[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:14

FCSA schreef:
Dyonne schreef:
Somebitch, maar shaket je paard alleen met hoofdstel om?
Ik heb een Rambo Micklem Multibridle, maar ik gebruik hem maar zelden. Normaal heb ik altijd een touwhalster om. Dat schijnt ook niet altijd goed te zijn, maar ja.
Overigens, die van mij schudt nu niet.

Hoe bevalt die Micklem?

Heel erg goed, ik vind het echt een fijn hoofdstel.
Alleen ik rijd niet meer. Maar met longeren, lange lijnen of dergelijke gebruik ik hem wel.

Somebitch, maar als die ook in de wei schudt, zou het dan wel van het hoofstel zijn?
Al is eens met touwhalster ofzo proberen wel een idee of dat scheelt.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:41

merrieveulen schreef:
ik zal proberen filmpjes te laten zien (alweer), zal wel tot het weekend moeten wachten denk ik. Zneddie is zó veranderd...
en dus GEEN HS!!! EN BIJ MONE OOK NIET!!!

Door de Irwin-manier van met ze omgaan? Of heb je nog andere dingen gedaan/veranderd?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 06:59

Dyonne, nee het is niet alleen van het hoofdstel. Maar het valt me op dat hij het dit jaar onder het zadel meer doet als andere jaren, alhoewel dat het hoofdstel ook niet zou kunnen verklaren want met dit hoofdstel reed ik vorig jaar ook...

Maar misschien triggert het hoofdstel, dat zou natuurlijk kunnen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:24

die hoofdstellen met oortjes heb ik al heel lang, haha! zat standaard op het menhoofdstel dat ik in Amerika besteld had voor Flicka. ik gebruik het hoofdstel niet maar het kopstuk wel. gewoon, omdat het me sowieso fijner leek voor achter de oortjes.

@ russel, inderdaad. daarom zeg ik ook, het is best makkelijk zelf te maken. als je het uittekent op een stuk papier kan een tuigmaker zo'n kopstukje zo voor je in je bestaande hoofdstel maken hoor.

@ FCSA, ik bedoel de nervus trigeminus ja.
vwb regen, ik kan me goed voorstellen dat dat een trigger kan zijn. als ik naar Faram kijk, die heeft echt een hekel aan regen en rolt zich dan op met een gespannen nek ook. voor HS paarden kan ik me voorstellen dat alleen die spanning (net als je zelf een bepaalde spanning in je gezicht maakt als je tegen de regen in fietst bijv.) al meer dan genoeg kan zijn voor een flinke shake-reactie.

verder, nee, ik heb niks meer veranderd buiten wat er al gedaan was. hoe completer mijn werk/ omgang wordt, hoe beter het gaat, in alle opzichten. de paarden zijn meer ontspannen over het geheel, zelfs Mone die zich altijd vasthield in het werken. het feit dat zij rechtergalop heeft gedaan aan de longe zegt daarin écht heel veel, dit kon ze namelijk gewoon NIET. Fysio is erbij geweest, dacht eventueel aan HKO ook vanwege haar korte loopje, de DA kon ook niets vinden. we weten Mones verleden en omdat we soms een glimp opvingen van een stuk fraaiere beweging, hadden wij zelf wel zoiets van 'het is meer vast hóúden dan vast zítten', deels ook een vertrouwenskwestie. en sinds Irwin ging het al langzaam aan beter, maar nu ik mijn start met de trainersopleiding heb gemaakt en dus stukje bij beetje steeds verder kom, worden de verschillen echt groot. toen Maaike Mone zag lopen schrok ze zich ook wild (hadden we ook wel verwacht), omdat ze zich helemaal vasthield. en als je nu kijkt, zie je gewoon een leuke sportieve haflinger lekker in de draf rollen, mét ruggebruik en mooi lang laag, in de juiste lengtebuiging en stelling, lekker actief. zónder HS.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:32

En eronder 'Wie komt er ook naar Chris Irwin in juni?" Haha! Echt heel fijn voor je dat het zo goed met ze gaat! Ik merk bij mijn paard ook direct een verschil. De kunst is alleen om hem op hs-momenten te laten ontspannen, ik dring dan nog niet altijd helemaal door.

Ga misschien een zadelmaker vragen om een ander kopstuk te creeeren voor mijn hoofdstel. Moet inderdaad niet zo moeilijk zijn.
Laatst bijgewerkt door FCSA op 09-05-12 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

WolinLotte

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:51

Morning!
Mooie hoofdstellen heb ik gezien, moet wel zeggen dat ik de riempjes bij de Dy'on behoorlijk strak vind zitten...
Ik ga de Rambo Micklem Multi Bridle aanschaffen op korte termijn.

