[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boyke_03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 23:33

Saga schreef:
Sterkte. :(:)
Het is een rotziekte.

Misschien dat bij sommige paarden de kou ook meespeelt?
Ik zie dat hier in Zweden veel voorbij komen en in Nederland is het de laatste tijd ook erg koud geweest.

Winterbevangen? Ik denk het zeker.. mijn pony is nu sinds de kou ook weer heel slecht. En hier te lezen niet de enige. Kan haast geen toeval zijn toch?

Cinnepin

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 16:55

Hoelang hebben jullie paardjes kreupel gelopen op de pijnstilling? Ik heb niet zo heel veel ervaring hier mee. Hij is vd zomer eerder bevangen geweest ma een dag later na de da was geweest liep ie al rad en na een week alles over.

Nu loopt ie dus nog steeds kreupel ( vooral links voor ) vooral bij het weg stappen. Je ziet hem dan echt op rechts vallen en omhoog komen op links. Hij loopt op die pads met verband en morgen komt de smid.

Hij gaat trouwens niet meer liggen dan anders en als ie eenmaal een paar pasjes heeft gezet is het minder.

Is dat normaal?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 17:00

Hier bij de zwaarste duurde het echt een hele tijd.
Ik denk wel 6 tot 8 weken voordat hij niet meer zo gevoelig liep.
De andere liep echt aan 1 been kreupel, waardoor ik niet aan HB dacht, maar dat was na rust en buut binnen enkele dagen volledig weg.

Ik kan echt iedereen aanraden om een weegschaal te kopen of zelf te maken (is echt heel eenvoudig) en de paarden 1x per week te wegen.
Dat is hier dé redding geweest.
Ik dacht altijd dat ik redelijk goed kon zien wanneer ze weer dikker werden, maar dat bleek echt nog heel erg lastig te zijn.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 17:10

Ja, hij staat nu op streng dieet. Hij mag nog maar 7 kilo hooi per dag. 6% en dan nog geweekt. Hij moet echt afvallen ook.

boyke_03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 20:52

Hoelang vechten jullie door? Tot het uiterste? Of liever niet?

Ik zit erg in dubio. Nieuwe foto's gemaakt en die geven geen verslechtering aan. Dus dat is positief..maar sinds 2 weken loopt hij echt enorm op eieren en ik kan het niet aanzien. Pijnstilling doet amper wat. Warm houden, rust geven, koelen, het maakt allemaal geen verschil. Hij staat nu op hoefschoenen.

Ik lees hier veel over van alles proberen en dergelijke, maar wanneer is het voor jullie genoeg? Ik heb even advies hierin nodig merk ik

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 20:58

Ik doe het in overleg met mijn smid en dierenarts. Ik wil voor mijn gevoel alles gedaan hebben en zij zijn mijn controlemechanisme dat ik het niet te lang rek. Beide zijn eerlijk en hebben een duidelijke mening over wat eerlijk is voor het dier. Het dier staat voorop, ook al moeten ze dan verdrietig nieuws brengen aan de eigenaar

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 21:40

Ik denk er hetzelfde over.
Heb ook echt altijd gezorgd dat ik hun advies heel nauwkeurig opvolgde.
Voor mijn ene paard, die echt vanuit het niets zo zwaar bevangen was dat er tegen de muren steun gezocht werd tijdens het lopen, betekende dat een maand of 2 strikte boxrust, hoefschoenen met dempende zolen, buut, een flinke vermindering van hooi, etc.
En uiteindelijk is dat helemaal goed gekomen, loopt zonder problemen onder het zadel, eigenlijk beter dan ooit tevoren.
Die strikte boxrust heeft echt het leven van mijn paard gered.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 09:46

boyke_03 schreef:

Ik zit erg in dubio. Nieuwe foto's gemaakt en die geven geen verslechtering aan. Dus dat is positief..maar sinds 2 weken loopt hij echt enorm op eieren en ik kan het niet aanzien. Pijnstilling doet amper wat. Warm houden, rust geven, koelen, het maakt allemaal geen verschil. Hij staat nu op hoefschoenen.

Ik lees hier veel over van alles proberen en dergelijke, maar wanneer is het voor jullie genoeg? Ik heb even advies hierin nodig merk ik

Als hij blijvend kreupel is.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 16:52

Gisteren is Niels weer op speciaal beslag gezet. Silicone zooltjes en de teen is ingekort.
Hij loopt nu al sinds dinsdag stok kreupel op 1 been..soms loopt ie ook wel weer beter. Maar steeds als ik denk dat het beter gaat, zie ik hem daarna weer omhoog komen op links en neervallen op rechts ( links is dus kreupel ). Vorige week zaterdag acuut bevangen en op beide benen slecht. Rechts is dus wel verbeterd.
Zowel de hoefsmid, die gisteren is geweest, als de dierenarts die afgelopen woensdag is geweest denken dat het wel goed komt. Hoefsmid denkt nog niet echt aan kanteling. Wel een verbreedde witte lijn in beide voeten. Maar als er geen kanteling is, had ie dan al niet veel beter moeten lopen? Hij staat al op 3 zakjes buut per dag...

