[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joto

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:50

Oke dank je voor je antwoord.

Heb hier 1 onder deken staan (al jaren), maar ze heeft nooit mooi kort zomervachtje.. 's winters nooit geen wintervacht.
Nu met omslag van het weer..Zweet ze zich uit de naad. Ze moet gewoon mee op concour, dus twijfel of ik haar vandaag of morgen kaal ga maken. Ze is zwart, dus brand lekker allemaal. Maar denk voor haar eigen best wil dat het niet zo verkeerd is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:51

ik zou wel scheren, als ze het echt zo warm heeft nu. Maar dan wel de deken ophouden overdag zodat ze niet verbrandt. Beetje zonder deken op concours kan vast geen kwaad.

Heb de Derfen-creme wel in huis maar nog niet geprobeerd.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:54

op concours kun je ook gewoon een vliegendeken opgooien :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:56

inderdaad, is zo gepiept.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:15

Opisop: deel je ervaringen hier als je de creme hebt gebruikt?

daiskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:17

de groene os heeft de vorige eigenaar gebeld en dus ben ik opgelicht met mijn paard ik kreeg dit als bericht terug.
Zo ben echt superrrrrrrrrr kwaad toen ik net op stal kwam hebben ze me weide klok gestolen :(
En nou krijg ik zo'n bericht nou vraag ik me helemaal af wat er aan de hand is met hem.. ik heb een poging gedaan om er een foto van te maken tussen zijn manen maar ik mag er niet in de buurt komen. ik houd jullie op de hoogte als de DA is geweest..
Toen ik bij hem ging kijken voor de eerste keer stond er alleen een heel oud paard en mijn haffie hij vertelde me dat hij de moeder ook verkocht had vind het heel verdacht allemaal.

Moderatoropmerking:
Privé communicatie verwijderd.
Laatst bijgewerkt door daiskee op 21-04-11 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:19

denk dat je daar beter een apart topic over kunt maken daiskee :)
wel jammer dat het zo gelopen is.

daiskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:22

dat gaat dus niet kan alleen maar op een topic reageren wou eerst een eigen forum starten maar dat kan niet staat er.. ik hoor straks of het nou eczeem is wat zijn moeder had is dus erfelijk dat zomereczeem

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:44

Ze gaat altijd op trailer met vliegendeken..Tis niet zo zeer dat ze extreem exceem heeft.. Maar ze wordt helemaal lijp van vliegen op dr lijf.

Maar tis opgelost, mevrouw is heerlijk kaal. Kwam meer haar af dan ik verwacht had.. Dus gaan we vaker doen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:57

nou, pony ruikt overheerlijk naar een afgefikt berkenbos, hoewel ik derfen niet zo vreselijk vind stinken eigenlijk.
begint het bij jullie ook op de buik/uiers/koker als jullie merken dat het seizoen is begonnen??

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:14

minikatje schreef:
begint het bij jullie ook op de buik/uiers/koker als jullie merken dat het seizoen is begonnen??

Hier niet. :n

Vanavond gelijk weer ingesmeerd, volgens mij had Heaven wat staan kriebelen met weidegenootje. Manen nog onaangetast, zal eens foto's uploaden. :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:21

Hier een foto van de manenkam, die dus nog altijd rustig is!
Afbeelding

De bovenkant van de staart, na het insmeren en uitpluizen, was een klein plumeautje. :+
Afbeelding

En de staart in het geheel, even uitgepluist na de CM erin gedaan te hebben. Hoop dat de staart goed de kans krijgt bij te groeien, zitten nog plukken halverwege van 2 jaar geleden toen ze haar staartwortel geheel kaal had;
Afbeelding

Heaven komt uit een familie met veel behang, dus hoop dat we dat deze zomer nog beter dan de vorige mogen behouden! :D

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:29

Omdat het een beetje teveel werk is om 307 pagina's door te nemen, even een vraag van mij die waarschijnlijk in dit topic al (een aantal x) beantwoord is:
Sinds mijn paard weer op de wei staat, gaat hij zijn staart weer schuren. Alleen zijn staart, de rest van zijn lichaam laat hij met rust. Hij staat met dit weer ongeveer tien uur buiten. Vorig jaar, toen hij op een andere stal stond waar ze veel minder buiten stonden (ongeveer vijf uur per dag, tot een uur of 12 's ochtends, had hij er dus ook geen last van. Kan ik concluderen dat het door de zon komt, of kunnen het ook vliegjes of mugjes oid zijn, of kunnen er nog andere oorzaken als voeding zijn en wat kan ik er tegen doen? Ik smeer er momenteel azijn op.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:34

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:41

wat heeft je paard opgezwollen lymfen zeg... is ie ziek??? in zn kaakholte

Muzefee schreef:
Hier een foto van de manenkam, die dus nog altijd rustig is!
http://i52.tinypic.com/33f88cp.jpg

De bovenkant van de staart, na het insmeren en uitpluizen, was een klein plumeautje. :+
http://i55.tinypic.com/24qvb6q.jpg

En de staart in het geheel, even uitgepluist na de CM erin gedaan te hebben. Hoop dat de staart goed de kans krijgt bij te groeien, zitten nog plukken halverwege van 2 jaar geleden toen ze haar staartwortel geheel kaal had;
http://i51.tinypic.com/121e4w0.jpg

Heaven komt uit een familie met veel behang, dus hoop dat we dat deze zomer nog beter dan de vorige mogen behouden! :D
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 22-04-11 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet omdat het niet is toegestaan foto's te quoten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:43

azijn kan wel hoor,werkt heel goed tege jeuk.
maar niet op open plekjes,want dan prikt het.
wel de staart en staartwortel helemaal spoelen met azijn en niet naspoelen.

