Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:25

De mijne is altijd wat boos gebleven op de singel.

Die trek ik dus ook voorzichtig stukje bij beetje aan.

Boos kijken mag, naar me happen niet.

Maar die heeft een verleden van ernstige maagzweren en enkele jaren manege werk. Dus dat hij de singel nog altijd k#t vindt mag van mij.

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:30

Ja, dan snap ik dat inderdaad. Maar mijn paard heeft dat niet. Zijn singelangst was als sneeuw voor de zon verdwenen.. en nu raakte de singel alleen de buik een beetje, hij zat nog niet eens op 1 gaatje -O-

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:07

Ik heb het tussendoor ook wel eens even een keertje zo gehad, zoals jij schrijft Malaq. Toen had ik het idee dat er een spiertje tussen zat. Over het algemeen verzet mijn paard ook even haar voorbeen, als ze voelt dat ik de singel pak, zodat er geen velletje van achter de schouder mee komt, of misschien een spiertje net niet lekker zit. Hoop voor jou dat het ook zoiets is. Zo klinkt het wel, als hij verder klachtenvrij is. Ik duim voor je.

Iriscope

Berichten: 8611
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 09:16

Ik heb dit artikel doorgelezen ; https://www.horsetalk.co.nz/2018/03/06/ ... rs-horses/

Kort gezegd, deze DA beweert dat Omeprazole minder goed het werk zou doen wanneer het gegeven wordt aan een paard dat onbeperkt hooi beschikbaar heeft, omdat de maag dan niet leeg is wanneer het gegeven wordt en de hoeveelheid medicijn die daadwerkelijk in de maag is aangetroffen minder is.

Zijn er hier mensen die bewust de Omeprazole geven op een lege maag, misschien op aanraden van jullie DA? Wat zijn jullie ervaringen hier in? Ik twijfel omdat een lege maag natuurlijk juist de zweren irriteert, maar als het medicijn dan beter werkt, weegt dat er misschien wel weer tegen op.

Ik zou het heel graag bespreken met mijn DA, maar ivm lockdown was het erg moeilijk medicijnen te krijgen en kregen we ze pas op de dag dat mijn DA al met vakantie was. Alles is hier in December dicht, dus kan het nu met geen enkele DA bespreken.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:02

Klopt, werd mij ook verteld maar als je het na de training geeft heb je opzich al een nuchtere maag. Is dat een optie? Mij werd verteld dat 30 min niet eten al zou helpen.

Iriscope

Berichten: 8611
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:06

Trainen doen we op het moment helemaal niet. Hij is nog niet lang onder het zadel en ik denk nu dat hij de zweren al voor het beleren had. Rijden is dus totaaaaal niet leuk voor hem, hij haat het echt. Hij moet zich eerst maar beter voelen.

Ik voer om 10 uur 's avonds het laatste hooi. Daarna staat hij enkel een beetje blaadjes van struiken te plukken en her en der een verdwaald sprietje gras (er staat hier echt NIKS op het moment, gewoon zand en stenen). Ik denk dat ik het dus gewoon 's morgens geef, voor de eerste lading gras die ze rond half 8 krijgen.

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:19

Even een vraag ik heb een welsh a ruin met maagzweren die momenteel opspelen .

Hoe zorgen jullie ervoor dat ze op gewicht blijven?

Ik geef in de ochtend een pluk hooi voor het voeren en bij het kracht voer gras mix. In de avond een 0.5 kg hooi voor het kracht voer en gras mix bij het krachtvoer.
Om 22 uur 1.5 kg hooi in een hooinet.
Hij staat op de weide van 8 tot 16 uur waar flink gras staat , nieuw ingezaaid weide afgelopen zomer.

Ik gaf de omeprazole voor het voeren in de ochtend en na de training.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:28

Hoi, ik geef de Omeprazole ook smorgens vroeg. Ze zal de laatste uren van de nacht geen hooi meer hebben, dus redelijk lege maag.

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:44

Iriscope schreef:
Ik heb dit artikel doorgelezen ; https://www.horsetalk.co.nz/2018/03/06/ ... rs-horses/

Kort gezegd, deze DA beweert dat Omeprazole minder goed het werk zou doen wanneer het gegeven wordt aan een paard dat onbeperkt hooi beschikbaar heeft, omdat de maag dan niet leeg is wanneer het gegeven wordt en de hoeveelheid medicijn die daadwerkelijk in de maag is aangetroffen minder is.

