[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:08

kinke hoefde er ook niet aan te wennen.
Gistermiddag was het echt erg, ik kon ook aan haar zien dat ze er last van kreeg, dus ondanks de nog frisse nachten laat ik de deken nu op.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:55

Vraagje aan de mensen die paarden met veel eczeem op 't hoofd hebben:

Wat voor hoofdkap gebruiken jullie? Blijft die goed zitten? Hoe reageert het paard er op? Kan het paard er nog goed door kijken?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:07

Ik heb het eerst geprobeert met een hoofdkap van Bucas, maar die kreeg Jónas heel makkelijk af. Nu heb ik die van Boett (nieuwe model) en die zit als een huis! Mooi lang, dus komt echt tot de neusgaten en er zit een venstertje van gaas in waar ze doorheen kunnen kijken. Hij is wel erg duur, maar Jónas blijft tenminste heel.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:15

ik heb vorig jaar de deken incl hoofdkap van hh gehad. die hoofdkap heb ik bewaard en gaat er dit jaar weer op als ze daar ook veel last krijgt...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:17

Ik heb gisteren ook de pagony ecmzema maar weer om gedaan... stikte van de mugjes... en madam begon ook spontaan weer te krabben...

heb er wel een licht gevoerde regendeken over gedaan, want ze stond nog onder haar winter deken...

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:24

ik woon bijna in de kop van n-h en nog steeds geen last van de mugjes enzo. Mischien omdat het hier altijd open is en veel waait tot op heden heeft hij noig steeds geen last van de jeuk en schuurt hij nog steeds niet. Gebruik wel al de hele winter omega olie door het voer en heb suiker/eiwit arm voer.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:52

Wind schreef:
Ik heb het eerst geprobeert met een hoofdkap van Bucas, maar die kreeg Jónas heel makkelijk af. Nu heb ik die van Boett (nieuwe model) en die zit als een huis! Mooi lang, dus komt echt tot de neusgaten en er zit een venstertje van gaas in waar ze doorheen kunnen kijken. Hij is wel erg duur, maar Jónas blijft tenminste heel.

Ik heb ook een Boett, maar die zit dus niet echt goed; misschien heeft mijn pony een moeilijk hoofd. Bovendien gaat dat gaasvenstertje snel kapot door het schuren.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:52

Ik heb even een vraagje: mijn paard heeft sinds een paar dagen dikke bulten op zijn huid en hij zit ook de hele tijd met zijn staart te zwaaien. Betekend dit dat hij last heeft van die mugjes en zijn dit al de eczeemvliegjes? Kan ik dan ook beter zo'n deken kopen?

Bedankt alvast!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:02

is lastig te zeggen van zo`n afstand. ik weet wel dat indi niet echt bulten krijgt ofzo...

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:07

Bij ons op stal nog geen problemen en wij wonen in de Achterhoek, dus echt een probleem gebied. Zal trouwens wle niet lang meer duren...

Groetjes,

Aline

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:31

Viper03 schreef:
Ik heb even een vraagje: mijn paard heeft sinds een paar dagen dikke bulten op zijn huid en hij zit ook de hele tijd met zijn staart te zwaaien. Betekend dit dat hij last heeft van die mugjes en zijn dit al de eczeemvliegjes? Kan ik dan ook beter zo'n deken kopen?

Bedankt alvast!

Dat kan vanalles zijn.. van een vliegje tot allergie in het voer, tot niets.. Als het heel erg is of blijft zou ik je DA bellen... Lachen

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:04

Ik heb wel de ervaring dat als je vroeg start met de deken, dus voordat het paard jeuk krijgt, de eczeem op het hoofd minder is. Het eerste jaar met mijn paard was een drama, had dr net gekocht en wist niet dat ze eczeem had. Alles lag binnen een paar weken compleet open. Ik moest toen constant een hoofdkap gebruiken (meulenkamp, net als de deken).
Vorig jaar was ik op tijd en heb een paar dagen de kap gebruikt, verder niet.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:05

Chevano schreef:
ik woon bijna in de kop van n-h en nog steeds geen last van de mugjes enzo. Mischien omdat het hier altijd open is en veel waait tot op heden heeft hij noig steeds geen last van de jeuk en schuurt hij nog steeds niet. Gebruik wel al de hele winter omega olie door het voer en heb suiker/eiwit arm voer.

Goed hoor! Hoop echt dat het zo blijft alhoewel hij dat voer bij ons ook kreeg.
Wat wel jammer is is dat zijn vader hier op bokt te koop staat ivm zomereczeem dus ben bang dat het in de genen zit.
Als ik dat had geweten had ik niet met deze hengst gefokt maar ja dan had jij nu niet Magnhus/Magnum gehad. Knipoog

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:33

Ik heb de deken zaterdag voor t eerst weer opgedaan. Er waren zoveel vliegjes en ze stond te zwaaien met dr hoofd.
's ochtends er weer af en eind van de middag de volgende dagen er weer op.

Maar gister was er zoveel regen dat ik m niet opgedaan heb. Vanmiddag even kijken.
Ze heeft de hele winter zonder deken gestaan.