Wo was gister een vrolijk paard! Ze heeft het gras geproefd en dat is feest! :D Geen geschudt meer gezien, al voor een poosje niet meer.. Ben benieuwd hoe het gaat als het straks warmer wordt, maar ik ben nu best wel een tevreden baasje! :D

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:52

+:)+

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:14

Ik heb trouwens de gehele bloeduitslagen opgevraagd en het valt me op de gamma glutamyltransferase (GGT) extreem hoog is: 51 ipv tussen 4 en 24. Dit heeft met de lever te maken, toch? Vreemd dat de DA dit niet gemeld heeft..

Edit: na gebruiken vd zoekfunctie zie ik dat 50 niet echt extreem hoog is, maar het is alsnog niet wat het zou moeten zijn..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:10

moet je anders even kijken in mijn topic over de bloeduitslagen?
ggt is een leverenzym,die kan dus ook verhoogd zijn bij galgangontsteking,maar ook bijvoorbeeld bij leverbot of andere parasieten infectie.
verder alle uitslagen goed van het bloedonderzoek?
ik kan morgen pas weer naar appie,ben wel benieuwd hoe het dan met hem is.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:26

Magnesium (0.6) iets te laag, glucose iets te hoog (6.5), globuline aan de lage kant (27). Trombocyten laag (66), monocyten aan de lage kant (3.1), hematocriet (is dat ijzer?) laag (25). Ik kreeg van de DA alleen de Mg en Fe te horen.
Laatst bijgewerkt door FCSA op 09-05-12 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:47

@ FCSA, misschien kan ik iets voor je betekenen daarin. ik zit alleen niet erg in de buurt. ik hou me sowieso al bezig met tuigmakerij. zadels waag ik me vooralsnog niet aan, maar heb inmiddels al wel heel wat spul gemaakt voor mijn eigen beessies. een kopstuk in een bestaand hoofdstel zetten moet dan ook niet zo'n probleem zijn. evt. kan ik dan dat nekbeschermertje er ook permanent in maken, bij wijze van een soort vast onderlegsel.
apart, die bloedwaarden. ik weet wel dat dingen soms enorm van de norm kunnen afwijken zonder direct zorgwekkend te zijn. ook fluctueren de waarden vaak, bijv. voor en na het eten, voor en na het werk, etc.
is het een optie om je DA even te bellen om de uitslagen die opvallen nog even door te spreken, zodat je DA in ieder geval uit kan leggen wat welke waarde inhoudt?

@ WolinLotte, wat fijn dat het zo goed gaat zeg! hier vond ik het vandaag best wel HSsig weer, drukkend, winderig en véél beestjes.

bij Mone scheelde het niet veel of ze zou HSsen, maar mijn zusje heeft haar lekker aan het werk gehad en toen ze eenmaal lekker ontspannen liep te rollen zag je haar gewoon veranderen zeg maar. tenminste, ik kon altijd zien als het zo'n dag ging worden dat ze last hadden, dan zie je er 'iets' aan. en dat 'iets' had Mone een beetje vandaag, maar dat verdween dus toen ze tot rust kwam en fijner in de beweging werd. ik denk dat er bij Mone wat meer tijd voor nodig is om haar echt fijn te krijgen dan bij Zneddie, vooral omdat Mone een geschiedenis heeft vwb het werken en omgaan met mensen, m.n. het rijden.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:54

Hey, dat zou super zijn zeg! Dat moeten we dan per pb maar even regelen :) Ik heb een full hoofdstel in cognackleur - dan weet je dat alvast :)

Die afwijkende waardes zullen waarschijnlijk niets alarmerends zijn. Ik was op internet al veel hogere GGT's tegengekomen, echt boven de 200 enzo. Misschien heeft het ook te maken met de sedatie, dat de lever harder moest werken om die eruit te krijgen? Die Engelse onderzoekers (waar Ellepel een link naar plaatste) houden zich bezig met bloed & tekorten, ik heb ze net de hele uitslag opgestuurd, ben benieuwd.