Zijn er hier mensen die bewust de Omeprazole geven op een lege maag, misschien op aanraden van jullie DA? Wat zijn jullie ervaringen hier in? Ik twijfel omdat een lege maag natuurlijk juist de zweren irriteert, maar als het medicijn dan beter werkt, weegt dat er misschien wel weer tegen op.

Ik zou het heel graag bespreken met mijn DA, maar ivm lockdown was het erg moeilijk medicijnen te krijgen en kregen we ze pas op de dag dat mijn DA al met vakantie was. Alles is hier in December dicht, dus kan het nu met geen enkele DA bespreken.



Lege maag an sich geeft al problemen voor maagpaarden. Niet doen dus!


Daarnaast: omeprazol wordt niet in de maag opgenomen, maar in de darmen...



Artikel inmiddels volledig gelezen.
Het is een hypothese van deze dierenarts.
Dus een idee dat nog niet onderzocht is, en voor waar aangenomen.

Er staan heel wat onderzoeken tegenover die aangeven dat onbeperkt hooi of ten minste niet langer dan 2 uur zonder, voor maagzweer paarden beter is.


Dit is het type 'onderzoek' (tussen haakjes omdat het geen volledig uitgewerkt onderzoek ís!) dat ik volledig naast me neer leg totdat er werkelijk steekhoudende conclusies -op basis van correct uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek- zijn.


Het artikel in horsetalk is op basis van een idee van een dierenarts uit 2018!! Dat dus nog niet concreet onderzocht is.


Ik ben het oorspronkelijke stuk tekst (uit 2018 dus) inmiddels ook aan het lezen.

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:58

Herstel, ik kom niet verder dan de samenvatting van het oorspronkelijke stuk.
Volledige artikel gaat me 7 pond kosten en dat gaat me te ver.


In de reacties bij horsetalk zie je trouwens ook vraag om data en onderzoeksplan,

Citaat:
Is there any research studies to prove this? I clicked on the link to the article but couldn’t see if there was any lab data as I don’t have full access.

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:05

Lege maag an sich geeft al problemen voor maagpaarden. Niet doen dus!
.[/quote]


Dat klopt zeker maar mijns inziens is het niet mogelijk om 24 uur per dag de maag vol te houden. Tegen de morgen is de maag altijd leeg. Ik kan niet zoveel ruwvoer geven dat hij 24 uur per dag de maag vol heeft. Dan wordt ie echt mega vet

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:08

Spaikey schreef:
Citaat:
Lege maag an sich geeft al problemen voor maagpaarden. Niet doen dus!
.



Dat klopt zeker maar mijns inziens is het niet mogelijk om 24 uur per dag de maag vol te houden. Tegen de morgen is de maag altijd leeg. Ik kan niet zoveel ruwvoer geven dat hij 24 uur per dag de maag vol heeft. Dan wordt ie echt mega vet




Dat zijn keuzes.

De mijne staat de nacht met een slowfeeder die zodanig vertraagt dat hij 's ochtends nog heeft.

Maag hoeft ook niet 100% stampend vól, als hij maar niet langer dan 2 uur volledig léég is.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:50

Ik ben blij dat we het nog even de tijd hebben gegeven, want ik merk echt helemaal niets meer bij mijn jonkie!

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 12:04

Spaikey schreef:
Citaat:
Lege maag an sich geeft al problemen voor maagpaarden. Niet doen dus!
.



Dat klopt zeker maar mijns inziens is het niet mogelijk om 24 uur per dag de maag vol te houden. Tegen de morgen is de maag altijd leeg. Ik kan niet zoveel ruwvoer geven dat hij 24 uur per dag de maag vol heeft. Dan wordt ie echt mega vet


Hier voeren we om die reden graszaadhooi. Daarvan kan je 1.5x zoveel geven voor dezelfde hoeveelheid ewpa. Wel opletten dat er voldoende eiwit bij gegeven wordt.

