het is dus pg = pmol x 0,220
en pmol = pg -/- 0,220
hoezo platina

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fanneke schreef:Merk dat er veel vragen zijn, inclusief mijzelf, over voeding. Waar je op moeten letten, enz. Kan dit wellicht ook worden meegenomen in het starttopic, of zeg ik nou iets geks ?
Ik las al veel over weinig suikers en zetmeel voeren aan paarden met PPID, wat zijn goede alternatieven? Las ook over zelf mengen, welke bestanddelen zijn wenselijk, en welke beter niet?
Mijn veearts gaf als tip Subli Seniores Priores, maar vind er nog best wat zetmeel inzitten. Aangezien Fan een shet is, en zelfs al aankomt van het kijken naar een appel, wil ik dit niet zo voeren.
Nu dachten wij aan zelf mengen, met wellicht spelt en luzerne, maar wat er nog bij? Het is echt lastig zeg. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
geerke schreef:ohjajoh6 schreef:Hahaha, krijg nou tieten!!
dat roept een amsterdammer...kom jij daar vandaan?
Jessix schreef:Ook voeding is weer heel individueel. Veel suiker en zetmeel is niet goed, voor geen enkel paard en helemaal niet voor Cushing paarden. Maar er spelen zoveel andere factoren... Hoefbevangenheid, IR, magere paarden, dikke paarden, oude paarden, jonge paarden, werken ze nog of zijn ze met pensioen, hoe is het gebit, etc.
Dus ikzelf ben niet echt voor voedingsadviezen in de OP. Voeren doe je op maat. Een merk kan voor het ene paard een uitkomst zijn en voor het andere vergift. Uiteraard kun je informeren wat een ander voert en daar is ook al veel over gesproken hier in het topic. Maar daarna moet je zelf (eventueel met je dierenarts) bekijken naar een dieet wat bij jouw paard past. En pas als je het een tijdje probeert kun je zeggen of het wel of niet geschikt is.
Ik zie dat er veel gevraagd wordt naar de 18+ mix van Pavo. Deze is pas net op de markt dus als er al mensen zijn die het hier in het topic gebruiken dan kunnen ze daar waarschijnlijk nog maar weinig over zeggen. Aan de andere kant is het gemaakt in samenwerking met de Paardenkamp. Zij hebben natuurlijk wel heel veel ervaring met oude, Cushing paarden...
geerke schreef:Jessix schreef:Ja dat kan... Toch zijn er dus mensen die daar anders over denken. Nogmaals voeren is maatwerk.
Ben ik met je eensbehalve dat zetmeel en suikers voor nieteen paard goed is
Lifeforhorse schreef:Ik voerde voordat PPID werd ondekt Hippostar sportbrok 1 kg sochtends 1 kg savonds, onbeperkt hooi, en ze kwamen op de weide, ( hij was altijd tonnetje rond ) En nu ineens ''graat'' mager, we dachten eerst dat hij wat met zijn tanden had, dus de tandarts erbij, maar het zag er allemaal prima uit, niets aan het handje, maar hij adviseerde om de dierenarts te laten komen, omdat hij er niet zon goed gevoel bij had dat hij zo erg vermagerde in zon korte tijd, (zonder voer verandering) Die heeft dus geconstateerd dat hij cushing heeft, Hij is ook IR, hij is 20, en werd recreatief bereden, maar ik ben pas bevallen dus heb enige tijd niet gereden, enkel gelongeerd, grondwerk etc. daarvoor sprong hij nog gerust een B parcour tussen de paarden, en trainde we op M niveau, Symptomen zijn, Veel plassen, veel drinken, hij was aan de diarree (niet meer) verkleuring in de vacht, en een doffe vacht met lange haren, Enorm vermagerd, Enorm veel eetlust, hij eet zelfs de bladeren in de paddock op, en als ik een stukje met hem liep at hij alleen maar oog voor de bermen anders wel dat blaadje wat op de weg lag.. Hij is daarin tegen wel levendig, en niet sloom in gedrag, Als ik iets vergeten ben te beantwoorden hoor ik dat natuurlijk graag.
Citaat:In combinatie met IR zou ik inderdaad zeker kiezen voor zo laag mogelijk zetmeel/suiker gehalte. Bietenpulp is een gezonde dikmaker. Kijk dan wel naar de calcium/fosfor gehaltes als je er veel van geeft. Eventueel dan ook zemelen gaan geven om dit recht te trekken. (gaat wel je zetmeelgehalten omhoog)
Als zijn tanden nog goed zijn inderdaad veel ruwvoer geven, wel arm voer natuurlijk. En een brok met een hoog vitamine/minerale gehalte. Als zijn lever goed is kun je wat extra olie geven, maar dat is niet in alle gevallen wenselijk. Met diarree zou ik dat ook als eerste schrappen.
Mijn paard (30 jaar) had wel een slecht gebit, dus die kreeg Senior Priores als basisvoer samen met wiesencobs. Gezien hij geen IR of HB had en mager was vond ik het belangrijker dat hij zijn eten ook werkelijk op kon eten dan me blind te staren op de zetmeel/suikergehaltes. (hooi en gras kreeg hij bijna niet weg) Uiteraard probeer ik die voor al mijn paarden altijd zo laag mogelijk te houden. In dit dieet ontbraken de hoge gehaltes vit./min. en eiwitten, die wel wenselijk zijn voor een oud paard. Hiervoor heb ik een hele kleine hoeveelheid veulenbrok toegevoegd en wat luzerne. Hij heeft het er tot zijn dood super op gedaan. Zat weer mooi in zijn haar en in zijn vet + spieren. Cushing goed onder controle met medicatie.
Maar ja, dat laatste is dus weer heel persoonlijk en na veel geprobeerd te hebben werkte dit voor hem het beste
Lifeforhorse schreef:Jessix
http://www.cavalor.be/NUTRI/Nutrition/P ... =-1&ani=-1
Over Fiber force, Deze wou ik gaan voeren, Hoor hier graag meningen over of dit een goed idee is,