Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MalaQ schreef:Ik durf ook echt niet zonder ruwvoer. Hier dus altijd de beschikking over hooi uit 3 bakken + nog een net in de stal. Hier eten ze met z'n 3en uit. Mijn paard is wel iets te dik voor het mooie, maar niet moddervet en hij staat ook echt niet altijd alleen maar te eten gelukkig. Ik zou hem wel slanker willen hebben, maar vind minder hooi geven doodeng..
Ik rij ook lange buitenritten (2 uur makkelijk) en zelfs dan denk ik aan eten. Neem altijd grote luzerne brokken mee en die krijgt hij onderweg. Bij echt lange ritten (+3 uur) las ik ook een graaspauze in.
Femke_Tweety schreef:Spaikey schreef:@Femke_tweety, hij heeft een net met maaswijdte 3x3. Daar kan flink aangedrukt 2.5 kilo in denk ik.
Ik moet wel zeggen ik heb hooi nu wat te rijk is. Zeker in combinatie met het gras (fructaan) in deze periode in de weide. Ze hebben niet de hele weide krijgen elke keer een strook bij.
O, mijn netten gaat veel meer in.
Ik moet ze nog eens exact wegen, maar beduidend meer dan dat.
monsera schreef:2.5 kg dat is maar 1 plak hooi. Of 2 vrij kleine plakjes. Mss kun je een wat groter net voor de nacht kopen.
henshem schreef:Spaikey schreef:Mijn da zei maximaal 7 uur zonder ruwvoer mag in de nacht.
Dat is voor alle paarden en pony’s te lang en een recept voor maagzweren.
Als ze gevoelig zijn voor maagzweren is 1 a 2 uur zonder ruwvoer het maximum.
Spaikey schreef:Ik had het verkeerd, het ging om lijnzaad niet om de olie, die kan ik gewoon voeren.
Ik geef zemelen daar zit inderdaad veel fosfor in. Zemelen voer ik om de lijnzaad goed te kunnen toedienen.
Mizora mag ik je on sturen voor voedingsadvies?
Femke_Tweety schreef:Ik vind alleen sucralfaat en verder niets wel een enorm summier beleid eerlijk gezegd.
Femke_Tweety schreef:Korte periode sucralfaat,
Verder 0 medicijnen?
Geen omeprazol bv?
Waar zitten de zweren?
Kort na de maag of verder naar achteren?
Maag zelf schoon?
Amy223 schreef:Femke_Tweety schreef:Korte periode sucralfaat,
Verder 0 medicijnen?
Geen omeprazol bv?
Waar zitten de zweren?
Kort na de maag of verder naar achteren?
Maag zelf schoon?
Hij heeft darmzweren, waar ze precies zitten kunnen ze niet zeggen, ze hebben zo'n mesttest gedaan en daar kwam het uit naar voren
Maag had vorig jaar kleine zweren, toen voor behandeld, is nu niet onderzocht.
Nee geen omeprazol, alleen aspirine, pre/probiotica tubes en dan de Sucralfaat.
Femke_Tweety schreef:Spaikey schreef:[quote"]
Dan een (van shires) met een maaswijdte van 2,5x2,5 cm (ook gewoven, niet geknoopt) door de manier waarop dat net hangt, worden 'de ruiten' wat in de lengte uitgerekt waardoor de effectieve opening ongeveer 3x1,5 cm wordt.
Dat vertraagd enorm.
Voor het mooie voor mijn paard iets teveel zelfs. We hebben het nog niet aangedurfd om hem alleen dat net te geven.
Gaan we in de zomer wel doen, maar dan heeft hij ook gras altijd (ook 's nachts)