Pff ik weet het ff niet meer. Heb er ook geen ervaring mee.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 17:10

Is het een optie om op te laden en naar een kliniek te gaan voor meer onderzoek? Dan kunnen ze wellicht uitverdoven/foto's maken etc, dan heb je wellicht een accuratere diagnose.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 17:16

Foto's maken kan mijn da ook op locatie. Ik zit daar wel aan te denken...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 17:22

boyke_03 schreef:

Mijn shet was 3 jaar geleden bevangen, daar hebben we een half jaar intensief aan gewerkt samen met DA en smid.
Hierna was ze weer goed.

Nu werd ze vorige maand weer bevangen en dit was zoveel heftiger dan 3 jaar geleden.
Zo ontzettend pijnlijk en pijnstilling hielp niet.
Ze stond ook echt ingetrokken en straalde pijn uit.
Zowel mijn DA als smid hebben alles gedaan wat kon maar ze verbeterde niet dus dit was voor mij het punt om te zeggen dit is niet fair meer en is ze vorige week ingeslapen.

Mijn advies zou zijn blijf bij jezelf, overleg goed met je DA en smid en mss ook met iemand in je nabije omgeving. In mijn geval was dit mijn zusje, zij was mede eigenaar. Wij hebben samen veel gepraat en gespard.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 18:24

Komt een bredere witte lijn ook voor als het niet chronisch is?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 18:47

Ja, die van mij had een brede witte lijn en die heeft nu nergens last meer van.

Hier wilde de dierenarts niet gelijk foto's maken, pas na een maand of 2.
Ik weet de reden niet meer, helaas, maar dat was ook aan huis.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 18:57

Ok, dankjewel voor je antwoord :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 09:17

Ik heb overleg gehad met de da. Ondanks 3 zakjes buut per dag nog steeds erg kreupel op links voor. Ze komen zometeen foto's maken. Als het zinloos is om door te gaan of een lange lijdensweg aan vast zit moet ik besluiten hem te laten gaan. Hij is 24 en heeft zomers ook heftige astma verschijnselen, dus dit telt uiteraard mee in mijn beslissing. Voor alsnog hoop ik dat het allemaal mee valt en dat we door kunnen vechten. Maar het moet eerlijk zijn. Ik wil hem niet langer laten lijden omdat ik niet zonder hem kan....

Duimen jullie mee?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 09:22

Veel succes Cinnepin. Kan best wel even duren hoor voor je verbetering ziet. Bij mij ging het ook een paar dagen beter en toen weer ineens slechter. Je schrikt je kapot.
Rust en koelen zijn heel belangrijk en zo min mogelijk aan suikers.

Ik gaf in t begin 2 x 2 zakjes buut.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 09:27

Ja snap ik, maar wil wel weten hoe het er van binnen uit ziet, of het zin heeft. Heeft het zin gaan we door hoor ;)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 09:37

Snap ik! Hopelijk valt het mee.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 09:40

ja hoop het. Ookal lopen de tranen nu al over me wangen...allemaal stress

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 10:27

Koelen alleen in overleg met da, in deze tijd zou ik zelf niet koelen ivm winterbevangenheid.
Cinnepin, enorm veel sterkte vandaag. Je kent de gezegdes houden van is ook loslaten. Ik vind het hoe moeilijk ook toch ook een gift dat we onze dieren verder lijden kunnen besparen. ( maar mijn shetje was een paar weken terug ook ff heel slecht en dan jank ik de ogen uit mijn hoofd hoor)

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 10:35

Succes, Cinnepin, ik hoop heel erg voor jullie dat de foto's meevallen.
Soms is het klinische beeld veel heftiger dan wat er van binnen te zien is.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 10:38

De duimen draaien Cinnepin, sterkte!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:24

Cinnepin schreef:
Ik heb overleg gehad met de da. Ondanks 3 zakjes buut per dag nog steeds erg kreupel op links voor. Ze komen zometeen foto's maken. Als het zinloos is om door te gaan of een lange lijdensweg aan vast zit moet ik besluiten hem te laten gaan. Hij is 24 en heeft zomers ook heftige astma verschijnselen, dus dit telt uiteraard mee in mijn beslissing. Voor alsnog hoop ik dat het allemaal mee valt en dat we door kunnen vechten. Maar het moet eerlijk zijn. Ik wil hem niet langer laten lijden omdat ik niet zonder hem kan....

Duimen jullie mee?

Ik duim mee en snap zeker je beslissing.
Ook tesamen met de astma!
Hopelijk gaat het meevallen!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 17:32

Hij is er nog!
Eigenlijk waren de foto's heel goed en zeker nog geen chronische bevangenheid. Dosis buut is iets verhoogd. Na een paar uurtjes zagen we al wat verbetering. Hopelijk blijft het nu in een stijgende lijn gaan!
Voor als nog nog reden om hem te laten gaan. Mocht hij te pijnlijk blijven kijken we verder, maar eerst knokken we nog even door.
Verder is hij en gedrag wel gewoon vrolijk en toont totaal niet zielig. Dit is ook wat de da ook aangaf. Ik liep met de tuinslag en die trok hij dus zo uit mijn handen :D