[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:56

Jotoma schreef:
Gebruiken de RSIH mensen het vliegenmasker ook? Mijn paard krijgt wat last van traanogen, ontstoken ogen wil ik natuurlijk voorkomen. Het masker heb ik 1x eerder omgedaan, maar vond het zo groot.. wat een alienpaard heb ik dan.. Maar goed, het mist zijn doel niet, vliegen weg houden.
Hoe is jullie ervaring met de Rambo masker? Adviseren jullie deze of juist een andere?
Ik wil hem met rijden ook maar gebruiken ivm de dazen. Die worden door zo'n gordijn wel bij de ogen weg gehouden, maar niet bij zn kaken.. wie weet helpt het..

Ik gebruik een vliegenmasker van Premiere en deze bevalt me super!
Deze heeft oren en wat ik prettig vind is dattie ruim zit bij de ogen, dus niet tegen de ogen aan komt.
Zorro vind het heel prettig om deze op te hebben en heeft hem nog nooit zelf (half) afgedaan!
En ze zijn ook nog eens héél goedkoop! Aanrader dus :D

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:56

Zodra ik de 2e weatherbeeta voor mijn pony binnen heb ga ik mijn 2 RISH verkopen, de WB heeft voor mijn pony een nog betere pasvorm en een buikflap dus dan worden de rish overbodig. De snuggy bug rug is helaas toch iets te klein voor mijn dame (had schuurplekken op de zijkant van de schouder). Heb een mailtje gestuurd naar snuggy met de vraag of er nog een oplossing voor mogelijk is. Verder is het een hele fijne deken en als ze nu de deken nog in maat 6'6 hadden gehad zou ik er zo nog 1 kopen, vooral omdat het nu 50% korting is.

Mocht er nog iemand interesse hebben in 1 of 2 RISH maat 6'3 dan laat het maar weten (via PB), eentje gaat nu het 2e draagseizoen in (is wel een oudere uitvoering) en 1 is van vorig jaar.

Marvel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:07

Grappig, net nog een keer de rsih vliegenmasker getest, past prima. Ik vind het alleen verschrikkelijk lelijk :') Morgen gaat hij op terwijl ze het land op gaan, ik ben benieuwd. Kan altijd nog die van harry's horse halen, zo'n zwarte. Vergelijkbaar qua prijs aan de premiere.
Heb de oren overigens wel afgeknipt, geen gezicht en ik knip zijn oren toch niet :)

Zebrastrepen wil ik nog wel doen als we op buitenrit gaan. Zo'n vliegendeken beschermt dan echt niet overal. Mooi circuspaard heb ik dan met vliegenmasker, vliegendeken, zebrastrepen en een mensje erop! Haha!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:14

Inge_Zorro schreef:
Jotoma schreef:
Gebruiken de RSIH mensen het vliegenmasker ook? Mijn paard krijgt wat last van traanogen, ontstoken ogen wil ik natuurlijk voorkomen. Het masker heb ik 1x eerder omgedaan, maar vond het zo groot.. wat een alienpaard heb ik dan.. Maar goed, het mist zijn doel niet, vliegen weg houden.
Hoe is jullie ervaring met de Rambo masker? Adviseren jullie deze of juist een andere?
Ik wil hem met rijden ook maar gebruiken ivm de dazen. Die worden door zo'n gordijn wel bij de ogen weg gehouden, maar niet bij zn kaken.. wie weet helpt het..

Ik gebruik een vliegenmasker van Premiere en deze bevalt me super!
Deze heeft oren en wat ik prettig vind is dattie ruim zit bij de ogen, dus niet tegen de ogen aan komt.
Zorro vind het heel prettig om deze op te hebben en heeft hem nog nooit zelf (half) afgedaan!
En ze zijn ook nog eens héél goedkoop! Aanrader dus :D

Ik heb gisteren nog met het masker van premier in mijn handen gestaan. Vanwege de jeuk aan zijn hoofd ben ik nog steeds op zoek naar het perfecte masker (tenzij de sw-itch zo goed blijkt te helpen :D ). De stof van het premiere masker houdt ook mugjes tegen. Maar de gaten bij de ogen zijn zo groot, dat het nog geen bescherming biedt op de plek waar Jones het nodig heeft.
Heeft iemand dit masker http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&Section= ... ductID=658? Houdt deze mugjes tegen?

