Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 16:25

2.5 kg dat is maar 1 plak hooi. Of 2 vrij kleine plakjes. Mss kun je een wat groter net voor de nacht kopen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 16:39

Spaikey schreef:
Mijn da zei maximaal 7 uur zonder ruwvoer mag in de nacht.

Dat is voor alle paarden en pony’s te lang en een recept voor maagzweren.

Als ze gevoelig zijn voor maagzweren is 1 a 2 uur zonder ruwvoer het maximum.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 17:54

Ik durf ook echt niet zonder ruwvoer. Hier dus altijd de beschikking over hooi uit 3 bakken + nog een net in de stal. Hier eten ze met z'n 3en uit. Mijn paard is wel iets te dik voor het mooie, maar niet moddervet en hij staat ook echt niet altijd alleen maar te eten gelukkig. Ik zou hem wel slanker willen hebben, maar vind minder hooi geven doodeng..

Ik rij ook lange buitenritten (2 uur makkelijk) en zelfs dan denk ik aan eten. Neem altijd grote luzerne brokken mee en die krijgt hij onderweg. Bij echt lange ritten (+3 uur) las ik ook een graaspauze in.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:11

MalaQ schreef:
Ik durf ook echt niet zonder ruwvoer. Hier dus altijd de beschikking over hooi uit 3 bakken + nog een net in de stal. Hier eten ze met z'n 3en uit. Mijn paard is wel iets te dik voor het mooie, maar niet moddervet en hij staat ook echt niet altijd alleen maar te eten gelukkig. Ik zou hem wel slanker willen hebben, maar vind minder hooi geven doodeng..

Ik rij ook lange buitenritten (2 uur makkelijk) en zelfs dan denk ik aan eten. Neem altijd grote luzerne brokken mee en die krijgt hij onderweg. Bij echt lange ritten (+3 uur) las ik ook een graaspauze in.

Jup, deed ik ook toen Tweet nog in het werk stond.

Hooi vantevoren, onderweg bewust een plek waar hij mocht eten.

Snaaien onderweg was ik tot de maagzweren extreem streng op (ik wil geen geruk in mijn handen onderweg)
Maar zelfs dat ging ik hem -op mijn voorwaarden- toestaan onderweg. Zwaar tegen mijn principes.
Hij vond het geweldig overigens :+
Wel met die grens dat als ik nee zei, of been gaf, dat ik dat wél écht meende, daar geen discussie mogelijk.

Gek genoeg werden we het daar nog zonder veel gedoe over eens ook.

En ooit met een echt wat langere rit met mijn toenmalige vriend afgesproken onderweg.
Voor een pauze.
Hij nam daar een hooinet mee naar toe.

Dat soort dingen zaten op een gegeven moment zó in mijn systeem dat ik het gek vond dat anderen dat niet deden (met gezonde paarden dus) dat ik echt moest nadenken dat dat voor de meeste paarden dus niet hoeft.

Kun je nagaan hoe ik volkomen gewend was aan 'maag-denken'.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:53

Femke_Tweety schreef:
Spaikey schreef:
@Femke_tweety, hij heeft een net met maaswijdte 3x3. Daar kan flink aangedrukt 2.5 kilo in denk ik.
Ik moet wel zeggen ik heb hooi nu wat te rijk is. Zeker in combinatie met het gras (fructaan) in deze periode in de weide. Ze hebben niet de hele weide krijgen elke keer een strook bij.

O, mijn netten gaat veel meer in.

Ik moet ze nog eens exact wegen, maar beduidend meer dan dat.

Ik heb een klein net. Ik heb maar een pony van 120 hè. Grote netten heb ik gehad maar werkt niet fijn voor zo'n kleine pony. Van de da mocht hij 4-5 kg hooi per dag. Maar omdat hij op de wei waar nog steeds gras staat krijgt hij minder.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:58

monsera schreef:
2.5 kg dat is maar 1 plak hooi. Of 2 vrij kleine plakjes. Mss kun je een wat groter net voor de nacht kopen.

Ik heb hooi rollen en maar een pony van 120. Die eten beduidend minder dan grotere dieren. Anders vreten ze zich dicht. En mijn pony is nu al te zwaar aan het worden weer.

Groter net kan zeker gekocht worden.

Ik weeg het hooi

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:01

Sorry voor binnenvallen topic.

Pony geconstateerd met darmzwrren in november. Koliekklachten.
Sucralfaat gekregen, nu afbouwen, weer last.

Iemand die dit herkent?
Hoe lang moet dit gegeven worden voor de zweren weg zijn?

Sorry voor m'n korte bericht, ben al meer dan een jaar bezig en ik dacht eindelijk dat ie klaar was... |(

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:07

henshem schreef:
Spaikey schreef:
Mijn da zei maximaal 7 uur zonder ruwvoer mag in de nacht.

