliger voor pergolide dan mensen en zelfs mensen moeten het rustig aan kwartje voor kwartje opbouwen. Bij de prascend wordt tegenwoordig jammer genoeg wel gezegd op de bijsluiter dat je met 1 of 2 pillen mag beginnen en dan evt afbouwen.
Maar juist doordat er zaken in het lichaam worden aangepakt en er duizeligheid en misselijkheid en angst op kan treden als bijverschijnsel, wil je dat het lichaam rustig aan kan wennen aan het middel en er dus zo min mogelijk tot geen last van zal hebben.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:21

@Imago01: Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en het zelf doen.
In de bijsluiter staat niets over opbouwen, heel tegenstrijdig, juist hoog beginnen, en mocht ie last hebben dosis verlagen.
Mijn, en onze (mensen in dit topic) ervaring is, toch echt op te bouwen per kwart en dan echt 5 dagen voordat je gaat verhogen. Dit om eventuele bijwerkingen zoals misselijkheid en niet willen eten tot een minimum te beperken.

Om zeker te weten dat ie het binnen krijgt zou ik net als ik bij Gunyah doe, lege Metacam spuit (die heeft een kort breed tuutje) uit elkaar halen, hoeveelheid pilletje er in (als je net begint dus een kwart) spuit in elkaar zetten.
Voor de helft vol trekken met warm water, 10 minuten laten liggen, schudden en dan de andere helft van de spuit vol trekken met appelmoes. Schudden en klaar is klara.
Zorgen dat de mond leeg is (spuit even poosje op de lagen houden, dan spugen ze vanzelf alles uit) en dan de spuit achter in de mond legen, net als een wormkuur. Dat is tot nog toe bij mij de meest zekere factor om te weten of ze het binnen hebben.
En door de appelmoes vind die van mij het nog lekker ook.

Oh en in een engelstalig artikel had ik gelezen dat het binnen 17 minuten begint met zijn werking!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:25

dookia schreef:
liljebo schreef:
Dookia, dan denk ik niet dat er sprake is geweest van veranderingen in de lever. Die kunnen namelijk niet meer 'terug' veranderen in goede cellen. Dergelijke schade hersteld niet.
Bij Billy is wel een biop gemaakt en daaruit bleek ook duidelijk dat de levercellen onherstelbaar waren beschadigd.
Desalnietemin kan ik vragen of de plant ondersteuning kan bieden.

Ja ja ik zeg zeker niet dat het een wondermiddel is maar eerder een leverondersteuner

het word gegeven aan mensen met levercyrose ook bijve
en honden met leverproblemen

gezien het voor paarden bestaat denk ik niet dat het slecht kan zijn voor paarden. Zowiezo vraag raad aan jou arts.

Ja uiteraard. Klinkt op zich best goed.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:27

Of gewoon in een dubbelgeslagen boterham of in een (stuk) krentebol. Of in een appel of peen.

Ik zou eigenlijk niet bij voorbaat al aan de spuit beginnen, sommige paarden zijn juist heel erg lastig met spuiten..
Vaak is dat het laatste redmiddel en om daar dan mee te starten ;-)
Maar elibeest - ieder kent zijn eigen paard het best ;-) Wij gaven willy zo zijn antibiotica, die kregen we anders ook niet naar binnen.

De pilletjes zijn niet vaak een probleem geweest bij willy gelukkig, soms wilde hij tijden geen boterham of juist geen krentebol, maar na verloop van tijd kwam dat altijd weer goed ;-)

liljebo

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:55

Hier werkt het het best in een stukje brood, wat ik tot een balletje kneed, met het pilletje erin. Hij krijgt dat meteen een stukje wortel erachteraan. Voor de zekerheid.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:28