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:58

Mijn ervaring met de drug kap is super.houd bij paard alle vervelend. Dingen tegen plus dr neus is niet geïrriteer.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:05

hoi iedereen,

ik heb al een aantal keer een groene leem reinigingskuur zien langs komen en dit wil ik gaan proberen als hij weer naar stal gaat.
mn pony heeft erger zomereczeem deze zomer als andere zomers en nu ook nog erge mok erbij :'(
hij heeft de afgelopen winter/voorjaar veel rotzooi gehad zoals narcoses,injecties,entingen dit merendeel vanwegen zn voorbenen waar hij slecht op liep (artrose op allebei zn voorkogels) dus ik verwijd het hier een beetje aan tenminste dat hoop ik!

maar mijn vraag aan jullie wie heeft de groene leem(vertargil) reinigingskuur van sliverlinde.com gegeven die met die essentielen olien.
wat was jullie dosering hierbij?
ik heb al contact gehad met silverlinde maar deze willen langskomen en aangezien ik flinke rekeningen heb gehad voor alle onderzoeken vanaf vorig jaar wil ik haar niet langs laten komen voor alleen een reinigingskuur.
ik ben gewoon goed blut nu :(

dus graag jullie advies/hulp

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:15

Hallo,
mijn paard schuurt heel zijn staart wortel kapot en ik heb al hele plukken haar kunnen weghalen dus ik ben opzoek naar een simpel middeltje wat de jeuk weghaalt.
Geen spray want daar kan hij niet tegen, maar ook niet te duur. iemand?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:32

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:33

Helaas moet ik mij ook melden in het schuur topic. Ze heeft - naar mijn weten - geen zomer eczeem. Iig heeft ze dat nog nooit gehad.
Het begon met wat jeuk in haar voorpluk bij de aanhechting en kleine kale plekjes daar. Dat leek beter te worden na een keer te wassen met betadine schampoo en in te sprayen met zink-spray. Toen ging ze ook op het land, en kón ze ook niet meer jeuken.

Nu was ze vorige week heel onrustig; rennen, rollen, rennen, rollen. Jeuk jeuk jeuk door alle stomme steekbeesten en vliegen. Dus heb ik een burka voor haar gehaald. Maar jeuk aan haar lijfje heeft ze vrelijk. Nu heeft ze vandaag een paar uurtjes in de paddock gestaan, en gelijk al overal kala plekken geschuurd...

Ik weet niet of het nu wel bevoordelijk is haar in te pakken in een dekentje. Ze is dekens nooit gewend, misschien dat ze daar meer last van heeft van vliegen (is een vliegendeken), maar die vliegen/steekdingen zorgen ook voor jeuk.

Nu wil ik haar morgen weer even wassen, even insprayen eventueel met het zink-spul (staat dat het ook voor jeuk en eczeem gebruikt kan worden en is mij aangeraden door de speciaalzaak). En anders toch maar even de DA om te kijken of het niet wat anders raars is...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:47

Mijn eczemer ging ZO goed dit jaar..
Tot ze opeens aan haar hoofd begon te jeuken -O- En dat heeft ze nooit eerder gedaan.
Altijd alleen manen en staart. Die zijn nu helemaal jeukvrij maar haar hoofd zit onder de zwarte
vlekjes.

Echt zo balen.. Maar goed smeren en toch het hoofd ook maar deels ingepakt met een vliegenmasker.
Wel raar dat ze opeens 'wisselt' van jeukplek.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:58

onze eczemer heeft "het"dit jaar ook ontzettend aan haar hoofd. Ik moet echt een hoofdkap aanschaffen, wat andere jaren niet nodig was...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:27

sorry foute post

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 08:20

norton84 schreef:
Mijn ervaring met de drug kap is super.houd bij paard alle vervelend. Dingen tegen plus dr neus is niet geïrriteer.