Dat is voor alle paarden en pony’s te lang en een recept voor maagzweren.

Als ze gevoelig zijn voor maagzweren is 1 a 2 uur zonder ruwvoer het maximum.

Dat was het advies van de da maar hij gaf ook aan luzerne voeren, nu is dat voor paarden met maagzweren onder in de maag ook niet goed. Dus daar ook mee gestopt en nu gras mix ipv luzerne. Ook gaf hij aan veel lijnzaad maar dat zou bij meer dan 100 ml per dag ook niet goed zijn.

Dus adviezen van dierenartsen zijn ook niet altijd goed. Dit zijn overigens da van een grote paardenkliniek dus veel ervaring met alleen paarden

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:20

Veel lijnzaad, mits ontsloten door koken of gemicroniseerd, is op zich prima, maar wel een dikmaker. Lijnzaadolie is sowieso wel prima (maar ook een dikmaker), het enige waar je wel op moet letten bij de olie is dat je voldoende vit. E bijvoert. Als je ook nog andere fosforrijke producten voert zou ik verder lijnzaad compenseren met bietenpulp, maar met 1kg lijnzaad (en daarboven zou ik nooit gaan met 500kg paard en waarschijnlijk niet verder dan 0.5kg omdat ik me daarvoor er eerst verder in moet verdiepen en alle mineralen moet uitzoeken) op 5kg hooi, blijft de Ca:P-verhouding al top (1.57:1, optimale marge is 1.5-2.5:1).

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:57

Ik had het verkeerd, het ging om lijnzaad niet om de olie, die kan ik gewoon voeren.

Ik geef zemelen daar zit inderdaad veel fosfor in. Zemelen voer ik om de lijnzaad goed te kunnen toedienen.

Mizora mag ik je on sturen voor voedingsadvies?
Laatst bijgewerkt door Spaikey op 30-12-20 19:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:57

Zo even een uitgebreid bericht.

Nov 2018 manegepony gekocht.
In Aug 2019 voor het eerst koliek. Verstopt. Een maand later weer, en toen volgden de kolieken zich steeds sneller op.

Dec 19 naar Wolvega geweest, conclusie paar kleine maagzweren door horzellarven (ondanks ontwormen).
Ulcer gold gegeven, volgens mij 2 weken.

Helaas hielp dit niet. We zijn toen naar een alternatief genezer geweest die hem voor een half jaar goed heeft weten te krijgen.

Want in juli dit jaar weer last. Weer naar de alternatieve genezer, maar hij kreeg hem niet meer goed.
Het begon ook weer met tussenpozen.
In november had hij om de dag koliek, toen zijn we naar Emmeloord gegaan.
De kolieken waren ook nooit heftig, heel vaag, vaak kreeg ik hem er zelf weer door met colosan of spuitje buscopan van veearts.

In Emmeloord concludeerden ze darmzweren.
Sindsdien krijgt hij Sucralfaat.
Toen we hem na een dikke week hadden opgehaald, weer koliek (stress trailerrit)
Vorige week moest hij geënt worden, kreeg hierdoor entreactie (heeft hij eigenlijk altijd)
Veearts is geweest en niglumine gespoten, gevolg, weer koliek.
Nu ben ik aan het afbouwen met de Sucralfaat en je raad het al, weer koliek.
Emmeloord adviseerd nu nog een maand door te gaan met Sucralfaat en dan de test te herhalen. Dat gaan we dan ook doen.
Ik hoop dat ik hem weer goed krijg... Hij is 14 en op de manege nooit last gehad, dus ik geloof eigenlijk niet dat het iets chronisch is... Opereren zie ik niet zitten (om te kijken of darmwand chronisch beschadigd is).

Maar ik meld me dus ook maar in dit topic. :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:58

Ik vind alleen sucralfaat en verder niets wel een enorm summier beleid eerlijk gezegd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:01

Spaikey schreef:
Ik had het verkeerd, het ging om lijnzaad niet om de olie, die kan ik gewoon voeren.

Ik geef zemelen daar zit inderdaad veel fosfor in. Zemelen voer ik om de lijnzaad goed te kunnen toedienen.

Mizora mag ik je on sturen voor voedingsadvies?

Ja, ik ben via pb weer bereikbaar voor voedingsadviezen.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:09

Femke_Tweety schreef:
Ik vind alleen sucralfaat en verder niets wel een enorm summier beleid eerlijk gezegd.

Verder kreeg hij probiotica maar die is op. En aspirine maar ook dat is al een week op, toen merkte ik geen verschil.

Verder voer ik hem nog 2x200 ml paraffine olie, maar dit ga ik vervangen door zonnebloemolie op hun aanraden.
Hij staat overdag op de paddock.