Fijn dat jullie Mone erdoorheen wisten te krijgen! Ik heb vandaag ruim een uur met de mijne gewandeld (na de cranio behandeling van gisteren). Het was inderdaad HS weer. Die van mij reageert heel sterk op regen, niet als het eenmaal is begonnen maar als de eerste druppels vallen - zal met druk in de lucht te maken hebben. Twee heftige schudbuien en verder wat knikjes. Vroeger was ik terug naar huis gegaan, maar ben nu doorgelopen en het hield gelukkig weer op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:41

ik pin me niet vast om van alles en nog wat aan extra vitamines er in te gaan gooien hoor.
appie staat nu juist op minder vitamines omdat hij op de wei loopt en als ze bijgevoed moeten worden dan zal ik hem er zelf uit moeten halen en dat doen.
ik kom niet dagelijks,dus heeft meneer pech.

die lage magnesium zou ik wel wat mee doen,ook al is het maar weinig.
glucose wat hoog kan ook komen als ze net krachtvoer gegeten hebben en er is daarna geprikt
en laag globuline zie je vaak bij immuungerelateerde aandoeningen,kan ook een infectie zijn
alhoewel de monocyten wel laag zijn en dat is juist goed,die stijgen juist bij een infectie.

en dan de wat lage ijzer kan wat bloedarmoede zijn.
de lage trombocyten zie je bij paarden met parasieten, hoe zit jij met je ontworming?
of samen met die ggt waarde eens kijken of leverbot kan zijn?

en soms kunnen dit soort waardes weer komen door een minerale disbalans en moet je dus extra vitamines gaan geven :P :P _/-\o_ .
maar denk dat je dat ook wel via hen te horen krijgt ,al zitten zij veel meer in al die bloedonderzoeken dan ik

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:07

Dank voor je antwoord Ellepel! Wat weet jij er een hoop vanaf zeg. Bloed is ongeveer twee maanden na ontwormen geprikt, hij is nu net weer gedaan. Hij krijgt nu extra Mg en Fe is onderweg (wat kan het soms lang duren voordat een bestelling aankomt, hè!). Zou de DA niets gezegd hebben als ze leverbot vermoedde, denk je?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:53

(De Engelse onderzoekers konden verder ook niet zoveel uit het bloed halen en raden aan om Mg bij te voeren en verder te zoeken. Heb jij wat aan dat Yahoo forum Ellepel?)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 14:03

ik weet er niet zo veel van hoor :o
staat heel veel info op internet over bloedonderzoeken :P

nou ja leverbot weet ik niet zeker,maar het zou kunnen als hij ook wat symptomen zou hebben van een besmetting daarvan.
maar soms wijkt er van alles af in het bloed en kun je niks vinden en functioneerd het paard gewoon prima.
zo heeft appie bepaalde globuline waardes steeds helemaal verkeerd,maar als ze dan gaan kijken of er inderdaad leverbot zit of wat dan ook dan is er niks te vinden.
nou ja, dan zal het wel zo zijn toch?

ik zou ook wel weer eens en bloedonderzoek willen laten doen,maar het is zo vreselijk duur zeg.
het onderzoek zelf niet,maar die veearts kosten pfff.

ik bestel altijd alles bij de paardendrogist..vandaag besteld en morgen in huis :D

ik ga nu naar mijn kereltje toe :D ,stal belde net al dat ze alle paarden dik in het gras hebben gezet,behalve appie en mijn verzorgtinker.
beiden worden daar echt ziek van,dus die staan nog op schraal landje.
zal eens kijken of fot's maken lukt straks

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:19

Goedenavond ik val er zomaar in hier ,zou me even voorstellen ben Gitta en tob sinds korte tijd met mijn merrie Alycia.
Ongeveer een maand geleden begon ze ineens tijdens het eten van haar kuil met haar hoofd te schudden. Bij elke hap lijkt ze te twijfelen neemt dan een hap en schudt met haar hoofd omhoog en daarna langs haar voorbeen. Dit herhaalt zich bijna elke hap .,hetzelfde doet ze ook met haar Stro.
Sinds ze dit is gaan doen is ze met rijden erg stug en sterk , bijna niet ontspannen door haar haar lijf te rijden lijkt alles vast te zetten ,vooral haar hals .
Zolang ik haar voor vrij laat gaat het wel maar zodra ik haar iets op wil pakken begint .
Op de wei was er in het begin weinig aan de hand maar ook hier heb ik haar nu met regelmaat zien schudden met haar hoofd en hoofd langs haar voorbeen,al lijkt het daar minder vaak. Dierenarts laten komen alles nagekeken kiezen enz niks van betekenis te vinden.. Foto's van haar hals wezen uit dat er een botfragmentje te zien was tussen de 2e en 3e wervel iets wat daar al zit vanaf de groei . Konden zo niet zeggen dat dat het schudden veroorzaakte maar om dingen uit te gaan sluiten nu op de prednison in combinatie met metacam resultaat nul schudt nog steeds en alleen te rijden indien ik er voor volledig af blijf . Moet morgen weer bellen met de Da met mijn bevindingen en denk dus weer afbouwen met de prednison aangezien dit niks doet . Zet het hier neer omdat ik het echt niet meer weet en hoop hier mensen te vinden die dit verhaal bekend voorkomt..