Thanks iedereen voor de tips. Imago is niet zo gek op wormenspuiten. Vorig jaar AB kuur gehad in pastavorm en na 2 dagen kopt hij zowat het plafond uit zijn stal als hij me al ziet aankomen!
Ik ga het vanavond eerst proberen met een stukje wortel/brood en begin inderdaad met opbouwen. Hij is toch nog Koos Energieloos dus ik geef de pil als ik op stal kom. Ga alleen met hem wandelen c.q. aan halster in longeerpaddock en mag hij het zelf bepalen…en erna krijgt hij nog zijn ouwelullenvoer dus kan ik daaraan zien of hij trek heeft of niet…

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:41

Pilletje kneed ik gewoon door een klein stukje brood, makkelijk en hij neemt het zelf.
Ik geef het nu 3 weken. Met een spuit zou ik mijn paard dwingen, ik denk omdat hij het als een wormenkuur ziet, en ook dan gaan de kaken stevig op elkaar :D

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:01

Zo, heb de pillen opgehaald.
Vanavond een halve pil gegeven, gewoon op mijn hand, samen met een snoepje die Imago zo lekker vindt. Snoepje erin, halve pil erachteraan et voilà.
Had paardlief op poetsplaats gezet, zodat ik het duidelijk kon zien als pilletje weer naar buiten zou komen maar ging prima zo. Hij keek er verder niet raar bij en ging geen gekke bekken trekken ofzo (wat ze weleens doen als ze iets te eten krijgen dat ze niet kennen/lusten). Misschien is de pil wel in een holle kies verdwenen -O- . Maar goed, zo lang dit goed gaat, blijf ik het zo doen.

Imago was wel vandaag voor het eerst sinds zijn ziek zijn weer wat happier en looplustiger. Gelongeerd aan halster en nu bleef hij uit zichzelf paar rondjes doordraven en gaf zelfs een piep met bok en paar keer even sprinten. Was ook héél snel weer moe hoor maar was blij om even die blijheid te zien bij hem!
Ik ga toch nog even niet rijden, sowieso tot het weekend nog niet en bekijk per dag hoe het met hem gaat....

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:43

Lieve allemaal,
vandaag zijn er weer foto's gemaakt van mijn merrie en dat zag er niet goed uit!
Helaas moet ik er in laten slapen |( ik weet dat dit het beste voor haar is maar ben er kapot van!
Morgen moet ik van alles regelen,wanneer en hoe en wat enz.
Mocht er iemand voor mij hier een foto willen plaatsen van mijn merrie hoor ik het graag.
Wil iedereen bedanken voor de steun en informatie en tips en advies rondom Cushing.
Ik blijf nog ff dit toppic volgen,heb hier veel geleerd!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:45

och jee...palominotje@Wat vreselijk!!!! |(
Ze kwam toch niet over de hoefbevangenheid heen?
Misschien ook wel de juiste beslissing....heel veel sterkte!!!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:47

Héél héél veel sterkte palominotje!!! Als je wilt wil ik wel een foto voor je plaatsen, heb er nog in m'n mailbox staan .

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:48

Ahww Palominotje: heel veel sterkte, vreselijk dat je haar moet laten gaan!
Ik zou graag een foto van haar willen zien inderdaad!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:07

Och palominotje... Heel veel sterkte meis!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:19

Palominotje: heel veel sterkte!

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:23

Focussed schreef:
Héél héél veel sterkte palominotje!!! Als je wilt wil ik wel een foto voor je plaatsen, heb er nog in m'n mailbox staan .

Jaaa graag als je wil! bedankt hoor _/-\o_

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:24

geerke schreef:
och jee...palominotje@Wat vreselijk!!!! |(
Ze kwam toch niet over de hoefbevangenheid heen?
Misschien ook wel de juiste beslissing....heel veel sterkte!!!

Is te veel verslechterd! In slapen is nog het enige wat ik voor haar kan doen!

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:24

bedankt allemaal!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:29

Afbeelding
Afbeelding

:(:)

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:35

Heel veel sterkte palominotje

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:36

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:46

Wat een mooierd...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:48

Mooi paardje!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:54

Wat een ontzettend lief paardje om te zien!

Sterkte palominotje :(:)