[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:56

Ik heb goede ervaringen met Sensipharm Pulmitranq (kruiden tabletten).
Dat is het enige middel wat mijn jaarling van het hoesten heeft verlost.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:54

Ik ben bezig met een traject bij Eqinful. Ik denk dat je dat bedoeld?
Ik ben nu 2 maanden bezig, qua luchtwegen heb ij helaas nog niet heel veel verschil gemerkt, maar ik moet toegeven dat ze best goed was bij de start van het traject al. Andere vage klachten zoals "chronische" mok lijkt wel te verbeteren. Daarop wel besloten om het verder door te zetten. Anne heeft ook aangegeven dat het bij ons misschien te optimistisch is om haar helemaal goed te krijgen. Hopelijk dat ze met de aanpassingen een stuk verder verbeterd!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 21:25

Mochten hier nog mensen zijn die broomhexine gebruiken... ik heb nog een 3/4 volle pot welke nog houdbaar is. Mag voor een klein bedrag weg, bij interesse graag pb!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 21:22

Geen interesse want heb er nog een vol staan... maar hoeveel gaf jij hier van?

Mijn merrie, astma en chronisch slijm in de luchtwegen, had vandaag weer een hele snottebel. Ik wil d'r een kuurtje broomhexine gaan geven maar vraag me ergens ook af of de da moet komen omdat het geel is. Anderzijds logisch als ze van voor tot achter vol slijm zit dat er wel eens war uit komt..... blijft een lastig iets vind ik. En ik word een beetje moedeloos van al die luchtweg perikelen....

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 08:12

Geel is bacterieel en geen astma. Dus als het echt geel is zou ik wel de DA laten komen, want dan zou je een kuurtje moeten hebben.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:58

Ventipulmin (respulmin) en slijmoplossers heb ik standaard in huis, dus dat zal ik gaan opstarten. Dat zal de DA ook als eerste voorschrijven weer. Antibiotica doen ze pas als ze ook koorts heeft, maar ze heeft geen verhoging.

Ik probeer haar nu ook even 2x daags te vernevelen (maar dat vind ze echt verschrikkelijk) en ook met immuno san.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:36

Let op vanaf nu heel veel ozon in de lucht, kan astma klachten verergen vlgs RIVM paar pittige dagen voor de hoestende paardjes.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 18:03

En al een dikkere vacht. Die van mij heeft duidelijk meer last deze week dan dat ze de rest vd zomer heeft gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 18:09

Als ze last hebben van de vacht zou ik meteen scheren :)

Kort in de vacht houden helpt dan het beste.

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:40

Heeft iemand toevallig ervaring met de kleine baaltjes van venhorst die extra ontstoft zouden zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 18:20

Dat was hier stoffiger dan het hooi ik bij de plaatselijke boer haal :=

En ze wouden het niet eten ook.

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 15:11

Mijn haflinger hoest nu af en toe met rijden. Het is een paar dagen een keer bij het begin van rijden geweest en toen Vitalstyle luchtwegsupport gegeven. Helpte wel, maar vandaag wou hij alleen lopen met lange teugel (ja, we reden voor de hitte om acht uur al). Het kan zijn dat hij het gewoon warm had, maar hij moest echt wel veel hoesten in galop. Laatste hoestje “kwam maar niet”. Kan ik hem nog ergens in ondersteunen of is sputolysin aan te raden en/of warme dagen afwachten? (nav overleg dierenarts dan natuurlijk, ik ga niet zomaar medicatie geven)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 20:59

xMarizka schreef:
Mijn haflinger hoest nu af en toe met rijden. Het is een paar dagen een keer bij het begin van rijden geweest en toen Vitalstyle luchtwegsupport gegeven. Helpte wel, maar vandaag wou hij alleen lopen met lange teugel (ja, we reden voor de hitte om acht uur al). Het kan zijn dat hij het gewoon warm had, maar hij moest echt wel veel hoesten in galop. Laatste hoestje “kwam maar niet”. Kan ik hem nog ergens in ondersteunen of is sputolysin aan te raden en/of warme dagen afwachten? (nav overleg dierenarts dan natuurlijk, ik ga niet zomaar medicatie geven)

Is hij bekend met luchtwegproblemen? Hoesten is sowieso nooit een goed teken en zou ik altijd even de dierenarts naar laten kijken.