Ik heb de nieuwe Everline maar deze schuift heel erg naar achter.
Bij de hals heeft ze heel veel ruimte over, vooral onder dr hals hangt een heel ruim stuk stof over. In de lengte is het wel goed.
En voor de rest, vooral haar buik, heeft ze deze maat deken echt nodig.
Maar de deken schuift dus heel erg naar achter waardoor deze bij de borst en het elastiek aan de achterkant van de hals erg strak gaan zitten.
Ook heeft ze bij dr bil een heel stuk deken over omdat deze naar achter zakt. Die hangt haast tot op haar hak.

Hebben jullie een oplossing?

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:27

zweetvos schreef:

kan je hem niet afspelden en (laten) vermaken?

ik was trouwens gisteren dom bezig. ik zat een beetje te klooien met aantrekken en daardoor ging paardje op de clip staan van 1 vd singels.. krrrak...

domdomdom

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:53

Hoi,
Het wordt eigenlijk tijd dat mijn eczeem deken ga gebruiken, maar ik vind het een beetje eng, de hek van het land is onder andere van prikkeldraad gemaakt, en daar zag ik mijn pony gisteren aan schuren., als ik het deken erop doe kan hij daarin blijven haken toch?
Is er ook een smeer middel die goed helpt? (bij de meeste ijslanders ofzo?) Ik wil liver geen schampoo gebruiken omdat hij buiten staat, als ik hem heb gewassen en het wordt koud, issie zo ziek.

Groetjes

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:55

zweetvos schreef:
Ik heb de deken zaterdag voor t eerst weer opgedaan. Er waren zoveel vliegjes en ze stond te zwaaien met dr hoofd.
's ochtends er weer af en eind van de middag de volgende dagen er weer op.

Maar gister was er zoveel regen dat ik m niet opgedaan heb. Vanmiddag even kijken.
Ze heeft de hele winter zonder deken gestaan.

Ik heb de nieuwe Everline maar deze schuift heel erg naar achter.
Bij de hals heeft ze heel veel ruimte over, vooral onder dr hals hangt een heel ruim stuk stof over. In de lengte is het wel goed.
En voor de rest, vooral haar buik, heeft ze deze maat deken echt nodig.
Maar de deken schuift dus heel erg naar achter waardoor deze bij de borst en het elastiek aan de achterkant van de hals erg strak gaan zitten.
Ook heeft ze bij dr bil een heel stuk deken over omdat deze naar achter zakt. Die hangt haast tot op haar hak.

Valt er wat aan te naaien? Met naald en speld of met een naaimachine? misschien heb je een oma die goed kan naaien?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:00

Rangeela schreef:
Hoi,
Het wordt eigenlijk tijd dat mijn eczeem deken ga gebruiken, maar ik vind het een beetje eng, de hek van het land is onder andere van prikkeldraad gemaakt, en daar zag ik mijn pony gisteren aan schuren., als ik het deken erop doe kan hij daarin blijven haken toch?
Is er ook een smeer middel die goed helpt? (bij de meeste ijslanders ofzo?) Ik wil liver geen schampoo gebruiken omdat hij buiten staat, als ik hem heb gewassen en het wordt koud, issie zo ziek.

Groetjes

paaltjes met stroomdraad kopen en die er voor zetten?
je zult wel wat moeten denk ik

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:03

VeerenAshley schreef:
Wind schreef:

Ik heb ook een Boett, maar die zit dus niet echt goed; misschien heeft mijn pony een moeilijk hoofd. Bovendien gaat dat gaasvenstertje snel kapot door het schuren.

wij hadden vorig jaar ook een hoofdkap (geloof ook van boett of van equiestor of zo iets Bloos
ook hier ging elke keer het gaasje kapot :S
dus nu doen we gewoon een vliegen kap op(wel fijn gemaast) en dat gaat prima, alleen krijgt ze wel schuurplekjes aan het eind van het seizoen doordat ze hem altijd op heeft Boos! dat is minder..

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:12

ellepel schreef:
Rangeela schreef:
Hoi,

Groetjes

paaltjes met stroomdraad kopen en die er voor zetten?
je zult wel wat moeten denk ik

Moet ik er dan ook stroom op zetten? Of kan ik dat dan zonder stroom proberen?

zijn er ook andere suggesties?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:16

ja hehe er moet wel stroom op anders gaan ze erdoor he Knipoog
anders stroom op het prikkeldraad zetten?
vind het zowiezo gevaarlijk prikkeldraad

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:29

Haha, maar het prikkeldraad kan niet weg, hij staat bij een schapenboer, en die heeft de afrastering van prikkeldraad gebouwd Lachen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:30

tja...moeilijk word het dan denk ik

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:13

Viper03 schreef:

Bedankt alvast!

Hoeft niet perse eczeem te zijn. Zijn bij ons op stal ook een aantal paarden die flink gestoken zijn door muggen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:16

Het heeft de afgelopen dagen zo gewaaid, dat ik de deken toch nog niet heb hoeven op doen... Waren wel weer veel gewone muggen en ben zelf ook alweer een paar keer geprikt Boos!