Krijgt om
07:00 1 kg hooi (uit pakjes)
10:00 2 kg
16:00 1 kg
23:00 2 kg

En om 07:00 & 21:00 een emmer slobber met de paraffine.
En nog wat pavo vital.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:13

Korte periode sucralfaat,
Verder 0 medicijnen?
Geen omeprazol bv?

Waar zitten de zweren?
Kort na de maag of verder naar achteren?
Maag zelf schoon?

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:25

Femke_Tweety schreef:
Verder 0 medicijnen?
Geen omeprazol bv?

Waar zitten de zweren?
Maag zelf schoon?

Hij heeft darmzweren, waar ze precies zitten kunnen ze niet zeggen, ze hebben zo'n mesttest gedaan en daar kwam het uit naar voren :)
Maag had vorig jaar kleine zweren, toen voor behandeld, is nu niet onderzocht.
Nee geen omeprazol, alleen aspirine, pre/probiotica tubes en dan de Sucralfaat.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:34

Amy223 schreef:
Femke_Tweety schreef:
Verder 0 medicijnen?
Geen omeprazol bv?

Waar zitten de zweren?
Maag zelf schoon?

Hij heeft darmzweren, waar ze precies zitten kunnen ze niet zeggen, ze hebben zo'n mesttest gedaan en daar kwam het uit naar voren :)
Maag had vorig jaar kleine zweren, toen voor behandeld, is nu niet onderzocht.
Nee geen omeprazol, alleen aspirine, pre/probiotica tubes en dan de Sucralfaat.

Als hij eerder maagzweren had, dan zou het mij bijzónder weinig verbazen als die er nu in het winterseizoen weer zijn.

Ik zou dan ook overleggen of hij niet op maagzweerbeleid kan, in dit geval.
Inclusief medicatie.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:37

Maar aspirine is toch een milde NSAID? Dan snap ik even niet waarom je dat zou moeten geven bij zweren..

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:05

Femke_Tweety schreef:
Spaikey schreef:
[quote"]

Dan een (van shires) met een maaswijdte van 2,5x2,5 cm (ook gewoven, niet geknoopt) door de manier waarop dat net hangt, worden 'de ruiten' wat in de lengte uitgerekt waardoor de effectieve opening ongeveer 3x1,5 cm wordt.
Dat vertraagd enorm.
Voor het mooie voor mijn paard iets teveel zelfs. We hebben het nog niet aangedurfd om hem alleen dat net te geven.
Gaan we in de zomer wel doen, maar dan heeft hij ook gras altijd (ook 's nachts)

Deze netten heb ik ook en ben er ook erg over te spreken! Ik raad ze aan.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:45

De aspirine was voor de doorbloeding van de darmwand

Heb inmiddels veel gelezen, maar waarom zou hij in het winterseizoen meer last hebben van de zweren? Dat snap ik niet helemaal? Hoewel het wel aardig rijmt met de periode waarin hij last heeft

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:12

Morgen komt er een baal graszaadhooi, hier ga ik het ruwvoer mee aanvullen naast het gewone hooi.

@Amy, mijne heeft nu in de winter ook meer last dan in de zomer. Staat die van jou minder buiten misschien?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:53

Lekker zomergras is zacht voor de maag. Het is een bekend fenomeen dat de paarden die gevoelig zijn voor maag- en darmzweren vanaf het moment dat het gras minder wordt meer last krijgen.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:53

Bedankt, het klopt wel inderdaad! Zouden jullie dan ook adviseren om meer hooi te voeren?
Hij is 400 kg en krijgt 6 kg per dag.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:25

Misschien kun je proberen om bietenpulp te voeren, meerdere porties per dag. Daar zit pectine in, dat is goed voor de maag en darmen. Ik heb mijn paard weer helemaal goed gekregen door hem 4x per dag fiberbeet te voeren met gekookte lijnzaad. Hij was 50 kg afgevallen en at op een gegeven moment helemaal niets meer. Nu is hij weer helemaal goed en heb ik de fiberbeet afgebouwd naar 2x per dag. En hij krijg altijd al onbeperkt ruwvoer.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:52

Hier is het eind september begonnen, toen ze nog op de wei stond en ik een week op vakantie was. Maar daarvoor waren er al wat signalen die ik niet serieus genoeg heb genomen. Weet niet of het aan graskwaliteit ligt maar weet na 2 jaar wel dat het in winter minder goed gaat dan in de zomer.
Mijn paard weegt 570 kilo en krijgt momenteel zo rond de 13 kilo hooi per dag. Een net van 6/6,5 kilo voor de nacht en dan voor op de dag nog 2x een net van 3/3,5 kilo. Ik weeg het af. Ze krijgt verder nog ruwvoer in de vorm van 2x handje luzerne en 1x handje speedibeet.