[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:32

Vandaar dat Marissa het met appel dus niet eet :D

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:33

Siersma schreef:
Dat moet ik nog uitzoeken. Wat is teveel?

even terug lezen, 2 pagina's geloof ik. daar staat genoemd hoeveel % suiker en zetmeel erin mag zitten.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:37

Heb het al gevonden, keek niet goed. De subli heeft 155 gr per kilo zetmeel. Is dat dan 15,5? Sorry hoor ben erg slecht in rekenen

Exit: kan van de hippostar niks vinden. Heb ook geen oude zak meer liggen. Ga dan maar eens kijken of ik die cavalor hier kan krijgen. Is dat muesli of een brok?

felineepino

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:44

Oh van dat natte wist ik niet haha. Misschien gaat het er dan morgen niet meer zo makkelijk in :+

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:02

Vandaag de uitslag gehad van mijn Shetlander,niet de exacte waardes gekregen,maar ze zei dat ze vrij hoog waren.We gaan beginnen met een half pilletje.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:03

Lous schreef:
Vandaag de uitslag gehad van mijn Shetlander,niet de exacte waardes gekregen,maar ze zei dat ze vrij hoog waren.We gaan beginnen met een half pilletje.

Beginnen met 1/8e bij een Shetlander!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:06

Hier precies hetzelfde Lous, ook geen exacte waarde gekregen.

Hier zijn de symptomen, hoefbevangen geweest en nu nog de gevolgen van. Harde manenkam, manenverlies, slomer, soms de vacht wat lastig. Hormonaal niet op orde is eigenlijk het grootste probleem en reden geweest bloed te testen. De rest is redelijk onder controle nl.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:09

DA zei een halve.Vind het achteraf ook veel als ik het zo lees hier. Kan natuurlijk altijd even navragen voor de zelerheid voordat ik begin.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:14

Symptomen hier:

Dunner wordende manen + uitval (zeer zonde dat zeker, hij had echt een volle bos,hele lange manen)

Zeer langzaam genezende ontstekingen.

Slomer worden.

Hangbuik,maar schraal op de rug en schouders.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:20

Zou ook beginnen met 1/8e.. Het hoeft niet fout te gaan natuurlijk maar heb vandaag mijn grote pony een kwart gegeven voor het eerst en hij is gelijk van slag..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:26

In ieder geval de eerste vier dagen 1/8e geven, dan vier dagen 1/4e en eventueel dan overstappen naar 1/2e.
Ter vergelijking, mijn Epony van 450 kilo heeft het twee jaar prima gedaan op 1/2e....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:29

geerke schreef:
felineepino schreef:
Hier een update vanuit de stal van mijn pony haha. Hij heeft vanmorgen zijn eerste kwartje gehad, en is totaal zichzelf niet. Heel suf, rustig, valt de hele tijd in slaap en direct aan de dunne(normaal gesproken kan hij echt geen seconde stilstaan).. Hij heeft zijn slobber wel opgegeten gelukkig, ook hooi eet hij. Geen koliek of koorts, maar voelt zich wel duidelijk even niet lekker. De dierenarts al gebeld, we houden hem op een kwart tot dit is veranderd. Vind het toch wel eng allemaal..

goh...bij een kwart al deze reactie?En bij het eerste pilletje?
Misschien ook omdat zijn waardes zo giga waren?
Probeer je niet druk te maken....Dat niet eten komt trouwens niet na een dag maar na een dag of vijf meen ik.
Die van mij was drie weken aan de prascend en ging toen niet meer eten.Wel hooi.Hij at het over de nacht wel op,maar ik werd er wanhopig van. ;(

Die van mij was ook dag 1 al koekwaus hoor en dat was van 1/8e tablet.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:48

ohjajoh6 echt zeg, hoelang heeft dat geduurd bij dejouwe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:13

Daar zie ik nog altijd het pilletje bij inslaan: niet zo heftig als in het begin of net bij een verhoging ofzo, maar ik zie duidelijk verschil in soort onzekerheid van bewegen als ik voor of na het pilletje met haar ga wandelen en die ogen, die spreken boekdelen...