Omeprazole werkt inderdaad beter op een lege maag omdat het dan sneller naar de darmen gaat en daardoor minder verlies optreedt. Hierdoor werden (uit mijn hoofd gezegd) met 1mg/kg paard vergelijkbare resultaten verkregen als met 4mg/kg paard, de normale dosering. 2 uur vooraf en 1 uur naderhand niet eten zou in sommige gevallen dus een goede behandelstrategie kunnen zijn.

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 12:08

Mizora schreef:
Spaikey schreef:



Dat klopt zeker maar mijns inziens is het niet mogelijk om 24 uur per dag de maag vol te houden. Tegen de morgen is de maag altijd leeg. Ik kan niet zoveel ruwvoer geven dat hij 24 uur per dag de maag vol heeft. Dan wordt ie echt mega vet


Hier voeren we om die reden graszaadhooi. Daarvan kan je 1.5x zoveel geven voor dezelfde hoeveelheid ewpa. Wel opletten dat er voldoende eiwit bij gegeven wordt.

Omeprazole werkt inderdaad beter op een lege maag omdat het dan sneller naar de darmen gaat en daardoor minder verlies optreedt. Hierdoor werden (uit mijn hoofd gezegd) met 1mg/kg paard vergelijkbare resultaten verkregen als met 4mg/kg paard, de normale dosering. 2 uur vooraf en 1 uur naderhand niet eten zou in sommige gevallen dus een goede behandelstrategie kunnen zijn.


Heb je daar de onderzoeken van?

Ik wil ze graag lezen nl!

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 12:52

Het advies was ook niet om hem uren te laten vasten maar advies was om hem een half uurtje bezig te houden voor de omeprazole te geven. Dat zou al helpen, overigens ging het om “optimale” omstandigheden, ik mocht het ook gewoon geven als het niet uitkwam.

Lastig Iriscope, hopelijk voelt hij zich snel beter.

Wat fijn Ivy_power!

Spaiky mijn paard is inmiddels 60kg aangekomen door onbeperkt hooi (geen kuil of voordroog), Cavelor Vitamino en bietenpulp aangevuld met maisolie en luzerne (pellets gewerkt). Advies was minimaal 400gram ongeweekte pulp (circa 100 gram pectine). Hij is overigens pas de afgelopen 3 maanden begonnen met aankomen en we zijn inmiddels al een jaar bezig. Belangrijkste voor mijn paard was het wegnemen van de pijn want hij stopte totaal met eten.

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:02

Die van mij is van karakter ook zuur, ten minste zolang ik hem heb.
Ik merk alleen meer singelnijd. Eten doet hij prima.

Graszaadhooi ga ik me eens in verdiepen.

Het probleem bij pony's is ook dat ze snel vet worden, dus echt onbeperkt op ruwvoer gaat gewoon ook niet.
Ik geef zo laat mogelijk hooi en vroeg in de ochtend weer. Mijn da zei maximaal 7 uur zonder ruwvoer mag in de nacht.

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:02

ivy_power89 schreef:
Ik ben blij dat we het nog even de tijd hebben gegeven, want ik merk echt helemaal niets meer bij mijn jonkie!


Super fijn!

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:04

[quote"]




Dat zijn keuzes.

De mijne staat de nacht met een slowfeeder die zodanig vertraagt dat hij 's ochtends nog heeft.

Maag hoeft ook niet 100% stampend vól, als hij maar niet langer dan 2 uur volledig léég is.[/quote]

Welke slowfeeder heb jij?

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:17

Spaikey schreef:
[quote"]




Dat zijn keuzes.

De mijne staat de nacht met een slowfeeder die zodanig vertraagt dat hij 's ochtends nog heeft.

Maag hoeft ook niet 100% stampend vól, als hij maar niet langer dan 2 uur volledig léég is.


Welke slowfeeder heb jij?[/quote]



Ik heb 3 typen.

Een heel grote, zelfgemaakt van aanhangernetten (gewoven, niet geknoopt) twee lagen net ovrr elkaar heen. Maas van 1 zo'n net 4,5x4,5 cm. (Door die twee lagen wel kleiner effectief natuurlijk)

Daar is hij eigenlijk veel te handig mee inmiddels, na 8 jaar.

Verder (van equiculinair) een groot net met maaswijdte 3x3 cm (ook gewoven, niet geknoopt)
Die gaat voor mijn paard prima voor rustig aan eten.