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 21:29

darkadia schreef:
xMarizka schreef:

Is hij bekend met luchtwegproblemen? Hoesten is sowieso nooit een goed teken en zou ik altijd even de dierenarts naar laten kijken.

Wel eens met een stoffige rijbak of stoffig hooi. Nu was de baal afgelopen week wel heel stoffig, waardoor ik dacht dat het daar van kwam. Het is alleen als ik hem in beweging zet. Zo aan de hand is er niks aan de hand

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 23:29

Een gezond paard hoest niet. Ook niet bij inspanning. Dus ik zou naar de kliniek gaan voor een scopie en (eventuele) passende medicatie.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 07:06

xMarizka schreef:
Wel eens met een stoffige rijbak of stoffig hooi. Nu was de baal afgelopen week wel heel stoffig, waardoor ik dacht dat het daar van kwam. Het is alleen als ik hem in beweging zet. Zo aan de hand is er niks aan de hand

Dat was bij mijn pony ook jaren zo. Tot hij dit voorjaar opeens heel slecht werd. Nu is hij met heel veel medicatie eigenlijk nog steeds niet belastbaar. Grijp in nu het nog niet erg is, ik wou dat ik dat ook had gedaan.
Nu kan je het misschien nog in de kiem smoren en kan je het misschien jaren met goed management onder controle houden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 11:03

Ik heb een 2e hands Haygain gekocht. Ben heel benieuwd of dit gaat helpen... Voor nu alleen mijn pony, omdat er niet zoveel in kan. Zij heeft een vervormde luchtpijp en blijft maar hoesten. Ik geef haar nu een kuur ventipulmin (reageert ze goed op) en hoop dat het met de combinatie voortaan gestoomd hooi gaat helpen...

EVL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:44

Hebben jullie een bordje aan de stal hangen zodat iedereen weet dat jullie paardje geen droog hooi mag?
En hoe doen jullie dat met het natte hooi zodat de stalbedekking niet nat wordt?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:45

Op mijn oude stal had ik inderdaad een geplastificeerd papiertje met info.

Op de huidige stal weten ze gewoon van haar astma. Dus krijgt ze voordroog.

Ik ben mijn pony de flixotide aan het afbouwen en heel gek. Maar ze lijkt nergens last van te hebben. Proest nog nauwelijks. Af en toe een beetje met eerste drafje.

Er is gewoon schade, dus ze blijft altijd iets naknijpend. Maar ze is beter dan ze het hele jaar geweest is :=

EVL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:48

Saaams schreef:

Voordroog moeten wij ook nog weken, anders hoest ze nog
De eigenaars van de stal weten ook van haar astma, maar soms komen er mensen helpen en ik ben bang dat die het een keertje gaan vergeten en haar goedbedoeld wat hooi bijgeven dat niet geweekt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:22

Saaams schreef:

Ik ben mijn pony de flixotide aan het afbouwen en heel gek. Maar ze lijkt nergens last van te hebben. Proest nog nauwelijks. Af en toe een beetje met eerste drafje.

Er is gewoon schade, dus ze blijft altijd iets naknijpend. Maar ze is beter dan ze het hele jaar geweest is :=

Dat is gewoon de periode!

Mijn pollenallergie paard is al een maand gestopt met proesten.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:32

Spenk schreef:
Saaams schreef:

Dat is gewoon de periode!

Mijn pollenallergie paard is al een maand gestopt met proesten.

Dat is ook zeker waar inderdaad! Strsks even afwachten als ze meer op stal komen in de winter of dan de stof allergie opwekt :+

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:32

Misschien een hele domme vraag, maar kan je bij een paard in de longen zien of er schade is?
Na een aantal astma aanvallen, is mijn pony nu al bijna 2 maanden heel stabiel. Geen kuchje en geknijp meer *afkloppen!*, maar ben benieuwd in hoeverre de aanvallen schade hebben aangericht in de longen

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 07:29

Ja ze kunnen met een röntgenfoto wel zien of er veel schade is.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:04

Ik denk dat je niet veel ziet op rontgen. Zou eerder longfunctie test doen.