Maar dan nog:

IEDER paard reageert anders, again we blijven niet voor niets zo hameren op het goed kijken naar je paard, is geen peil op te trekken en ook al niet aan acth hoogte waarde te hangen of wat dan ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 08:21

Ik hoorde gisteravond nog een mooie van de stalhoudster: zegt ze tegen mij met een grote grijns op haar gezicht: "ik snap niet waarom jij MiniMe haar hooi nog weekt, want die krijgt op zeker een halve plak bijgevoerd van Lona". Blijkt dat Lona het weer doet als 3 jaar geleden toen MiniMe ook herstellende was van haar hb. Ze maken echt altijd ruzie om eten en Lona doet het ook echt niet als ik erbij ben, maar als ik dus stak uit ben , laat Lona dus hele plukken hooi, precies voor MiniMe haar stal op de grond vallen, zodat zij toch weer wat te scharrelen heeft! Ben ik weer lekker mee, maar oh, oh, wat deed het stiekem mijn "moederhartje" een hoop goed, vind ik toch wel zo mooi dat ze elkaar "in tijden van nood" toch zo helpen...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:06

Ahh, dat is wel heel schattig! Misschien niet zo handig, maar wel heel lief!

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:53

Ach gossie ohjajoh6, wat superschattig.
Niet zo handig maar je kunt mij niet meer vertellen dat paarden geen compassie kunnen voelen!

Na twee weken een hele pil heb ik nog geen bijwerkingen kunnen ontdekken. Ik denk dat ik er morgen voor het eerst weer eens op ga zitten en een klein rondje ga stappen. Onder de man kan ze mij veel vertellen, dan zal ik denk ik wat beter weten hoe ze er echt voor staat.

Ik heb zo'n hooitas van Little bit feeders gekocht, volgens mij wel een handig ding. Heeft iemand die ook?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:22

Niet net zoals ik vliegles gaan nemen. :+

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:33

Ik lees net het topic even terug, en pak de uitslagen van mijn paard er even bij,
Omdat ik het toch raar vond dat het zo hoog was en omdat ik dingen las over acth waarde en pg/ml

Mijn paard heeft (als ik dit nu allemaal goed lees?) 1169.0 Daar ver achter staat pg/ml
Nu las ik dat je dit kunt omrekenen..

''Om het om te rekenen: pmol/L = pg/mL x 0.220''

Dus dan is het 1169.0 x 0.220 = 257.18 is dit dan zijn acth waarde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:56

Er zijn 2 verschillende waardes waarin de acth word gemeten: pgml en pmol. De referentiewaardes van de pgml staan in de OP en ik geloof dat je bij pmol al spreekt van cushing als die boven de 12 komt.

Hoe je ook rekent , jouw waarde is gewoon erg hoog, maar staar je daar niet al te blind op, er zijn hier meerdere paarden met zulke hoge waardes geweest en die hebben het nog jaren fijn gehad.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:52

ohjajoh6 schreef:
Er zijn 2 verschillende waardes waarin de acth word gemeten: pgml en pmol. De referentiewaardes van de pgml staan in de OP en ik geloof dat je bij pmol al spreekt van cushing als die boven de 12 komt.

Hoe je ook rekent , jouw waarde is gewoon erg hoog, maar staar je daar niet al te blind op, er zijn hier meerdere paarden met zulke hoge waardes geweest en die hebben het nog jaren fijn gehad.

Maar het is wel de waarde zoals ik zei?
( dit maak het voor mij wat duidelijker wat zijn acth nou werkelijk is )
Er staat achter de 1169.0 pg/ml op mijn papier.

Dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:52

Jawel maar ik denk dat je het niet helemaal begrijpt nog het is of-of zeg maar , jouw waarde, de pg is dus hetzelfde als in de OP staat. Jij hoeft niets meer om te rekenen eigenlijk.

Dat doet me trouwens denken: wie weet de precieze ref. Waardes in pmol en de omrekenfactor andersom zeg maar? Zet ik die er ook bij in de OP...

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:00

verkeerd gezien dus, naja t maakt niet uit hij heeft het dat is nl wel duidelijk.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:22

ohjajoh6 schreef:
Jawel maar ik denk dat je het niet helemaal begrijpt nog het is of-of zeg maar , jouw waarde, de pg is dus hetzelfde als in de OP staat. Jij hoeft niets meer om te rekenen eigenlijk.

Dat doet me trouwens denken: wie weet de precieze ref. Waardes in pmol en de omrekenfactor andersom zeg maar? Zet ik die er ook bij in de OP...

Dat kan je herleiden uit die van de OP: pg/ml = pmol/L ÷ 0.220

Referentiewaarden Andy Durham*
Positief boven
· November - juli >29 pg/ml* (>6,7 pmol/L)
· Augustus - oktober >47 pg/ml* (>10,5 pmol/L)
http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedicine/nl/labs_diensten/uvdl/informatie/acth_paard/Paginas/ACTH%20Paard.aspx

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:45

Wie mag ik een Privebericht sturen, met een vraag over het schema (Voeding) van joun paard en wat andere vraagjes..? Anders staat zo het topic bomvol.. :+ (stuur me anders maar een priveberichtje) zou heel dankbaar zijn en mijn topper ook natuurlijk ! :j