??????
volgens mij heb je dit mobiel getypt...klopt in elk geval niet veel van deze zin ahaha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 08:25

Tancreda4 schreef:
Helaas moet ik mij ook melden in het schuur topic. Ze heeft - naar mijn weten - geen zomer eczeem. Iig heeft ze dat nog nooit gehad.
Het begon met wat jeuk in haar voorpluk bij de aanhechting en kleine kale plekjes daar. Dat leek beter te worden na een keer te wassen met betadine schampoo en in te sprayen met zink-spray. Toen ging ze ook op het land, en kón ze ook niet meer jeuken.

Nu was ze vorige week heel onrustig; rennen, rollen, rennen, rollen. Jeuk jeuk jeuk door alle stomme steekbeesten en vliegen. Dus heb ik een burka voor haar gehaald. Maar jeuk aan haar lijfje heeft ze vrelijk. Nu heeft ze vandaag een paar uurtjes in de paddock gestaan, en gelijk al overal kala plekken geschuurd...

Ik weet niet of het nu wel bevoordelijk is haar in te pakken in een dekentje. Ze is dekens nooit gewend, misschien dat ze daar meer last van heeft van vliegen (is een vliegendeken), maar die vliegen/steekdingen zorgen ook voor jeuk.

Nu wil ik haar morgen weer even wassen, even insprayen eventueel met het zink-spul (staat dat het ook voor jeuk en eczeem gebruikt kan worden en is mij aangeraden door de speciaalzaak). En anders toch maar even de DA om te kijken of het niet wat anders raars is...

gewoon een deken op doen!
ik vind het zo'n onzin als mensen zeggen: ze is geen dekens gewent.
geen enkel paard is dekens gewent,maar ze wennen er allemaal aan.
en het is nog steeds de enige remedie tegen zomereczeem.

dus of je kiest voor een leven lang smeren, spuiten, pillen,poeders en weet ik wat voor troep nog meer of je gooit er gewoon een eczeemdeken op?

met deken worden ze niet geprikt en zijn ze rustig.
gewoon doen, alleen als je dier allergisch is dan werkt een deken niet meteen, duurt ongeveer 2-3 weken voor de reactie uit het lichaam trekt en daarom zul je de eerste tijd wel iets moeten ondersteunen.

in jouw geval lijkt me een kuurtje met drainage compositum best wel zinvol :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:17

Ik weet niet of het zomer eczeem is, ze heeft normaal nooit last van jeuk gehad.... Ik wil de DA er ook naar laten kijken omdat het erger wordt, om eventueel luis ofzo uit te sluiten (is een shetlander, daar komt het vaker bij voor toch?). Dekentje laat ze goed toe, maar weet niet of dat juist meer verstikt.... Ze heeft hem nu wel steeds op en hij blijft goed liggen. Valt mij alles mee dat ze hem nog niet in stukken van dr lijf heeft geplukt :P Wel sneu, mijn grote paard had haar nog nooit in dekentje gezien en was niet zo blij met dat ingepakte 'ding' opeens in haar land :o Heb het dekentje toen eerst maar langs mijn grote merrie gesmeerd toen ze bezweet was, in de hoop dat ponylief dan naar haarzelf ruikt en dat lijkt gelukkig te werken :Y)

Bedankt voor je uitleg. Drainage heb ik nog liggen, dat ga ik eens proberen! :)*
Ik heb er nog geen echte eczeem deken op liggen, ze heeft nu een volledige vliegendeken met vaste hals en buikflap. Ze is wel een heel stuk rustiger gelijk in het land, maar heeft nog wel veel jeuk op haar lijf.

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:38

Hooi mijn mini heeft ook een soort van afgeschuurde staart met soort van schilfertjes een een wondje maar hij heeft geen kale plek en heeft geen last bij de manen kan dit ook zomer eczeem zijn ?

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:05

Ben begonnen met mijn paard met Puur Culioco, moet zeggen dat het schuren minder wordt!! (hij heeft dit jaren geleden ook langdurig gehad wat toen ook enorm geholpen heeft!) Manen en staart zijn mooi maar hij begon nu kale plekken op zn hoofd te krijgen.
En na het rijden goed afsponsen,laten drogen en calendulan erop!