Dan een (van shires) met een maaswijdte van 2,5x2,5 cm (ook gewoven, niet geknoopt) door de manier waarop dat net hangt, worden 'de ruiten' wat in de lengte uitgerekt waardoor de effectieve opening ongeveer 3x1,5 cm wordt.
Dat vertraagd enorm.
Voor het mooie voor mijn paard iets teveel zelfs. We hebben het nog niet aangedurfd om hem alleen dat net te geven.
Gaan we in de zomer wel doen, maar dan heeft hij ook gras altijd (ook 's nachts)


Op deze manier kun je natuurlijk precies kijken wat goed gaat per paard.

Als ze volledig nieuw zijn met netten, dan zie je dat ze snel leren. Maar dan zeker geen 2x2 of 2,5x2,5 geven, dat is te lastig voor de echte start.
Je kunt bijvoorbeeld starten met 4x4 en dan rustig aan in de loop van een aantal weken naar steeds kleiner, totdat je een balans gevonden hebt die bij jouw paard past.

Dus een balans qua eetsnelheid en hoeveelheid.

Dat de hoeveelheid die jij wil geven in de nacht ook echt nét niet op is 's ochtends.

Bamii

Berichten: 1394
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:18

Mijn DA gaf ook als advies om omeprazole op een zo'n leeg mogelijke maag te geven in hoeverre dat kan bij maagzweer paarden. Dus niet na een nieuw hooinet en een bak bietenpulp het liefst :P

Ik ben nu in de afbouwfase en ik weet niet of het aan mij ligt (paard spiegelt enorm) of aan het weer maar ik heb het idee dat ze weer iets bozer kijkt en wat afweziger is. Buik aan de linkerkant is nog steeds wel pijnlijk, rechterkant mag ik gewoon aankomen.
Vind het heel lastig om nou te bepalen of ik het zie omdat er bang voor was of dat het echt zo is. In het begin zat ik natuurlijk ook niet aan de buik en misschien ga ik nu meer kijken waar de grens ligt en lijkt het daardoor dat ze meer pijn heeft?
Waren jullie paarden 100% klachtenvrij voordat je aan de afbouwperiode begon?

Charmaine
Berichten: 1426
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:24

Iriscope, ik heb vanmorgen weer contact gehad met Dap Bodegraven, mijn merrie gaat ook weer op de Ulcergold. Hij raadde ochtend aan, uurtje vóór het voeren dus op een lege maag. Dat is voor mij niet re doen, mijn merrie krijgt het in de middag als ze uit de paddock komt, dan heeft ze ook even zonder voer gestaan en zal de maag (nagenoeg) leeg zijn.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:03

Femke_Tweety schreef:
Mizora schreef:

Omeprazole werkt inderdaad beter op een lege maag omdat het dan sneller naar de darmen gaat en daardoor minder verlies optreedt. Hierdoor werden (uit mijn hoofd gezegd) met 1mg/kg paard vergelijkbare resultaten verkregen als met 4mg/kg paard, de normale dosering. 2 uur vooraf en 1 uur naderhand niet eten zou in sommige gevallen dus een goede behandelstrategie kunnen zijn.


Heb je daar de onderzoeken van?

Ik wil ze graag lezen nl!


https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24761780/

Deze kan ik nu vinden, maar ik heb er in het verleden wel eens vaker wat van gezien.

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:17

@Femke_tweety, hij heeft een net met maaswijdte 3x3. Daar kan flink aangedrukt 2.5 kilo in denk ik.
Ik moet wel zeggen ik heb hooi nu wat te rijk is. Zeker in combinatie met het gras (fructaan) in deze periode in de weide. Ze hebben niet de hele weide krijgen elke keer een strook bij.

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:46

Spaikey schreef:
@Femke_tweety, hij heeft een net met maaswijdte 3x3. Daar kan flink aangedrukt 2.5 kilo in denk ik.
Ik moet wel zeggen ik heb hooi nu wat te rijk is. Zeker in combinatie met het gras (fructaan) in deze periode in de weide. Ze hebben niet de hele weide krijgen elke keer een strook bij.



O, mijn netten gaat veel meer in.

Ik moet ze nog eens exact wegen, maar beduidend meer dan dat.