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 00:02

Herkenbaar Gitta! Mijn paard had ook met eten last.. Het leek wel alsof ze niet durfde te eten en twijfelachtig haar voerbak in ging en hapjes kuil nam.. Tanden had ik goed laten nakijken, fysio erbij, etc..
Ben niet eens naar een reguliere dierenarts gegaan.. Ben direct naar Eric Laarakker gegaan, omdat ik.al een vermoeden had van wat het zou kunnen zijn. Ben nu voor de tweede keer geweest en m'n paard knapt erg goed op. Ze schudt tijdens het eten tot nu toe niet meer! :-)

Het vervelende is dat dit vele oorzaken kan hebben, en verdient een andere aanpak.. Bij mijn paard kwam het door herpesvirussen, zoals het Rhinovirus (zonder uiter
lijke kenmerken), die op de zenuw ging zitten.
Ik zou zeggen, lees het topic rustig door.. Het is verstandig om de tanden en oren na te laten kijken, maar ik ben erg voor een holistische aanpak.. Want 'there is more than meets the eye' ;) ..

Heb je misschien een filmpje van je paard tijdens het schudden?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 07:26

ik ben ook benieuwd naar een filmpje, en foto's van het paard, evt. ook van het rijden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 07:42

Gitta, en kijk vooral ook even het filmpje van proff. Knottenbelt in de beginpost van dit topic.
Ik ben benieuwd of jij jouw paard in de bewegingen van HS herkent in dit filmpje of dat het een totaal andere beweging is.

Hier gaat nog steeds alles goed!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 07:57

gitta,het klinkt mij toch wel als kies problemen.
heeft je dierenarts ook echt met ene klem achter in de mond van het paard gekeken?
schudden tijdens het eten kan komen van haken die in de wangen prikken.

filmpje zal inderdaad wat mer duidelijkheid geven :j

gister even bij appie geweest,hij voelt zich wel wat beter en laat nu wat meer merken wat hij overal van vind .
ben ik wel blij mee.
hij schudde nog een paar keer,maar verder viel het me mee.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:59

Komt het HS tijdens het hele rijden voor, of ook altijd in de wei bv? Ken er eentje die het doet af en toe onder het rijden, maar niet continu, voornamelijk na bv een half uur. Onderste neusriem eraf, geeft iets verbetering en binnen tov buiten lijkt ook beter. Doen jullie nog speciale dingen om het te verminderen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:57

Als het enkel en alleen met rijden is, dan moet je het vaak zoeken in het harnachement idd. Dus hoofdstel op zich, of bit of zadel.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:18

Dank jullie ,ga even kijken naar het filmpje , en andere wegen hebben we al bewandeld en sta ik zeker open voor maar uitkomst blijft telkens gelijk. Ze blijft last houden en dan is regulier echt alles uitgesloten. Foto,s scans scintigrafie dit alles voor meerdere dingen waar het hoofd schudden en het niet normaal aanleuning willen nemen nu bij is gekomen. Heb haar zelf gefokt dus ken haar vanaf minuut 1 .Waar het hele beeld op lijkt is dat ze door meerdere gebreken telkens is gaan compenseren in haar lijf .Het ene speelt op en door het ontlasten van het ene komt het andere om de hoek.
Heb er vanalles bij gehad en uitgeprobeerd met bit zonder bit , met zadel zonder zadel en ga zo maar door .Er zijn stabiele periodes geweest maar telkens komt er iets voor terug .En dan is het weer erger dan daarvoor .2 jaar geleden kreeg ik al het advies ermee te stoppen toen op andere gronden ,heb toch nog 2 redelijke jaren gehad met haar met UPs en downs maar voor haar leefbaar en dat is waar het voor mij om draait .Nu blijf je in een kringetje is dit oorzaak of gevolg ,ze kan niet praten dus dat blijft gissen. Zeker is wel dat het haar veel ongemak opleverd en dat er weinig overblijft van mijn vrolijke dame. Ze is vandaag officieel ongeschikt bevonden als rijpaard, ze gaat morgen naar de wei zodat ze nog even paard kan zijn niks hoeft alles mag . Ik moet het even een plekje gaan geven en na gaan denken hoe wat waar. Bedankt voor jullie reactie ga het filmpje even bekijken...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:24

Gitta, als je regulier uitbehandeld bent zou je kunnen overwegen om een alternatieve manier te vinden.
Is ze ook op Lyme getest?