bij alleen staartschuren zou ik heel goed ontwormen,ook op aarsmade,die kan ook jeuk geven.
maar het kan toch ook bijvoorbeeld luis zijn,kijk dus goed na of je wat vreemds ziet :j

ik vond bij appie vandaag een héél klein inimini plekje geschuurd haar op zijn hals -O-
maar wil nog even aankijken of dat niet toeval is.
elke dag zonder deken is voor hem fijner.hij zit nog zo in zijn wintervacht dat hij zonder deken al geboeg staat te zweten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:45

dan zou ik wel appelazijn pakken :)
en azijn met brandende zon is niet echt een aanrader (ook de de ph van de huid), vandaar het verdunnen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:49

Kim, denk dat de schaduw het beeld wel verergert, maar ik zelf heb ook het idee dat ze opgezet zijn. Wil niet direct aan de alarmbel trekken, kan ook prima met de grasjes te maken hebben die nu de grond uit schieten, maar ik houd haar ook in de gaten i.v.m. wisselen. De DA komt morgen weer om een merrie op te voelen, als ik hem tref vraag ik even of hij kan kijken. :j

*edit, bedenk me dat dit ook wel eens een gevolg kan zijn van de druppels, die werken toch die afvalstoffen weg en wellicht is dit een gevolg ervan. Desalniettemin houd ik het in de gaten. :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:52

minikatje schreef:
en azijn met brandende zon is niet echt een aanrader (ook de de ph van de huid), vandaar het verdunnen.

denk je niet dat juist appelazijn misschien nog meer ongedierte aantrekt vanwege de geur?
ik gebruikte vroeger altijd bruine natuurazijn bij een dravertje die ik reed.'
die had zomerdag ook vaak kriebel en dan spoelde ik haar met azijn,dat werkte heel goed :j

muzefee:
temperatuur haar in elk geval even,kan ook een opkomend virusje zijn.
maar als ze op erg kort gras staat is het waarschijnlijker dat de speekselklieren wat opgezet zijn.
als je haar binnen op stal zou zetten dan trekt dat na een paar uur weer weg.

oud boerengebruik was dat ze er vroeger boter op smeerden.
ik heb dat ooit eens bij appie gedaan en de volgende dag was het wel weg!
moet wel roomboter zijn! :D
Laatst bijgewerkt door ellepel op 21-04-11 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:52

ja bij Wisse begint het ook onder zijn buik. Vandaag daar voor de tweede keer Derfen gesmeerd.
Ik vind het niet nodig om daar de creme te smeren, maar zodra ik dat heb gebruikt zal ik het hier even melden. Hij haart onder zijn buik ook flink uit op het moment trouwens.
Waar ik ook benieuwd naar ben; vorig jaar en ook het jaar daarvoor had ik hem al onder deken lopen.
Dit jaar nog niet, maar staat hij ook veel beter in training en hij staat nog steeds niet op gras. Hopelijk is dat voor hem reden om minder te schuren.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:57

ellepel schreef:
minikatje schreef:

denk je niet dat juist appelazijn misschien nog meer ongedierte aantrekt vanwege de geur?
ik gebruikte vroeger altijd bruine natuurazijn bij een dravertje die ik reed.'
die had zomerdag ook vaak kriebel en dan spoelde ik haar met azijn,dat werkte heel goed :j

muzefee:
temperatuur haar in elk geval even,kan ook een opkomend virusje zijn.
maar als ze op erg kort gras staat is het waarschijnlijker dat de speekselklieren wat opgezet zijn.
als je haar binnen op stal zou zetten dan trekt dat na een paar uur weer weg.

oud boerengebruik was dat ze er vroeger boter op smeerden.
ik heb dat ooit eens bij appie gedaan en de volgende dag was het wel weg!
moet wel roomboter zijn! :D

zou kunnen, spoelde altijd na met appelazijn omdat dat er toch al stond.
natuurazijn gebruik ik ook voor mn eigen haar en heb een paar wondjes op mn hoofdhuid, vandaar mijn waarschuwing voor het branden ;)
in de brandnetellotion tegen schilfers doe ik ook altijd een scheutje azijn.

maar denk dat als je het echt wilt aanpakken het beste even kun spoelen met azijn en daarna uistpoelen met water en daar dan een goed anti-daas middel bij kunt gebruiken.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:57

Ik zal er eens op letten Ellepel. Ze stond hier net binnen en inderdaad staat ze op kort gras. Zal morgen eens kijken hoe het lijkt, zit al foto's van eerder deze week te zoeken of het toen ook al zo was.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:09

Bobo heeft het ook elk voorjaar. Ik geef hem nu drie keer per dag een plukje hooi en door het extra kauwen trekt het heel snel weg.
Die roomboter ga ik ook eens proberen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:17

Als ik alles nu bij elkaar denk en na even ge-google-ed te hebben denk ik dat het speekselklieren zijn. Houd het wel in de gaten hoor, mocht het echt niet wegtrekken wordt er zeker naar gekeken. Ook even een mail naar NML Health gestuurd of het misschien iets met de druppels te maken kan hebben.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:21

Onze DA (voorzitter van de ponyclub) kijkt er zowat wekelijks naar. Hij zegt zolang hij er geen last van heeft lekker zo laten, onderzoeken waar het door komt is zeer belastend en waarom zou je dat doen als hij er toch geen last van heeft.