Niet langer dan 4 a 5uur buiten met de RSIH

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:35

bij Agradi is de TKC in de aanbieding.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:09

ellepel schreef:
norton84 schreef:

??????
volgens mij heb je dit mobiel getypt...klopt in elk geval niet veel van deze zin ahaha

Idd op mobiel getypte en het moest zijn rsih haha klopr nu idd weinig van de zin. Vakantie modus.mbt na lezen

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:48

Ik heb een Fjord maar door de exzeemdeken gaan de manen zo snel hangen.
Wat zouden jullie doen, lang laten groeien of milimeteren?
Vraag me namelijk af wat beter is voor een pony met zomerexzeem

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:52

dat heb ik me ook altijd afgevraagd en daarom heb ik ook de manen afgeschoren bij mijn pony destijds, onder het mom van 'dan kan ik er beter bij met smeersels'.
Merkte niet echt verschil, bij mijn huidige paard ook fjordmodel gehad (iets te kort bijgepunt :P ) maar lange manen ging ook prima.
Het is natuurlijk ook wel zo dat als jij er beter bij kan, de mugjes er ook beter bijkunnen.
Ikzelf zou dus niet millimeteren maar gewoon doen wat je mooi vindt, of dat nou fjordenboog of wat langer is.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:08

Kan iemand mij het verschil vertellen tussen de eczeemdeken van EJ ( de bruine ) en de itch free vliegendeken van EJ ? ( wit met oranje sluitingen )

Van de laatste wordt gezegd dat deze ook geschikt is voor eczeempaarden. Ziet er ook wat luxer uit met de sluitingen, maar is wel goedkoper dan de de bruine eczeemdeken van EJ.

Gister mijn nieuwe kanjer op gehaald. Hij heeft momenteel totaal geen jeuk, maar zie wel plooien in zijn manenkam ( iets boven de schoft ).

Vandaag voor het eerst het weiland in gegaan met zijn nieuwe vriendjes.. en je raad het al.. scheur in de deken. Morgen even snel repareren met naald en draad en zo snel mogelijk een nieuwe halen. Maar ben nog steeds zoekende naar de juiste voor hem.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:32

die itch free is sinds dit jaar veel klachten over ivm de veranderde stof.
Nu is het meer een vliegendeken en zou ik hem niet voor een echte eczemer gebruiken.
De bruine is wel geschikt qua stof, gaat over het hoofd in tegenstelling tot de itch free, dus minder gebruiksvriendelijk (hoewel met een beetje oefening een bruine ook zo op ligt).
Als je eentje wilt die niet over het hoofd gaat zit je dus eigenlijk op de RSIH.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:53

Hm balen..

Ik heb nu ook een bruine die over het hoofd gaat inderdaad. Wel van ander merk.. maar die is dus meteen stuk gegaan. Vandaar dat ik zat te kijken naar een betere stof en een halssluiting.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 05:24

Het nieuwe model van EJ is nog steeds te gebruiken als eczeemdeken hoor..
Bij mijn fries paste deze deken juist beter als het oudere model van vorig jaar.
Alleen doordat ze de stof veranderd hebben, gaat deze naar mijn ervaring, veeeeel sneller kapot (binnen 2 weken kapot pfff).. Maar de pasvorm is wel beter en ook de buikflappen waren goed aansluitbaar. Is en blijft een eczeemdeken en ook als dusdanig te gebruiken. En hij ging er wat sneller onder zweten. Maar niet meer als met die dekens wat over t hoofd aan gaan. wel meer als met de RSIH en het oude model van EJ
Maar naast deze en de RSIH is er geen ander die halssluiting heeft en wat je niet over t hoofd moet doen. En dan zou ik toch voor de RSIH kiezen. Heb zelf nog 1 model van vorig jaar, maar die begint ook te slijten. En het nieuwe model is me dus binnen 2 weken kapot gegaan. Dus ik stap ook weer over de RSIH als ik weer een nieuwe moet.

Mijn paard was ook gewend aan de deken over t hoofd toen ik die gebruikte en werkte Goed mee. Maar ik vond het toch nog steeds knudde.. Halsstuk bleef maar afzakken bij mijn paard en dat heb je met de EJ deken en RSIH dus niet :)